[FOTO] Verzameltopic voor Fotografen! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: [FOTO] Verzameltopic voor Fotografen! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:54

Prima, en laten we dan ook in het vervolg pas oordelen als je je ergens in verdiept hebt :)
Overigens vind ik het wel een toffe foto Renee, achtergrond is wat druk maar daar kan jij verder weinig aan doen natuurlijk ;) hoe lang bleef hij zitten? :P

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:14

Ik vind dit wel een van mijn beste foto's, gemaakt in een dierenpark, Ik vind het zo leuk dat die grond een texture heeft. :)
Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:32

ik ben ook weer eens bezig geweest :)

Afbeelding

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:10

Ik vind de rodeofoto wel erg tof. Heb het zelf met eigen ogen ook mogen zien, en het ziet er niet echt prettig uit. Maar het beeld was erbij hoort klopt wel bij deze foto. Zo moet je het misschien ook zien. ;)

Voor de rest zie ik wel veel leuke foto's voorbij komen, ook interessante waar wat over te zeggen valt. Maar wat mij meer opvalt is de weinige reacties naar elkaar toe. Het is of goed of fout. Neeeee, het is niet fout er kan altijd wat aan verbeterd worden.
Ik denk dat men toch iets kritischer per foto moet kijken of het commentaar nodig heeft. En voornamelijk dat het niet moet overrullen door veelal dezelfde reacties en fotografen. Geef een andere, kleinere, pas begonnen fotograaf ook een kans. :(:)

HD, ik vind het nogal verschillend qua foto's van jou. De ene is heel sprekend, de ander is iets te eenzijdig. Die foto door het hek, had vanuit een andere compositie en een wakker oog van het paard anders geleken dan nu. Probeer het eens uit. De galopfoto is helaas niet scherp, qua actiepunt wel goed.
De kerkramen zijn vanuit een scheefpunt genomen, goed of fout vind ik het niet, maar je kijkt er een beetje raar tegenaan zo met de scheve raampartij. Alsof het achterover helt...

Hafjesliefde, volgens mij is die wel scherp. Lastige met zo iets, is natuurlijk de afstand en je lens. Als je niet dichtbijgenoeg kunt met je lens en je wilt toch heel macro proberen, dan wordt scherpstelling toch heel lastig. Probeer dan eens handmatig scherp te stellen als je niet zo dichtbij kunt komen.

Mossel, interessant zo die oogjes. Het heeft wel iets.

Astor, wat moet ik denken bij de titel wereldcombinatie? Wel een nette foto. Goed moment genomen qua actie.
(En als ik dan even mag terugblikken op een van mijn eigen kritieke punten over kaders en copyrights, is die van jou ook best opvallend aanwezig, dat is dan wel oke?)

Fair, heb je deze foto van bovenaf naar een diepergelegen punt gemaakt? Omdat je er zo van bovenaf op kijkt?
Ik vind'm bij de neus best krap gecropped. Of is dat met een reden om omgevinggedeelten weg te halen?

Romana, mooi! Ziet er goed en scherp uit.

Oke, een heel verhaal, maar wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is, geef elkaar zo goed mogelijk kritiek. Help elkaar een handje ipv elkaar alleen af te kraken of maar te blijven posten met alleen foto's. Want daar wordt er wel een soort van drempel mee gecreeerd om hier nog eens foto's te plaatsen door andere personen.
Probeer van elkaar te leren door op elkaar te reageren, en probeer ook over bepaalde commentaren te discussieren, lijkt mij prima topic voor.
(Misschien een idee om bepaalde fotoinstellingen er gewoon standaard bij te plaatsen, dit voor de kleinere fotografen om er iets van te leren)

Of zeg ik nu iets heel geks? (met name voor de meelezende niet-reagerende bokkers, die eigenlijk ook best een fototje zouden willen posten)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:42

Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het ook ontzettend jammer dat er bijna niet meer op foto's wordt gereageerd, alleen op foto's van "standaard" fotografen die hier posten, die vaak ontzettend mooi zijn, waar dan een "Wauw!" reactie op komt en de rest van de foto's wordt overgeslagen. Ik vind het daardoor zelf ook niet helemaal leuk meer om een foto te plaatsen. Ze worden vaak gewoon overgeslagen terwijl ik ze juist hier plaats omdat ik tips wil hebben waar ik wat aan heb, niet omdat ik het zo leuk vindt om ze te showen. :o Misschien dat ik zelf ook wat minder reageer hier, maar dat komt omdat ik nu even een drukke periode heb met stage, maar daardoor vind ik het wel zo eerlijk om dan zelf ook geen tot weinig foto's te plaatsen, omdat ik zelf ook de tijd er niet voor heb om op anderen te reageren, en dan vind ik dat banketstaaf tegenover de rest...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:53

Ik plaatste hier meer commentaar dan ik zelf foto's postte en reageerde altijd op iedereen maar ik moet zeggen dat ik de laatste tijd weinig tijd heb dus het schiet er vaak een beetje bij in :j
Ik kreeg toen juist commentaar dat ik teveel reactie gaf en dat het topic daar niet voor zou zijn (vorige topic) :+ maar ik zie het nut van zo'n topic niet in als je geen tips en kritiek mag geven dus ik ben er ook voor ;)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:55

Ik ben het helemaal met je eens Revanches, ook ik vind dat er de laatste tijd minder en/of minder grondig wordt gereageerd en dat belet me ook een beetje om foto's te plaatsen en zelf te reageren. Zelf geef ik de laatste tijd eigenlijk vooral 'commentaar' op foto's van anderen als ik zelf een foto plaats, maar als er vervolgens wat meer op mijn foto gereageerd zou worden zou ik ook meer zin hebben om vaker te reageren op de foto's van de rest en dan dus niet alleen als ik zelf een foto plaats. Het erbij plaatsen van instellingen is in veel gevallen ook wel nuttig denk ik (naast dat het leerzaam is, kun je vaak ook goed tips geven wat de instellingen betreft), nu weet ik dat je die instellingen in veel gevallen ook bij de EXIF-gegevens moet kunnen vinden, maar velen met mij zullen niet weten waar precies (ik kan ze niet meer vinden sinds ik firefox gebruik :') ) of zullen niet weten dat dit kan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:57

Misschien moet ik weer eens een grondige mega-bijlees plaatsen maar dat kost toch redelijk wat tijd en ik ging er altijd wel even voor zitten, laatste tijd heb ik dat weinig gedaan dat klopt :j

Exif gegevens kun je ook gewoon vinden als je op je computer op het bestand gaat kijken (rechtermuisknop + 'properties' helemaal onderaan) en dan bij 'details' staat alles bij :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:02

Een meelezer die Revanches beschrijft meld zich :o Als jullie het goed vinden post ik ook mee! Vind het toch wel een zeer nuttig en leerzaam topic :)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:07

revanches: heb 'm handmatig scherpgesteld (was ik er nog vergeten bijzetten :P )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:07

Hoe meer zielen hoe meer vreugd toch? Van mij mag iedereen hier posten hoor, alleen maar leuk.
Overigens lees ik ook vaak dat mensen een foto (vaak van een van de wat meer ervaren fotografen) mooi vinden maar dat ze vervolgens zeggen dat ze zelf geen commentaar kunnen geven behalve 'wauw' omdat ze minder goed fotograferen oid. Geef dan juist commentaar, het kan altijd beter of je kunt omschrijven wat je er nu precies goed aan vindt.
Imo leer je daar namelijk ook een hoop van :)

Ik laat overigens wel vaker tips/kritiek weg omdat ik een foto heel, heel zelden zo 'wauw' vind dat ik er niks over te zeggen heb maar dan heb ik gewoon het gevoel dat ik teveel opmerkingen maak :')

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:11

Ik ben het ook met je eens revanches. :j Ik post ook niet vaak, omdat ik het jammer vind dat ik amper commentaar krijg op mijn foto's. Een andere reden is dat ik er niet zoveel tijd voor heb (niet voor het reageren en niet voor het fotograferen).

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:16

Daar ben ik het mee eens Fiffill, als je wat langer kijkt kun je bijna altijd wel iets vinden wat je net wat minder vind of juist iets dat voor jou enorm opvalt. En anders vind ik het altijd erg leerzaam om naar een foto te kijken en dan te bedenken hoe het anders had gekund. Daarmee bedoel ik dus niet per se een verbeterpunt, maar een manier van mogelijkheden zoeken. Daar heb je zelf heel veel aan en anderen kunnen daar imo ook wat aan hebben, want dan zien ze misschien iets waar ze anders nooit op waren gekomen.

Verder vind ik het overigens helemaal niet gek dat in dit geval jij dan die grote bijleesposts wat minder plaatst, daar kan ik echt niet over vallen en dat vind ik ook niet vervelend. Ik waardeer het juist enorm wanneer dat wordt gedaan, omdat daar inderdaad echt heel veel tijd in gaat zitten. Ik vind het daarentegen wel weer 'normaal' dat er wat meer wordt gereageerd dan nu het geval is.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:20

Bijleesposten in de lengte zoals jij vaak maakt Fiffill en die ik door Jorinda ook vrij vaak gepost zie worden hoeven van mij ook niet. Maar wel als je een foto plaatst, dat je een stuk of 5 foto's boven je van commentaar voorziet (en dan idd niet alleen van 'wauw', maar ook een onderbouwing van die 'wauw').

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:23

Ik lees meestal zo'n 3 pagina's terug en dat hoeft van mij niet iedereen te doen maar gewoon de pagina waar je op post oid is niet zo'n grote moeite lijkt me. En inderdaad Colorado dat is wat ik bedoel, je leert er een hoop van :j

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:33

Volgens mij is deze discussie al eerder geweest, en toen zei de TS van het eerst topic dat ze dit topic niet had geopend als doel dat iedereen commentaar op elkaars foto's moest geven. Er zijn zat topics waar dat wel word gedaan :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:34

Klopt dat bedoelde ik hier

Fiffill schreef:
Ik kreeg toen juist commentaar dat ik teveel reactie gaf en dat het topic daar niet voor zou zijn (vorige topic) :+ maar ik zie het nut van zo'n topic niet in als je geen tips en kritiek mag geven dus ik ben er ook voor ;)

Is nog steeds mijn mening erover... ik zie het punt echt niet in je foto's showen en dat niemand er dan iets over mag zeggen :+

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:35

Het mag wel, maar met die intentie is het topic niet gestart. Het hoeft dus niet :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:47

Ik ben het ook eens met Revanches, ik plaats af en toe nog eens een foto, en reageer ook op anderen, maar er wordt eigenlijk nooit meer op mijn foto's gereageerd.. Dan is de lol er snel af.

Fiffill, ik vind van die lange posts met feedback juist heel erg super. :j

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:08

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:09

Revanches schreef:
Fair, heb je deze foto van bovenaf naar een diepergelegen punt gemaakt? Omdat je er zo van bovenaf op kijkt?
Ik vind'm bij de neus best krap gecropped. Of is dat met een reden om omgevinggedeelten weg

Ja hij lag op een diep punt ja en heb gewoon random mijn handen.boven de beer gehouden en een foto gemaakt. Maar dat andere wat je zegt begrijp ik niet helemaal?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:10

Wat een leukerd Browniee! Ik heb natuurlijk een zwak voor haflingers. Mooie manen heeft hij/zij, ik hoop dat die van mijn haf ook snel weer zo lang zijn. :)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:12

Taz (hij) heeft idd mooie manen, dat was ook het eerste wat ze tegen me zei haha: 'Je mag van mij alles met hem doen, maar kom NIET met een schaar in de buurt van die manen' :')

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:14

Colorado schreef:
Daar ben ik het mee eens Fiffill, als je wat langer kijkt kun je bijna altijd wel iets vinden wat je net wat minder vind of juist iets dat voor jou enorm opvalt. En anders vind ik het altijd erg leerzaam om naar een foto te kijken en dan te bedenken hoe het anders had gekund. Daarmee bedoel ik dus niet per se een verbeterpunt, maar een manier van mogelijkheden zoeken. Daar heb je zelf heel veel aan en anderen kunnen daar imo ook wat aan hebben, want dan zien ze misschien iets waar ze anders nooit op waren gekomen.

Verder vind ik het overigens helemaal niet gek dat in dit geval jij dan die grote bijleesposts wat minder plaatst, daar kan ik echt niet over vallen en dat vind ik ook niet vervelend. Ik waardeer het juist enorm wanneer dat wordt gedaan, omdat daar inderdaad echt heel veel tijd in gaat zitten. Ik vind het daarentegen wel weer 'normaal' dat er wat meer wordt gereageerd dan nu het geval is.

Ik vind ook dat er idd langer naar een foto moet worden gekeken. Er valt echt wel iets aan 'nuttig'commentaar uit te halen.

En ik bedoel mijn reactie ook niet als negatieve kritiek ofzo richting het topic, alleen voor mij is de jeu er een beetje af om leuk mee te doen om ook zo nu en dan eens een foto te plaatsen omdat sommigen meerdere malen per week meerdere foto's plaatsen en daardoor de kleinere, tussendoor foto's van andere (beginnende)fotografen overschaduwen.

Tevens lees ik dat het doel van dit verzameltopic niet was om commentaar te geven? Wat dan wel?Iedereen maar lukraak wat fototjes plaatsen in de hoop een leuke reactie erop te krijgen?
Of gaat het er om, om er juist toch wel iets van te leren? Van elkaars foto's en van elkaars kritiek?

Wat betreft de EXIF, sommigen hebben de EXIF afgeschermd, dus dan weet je het nog niet. ;) En wat is de moeite om het er even bij te zetten?

@Fair, wat snap je niet precies?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:18

Revanches wat ik zei over de exif was hoe je het zelf kon vinden op je computer sommige mensen weten niet hoe ze die kunnen bekijken.

En wat het doel van het topic betreft dat is toen ook besproken, ik zie het idd ook als veel leuker topic als er wel commentaar wordt gegeven daar kan iedereen iets van leren :j