Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:ISO zo hoog mogelijk, diafragma zo groot mogelijk (klein getal) en dan zien dat je je sluitertijd korter houdt dan 1/250.
De witbalans is nogal afhankelijk van het soort licht. Is er veelal of alleen daglicht, dan is de witbalans totaal anders dan 's avonds bij TL-licht. Indien er veel bestaand licht is lekker op Auto laten staan, indien geen bestaand licht stel maar in op TL-licht en het bestandsformaat op RAW. Door in RAW te fotograferen kun je de witbalans nog aanpassen indien deze niet fijn is (als je foto's wat groenig zijn bijvoorbeeld).
xxhenrieke schreef:Heeeeee!
ik heb een canon eos 1000D, met een 18-55 kitlens. nu wil ik graag paarden gaan fotograveren, terwijl ze aan het springen zijn. hoe kan ik mijn camera dan het beste instellen? in de Tv stand? met 1/200 voor sluitertijd?
en een blackshoot? hoe doe je dat?
xxxxxxxxx.
Nouks schreef:Beginnen in de M-stand is an sich niet zo'n probleem, maar niet de meest logische keuze. Beginnen in de Av of Tv stand wordt doorgaans inderdaad makkelijker gevonden. Maar het zou jullie beiden niet misstaan iets meer uitleg te geven dan "minimaal die-en-die sluitertijd en op de M/Av/Tv stand".
Om me ook even in jullie sluitertijddiscussie te mengen, op 1/250 zal het paard grotendeels bevroren zijn maar heb je doorgaans wel bewogen hoeven. Om je paard helemáál te bevriezen moet je sluitertijd dus korter zijn, maar bij weinig licht is 1/250 waarschijnlijk your best bet.