Oké, ik heb ff misschien wat hulp nodig

..
Ik bewerk m'n foto's altijd na, eerst in Photoshop en dan sla ik ze met PhotoFiltre op als een .png bestand. Ik heb een foto die iemand na wil bestellen en dus op groot formaat wil hebben. Nu las ik op een site dat de foto's 300 dpi moeten zijn, terwijl die foto na het plakken in PF 72 dpi waren. Ik heb de dpi dus aangepast naar 300, want dan kan blijkbaar. Ik zie totaal geen verschil tussen die 72 dpi en die 300 dpi, dus het zal allemaal wel. Maar mijn vraag: Waarom moet het dan 300 dpi zijn? Of is dat verder niet van belang. Gewoon als ik een foto naar iemand toe stuur in groot formaat, de dpi op 300 zetten?
En dan nog een vraag. De foto is nu dus 300 dpi.
Hoe groot is het formaat in cm bij een afdruk van 1000x1500 px, 2000x3000 px en 3072x4608 px (het originele formaat)?
Op de ene site kom ik namelijk tegen dat 1000x1500 px = 10x15 cm, maar als ik de foto in PF omzet naar centimeter is het formaat ongeveer 35x52 cm.
Dus ik snap het allemaal niet meer zo. Kan iemand mij daarbij helpen misschien? Ik heb namelijk totaal geen ervaring met het laten afdrukken van foto's op groot formaat.
Ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen. & Bedankt alvast

.