[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:24

Aankomende zaterdag moet ik een fotoshoot doen van mijn broer en zijn nieuwe vriendin en het is best belangrijk. Zij wil de leukste foto inlijsten als verjaardagscadeau voor haar moeder, dus de foto moet echt goed zijn.

De foto's worden gemaakt in een bos, 's ochtends rond een uurtje of 10.

Iemand nog tips voor de ISO, sluitertijd en het diafragma? Of überhaupt tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 02:02

Diafragma is afhankelijk van wat je wil; veel scherptediepte of weinig, één persoon scherp of allebei, dat soort dingetjes. Diafragma is afhankelijk van sluitertijd. Iso is afhankelijk van combi van beide; bij door jou gekozen diafragma de sluitertijd te lang? Dan ISO omhoog Knipoog

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:58

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje ben sinds kort in het bezit van een Nikon D40x nu zou ik graag wat horen hoe je het beste met deze camera bewegingsfoto's kunt krijgen. Mooie portretfoto's etc.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:48

HouVanUtopia schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje ben sinds kort in het bezit van een Nikon D40x nu zou ik graag wat horen hoe je het beste met deze camera bewegingsfoto's kunt krijgen. Mooie portretfoto's etc.

Oftewel je wilt eigenlijk een cursus fotografie.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:08

Hoi, misschien een domme vraag, maar kan je met een camera van 5 megapixel nou ook erg mooie foto's maken? En hoe zit dat eigenlijk met die megapixels? Is méér ook móóier qua plaatje wat je dan schiet of maakt dat niet zoveel uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:09

Natuurlijk kun je daarmee mooie foto's mee maken! Haha!.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:34

Je kunt met 5mpixel ook prima foto's maken hoor. Ja
Maar is net hoe groot je wilt afdrukken.
Ik heb hier foto's van mijn 4mpixel Olympus. Die zijn heel scherp.
En tot 20x30 gaat het afdrukken goed.
Maar hoe mooi dat wordt is ook afhankelijk van je camera. Die mpixels zeggen niet altijd alles.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:53

Megapixels gaat inderdaad alleen maar over hoe groot je foto wordt, niet hoe scherp. Een camera met 8 megapixels, maakt foto's van (bijvoorbeeld, is natuurlijk niet precies zo, want dan kloppen de verhoudingen niet Clown ) 2000x4000 pixels. Dat is in totaal namelijk 8 miljoen.
Een camera van 2 megapixels, maakt dan foto's van 1000x2000, de foto is dus minder groot, je kan moeilijker naderhand nog een stukje uit de foto knippen om uit te vergroten, want dan krijg je misschien wel een stukje van 500x1000, als je de helft eruit knipt, in plaats van 1000x2000.

Hoe minder pixels (gekleurde stipjes) je hebt, hoe minder groot je de foto dus kunt uitvergroten bij een afdruk, of om op de computer er een stuk uit te halen.
Maar met 5 megapixels kun je nog makkelijk afdrukken tot 20x30 hoor, geen probleem Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:00

Veel megapixels hebben wel nog één bijkomend voordeel: fatsoenlijk kunnen croppen zonder al te veel kwaliteitsverlies.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:06

Dat zeg ik Haha! Noemde het alleen 'er een stuk uithalen', maar komt in feite op hetzelfde neer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:10

Oeps, overheen gelezen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:04

Myukii, je hebt het goed uitgelegd Haha!.
Ik krijg vandaag mijn cano eos 350D, en krijg er ook een boekje bij over canon/fotografere.
En moet thuisblijven, dus heb ik mooi de hele dag de tijd om foto's te maken Haha!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:17

Weten jullie dan ook hoe je goed foto's neemt van (snel)bewegende objecten zoals een paard dat voorbij komt gegaloppeerd ZONDER dat deze bewogen raakt, daar heb ik nogal last van bij mijn laatste foto's! (ze zien er dan ook niet uit!)

Bij dolfijnen fotograferen door het glas heen in de Odiezee is het zelfde verhaal: bijna allemaal bewogen, waardoor ik de helft van mijn camera moet smijten! (en da's zonde!)

HELP!

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:09

Hallo,

ik heb net een nieuwe fuji s9600, maar bij de paardenfoto's komt er een soort van witte waas over (zonder flits).
Ik kon hem alleen bij mijnalbum oploaden, helaas lukte het niet bij imageshack e.d. i.v.m. langzame internet verbinding.

vb.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8NWIDI3X.jpg

Hebben jullie tips?

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:13

@xoxsannexox: met een fotoprogramma (bijv photofiltre) kun je wat sleutelen met de gammacorrectie en het contrast. Daar haal je de witte waas voor het grootste gedeelte al mee weg.
Hoe je een originele foto zonder witte waas krijgt, ligt vooral aan de lichtval!

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:32

Met dit rot weer (donker ect) kan ik na half 5 geen redelijke plaatjes meer uit dat ding van mij halen (DSLR). Ze blijven wazig en bewogen. Tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:06

Horsy: ligt er voornamelijk aan wat je fotografeert/wilt bereiken. Tips zijn groter diafragma, ISO omhoog om zo kortere sluitertijd te krijgen. Gebruik van statief zodat je bij lange sluitertijd toch scherpe foto's krijgt. Of een externe flitser (leren) gebruiken.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:47

Dankje voor de tips. Zijn voornamelijk bewegings foto's (paarden..). Ik ga deze dingen maar eens proberen. Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:44

Bij paarden sluitertijd zo kort mogelijk houden, dus diafragma zo ver mogelijk open en ISO omhoog. Monopod kán handig zijn als je zelf ook een niet al te stille hand hebt.

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:44

http://img255.imageshack.us/img255/9566/sanyoev8.jpg

Vandaag heb ik foto's gemaakt van mijn shet (bewegingsfoto's), maar hij is niet goed scherp. Deze foto is met de automatische stand gemaakt. Met het bewegingspoppetje werd de foto minder mooi. Ook teveel ruis (iso stond te hoog) Iemand misschien tips?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:47

Welke camera heb je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:53

Even nuttige info uit de exif (ook cameramodel @ Saskiaatje)

Exif IFD0

* Camera Make = FUJIFILM
* Camera Model = FinePix S9600

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 10/2000 second = 1/200 second = 0.005 second
* Lens F-Number/F-Stop = 480/100 = F4.8
* Exposure Program = manual control (1)
* ISO Speed Ratings = 200

* Original Date/Time = 2008:02:08 17:19:13
* Digitization Date/Time = 2008:02:08 17:19:13

* Shutter Speed (Exposure Time) = 1/207.94 second

* Max Aperture Value (APEX) = 300/100 = 3
Max Aperture = F2.83

* Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
* Focal Length = 6010/100 mm = 60.1 mm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:59

Wat betreft foto: ik zie dat ie gemaakt is om 10 voor half 6 's middags (er vanuitgaande dat de tijd in je camera op tijd staat). Dan wordt het natuurlijk al een beetje donker. Overdag foto's gaan maken = meer licht beschikbaar = mogelijkheid tot gebruiken kortere sluitertijd.

Daarnaast is de foto gemaakt op ISO200. Er zit inderdaad wat ruis in je foto, maar vind je dat zo storend? gebruik van hogere ISO-waardes is niet voor niets mogelijk he. Tuurlijk krijg je dan op den duur wat meer ruis, maar hey, wat wil je nou; scherpe foto's of bewogen maar geen ruis?

Niet zo allergisch voor ruis zijn dus.

Waarschijnlijk kan je camera (weet zo niet uit mn hoofd wat daar allemaal mee mogelijk is) als nog lagere ISO-waarde alleen nog op 100 en eventueel nog op 50 oid. Dan zul je minder ruis hebben, MAAR dan heb je ook meer licht óf langere sluitertijden nodig om hetzelfde resultaat te krijgen. Dus als je ECHT (denk hier GOED over na!) van je ruis af wil: alleen nog in de zomer overdag paardenfoto's gaan maken.

ISO stond "te hoog" is mijns inziens dus niet correct. Als jij het niet voor elkaar hebt gekregen onbewogen foto's te krijgen met je ISO op 200, stond 'ie waarschijnlijk dus "te laag".

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:02

En ruis vind ik vaak helemaal niet lelijk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:05

Saskiaatje schreef:
En ruis vind ik vaak helemaal niet lelijk. Lachen

Neuh, ik ook niet.

Nu is het natuurlijk wel zo dat ruis op een compactje iets anders is dan ruis op een SLR en dat digitale (kleur)ruis iets anders is dan een analoge korrel. Maar dan nog.

Ik fotografeer 95% van de tijd op ISO 1600 en zelfs ISO 3200 vind ik meer dan bruikbaar. In feite zou ISO 200 in de meeste standaardgevallen buiten PRIMA of zelfs eerste keuze moeten zijn, ook op een compactje. En als je beweging vast wil leggen is het gewoon zo dat je daarvoor soms (vrijwel altijd) uit moet wijken naar hogere ISO.