[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:56

gillian: raar dat je je sluitertijd dan niet sneller krijgt. Weet je zeker dat je er niet nog een handmatige stand op heb zitten waar je iso en sluitertijd allebij zo kan veranderen zoals jij wil?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:25

Er zit wel een handmatige stand op, heb dit ook geprobeerd maar ik denk dat ik dat zelf ook fout heb gedaan.
Weet zo de instellingen niet meer precies, maar had volgens mij iets van 2,8 met een sluitertijd van rond de 1/250e en de iso op 1600. Dat leverde zwarte foto's op.
Moet dat echt eens gaan oefenen...

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:53

ik heb nog een vraagje
niet echt een technische vraag maargoed misschien dat iemand me kan helpen.

ik ben op zoek naar een lens die op een canon past
de bedoeling is om nog verder in te kunnen zoomen,
en misschien een wat bredere op iets dergenlijks zodat dat misscvhien wat helpt bij het maken van foto's in binnenbakken

iemand tips?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:56

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:57

bedankt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:17

gillian schreef:
Er zit wel een handmatige stand op, heb dit ook geprobeerd maar ik denk dat ik dat zelf ook fout heb gedaan.
Weet zo de instellingen niet meer precies, maar had volgens mij iets van 2,8 met een sluitertijd van rond de 1/250e en de iso op 1600. Dat leverde zwarte foto's op.
Moet dat echt eens gaan oefenen...

Lijkt me dat het licht dan toch echt te slecht is.

Wat je kunt proberen:

A, ISO zo hoog mogelijk (1600? Wellicht 3200?), diafragma F2.8, RAW schieten, 1 stop onderbelichten. Zo veel mogelijk midden op de dag fotograferen zodat je zo veel mogelijk licht beschikbaar hebt.

Foto's zullen dan wel onderbelicht uit de camera komen, maar in RAW kun je dit nog goed ophalen. Meer dan 1 stop onderbelichten is niet aan te raden. Mocht de sluitertijd dan nog steeds véél te lang zijn (te lang zal 'ie zeker zijn als je "niet onderbelicht" op 1/20 zit), is dit echt max. wat je kunt bereiken in deze binnenbak.

Wat betreft het advies van iemand door te sparen voor een "echt lichtsterke lens": F2.8 is voor zoomlenzen meest lichtsterke dat je kunt krijgen. Aan de mogelijkheden van de lens ligt het in principe niet, dit lijkt me gewoon een extreem donkere binnenbak.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:23

Dit weekend heeft mijn vriend wat foto's gemaakt in een binnenbak.

Afbeelding

Ik had mijn camera (Olympus E400) op sportstand staan, zonder flits en de ISO op 500. Vind de foto licht genoeg maar de sluitertijd had sneller moeten zijn.
Ik heb het even terug gekeken en de sluitertijd stond op 1/60 en het diafragma op 4.3 Dit is trouwens niet de originele foto. Ik heb hem al iets dichterbij gehaald en daarna verkleind.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:51

Stippie Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:04

In goed verlichte binnebakken wil het ook wel, maar als een binnenbak niet goed verlicht is kun je mooie foto's wel vergeten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:17

1/60ste Is ook wel vrij lang voor fotografie van bewegende dieren zoals paarden denk ik. Ik zou minstens 1/125 aanhouden voor draf, liever 1/200 nog en dan ISO omhoog schroeven naar 800 of diafragma meer open indien mogelijk. Ik vind hem wel erg mooi licht voor in een binnenbak trouwens zeg, die van jou DendroFleur, lekker licht of niet?

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:26

ik had een vraagje... Ik ben bezig met wat aan het schilderen op een 3d doek (dik doek) en elke keer als ik fotos maak lijkt het doek rond zeg maar.. niet recht in ieder geval Clown Hoe kan ik fotos maken zodat het wel recht lijkt??

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:33

Ik wil ook verder gaan met Fotografie, wel hobbygericht. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en informatie zoeken over Spiegelreflex camera's. Ik denk dat ik een Nikon D50 ga kopen, als mijn budget het gaat toelaten Clown
Heeft iemand deze camera, en kan die mij er iets over vertellen? Maakt hij mooie bewegingsfoto's (buiten), en is hij niet al te moeilijk om in te stellen (ISO, F en weet ik het allemaal Tong uitsteken).
Ik ben van plan om zo'n camera tweedehands te gaan kopen, want ik denk dat een nieuwe toch te duur gaat worden (Iemand een idee, wat ze nieuw kosten?

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:36

Via internet kost de Nikon D50 € 599,-

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:15

Oke, en dan heb je er toch een Kitlens bij? Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:17

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:06

Oke, sorry Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:08

WildWings schreef:
1/60ste Is ook wel vrij lang voor fotografie van bewegende dieren zoals paarden denk ik. Ik zou minstens 1/125 aanhouden voor draf, liever 1/200 nog en dan ISO omhoog schroeven naar 800 of diafragma meer open indien mogelijk. Ik vind hem wel erg mooi licht voor in een binnenbak trouwens zeg, die van jou DendroFleur, lekker licht of niet?

Dank je. Dit is inderdaad het antwoord waar ik wat aan heb. Ik stond inderdaad helemaal te jodelen omdat ik op het scherm zag dat de foto licht genoeg was. Achteraf bleek er toch nog teveel beweging in te zitten. Maar nu heb ik dus een soort standaard waar ik mee kan beginnen en daar vandaan de foto's kan bekijken en de waardes kan aanpassen.
Het verbaasde mij ook dat de foto's bij 400 ISO al zo licht waren. Er is dus volgens mij genoeg ruimte om de instellingen aan te passen. Nu scheelt het misschien ook dat Juntos ook veel wit heeft.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:57

Hee allemaal!
Ik heb een best concrete vraag. Op UK zie ik bes tvaak tegenwoordig van die druppenfoto's langskomen. Niet op een tak, maar uit een kraan bijvoorbeeld.
Wie wil mij precies vertellen hoe je dit in hemels naam doet? Onder een kraan gaan hangen? Wat voor instellingen? Alvast bedankt!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 01:23

Aims schreef:
ik had een vraagje... Ik ben bezig met wat aan het schilderen op een 3d doek (dik doek) en elke keer als ik fotos maak lijkt het doek rond zeg maar.. niet recht in ieder geval Clown Hoe kan ik fotos maken zodat het wel recht lijkt??

Bedoel je met rond dat de zijkanten niet recht zijn maar als een tonnetje rond lopen? Dan ligt het aan de vertekening van je objectief. Het objectief staat dan in de groothoekstand. Als je in de telestand fotografeerd en dus verder af moet staan, moet het goed komen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:26

Ik heb sinds 20 Januari de Nikon D40 met de standaard kitlens (18-55mm lens)
Maar als ik actiefoto's wil maken, met de sportstand, op een of andere manier zijn ze vaak bewogen.. Nagelbijten / Gniffelen
Iemand tips?

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:12

@MelanieB dat heb ik dus ook met mijn Canon EOs 400D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:28

Dat was/is mijn probleem ook beetje.

De sluitertijd moet dan sneller. Dus zul je zelf in moeten gaan stellen. Sluitertijd zou ik toch wel 1/200 houden, of sneller.
Mogelijk heb je dan een hogere ISO nodig met slecht weer.
Op de Canon is het Tv stand. Later zou je ook de M stand kunnen proberen, dan moet je ook diafragma instellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:41

@ Canon-mensen met dat probleem: in de automatische standen gaat de ISO niet hoger dan 400. Dit is voor foto's van bewegende onderwerpen vaak absoluut te weinig, zeker in combinatie met een niet-lichtsterke kitlens.

Advies: zet camera op Av-stand en zet het diafragma zo groot mogelijk. Zet je ISO in eerste instantie maar eens op 800, mocht je dan nog beweging hebben kun je omhoog richting 1600 of 3200. Op de Av-stand zal de camera zelf de kortst mogelijke sluitertijd kiezen in combinatie met diafragma en ISO.

Wat betreft dat probleem op een Nikon: ik zal me kunnen voorstellen dat het daar iets soortgelijks is (dat de ISO op automatische standen niet hoger gaat dan 400), dus ook daar: meer zelf gaan instellen. Maar hoe de Nikon-camera's zich precies gedragen in de automatische functies weet ik dus niet.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:44

Hé ik zie dit topic nu pas, maar het laatste onderwerp is ook een probleem van mij.
Volgende week even proberen met de uitleg hierboven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:45

Nog een tip: mocht het om paardensport gaan proberen de sluitertijd korter te houden dan 1/250 of 1/250 op z'n langst. Niet langer dan dat, dan heb je geheid beweging.