[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:48

Welk bestandsfornaat verstuur jij dan Femke?

Alwiene

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:49

@ Deniseqn, als je opziet tegen het gedoe van een bestelling dan zou je kunnen overwegen om gebruik te maken van Oypo. Je levert een stukje winst in, maar daarvoor nemen zij alle rompslomp van de bestellingen van je over. Zij maken ook gebruik van Profotonet trouwens.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:18

Bedankt voor de tip Alwiene. Misschien is dat inderdaad iets voor mij, vind het best wel een gedoe ja. Maar misschien moet ik het bestellen gewoon zelf eens proberen, om te kijken hoe alles gaat. Denk sowieso wel dat dat een goed plan is :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:03

F_Orumster schreef:

.jpg
En in de juiste resolutie voor de gekozen afdrukgrootte, op 300dpi.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:47

Femke schreef:
F_Orumster schreef:

.jpg
En in de juiste resolutie voor de gekozen afdrukgrootte, op 300dpi.

Hoe zorg jij er voor dat de kwaliteit van de foto niet verslechterd na het bewerken/bij het verkleinen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:02

Niet...
Want je gaat er natuurlijk altijd iets op achteruit met jpg omdat 't compressie heeft.

Maar ik laat 't originele bestand staan zoals het is, ik sla de bewerkte foto los op in een mapje van de betreffende nabestelling.

Het verschil tussen een originele jpg uit de camera en eentje die 1x is opgeslagen in de best mogelijke kwaliteit is vrijwel niet te zien. Zelfs als je weet welke de originele en welke de opgeslagen is, is dat verschil zo klein dat 't niet van elkaar te onderscheiden is.

Je merkt dat pas als de foto al niet helemaal goed was (bijv. wazig of super veel ruis).

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:04

Even een klein vraagje, ik heb de laatste tijd erg veel last foto ruis op mijn foto's. Eerst dacht ik dat het aan de iso lag, maar ook als ik de iso laag doe zit er nog ruis op mijn foto's.

Even een voorbeeldfoto, bij deze had ik mijn iso wel redelijk hoog staan, maar dit soort foto's krijg ik dus ook met een lage iso. -O-

http://6.media.hyves-static.net/1525331 ... 31149.jpeg

Is er nog een andere manier waardoor ik minder ruis op mijn foto's kan krijgen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:15

KirstenVosje schreef:
Even een klein vraagje, ik heb de laatste tijd erg veel last foto ruis op mijn foto's. Eerst dacht ik dat het aan de iso lag, maar ook als ik de iso laag doe zit er nog ruis op mijn foto's.

Even een voorbeeldfoto, bij deze had ik mijn iso wel redelijk hoog staan, maar dit soort foto's krijg ik dus ook met een lage iso. -O-

http://6.media.hyves-static.net/1525331 ... 31149.jpeg

Is er nog een andere manier waardoor ik minder ruis op mijn foto's kan krijgen?

Wat vind jij laag of hoog?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:23

Boven de 1500 vind ik hoog. Ik had de iso net op 150 staan, dat vind ik laag. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:30

1500 en 150? Dat kan mijn camera niet aan. := Welke body heb jij? Waarschijnlijk is het t/m 400 a 800 acceptabel als jij bij 1500 teveel ruis hebt.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:34

Ik heb een D5100. Heb nog niet zo veel verstand van fotografie, dus sorry als ik hele domme vragen stel :')

Bedankt voor je tip, ik zal binnenkort even kijken of het beter gaat als ik mijn iso tussen de 400 en 800 zet. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:37

KirstenVosje schreef:
Ik heb een D5100. Heb nog niet zo veel verstand van fotografie, dus sorry als ik hele domme vragen stel :')

Bedankt voor je tip, ik zal binnenkort even kijken of het beter gaat als ik mijn iso tussen de 400 en 800 zet. :)

Zo bedoelde ik het niet. := Waarschijnlijk heb je meer ruis als jij je ISO hoger dan 800 zet. Dus van 100 t/m 800 is wss bruikbaar zonder al te veel ruis. :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:39

Ohaha, ik snap het. :P
Nogmaals bedankt!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:30

Ik noem iso 1500 extreem hoog (ook al kan mijn camera tot 3200).
Ik blijf graag onder de 300 liefst 100 zeker met nachtfotografie.
Met sombere dagen redt je dat niet en moet je hoger, maar ik probeer absoluut niet boven de 800 te gaan.
Bij een binnenbak wel met 1000 gewerkt, maar dan toch meer ruis dan me lief is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:50

Vaak zijn de hoogste 2 a 3 stops qua ISO niet echt bruikbaar ivm ruis. -O-

Dus als jouw body tot 3200 kan wss idd goed bruikbaar t/m 400 a 800. := Het is net hoe veeleisend jij zelf bent en waar foto's genomen zijn. Bij concerten of in binnenbak wordt beetje ruis over algemeen eerder geaccepteerd dan buitenfoto's met lekker zonnetje. :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:02

Hallo, ik heb sinds vandaag een canon 1100d, ben er super blij mee, maar ik loop op tegen een probleemop dat ik in sommige gevallen als ik een foto wil maken, hij heel erg langzaam klikt wanneer de foto word gemaakt. Niet snel klik klik dat je hoort, maar klik en dan een paar tellen verder en dan weer klik en vervolgens is de foto wazig heeft iemand ee idee? Hij staat dan op een automatische onderwerp zegmaar.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:06

Hoor je ook dat hij moeite heeft met scherpstellen? Dat lens blijft draaien zeg maar?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:09

Ik denk dat dit meer met de sluitertijd te maken heeft. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:11

HorseTimeXL schreef:
Hallo, ik heb sinds vandaag een canon 1100d, ben er super blij mee, maar ik loop op tegen een probleemop dat ik in sommige gevallen als ik een foto wil maken, hij heel erg langzaam klikt wanneer de foto word gemaakt. Niet snel klik klik dat je hoort, maar klik en dan een paar tellen verder en dan weer klik en vervolgens is de foto wazig heeft iemand ee idee? Hij staat dan op een automatische onderwerp zegmaar.

Dat is gewoon je sluiter die je hoort, en dan heb je dus een hele lange sluitertijd. Op het moment dat het donker is (en dat is het voor een camera al vrij snel) zal je camera de sluitertijd steeds langer maken om genoeg licht binnen te krijgen. Probleem hiermee is dus dat of je onderwerp of jij in die tijd wel bewegen en je dus een bewogen foto krijgt.

Je hebt 3 dingen die de belichting van je foto bepalen, de sluitertijd, het diafragma en de ISO. Ik ga het hier niet allemaal zelf uitleggen, maar op deze site http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ vind je voldoende artikelen die die dingen behandelen. Ga die lezen en leer hoe die 3 dingen samen een groot deel van je foto bepalen. Kan je daarna je camera van de automaat halen en op bijvoorbeeld de AV stand verder gaan. Dan zal je gaan begrijpen dat als je camera op de AV stand staat, en jij hebt je diafragma vol open en je ISO zo hoog mogelijk en je sluitertijd is dan nóg te lang, dat je dus gewoon te weinig licht hebt voor een goede en onbewogen foto :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:13

Okee. Nee het scherpstellen doet die wel, alleen niet als hij traag klikt.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:14

Zou idd ook kunnen maar heb dat zelf nog nooit met auto stand gehad.
Dat hij zulke langer sluitertijden pakt want dan klapt hij de flitser al gelijk uit.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:16

Alwiene schreef:
HorseTimeXL schreef:

Dat is gewoon je sluiter die je hoort, en dan heb je dus een hele lange sluitertijd. Op het moment dat het donker is (en dat is het voor een camera al vrij snel) zal je camera de sluitertijd steeds langer maken om genoeg licht binnen te krijgen. Probleem hiermee is dus dat of je onderwerp of jij in die tijd wel bewegen en je dus een bewogen foto krijgt.

Je hebt 3 dingen die de belichting van je foto bepalen, de sluitertijd, het diafragma en de ISO. Ik ga het hier niet allemaal zelf uitleggen, maar op deze site http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ vind je voldoende artikelen die die dingen behandelen. Ga die lezen en leer hoe die 3 dingen samen een groot deel van je foto bepalen. Kan je daarna je camera van de automaat halen en op bijvoorbeeld de AV stand verder gaan. Dan zal je gaan begrijpen dat als je camera op de AV stand staat, en jij hebt je diafragma vol open en je ISO zo hoog mogelijk en je sluitertijd is dan nóg te lang, dat je dus gewoon te weinig licht hebt voor een goede en onbewogen foto :)
bedankt, ga me zeker in de site verdiepen!

Bedankt! Ja want nu je het zegt, als de flits aan staat, dan is de sluitertijd super snel.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:17

_Daniella schreef:
Dat hij zulke langer sluitertijden pakt want dan klapt hij de flitser al gelijk uit.

Ja ik had hem wel op de stand dat de flitser uit stond zegmaar.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:18

Het helpt idd een hoop als je basistheorie fotografie een beetje onder de knie hebt.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:18

HorseTimeXL schreef:
_Daniella schreef:

Ja ik had hem wel op de stand dat de flitser uit stond zegmaar.

Dat verklaard dan een hoop ;)