[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:01

Lessie schreef:
Oke dankjewel!

De man in de winkel zei dat een systeemcamera beter is dan een spiegelreflex, ben jij/zijn jullie het hier mee eens of niet?

Welke winkel was je? Een systeemcamera is vooral beter in klein zijn. :) Het hangt er vanaf wat je precies bedoelt met beter zijn, wat jij met je toekomstige camera wilt en wat jouw budget is. :=
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 07-07-12 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:02

Foto klein in gouda.

Liezzel

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:10

Ik heb sinds vd week een systeemcamera als je vragen hebt mag je altijd pben =]

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:14

Ik heb nog nooit met een systeemcamera gefotografeerd. := En al helemaal geen paardensportfotografie of concerten mee gedaan. := Ik hoop dat Canon nou ook eindelijk eens met een systeemcamera op de markt komt. :P Ze lopen een beetje achter op de rest. Haha!

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:18

Dus wat zou jij zeggen als ik nu moet kiezen?
Systeemcamera of de spiegelreflex?

Voor dierenfotografie en mensenfotografie, gewoon voor de fun!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:22

Als het formaat je niets uit maakt denk ik op dit moment dat een DSLR fijner is. Ik weet op dit moment namelijk niet hoe snel het autofocus systeem is van een systeemcamera tov een DSLR. Waarschijnlijk heeft een systeemcamera een kleinere sensor en is het moeilijker om je onderwerp eruit te laten springen door de achtergrond wazig te maken. Maar als je gewicht en formaat belangrijk vindt is een systeemcamera wel in het voordeel.

Daarnaast hangt het ook van je budget af. Een DSLR heb je al voor 350 euro en voor 200 euro meer heb je er al een telezoom bij voor bij de paardjes en met zo een set kun je heel veel dingen fotograferen zonder extra's aan te hoeven schaffen.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:25

Mijn Samsung NX heeft een smartmodus maakt als je focust automatisch de rest wazig hij schakelt ook vanzelf over van bv portret naar macrofunctie. Ben er erg blij mee.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 01:45

Lessie schreef:
Dus wat zou jij zeggen als ik nu moet kiezen?
Systeemcamera of de spiegelreflex?

Voor dierenfotografie en mensenfotografie, gewoon voor de fun!

Dat is idd afhankelijk van wat je wilt, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van de Nikon 1 weet ik dat deze opzich prima foto's maakt maar het kwalitatief niet gaat halen bij een DSLR van Nikon. Ook zou het niet hebben van een zoeker (en dan bedoel ik niet een zoeker met een lcd schermpje erin om een echte zoeker na te bootsen) een groot gemis zijn voor mij, ik wil zien wat de lens ziet, ook als ik de zon vol in mijn rug heb en het lcd scherm niet te lezen is. Wat ik je vooral wil meegeven is je niet te laten leiden door de Megapixel oorlog die er gaande is.

Qua kwaliteit kan een systeemcamera op normale iso waardes (lichtgevoeligheid) best meekomen met een instap spiegelreflex. Dit zou problemen kunnen opleveren bij het fotograferen van dieren en vooral binnen.

Ook het autofocus(AF) systeem van een systeemcamera werkt anders dan dat van een spiegelreflex, het AF systeem van een systeemcamera werkt doormiddel van contrast, in een spiegelreflex werkt dit doormiddel van een fasedetectiesysteem. Om een moeilijk verhaal te voorkomen komt het er op neer dat een spiegelreflex door dit systeem sneller kan focussen dan een systeemcamera.

even een plaatje waarin je kunt zien hoe het licht zich verplaatst in een spiegelreflex camera en waaraan je ook kunt zien waarom een systeem camera dit nooit zal kunnen. Het blauwe vierkantje is waar de autofocus van een spiegelreflex zich bevind. Door het ontbreken van een spiegel kan een systeemcamera het licht niet scheiden in meerdere stralen.

Afbeelding

Ook moet je niet bang zijn voor de kosten van de lenzen, lenzen gaan (bij normaal gebruik) veel langer mee dan de camera en zijn vrij waardevast. Ook passen de lezen bij de meeste fabrikanten ook op de andere modellen + de nieuwe modellen van dat merk.

Als ik zou moeten kiezen kies ik altijd voor de spiegelreflex ook al is het gewicht hoger en is het af en toe maar een onhandig lomp ding. :+

ps. voor de mensen die een beetje willen weten wat die fasedetectie inhoud staat er op deze website een leuk stukje (in het engels)

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:54

Nils, heeeeeeel erg bedankt voor je duidelijke uitleg! :D

En wat zou jij me nu aanraden voor camera?
Een vriendin van mij heeft de Pentax, echt een heel fijn ding. Maar ik hoor hier iedereen alleen over een Canon of een Nikon.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:09

Toen ik ging kijken voor een nieuwe camera wilde ik eigenlijk een systeemcamera ipv een DSLR, maar ik vond de ergonomie van de systeemcamera's zo tegenvallen! Ik heb de Nikon V1, Sony NEX-5, Olympus E-PL3 en de Panasonic DMC-GF5 uitgeprobeerd maar ik vond het niet fijn vasthouden en te duur.

De verkoper bij Kamera-Express vertelde dat bijna iedereen die een systeemcamera kocht bij hen, ook al een DSLR hebben en dit als een compactere set voor erbij werd gebruikt.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:38

Lessie schreef:
Nils, heeeeeeel erg bedankt voor je duidelijke uitleg! :D

En wat zou jij me nu aanraden voor camera?
Een vriendin van mij heeft de Pentax, echt een heel fijn ding. Maar ik hoor hier iedereen alleen over een Canon of een Nikon.

Dat is compleet afhangkelijk van budget en gebruik, ik ben zelf een nikon fotograaf, omdat mijn vader met nikon fotografeerde en mijn eerste camera (en dus als mijn lenzen) was ook een Nikon. De canons heb ik verder niets tegen, zijn prima camera's en de discussie nikon cannon is eigenlijk onzin, beide zijn prima camera's het is een kwestie van smaak.

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:17

Ik ben net even bij de mediamarkt gekeken en mijn oog viel toen op de canon 600D.
Alleen wil ik heeeel graag weten hoe die in gebruik is enz.

Pfhoeee, het is echt een moeilijke en lange zoektocht -O-

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:55

Ik heb de 600D, ben er erg tevreden mee. In verhouding tot de 550D ben ik toch erg blij met het uitklapschermpje, die gebruik ik vrij vaak bij straatfotografie zodat ik mijn camera niet altijd in mensen hun gezicht hoef te douwen, en met filmen. Prima camera :)
Laatst bijgewerkt door Killyenn op 08-07-12 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:56

Ik heb hem ook en ben er heel blij mee! :)

Waar zit de live view dan eigenlijk? Die heb ik nog niet gevonden namelijk :)) Niet dat het voor mijn erg relevant is, maar toch :P

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:59

Rechts naast je zoeker :))

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:01

Yeaaah! Zijn de foto's in jullie profiel met de 600D gemaakt?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:01

Als ik die indruk gebeurt er niets hoor :+

Uhmm, de foto's in mijn profiel zijn nog met mijn Olympusje gemaakt :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:06

Het knopje met een klein cameraa'tje erop en een rode stip ernaast?

Foto's van mij gemaakt met m'n 600D staan op killyennphotography.tumblr.com ^^ Die moet ik ook maar weer eens updaten, oeps :=

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:11

Mijn foto's staan overal en nergens :P

Nee, dan doet hij het niet, ik dacht ook al dat het dat knopje was, maar nee := Ach, geeft ook niet, zou hem zelf nooit gebruiken :P

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:14

Oh maar dat is wel gek dan := Ik gebruik het ook niet vaak, gaat toch minder snel allemaal, maar soms is het wel handig als ik juist níét de camera voor m'n gezicht wil hebben. Dan gaan mensen zich plotseling anders geagen :+

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:18

Haha, was ook wel handig geweest als iemand van het gezin een keer de camera in handen heeft, maar het is niet anders, haha :P

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:28

Nouja, als hij echt niet werkt is het misschien toch wel iets om na te vragen? Duidt toch op een kapot iets in de camera.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:32

Ik zal nog eens proberen en anders toch even een mailtje de deur uit :j Werkt hij bij jou op alle standen?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:42

Even testen :)) Jup :j

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:17

Ik weet het niet zeker, want ik heb de 550D en die schijnt anders te werken, maar is het niet zo dat er in het menu een optie is om de liveview modus aan en uit te zetten? Die indruk krijg ik wel als ik even google en misschien staat die per ongeluk uit. :)