[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:23

_Roosmarijn_ schreef:
moelly schreef:
dankje iedereen! maar nee, ik heb wel een kabeltje voor dat hij op de tv kan worden aangesloten.
zal dat dan wel even uitproberen ;)

Haha, sorry moet even lachen. :Y)
Tv betekent in dit geval geen televisie. ;)
Tv is een stand op je camera, een stand waarmee je zelf instellingen kan aanpassen.

Oh haha, dat had ik niet eens gezien!! Tv is idd een stand op je toestel, staat voor TimeValue waarin je zelf de sluitertijd kan kiezen en je toestel zelf de juiste diafragma waarde zoekt.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:30

Lennek schreef:
Ik heb een vraag, en ik hoop dat julie mij kunnen helpen.

Al een tijdje heb ik een Nikon D40 en ik kon altijd scherp mijn dingen zien als ik 'door' de camera keek,
nu zins een paar dagen zie ik er onscherp door heen maar mijn foto's zijn wel scherp.

Weet iemand misschien hoe ik er weer scherp door heen kan kijken? :)

Ik heb naast het kijkvenstertje een klein wieltje zitten en waarschijnlijk heb jij die ook. Ik verwacht dat je daar per ongeluk aan hebt gedraaid (als je foto's tenminste wel goed scherp zijn :D )

LK_2312

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:42

Ik hoop dat ik in het goede topic mijn vraag stel, zo niet hoor ik dat graag ;)
Zaterdag moet ik twee auto's fotograferen, heb dit nog nooit gedaan.
Ik zou graag wat adviezen willen voor wat betreft de omgeving/belichting/compositie waarin een auto het mooiste uit komt.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:14

Hallo mede-bokkers,
ik ben zelf erg dol op Twillight, Nu heb ik een Spiegelreflex camera gekocht.
en ik heb meerdere bossen tot mijn beschikking en leuke beestjes en mensjes tot mijn beschikking die model willen kunnen staan voor mijn foto's.
Maar nu vroeg ik mij af, wie weet hoe je zegmaar Twillight achtige foto's kan maken nouja meer ideen voor locaties etc?
Sorry ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen!

alvast bedankt!
Michelle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:41

ik denk als het mistig is, en dan als het wat donkerder is fotograferen?

tegen de avond, ergens in een bos?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:10

Ik zat gisteren even mijn foto's van afgelopen tijdje te bekijken, en wat me is opgevallen is dat ik foto's in de draf nogal slecht time. :=
misschien stom maar: Heeft iemand dé tip/truc hiervoor? Volgens mij heb ik een keer gelezen dat het binnenachterbeen nèt niet van de grond af moet zijn? Maar ik vind dat nogal moeilijk te timen... Wanneer klikken jullie?

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:31

Fading schreef:
ik denk als het mistig is, en dan als het wat donkerder is fotograferen?

tegen de avond, ergens in een bos?

dat is wel een goed idee!

nogmeer tips? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:32

__denise schreef:
Ik zat gisteren even mijn foto's van afgelopen tijdje te bekijken, en wat me is opgevallen is dat ik foto's in de draf nogal slecht time. :=
misschien stom maar: Heeft iemand dé tip/truc hiervoor? Volgens mij heb ik een keer gelezen dat het binnenachterbeen nèt niet van de grond af moet zijn? Maar ik vind dat nogal moeilijk te timen... Wanneer klikken jullie?

Ik kijk meestal naar de voorbenen, ;) als die mooi zijn, meestal nog iets ervoor dat je hem 2x klikt en zeker hebt!

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:58

klumpertje schreef:
Ik hoop dat ik in het goede topic mijn vraag stel, zo niet hoor ik dat graag ;)
Zaterdag moet ik twee auto's fotograferen, heb dit nog nooit gedaan.
Ik zou graag wat adviezen willen voor wat betreft de omgeving/belichting/compositie waarin een auto het mooiste uit komt.

Sowieso is een polar filter bij dit soort foto's onmisbaar. Als je buiten fotografeerd is bewolkt weer het prettigst.
De omgeving ligt een beetje aan de auto.
Als je een monopod hebt kun je mooie foto's maken door de camera mee te trekken met je voorwerp. Zo suggereer je snelheid.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:02

My_Little_P schreef:
@xxHenrieke: Voor blackfoto's heb je in ieder geval wel een fotobewerkingsprogrammaatje nodig, want het zal niet snel gebeuren dat ie perfect uit je camera komt rollen. Mocht je eenmaal bekend zijn met de M-stand dan kun je vrij eenvoudig blackfoto's maken. Oefen ze en succes in ieder geval!

Hier ben ik het niet mee eens. Als jij de compositie en belichting juist hebt dan komen er prachtige blackfoto's uitrollen zonder dat je ze hoeft te bewerken.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:23

Ik zeg ook niet dat het niet kan, alleen dat het in de mééste gevallen lastig is. De wat 'lichtere' camera's (zoals de 1000D van Canon van degene die het vroeg) hebben geen spotmeting en dan wordt het wel echt moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:50

Onzin, ook zonder spotmeting kun je best blackfoto's maken. Dan zul je alleen zelf moeten gaan compenseren voor de donkere achtergrond.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:00

Onzin? Waar staat precies in mijn post dat het niet kan? Lezen aub, ik zeg alleen dat het lastig is en dat een bewerkingsprogramma wel erg fijn is voor dit soort foto's. In mijn eerste post hierover geef ik ook aan dat het met de M-stand best kan, maar je moet ook wel naar de vrager kijken. Duidelijk iemand die nog aan het zoeken (en mss inmiddels gevonden met zijn/haar camera) is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:03

ik kan met mijn 1000d anders perfecte blackfoto's maken, wat nabewerken en ze zijn goed!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:15

Fading schreef:
ik kan met mijn 1000d anders perfecte blackfoto's maken, wat nabewerken en ze zijn goed!

Weet ik, mijn vorige was ook een 1000D, prima cameraatje, veel plezier van gehad en leuke foto's mee gemaakt! Daar ging het alleen niet over... ;)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:26

Wie kan mij helpen?

Ik was gisteren foto's aan het nemen van onze hond (met Nikon D3100, pas nieuw dus nog erg beginner). Ik wou foto's nemen van een detail van de vacht, maar ipv een bruine vacht kreeg ik een bruine vacht met een rode schijn. Ik denk dat dit iets te maken heeft met de kleurtemperatuur. (Ben er niet zeker van, maar ben het boek Nikon D3100, from snapshots to great shots aan het lezen.)
Welke instellingen moet ik hiervoor veranderen?

(Heb de foto's in automatisch zonder flits en in "P")

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:34

@tesseke: Als het goed is kun je op je camera de kleur instellen bij bijv. tl-licht, schaduw, juist veel zon, etc. Ik zou daar gewoon eens tussen gaan zoeken. Begrijp je wat ik bedoel? Ik weet namelijk even niet hoe het ook alweer heet. :')

Ik had zelf nog een vraag. Morgen moet ik een paar foto's maken van mijn schoonzusje en haar vriend, ze wil een leuke foto om boven haar bed te hangen. Zijn er mensen die mij zo-even een paar tips kunnen geven die echt belangrijk zijn bij het maken van portretten? Ik doe dat namelijk eigenlijk nooit. :') (Ik heb trouwens een Canon 1000D met een 55-250 mm)

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:10

Ik heb geen spiegelreflex, maar een fujifilm finepix S1000fd
op de een of andere manier krijg ik telkens (bij iedere foto, veel of weinig licht) ruis. Wel meer met weinig licht, maar ook met veel licht wel *voorbeeldjes van foto's met ruis: topic in onderschrift*
Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? ISO kan ik ook niet verstellen, weet niet waarom niet.
Of weet iemand hoe ik de/het ISO wel kan instellen zelf? Bij iedere stand staat er nu "auto" dus zou dat uberhaupt kunnen?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:43

Veirl schreef:
@tesseke: Als het goed is kun je op je camera de kleur instellen bij bijv. tl-licht, schaduw, juist veel zon, etc. Ik zou daar gewoon eens tussen gaan zoeken. Begrijp je wat ik bedoel? Ik weet namelijk even niet hoe het ook alweer heet. :')

Ik had zelf nog een vraag. Morgen moet ik een paar foto's maken van mijn schoonzusje en haar vriend, ze wil een leuke foto om boven haar bed te hangen. Zijn er mensen die mij zo-even een paar tips kunnen geven die echt belangrijk zijn bij het maken van portretten? Ik doe dat namelijk eigenlijk nooit. :') (Ik heb trouwens een Canon 1000D met een 55-250 mm)

@Veirl: Witbalans bedoel je, denk ik!

Portretten van mensen kun je het beste met een 50mm lens maken (dus probeer niet te veel zoomen met deze lens), dit is namelijk zoals mensen de wereld zien. Nou maakt het met dieren of andere dingen vaak niet zo uit, dat verschil zie je niet zo. Gezichten kunnen echt heel vreemd worden als je ze niet rond de 50mm schiet. Probeer het maar eens!
Succes morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:52

Wat een heerlijke onzin in de post hierboven :D

50mm bestrijkt dat gebied dat het menselijk oog ook ziet, MITS op full-frame. De meeste camera's waarmee Bokkers werken hebben een kleinere sensor en een cropfactor van 1.5, 1.6 of zelfs 2.0.

Verder wil je met portretten juist verder inzoomen omdat 50mm juist wél vertekent: als je iemands gezicht bijvoorbeeeld beeldvullend in beeld wil brengen, zal je met een 50mm zo dicht op je onderwerp moeten komen dat je vertekening krijgt. Als je meer telebereik (bijvoorbeeld rond de 100mm) gebruikt heb je daar geen last van.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:42

Nee hoor, maar jij zult het wel weten. :z

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:00

My_Little_P schreef:
Nee hoor, maar jij zult het wel weten. :z

Wat Nouks hier aangeeft klopt zeker beter als jou 'logica' ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:18

"dan jouw 'logica'" bedoel je, denk ik?

*doet heel erg haar best om niet écht onaardig te worden*

Ik probeer gewoon mensen snel en simpel op weg te helpen, zonder het onbgrijpelijk te maken door met allerlei termen te gooien die de meeste toch niet begrijpen. Als dat moet leiden tot afzeikreacties, dan laat maar zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:51

Joh het was niet persoonlijk hoor, en ik ben echt geen ontzettende bitch of een vervelend mens :D Ik word er alleen (na heel wat onzin langs te hebben zien komen hier op Bokt) af en toe een beetje zwaarmoedig van als ik weer eens iets langs zie komen dat gewoon ontzettende onzin is. Er komen hier gewoon te veel "klok en klepel" beweringen voor die nergens op slaan en de jouwe was er daar ééntje van. Sorry als ik je het idee heb gegeven een verschrikkelijk mens te zijn, want echt, dat ben ik niet hoor en dat was ook zeker niet mijn bedoeling :D

Een afzeikreactie vind ik 't nog steeds niet trouwens, maar echt, check even wat je zelf geschreven hebt want dat is gewoon niet waar :)

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:44

NooorMe schreef:
Ik heb geen spiegelreflex, maar een fujifilm finepix S1000fd
op de een of andere manier krijg ik telkens (bij iedere foto, veel of weinig licht) ruis. Wel meer met weinig licht, maar ook met veel licht wel Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? ISO kan ik ook niet verstellen, weet niet waarom niet.
Of weet iemand hoe ik de/het ISO wel kan instellen zelf? Bij iedere stand staat er nu "auto" dus zou dat uberhaupt kunnen?