[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:33

KirstenVosje schreef:
Jullie zeggen dus dat je eigenlijk altijd je diafragma wijd open te zetten en zo weinig mogelijk met je iso moet doen?
Laatst heb ik een paar paarden gefotografeerd, het was al aardig donker, dus toen heb ik mijn iso maar heel hoog gezet. Foto's zaten vol met ruis en ze waren ook niet scherp meer. Ik had toen dus beter mijn diafragma kunnen aanpassen in plaats van de iso? :)

Dat zei ik niet. Fotograferen is het zien van mooie composities en dit vast te leggen door creatief te spelen met o.a. diafragma, sluitertijd en ISO.

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:16

Hallooo

Mijn moeder heeft een Nikon D3000 met een AF-S Nikkor 18-105mm lens.
Ik vind fotograferen zelf ook wel leuk en ik ben ook een aantal keren bij mijn zus geweest om van haar en haar paard foto's te maken, ik maak dan foto's met het toestel van mijn moeder.
Nu heb ik laatst foto's in de sneeuw gemaakt maar die waren toch net wat overbelicht, ik weet dat mijn moeder (die had de camera ingesteld) de camera op iso 200 had gezet, verder weet ik niet wat ze allemaal heeft ingesteld.
Nu zou ik wel graag willen weten hoe ik mooie foto's kan maken van een geschoren fries (die dus een beetje grijzig nu is :Y) ) in de sneeuw.
Welke instellingen moet ik dan hebben stap voor stap?

Je hebt op het draaiknopje bovenop de camera heb je bijvoorbeeld staan de M, A, S en P, wat is het verschil?

Dan zou ik ook wel graag willen weten hoe ik foto's maak van mijn zus (met de geschoren fries) rijdend in de binnenbak, de foto's worden bij mij altijd te donker of te wazig...

Dan een vraagje van mijn moeder :o
Die gaat maandag naar de kerstmarkt in Dusseldorf en ze wil graag mooie foto's maken van zowel overdag als 's avonds.

Ik ben een echte beginner :o

Was alweer een topic begonnen sorry! }:0
Hierbij mijn vragen dus, ik heb dit topic nog lang niet doorgelezen maar omdat mijn moeder maandag al weg gaat plaats ik de vragen alvast :D

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:25

Tja, toch ook hier weer t advies: lees eens een boek over fotografie.
Instellingen kun je namelijk niet voorspellen. Die zijn in iedere situatie anders.

M A S P kun je de hele uitleg van in de gebruiksaanwijzing vd camera vinden.
Maar als je de basis van fotografie niet beheerst zou ik gewoon lekker op de automatische standen blijven tot je die kennis wel hebt. :)

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:43

Femke schreef:
Tja, toch ook hier weer t advies: lees eens een boek over fotografie.
Instellingen kun je namelijk niet voorspellen. Die zijn in iedere situatie anders.

M A S P kun je de hele uitleg van in de gebruiksaanwijzing vd camera vinden.
Maar als je de basis van fotografie niet beheerst zou ik gewoon lekker op de automatische standen blijven tot je die kennis wel hebt. :)

Mijn moeder had de instelling gemaakt voor het paard in de sneeuw:
Afbeelding

kijk de lucht en alles is veeeels te licht, wat is hier mis gegaan?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:21

Nou, hij is ongelooflijk overbelicht. Heb je aan de plusjes en minnetjes gezeten?
Als je de standen nog niet snapt, zou ik zeggen; http://lmgtfy.com/?q=handmatige+standen+spiegelreflex :D Zo kun je het op je gemak doorlezen en dán hier dingetjes vragen als je het nog niet zo goed snapt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:36

Wat daar mis is gegaan?
Maximaal contrast. Een zwart paard in een spierwitte omgeving. In combinatie met een verkeerde lichtmeting of in ieder geval verkeerde diafragma en/of sluitertijd instellingen.
Maar dat is niet precies te zeggen als er verder geen gegevens over de foto bekend zijn. Moet je even de exif bij plaatsen.

Maar zoals ik al aangaf; fotografeer veilig: gebruik de automatische standen als je niet weet hoe je met de andere om kunt gaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:49

Waarschijnlijk stond je camera op spotmeting en heeft ie op het paard gericht en de lichtmeting daarop gebaseerd. Omdat het paard donker is ging hij al overbelichten, de achtergrond dus nog veel meer overbelicht!

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:25

Bedankt voor de reactie's!

Ik moet inderdaad mij eerst eens in een boek gaan verdiepen... dan ben ik zo enthousiast over foto's maken dat ik meteen vragen ga stellen die je misschien wel uit een boekje/internet kan halen, sorry! :P

toch nog 1 vraagje..... :o
het toestel van mijn moeder, is die wel geschikt om paardenfoto's te maken of heb je dan een heel andere soort camera/lens nodig?
(mijn moeder heeft een Nikon D3000 met een AF-S Nikkor 18-105mm lens)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:53

De 18mm kant zal wat minder geschikt zijn, de zoomkant kan prima hoor. Al zul je soms wensen dat je dichterbij kon komen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:54

Alle soorten camera's zijn geschikt voor paarden fotografie. Een lens met telebereik is wel handig :) Je zou nog een 70-300 mm lens kunnen aanschaffen, maar niets moet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:57

@ Vetboltsje, zoals gezegd, met die camera is niks mis. De lens kan wel, maar is niet ideaal. Om perspectief vervorming te voorkomen moet je eigenlijk alleen het deel gebruiken tussen ca. 70 mm en 105mm brandpuntafstand. Ik ben daarin wat resoluter dan F_orumster, het groothoek gedeelte is gewoon NIET geschikt om paarden of mensen te fotograferen omdat je hele perspectief vertekend raakt.
Een lens zoals een 70-200/300 biedt voor paarden/dieren wat meer mogelijkheden :)

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:55

Oké, bedankt voor de reacties!

Zijn jullie trouwens van mening dat je bepaalde dingen goed moet kunnen fotograferen (bijv een bloem) voordat je met paardenfotografie bezig kunt of kun je meteen paardenfotografie doen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:57

Vetboltsje schreef:
Oké, bedankt voor de reacties!

Zijn jullie trouwens van mening dat je bepaalde dingen goed moet kunnen fotograferen (bijv een bloem) voordat je met paardenfotografie bezig kunt of kun je meteen paardenfotografie doen?

Als de basis maar onder de knie hebt kun je gewoon alles wat los en vast zit fotograferen. Zou alleen niet meteen de lat te hoog leggen voor jezelf. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:58

Alwiene, volgens mij gaf ik ook aan dat de lage kant niet geschikt was maar de bovenkant kan wel. Tussen 80-105 kun je al wel wat. Een 100-300 lens is idd idealer.

Vetboltsje, als jouw feeling niet bij macro (bloemen) ligt heft dat niet zo heel veel zin. Al leer je dan wel snel wat diafragma doet.

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:36

F_Orumster schreef:
Vetboltsje, als jouw feeling niet bij macro (bloemen) ligt heft dat niet zo heel veel zin. Al leer je dan wel snel wat diafragma doet.

Ik vind bloemen etc wel mooi en dat lukt me ook wel aardig, maar mijn doel is uiteindelijk wel om paarden te fotograferen, ik ben nu aan het pielen met de camera en de gebruiksaanwijzing op internet erbij dus het komt vast helemaal goed :Y)

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:43

Oké, ik heb ff misschien wat hulp nodig :P..

Ik bewerk m'n foto's altijd na, eerst in Photoshop en dan sla ik ze met PhotoFiltre op als een .png bestand. Ik heb een foto die iemand na wil bestellen en dus op groot formaat wil hebben. Nu las ik op een site dat de foto's 300 dpi moeten zijn, terwijl die foto na het plakken in PF 72 dpi waren. Ik heb de dpi dus aangepast naar 300, want dan kan blijkbaar. Ik zie totaal geen verschil tussen die 72 dpi en die 300 dpi, dus het zal allemaal wel. Maar mijn vraag: Waarom moet het dan 300 dpi zijn? Of is dat verder niet van belang. Gewoon als ik een foto naar iemand toe stuur in groot formaat, de dpi op 300 zetten?

En dan nog een vraag. De foto is nu dus 300 dpi.
Hoe groot is het formaat in cm bij een afdruk van 1000x1500 px, 2000x3000 px en 3072x4608 px (het originele formaat)?
Op de ene site kom ik namelijk tegen dat 1000x1500 px = 10x15 cm, maar als ik de foto in PF omzet naar centimeter is het formaat ongeveer 35x52 cm.

Dus ik snap het allemaal niet meer zo. Kan iemand mij daarbij helpen misschien? Ik heb namelijk totaal geen ervaring met het laten afdrukken van foto's op groot formaat.

Ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen. & Bedankt alvast :D.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:46

deniseqn schreef:
Oké, ik heb ff misschien wat hulp nodig :P..

Ik bewerk m'n foto's altijd na, eerst in Photoshop en dan sla ik ze met PhotoFiltre op als een .png bestand. Ik heb een foto die iemand na wil bestellen en dus op groot formaat wil hebben. Nu las ik op een site dat de foto's 300 dpi moeten zijn, terwijl die foto na het plakken in PF 72 dpi waren. Ik heb de dpi dus aangepast naar 300, want dan kan blijkbaar. Ik zie totaal geen verschil tussen die 72 dpi en die 300 dpi, dus het zal allemaal wel. Maar mijn vraag: Waarom moet het dan 300 dpi zijn? Of is dat verder niet van belang. Gewoon als ik een foto naar iemand toe stuur in groot formaat, de dpi op 300 zetten?

En dan nog een vraag. De foto is nu dus 300 dpi.
Hoe groot is het formaat in cm bij een afdruk van 1000x1500 px, 2000x3000 px en 3072x4608 px (het originele formaat)?
Op de ene site kom ik namelijk tegen dat 1000x1500 px = 10x15 cm, maar als ik de foto in PF omzet naar centimeter is het formaat ongeveer 35x52 cm.

Dus ik snap het allemaal niet meer zo. Kan iemand mij daarbij helpen misschien? Ik heb namelijk totaal geen ervaring met het laten afdrukken van foto's op groot formaat.

Ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen. & Bedankt alvast :D.

Voor op je scherm van je laptop/PC/tablet zie je het verschil in dpi niet. 72 dpi is voldoende om je foto's online te zetten of te mailen. Hoe meer dpi hoe scherper je foto afgedrukt kan worden. Hoger dan bepaalde dpi heeft geloof ik niet zo heel veel zin meer, omdat je dit bij het afdrukken niet zult zien. Geloof dat het ergens tussen 200 a 300 dpi zit.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:55

Oké, maar als ik ze dan mail en die persoon wil de foto dan afdrukken. Gewoon op 300 dpi zetten of totaal niets mee doen. Het originele bestand, onbewerkt, is trouwens wel gewoon 300 dpi.

En met die groottes bij het afdrukken, hoe zit dat, of weet ben jij daar ook niet zo in thuis :P?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:58

deniseqn schreef:
Oké, maar als ik ze dan mail en die persoon wil de foto dan afdrukken. Gewoon op 300 dpi zetten of totaal niets mee doen. Het originele bestand, onbewerkt, is trouwens wel gewoon 300 dpi.

En met die groottes bij het afdrukken, hoe zit dat, of weet ben jij daar ook niet zo in thuis :P?

Geloof dat het vaak minimaal 240 dpi moet zijn. := Het is afhankelijk van de eisen van de drukker, maar dan kun je idd dat rekensommetje maken obv het aantal dpi hoe groot je de foto af kunt laten drukken met het aantal pixels wat jij maximaal kunt leveren. Hou er wel rekening mee dat het erg afhankelijk is waar/hoe je het laat afdrukken. Als iets heel groot is hoef je er vaak niet met je neus op te staan en hoeft het dus ook niet haarscherp te zijn als je er dicht op staat. Canvas geeft je iets meer ruimte om groter af te drukken, omdat het een heel ander materiaal is. Als je het bijvoorbeeld op di-bond laat afdrukken kun je hem wel haarscherp krijgen. Zelfs als je er dicht op staat. :+

Zoals je ziet zijn er nog veel andere factoren. Ik weet ook eigenlijk niet eens wat de richtlijn is bij welk formaat. :=

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:04

Het is me in ieder geval al heeeeeel veel duidelijker geworden. Dus bedankt voor je uitleg :)!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:06

Goede vragen, ik wil me hier ook in verdiepen, wil graag het huis wat aankleden en hier en daar een verzoekje. Maar waar zet je dit dan in opdracht, zijn dingen als profotonet wel zo uitgebreid?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:03

Vetboltsje schreef:
Bedankt voor de reactie's!

Ik moet inderdaad mij eerst eens in een boek gaan verdiepen... dan ben ik zo enthousiast over foto's maken dat ik meteen vragen ga stellen die je misschien wel uit een boekje/internet kan halen, sorry! :P

toch nog 1 vraagje..... :o
het toestel van mijn moeder, is die wel geschikt om paardenfoto's te maken of heb je dan een heel andere soort camera/lens nodig?
(mijn moeder heeft een Nikon D3000 met een AF-S Nikkor 18-105mm lens)

Is een prima camera hoor was ook mijn eerste spiegelreflex camera :j

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 02:05

F_Orumster schreef:
Alwiene, volgens mij gaf ik ook aan dat de lage kant niet geschikt was maar de bovenkant kan wel. Tussen 80-105 kun je al wel wat. Een 100-300 lens is idd idealer.

Ik zei ook niet dat jij dat niet zei :+ Alleen vond ik jouw 'zal wat minder geschikt zijn' zelf een beetje zacht uitgedrukt en daardoor misschien niet helemaal duidelijk. Zonder kennis van zaken zou ik dat lezen als 'is niet het meest ideale maar kan wel'. Vandaar dat ik zei dat ik daar iets resoluter/uitgesprokener in wilde zijn door te zeggen dat die kant in het geheel niet geschikt is :) Verder zijn we het volgens mij gewoon eens hoor :j

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:56

F_Orumster schreef:
Goede vragen, ik wil me hier ook in verdiepen, wil graag het huis wat aankleden en hier en daar een verzoekje. Maar waar zet je dit dan in opdracht, zijn dingen als profotonet wel zo uitgebreid?

Om nog ff door te gaan op dat foto's af laten drukken...

Ik kwam net ook op www.profotonet.nl en ik had ook al op www.webprint.nl gekeken.
Het grote verschil qua het laten afdrukken op fotopapier is dat bij Webprint er geprint wordt op Fuji Supreme (glans) papier.
Bij Profotonet kun je kiezen uit Fuji Digital Professional DP II Glossy/Lustre/Glossy Pearl.
Profotonet is dus echt voor de professionele foto's (zoals de naam al zegt :+). Ik vraag mij dus ook af of er veel verschil zit in de kwaliteit?
Persoonlijk heb ik liever dat iemand van mij een digitaal bestand overkoopt, dan heb ik geen gezeur met de bestelling e.d. :o.
Profotonet is duurder dan bv. Webprint. Ik denk dat de kwaliteit ook wel beter is, al ligt het misschien aan het formaat.

Iemand ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:10

Profotonet, absoluut.
Webprint is leuk voor hobbyisten. Wil je kwaliteit leveren, dan is Profotonet dé keuze.