[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:23

Oké, ik heb ook een vraag:

Hoe krijg je buiten bijvoorbeeld bij je paard in de wei zo'n mooi plaatje dat het paard haarscherp is en de achtergrond wazig? Ik zie vaak bij topics als RT en ITP van die supermooie foto's van dravende en galoperende paarden, die haarscherp zijn, hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb een Canon btw.

Yasmine

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:41

Heb je een spiegelreflex camera of een compactcamera? Met compactjes kan je dat effect maar vrij beperkt bereiken. Dat doe je door een grote diafragma-opening te gebruiken (getal van f4 of 5.6 oid), dan krijg je weinig scherptediepte - wat jij dus bedoelt met het feit dat je veel wazige partijen hebt en een kleiner deel scherp.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:49

op je camera kan je kiezen in welk formaat je kan schieten
bij mij zijn deze:
-standaard
-fijn
-RAW&JPG
-RAW

Als ik RAW zou kiezen kan ik wel minder foto's trekken op mijn 4GB
Maar mijn vraag is wat het verschil is tussen die 4 en of het iets uitmaakt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:17

Heb je al gezocht? Er is op Bokt van alles te vinden over RAW. Gebruik anders eens de zoekfunctie om binnen dit topic te zoeken: iets naar beneden scrollen (tot onder "Wie is er online") en daar in het zoekbalkje "RAW" intypen :)

Ook zou het nuttig kunnen zijn even naar pagina 1 van dit topic te gaan, aldaar naar het eerste tips en tricks topic te klikken en ook daar even te zoeken op RAW.

Als je daarna nog gerichtere vragen hebt kun je die natuurlijk altijd stellen. :)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:44

Ik heb twee problemen waar ik steeds weer tegen aan loopt met het fotograferen.
Prachtig weer was het de afgelopen dagen! Ook heel wat foto's geschoten, 3x van mensen met paard. Standfoto's maar ook rijfoto's.
Die zon is prachtig, paard krijg ik mooi op de foto, degene die erbij staat wordt erg overbelicht. Lees: witte overbelichte gezichten.
Dan nog een tweede probleem. Ik schiet toch de meeste foto's met de zon in mijn rug, maar dat betekent dus dat diegene die op de foto staat tegen de zon in moet kijken > snel half dicht geknepen ogen.
Heeft iemand tips voor deze twee problemen? Ik hoop dat iemand kan helpen.

Alvast bedankt!

Ik had ook nog een andere vraagje, graag zou ik een keer foto's schieten waarop het paard helemaal zwart is en de achtergrond mooi zonnig of ondergaande zon, wat zijn hier de instellingen voor?
Ik heb vandaag wel wat geprobeerd, maar het is erg lastig om de achtergrond wel licht te houden.

Groetjes Roosmarijn

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:34

JE zegt het al zelf, je trekt foto's waar mensen naar de zon kijken, wat niet prettig is voor hun.
Gewoon omdraaien dus! Zet ze met hun zijkant naar de zon toe of bijna met de rug naar de zon toe, zo krijg je ook meer licht op de lens.

En dan voor een zwart paard, zorg dat het paard voor jou staat en voor de zon, zodat je de zon eigenlijk niet meer ziet, zo zal de achtergrond belicht zijn en het paard zwart.
ik gebruik hiervoor mijn normale instellingen, soms werkt het om op de zonsondergang-stand te stellen (dat heb ik op mijn camera toch)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:24

Bedankt voor je tips!

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:08

Ik had een vraag. en ik denk dat jullie daar wel antwoord op weten.
ik wil foto`s maken van me moeder dat ze aan het rijden is.
maar dat doet ze in de binnenbak en dan krijg ik al snel lelijke foto`s.
zoals bijv. dat je allemaal stofjes ziet, vlekken en dat het geen scherpe duidelijke foto`s zijn.
hebben jullie tips?
en hoe ik misschien mijn camera moet instellen.
alvast bedankt (:

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:11

AhvG, dat staat hier al honderden keren uitgelegd.

Nouks schreef:
ISO zo hoog mogelijk, diafragma zo groot mogelijk (klein getal) en dan zien dat je je sluitertijd korter houdt dan 1/250.

De witbalans is nogal afhankelijk van het soort licht. Is er veelal of alleen daglicht, dan is de witbalans totaal anders dan 's avonds bij TL-licht. Indien er veel bestaand licht is lekker op Auto laten staan, indien geen bestaand licht stel maar in op TL-licht en het bestandsformaat op RAW. Door in RAW te fotograferen kun je de witbalans nog aanpassen indien deze niet fijn is (als je foto's wat groenig zijn bijvoorbeeld).

+ Bokt Wiki: Foto's met weinig licht

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:35

Heeeeee!

ik heb een canon eos 1000D, met een 18-55 kitlens. nu wil ik graag paarden gaan fotograveren, terwijl ze aan het springen zijn. hoe kan ik mijn camera dan het beste instellen? in de Tv stand? met 1/200 voor sluitertijd?
en een blackshoot? hoe doe je dat?
xxxxxxxxx.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:54

Blackfoto, dat kan ik zelf ook nog niet, maar ik weet dat de uitleg in de wiki te vinden is. :)
En fotograferen van actie bij paarden kan je het beste een sluitertijd van 1/400 of 1/500 of soms nog ietsjes hoger is mijn ervaring.
Het makkelijkste is om te fotograferen in de S stand, dan doet de camera alles automatisch, je hoeft alleen de sluitertijd zelf in te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:57

Hoi, ik heb even een vraagje :)
Hoe heette dat ene programmatje waardoor je je iso hoger als 1200 kan zetten? En hoe installeer ik die?Ik fotografeer met een olympus, zit er mezelf aan te ergeren dat de foto's in een binnenbak nog niet lukken (fotografeer met een 50-200 mm f2.8-3.5. dus daar kan het niet aan liggen ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:55

xxhenrieke schreef:
Heeeeee!

ik heb een canon eos 1000D, met een 18-55 kitlens. nu wil ik graag paarden gaan fotograveren, terwijl ze aan het springen zijn. hoe kan ik mijn camera dan het beste instellen? in de Tv stand? met 1/200 voor sluitertijd?
en een blackshoot? hoe doe je dat?
xxxxxxxxx.

je kunt je sluitertijd het beste op 1/500 houden als je een bewegend dier gaat fotograferen, in de M stand.

Blackfoto's zou ik als ik jou was nog niet aan beginnen!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:50

@Fading: Ik zou iemand die net begint niet meteen de M-stand laten gebruiken, hoor! Eerder de automatische sportstand (rennende mannetje) of Tv/Av!

Verder is een sluitertijd van 1/250 of hoger al voldoende om de beweging te bevriezen.

@xxHenrieke: Voor blackfoto's heb je in ieder geval wel een fotobewerkingsprogrammaatje nodig, want het zal niet snel gebeuren dat ie perfect uit je camera komt rollen. Mocht je eenmaal bekend zijn met de M-stand dan kun je vrij eenvoudig blackfoto's maken. Oefen ze en succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:31

Ik was wel begonnen in de M stand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:51

Beginnen in de M-stand is an sich niet zo'n probleem, maar niet de meest logische keuze. Beginnen in de Av of Tv stand wordt doorgaans inderdaad makkelijker gevonden. Maar het zou jullie beiden niet misstaan iets meer uitleg te geven dan "minimaal die-en-die sluitertijd en op de M/Av/Tv stand". ;)

Om me ook even in jullie sluitertijddiscussie te mengen, op 1/250 zal het paard grotendeels bevroren zijn maar heb je doorgaans wel bewogen hoeven. Om je paard helemáál te bevriezen moet je sluitertijd dus korter zijn, maar bij weinig licht is 1/250 waarschijnlijk your best bet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:01

ik schiet bewegende paarden altijd minimaal op 1/500 .
anders zijn ze bij mij niet helemaal scherp.

als het heel donker weer is zet ik hem misschien wel eentje lager, maar meestal nooit!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:01

Nouks schreef:
Beginnen in de M-stand is an sich niet zo'n probleem, maar niet de meest logische keuze. Beginnen in de Av of Tv stand wordt doorgaans inderdaad makkelijker gevonden. Maar het zou jullie beiden niet misstaan iets meer uitleg te geven dan "minimaal die-en-die sluitertijd en op de M/Av/Tv stand". ;)

Om me ook even in jullie sluitertijddiscussie te mengen, op 1/250 zal het paard grotendeels bevroren zijn maar heb je doorgaans wel bewogen hoeven. Om je paard helemáál te bevriezen moet je sluitertijd dus korter zijn, maar bij weinig licht is 1/250 waarschijnlijk your best bet.

Ik snap dat alleen Av/Tv en een waarde doorgeven nou niet bepaald de lading dekt, maar op zich kan ze nu wel vooruit. Als ze niet weet wat er bedoelt wordt, moet ze maar bij jou een cursusje gaan volgen :D

1/250 is ook echt de minimale waarde, zelf vind ik het wel mooi als je nog íets van beweging ziet in de staart en benen, maar dat is smaak natuurlijk.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:39

hey!

ik vroeg me af of je de sluitertijd kunt veranderen van de canon SX130IS, en zo ja, hoe?

alvast bedankt!

*\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:07

moelly schreef:
hey!

ik vroeg me af of je de sluitertijd kunt veranderen van de canon SX130IS, en zo ja, hoe?

alvast bedankt!

*\o/*

sorry ik heb geen ervaring met die camera.

maar kun je het nergens vinden?

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:09

moelly schreef:
hey!

alvast bedankt!

*\o/*

Ik heb die cam ook niet, maar wel de sx120is. Zit er een Tv programma op? Daar kan het nl mee! :)

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:04

Ik heb een vraag, en ik hoop dat julie mij kunnen helpen.

Al een tijdje heb ik een Nikon D40 en ik kon altijd scherp mijn dingen zien als ik 'door' de camera keek,
nu zins een paar dagen zie ik er onscherp door heen maar mijn foto's zijn wel scherp.

Weet iemand misschien hoe ik er weer scherp door heen kan kijken? :)

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:09

Hoi!

Ik heb sinds vorig jaar zomer een Canon Eos 500D met een standaard 18-55 lens met IS. Sids een paar week heb ik een Tamron AF70-300 lens erbij. Hij maakt super foto's, behalve als het wat donkerder is. Omdat ik graag van alles fotografeer loop ik hier af en toe nog wel eens tegenaan. Met name als ik foto's wil maken in de binnenbak, wil dit niet met beide lenzen. Nou is mijn vraag, wat kan ik aan de instellingen veranderen ? Iemand zei wat over de sluitertijd, maar ik kan nergens vinden waar ik di kan aanpassen. Heb de camera al binnenste buiten gekeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. En ook mijn vissen ( in aquaria) krijg ik niet goed op foto. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ? En kan ik dit oplossen met alleen instellingen of zou ik een flitser erbij moeten kopen ?
Als je nog meer vragen hebt, zou ik zeggen plaats een reactie!
Alvast bedankt voor jullie tips.
Ik heb een aantal foto's staan op mijn hyves pagina, http://jntw.hyves.nl/ als mensen deze niet kunnen zien moeten ze even een mailtje sturen, dan kan ik wat foto's over de mail sturen!
Als iemand wat info heeft, zou die mij dan kunnen PB'en ? Alvast bedankt!
Groetjes gewoon_mij

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:45

dankje iedereen! maar nee, ik heb wel een kabeltje voor dat hij op de tv kan worden aangesloten.
zal dat dan wel even uitproberen ;)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:16

moelly schreef:
dankje iedereen! maar nee, ik heb wel een kabeltje voor dat hij op de tv kan worden aangesloten.
zal dat dan wel even uitproberen ;)

Haha, sorry moet even lachen. :Y)
Tv betekent in dit geval geen televisie. ;)
Tv is een stand op je camera, een stand waarmee je zelf instellingen kan aanpassen.