Paoline schreef:Dat idee heb ik ook bij mezelf.Oeeh dat is zeer handig voor mij, ik tril als een gek heb ik het idee bij het indrukken van de ontspanknop.maarja, objectieven met IS zijn wel gelijk weer 3x duurder.

Beweging onscherpte kan je op 3 manieren compenseren.
1;Statief/monopoot of steun zoeken bij een vast opject.
Nadeel; minder mobiel
2;Image stabilizer IS voor Canon, Vibratie Reductie VR voor Nikon (is duur).
Nadeel; bij bewegende objecten waar je met je lens moet pannen of tilten, werk de IS/VR tegen.
dus IS/VR uitzetten
3;Of je sluitertijd aanpassen aan het bereik van je lens, 200mm obj. is korter of gelijk aan 1/200, 300mm korter of gelijk aan 1/300mm enz
Die gene met een vaste hand kunnen het doen met langere sluiter tijden.
nadeel; Omstandigheid moet gunstig zijn om die sneheid te halen (genoeg licht of groter diafragma= kleiner f waarde of ISO bereik)
90% staat mijn IS uit of op stand 2, hoofd zakelijk bij dynamische sporten, BIF foto's (bird in flight), vliegtuig spotten enz, dit omdat de lens het pannen/tilten als een beweging ziet en dit wil compenseren met als resultaat beweging onscherpte.
Die 10% waar IS/VR aan staatzijn dan voor de statische foto's, bruiloft rep., fotoshoot waar je de beweging onder controle heb (poseren) enz.
Wel of niet IS/VR lens kopen is dus afhankelijk van je manier van fotograveren.
Voor mij geld, ik zal het niet missen maar wel handig dat ik het heb (en kan betalen).
Gr.Frans