Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbles12

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:13

Hoii, ik meld me hier ook! Ik zou graag ook willen beginnen met fotograferen. En dan lekker van mijn eigen paard en dieren foto's willen maken. Ik heb er echt totaal geen verstand van welke camera goed is en welke met goede kwaliteit. Wel zou ik er eentje willen met wel goede kwaliteit. Welk merk is goed? <3

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen! Ben zelf ook druk aan t rondkijken op veel sites :o

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:23

Pebbles12 schreef:
Hoii, ik meld me hier ook! Ik zou graag ook willen beginnen met fotograferen. En dan lekker van mijn eigen paard en dieren foto's willen maken. Ik heb er echt totaal geen verstand van welke camera goed is en welke met goede kwaliteit. Wel zou ik er eentje willen met wel goede kwaliteit. Welk merk is goed? <3

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen! Ben zelf ook druk aan t rondkijken op veel sites :o

In principe kun je met elke body mooie foto's maken. :j

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:16

Pebbles12 schreef:

Wil je een spiegelreflex? Nieuw of occasion?
Je wordt momenteel doodgegooid met de Canon 250d occasion, misschien leuke instapcamera?

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:17

Wat is spiegelreflex? En accasion? hahaha, ik zal even kijken!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:19

Pebbles12 schreef:

Je hebt verschillende soorten camera's, misschien goed om je daar in te verdiepen eerst :)
Je hebt bijvoorbeeld de 'gewone' compactcamera, je hebt systeemcamera's, je hebt spiegelreflexen. Kijk anders ook eens op youtube, veel handige basic uitlegfilmpjes :j

Occassion is tweedehands (kijk eens op fotokonijnenberg of kamera express, zij checken alles en geven nog garantie over occasions), zeker bij spiegelreflexen best de overweging waard. Gaan lang mee en echt niet altijd nodig om nieuw te kopen is mijn mening!

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:20

oke! bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:33

Pebbles12 schreef:

Laten we bij de basics beginnen dan:

Hoeveel geld wil/kan je eraan besteden?

Koop je spullen bij een gerenommeerde zaak en liefst een beetje in de buurt. Is er wat, hoef je niet het halve land door te jakkeren.
En nee, dat is geen grap; ik had een collega die per se 100km verderop z'n camera moest kopen omdat het daar 200 euro goedkoper was. Maar vervolgens was die camera niet goed en kon hij twee keer op-en-neer; eerst om 'm te brengen en daarna nog een keer om 'm weer op te halen.
Hij had die camera ook in z'n eigen stad kunnen kopen, op 5min fietsen, i.p.v. een uur met de trein heen en ook weer terug......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:39

Pebbles12 schreef:

Ik zou sowieso even langs een goede winkel gaan en je daar laten adviseren, modellen bekijken, testen etc. Ze kunnen je dan ter plekke helpen en je kunt ook zelf meteen kijken wat jij het prettigst vindt. Wat Minjon zegt: als je daar tweedehands koopt, krijg je iig ook garantie en service, en je betaalt niet meteen de hoofdprijs.

Overigens lees ik al een tijdje af en aan mee, en wil misschien wat actiever mee gaan posten. :) Ik ben opgegroeid op Pentax, en daar fotografeer ik nog steeds mee. Als rasintrovert doe ik vooral landschappen en architectuur, maar pik hier en daar ook wat paarden en wildlife mee, en een héél enkele keer een menselijk portret als de situatie zich voordoet.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:01

Dat verschrikkelijke gevoel wanneer je een nieuwe camera speeltje hebt besteld, maar je nog geduldig moet wachten tot de levering :Y)

Morgen komt de 50mm 1.8 binnen *D Kan niet wachten!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:34

assileM schreef:
Dat verschrikkelijke gevoel wanneer je een nieuwe camera speeltje hebt besteld, maar je nog geduldig moet wachten tot de levering :Y)

Morgen komt de 50mm 1.8 binnen *D Kan niet wachten!

En bevalt die een beetje? :D

Hier gisteren even weer wat lopen editen
Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:37

Prachtige foto! Met wat voor lens heb je die geschoten?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:43

thanksssss, dit was met mijn oude tAMRON 70-200 2.8 g1!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:46

Gaaf! Ik vind dat het licht ook erg mooi gedaan is :)

Ik heb gister mijn eerste fotoshoot gehad met een collega van mij. Tips zouden fijn zijn :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:56

Heeel tot! Mooi model ook.

Een tipje (wat ik zelf als model ook altijd fout doe), het is vaak mooier als de vingers lang gehouden worden.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:01

Gianti, hele mooie foto en wat valt het licht mooi zacht zo op haar gezicht! Ook de vormen van haar gezicht komen heel mooi uit zo.

Maureen, ik ving je foto's erg mooi en heb ook niet echt genoeg kennis om je tips te geven. Bij die tip van gianti heb ik ook nooooit stil gestaan.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:03

Goede tip Gianti! Bedoel je dan ook dat ze haar hand wat meer ontspannen moet houden? Of gewoon laten hangen? Mijn model hield ook erg vaak automatisch haar hand voor haar kruis :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:20

Maar waarom mag er nu nooit een sprankelend lachje vanaf. Niet lief of aardig maar welgemeend vriendelijk.

Heb je twee mooie vrouwen (nee, knap is iets anders voor mij) maar dan zo'n toch wat onvriendelijk gezicht. Dat doet voor mij afbreuk aan een foto.

Maureen: als je model zo de zon in het gezicht heeft, knijp je automatisch je ogen wat dicht. Dat geeft een wat strenge blik. Je ziet op de tweede foto dat ze er daar geen last van heeft.

Handen: zorg bijvoorbeeld dat ze twee verschillende dingen doen, zoals de laatste foto.
Je kunt een hand ook iets vast laten houden al moet je wel opletten dat dat de aandacht niet afleid. Beetje tricky is dat dus wel. Door je positie kun je ook een hand laten "verdwijnen" zonder dat dat onnatuurlijk oogt.

Wellicht is het selectie, maar ik krijg al pijn in m'n rug bij het zien van de houding.
Pas wel op voor een geforceerde houding. Dat heb je nu niet en dat is goed.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:28

@Ikke mijn model heeft van zichzelf een wat arrogant gezicht. Dit hoort bij haar. Ik heb ook een foto waarop haar echt lach te zien is maar daar voelt ze zichzelf niet fijn bij :)

Op de foto dat het model in de zon kijkt, wilde ik de zon mooi op haar gezicht laten schijnen. We waren helaas net te vroeg voor het gouden uur maar er kwam ook donkere lucht aan :) Ik zal haar de volgende keer net anders laten kijken zodat ze haar ogen niet dicht hoeft te knijpen.

Wij hebben beide niet veel ervaring. Zij heeft nog nooit eerder model gestaan en voor mij is het al weer een aardige tijd geleden dat ik foto's van mensen gemaakt heb. Ik moet nog veel leren hoe ik een model goede poses aan kan laten nemen. Hopelijk kan ik een keer met een fotograaf meelopen die mij daar wat meer in kan uitleggen. Dankjewel voor je kritische blik ikke! Dat vind ik alleen maar fijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:42

Maureen: ik vind haar niet arrogant overkomen, wel zelfverzekerd. Dat mag; ze weet wie ze is en dat straalt ze uit en dat heb je mooi vast gelegd.
Daarom vind ik haar een mooie vrouw. Als ze echt arrogant geweest was, had ik haar wellicht knap genoemd.

Ik ben dan wel benieuwd naar haar lach. Hoeft niet openbaar.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:46

ikke schreef:
Maureen: ik vind haar niet arrogant overkomen, wel zelfverzekerd. Dat mag; ze weet wie ze is en dat straalt ze uit en dat heb je mooi vast gelegd.
Daarom vind ik haar een mooie vrouw. Als ze echt arrogant geweest was, had ik haar wellicht knap genoemd.

Ik zal in pb even een foto daarvan sturen.

We maken altijd grapjes dat ze heel arrogant kan kijken. Ze is inderdaad erg zelfverzekerd :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:06

Maureen95 schreef:
ikke schreef:

Ik zal in pb even een foto daarvan sturen.

We maken altijd grapjes dat ze heel arrogant kan kijken. Ze is inderdaad erg zelfverzekerd :D

Je hebt een PB terug.

Als ze vanuit die zelfverzekerdheid zich nu een beetje kwetsbaarder durft te tonen, dan kan er echt een vriendelijk gezicht af, daar ben ik van overtuigd.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:51

Maureen95 schreef:
Goede tip Gianti! Bedoel je dan ook dat ze haar hand wat meer ontspannen moet houden? Of gewoon laten hangen? Mijn model hield ook erg vaak automatisch haar hand voor haar kruis :P

Ze maakt nu van haar hand een vuist meer, vaak zien je vingers gestrekter er mooier uit, ook gelijk ontspannender.

@ikke: is voor mij wel bewuste keuze. :) vind dit meer passen bij de stijl waarvoor ik ging :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:52

hoikimmmy schreef:
Gianti, hele mooie foto en wat valt het licht mooi zacht zo op haar gezicht! Ook de vormen van haar gezicht komen heel mooi uit zo.

Maureen, ik ving je foto's erg mooi en heb ook niet echt genoeg kennis om je tips te geven. Bij die tip van gianti heb ik ook nooooit stil gestaan.

Dank je wel!!

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:36

Pfoe, binnenkort een spannende opdracht... Voel me wel vereerd dat ik de foto's mag maken <3

Binnenkort gaan vrienden van vroeger trouwen en de fotograaf had afgezegd... En hebben mij gevragen om de foto's te komen maken! Nu is het door de corona in gesloten kring, dus heel veel poespas komt er niet aan toe. Ze gaan momenteel voor de wet trouwen.

En dit heb ik dus nog nooit gedaan... Heb het ze ook al aangegeven, dat ik dit nog nooit gedaan had, maar ze vonden het helemaal niet erg! Ze waren allang blij dat er überhaupt een fotograaf beschikbaar was.

Pfoe :=

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:39

Melewel94 schreef:
Pfoe, binnenkort een spannende opdracht... Voel me wel vereerd dat ik de foto's mag maken <3

Binnenkort gaan vrienden van vroeger trouwen en de fotograaf had afgezegd... En hebben mij gevragen om de foto's te komen maken! Nu is het door de corona in gesloten kring, dus heel veel poespas komt er niet aan toe. Ze gaan momenteel voor de wet trouwen.

En dit heb ik dus nog nooit gedaan... Heb het ze ook al aangegeven, dat ik dit nog nooit gedaan had, maar ze vonden het helemaal niet erg! Ze waren allang blij dat er überhaupt een fotograaf beschikbaar was.

Pfoe :=

Spannend! Bespreek goed wat voor foto's ze graag willen en wat ze van jou verwachten :)