Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KirstenVosje schreef:Even een klein vraagje, ik heb de laatste tijd erg veel last foto ruis op mijn foto's. Eerst dacht ik dat het aan de iso lag, maar ook als ik de iso laag doe zit er nog ruis op mijn foto's.
Even een voorbeeldfoto, bij deze had ik mijn iso wel redelijk hoog staan, maar dit soort foto's krijg ik dus ook met een lage iso.
http://6.media.hyves-static.net/1525331 ... 31149.jpeg
Is er nog een andere manier waardoor ik minder ruis op mijn foto's kan krijgen?
KirstenVosje schreef:Ik heb een D5100. Heb nog niet zo veel verstand van fotografie, dus sorry als ik hele domme vragen stel
Bedankt voor je tip, ik zal binnenkort even kijken of het beter gaat als ik mijn iso tussen de 400 en 800 zet.
HorseTimeXL schreef:Hallo, ik heb sinds vandaag een canon 1100d, ben er super blij mee, maar ik loop op tegen een probleemop dat ik in sommige gevallen als ik een foto wil maken, hij heel erg langzaam klikt wanneer de foto word gemaakt. Niet snel klik klik dat je hoort, maar klik en dan een paar tellen verder en dan weer klik en vervolgens is de foto wazig heeft iemand ee idee? Hij staat dan op een automatische onderwerp zegmaar.
Alwiene schreef:bedankt, ga me zeker in de site verdiepen!HorseTimeXL schreef:Hallo, ik heb sinds vandaag een canon 1100d, ben er super blij mee, maar ik loop op tegen een probleemop dat ik in sommige gevallen als ik een foto wil maken, hij heel erg langzaam klikt wanneer de foto word gemaakt. Niet snel klik klik dat je hoort, maar klik en dan een paar tellen verder en dan weer klik en vervolgens is de foto wazig heeft iemand ee idee? Hij staat dan op een automatische onderwerp zegmaar.
Dat is gewoon je sluiter die je hoort, en dan heb je dus een hele lange sluitertijd. Op het moment dat het donker is (en dat is het voor een camera al vrij snel) zal je camera de sluitertijd steeds langer maken om genoeg licht binnen te krijgen. Probleem hiermee is dus dat of je onderwerp of jij in die tijd wel bewegen en je dus een bewogen foto krijgt.
Je hebt 3 dingen die de belichting van je foto bepalen, de sluitertijd, het diafragma en de ISO. Ik ga het hier niet allemaal zelf uitleggen, maar op deze site http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ vind je voldoende artikelen die die dingen behandelen. Ga die lezen en leer hoe die 3 dingen samen een groot deel van je foto bepalen. Kan je daarna je camera van de automaat halen en op bijvoorbeeld de AV stand verder gaan. Dan zal je gaan begrijpen dat als je camera op de AV stand staat, en jij hebt je diafragma vol open en je ISO zo hoog mogelijk en je sluitertijd is dan nóg te lang, dat je dus gewoon te weinig licht hebt voor een goede en onbewogen foto