[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:50

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:25

Hoi bokkers,

Ik kom even binnen vallen, heb een paar pagina's gelezen uit het topic en was benieuwd of jullie mij misschien kunnen helpen.

Ik wil graag een spiegelreflexcamera kopen. Het is puur voor hobby, ik wil geen professioneel fotograaf te worden. Het gaat mij meer om dat ik mooie plaatjes kan (leren) schieten. Ik heb een vriend en die heeft een spiegelreflex, een Nikon d3100. Zelf vind ik deze heel fijn in de hand liggen en hij maakt mooie plaatjes, maar ik zou graag wat meer willen horen van anderen. Ik ben ook al op internet aan het zoeken maar er staat zoveel dat ik het hier even wilde proberen en ondertussen ook nog verder ga zoeken.

Wat zouden jullie mij aanraden? En waar moet je allemaal nog meer aan denken?

- Beginner
- Budget: rond de 300 euro
- Doel: mooie foto's maken (niet per se op proffesioneel gebied, echt alleen voor eigen doeleinden)

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:03

Hoi allemaal! Ik ben langzaam ook aan het zoeken voor een nieuwe camera. Ik heb nu de canon eos 1000D en ik ben eigenlijk wel tevreden over deze camera. Mijn ouders willen deze graag overnemen en daarom ben ik op zoek naar een nieuwe body.
Ik zoek een niet te ingewikkelde camera, maar wel een stapje hoger dan de 1000D (want als ik dan toch een nieuwe koop, kan je ook direct een wat betere kopen :p). Filmfunctie/touchscreen etc hoeft van mij niet perse. Wat me wel heel handig lijkt is een kantelbaar schermpje. Verder heb ik niet echt speciale eisen.

Ik heb een 70-200 lens dus het liefst wel een camera die hier een beetje een goede combi mee is. Ik heb al een beetje gezocht in deze topics en zag de 650d en de 60d voorbijkomen. Toch twijfel ik een beetje..

Misschien hebben jullie nog andere suggesties? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:08

De 650D is sowieso een heel mooie camera! Wel met filmfunctie en touchscreen, maar die vind je eigenlijk sowieso op zo ongeveer iedere spiegelreflexcamera met kantelbaar scherm :)

Het grote voordeel van nog een stapje hoger richting de XXD-serie is vooral een wat grotere en robuustere body, met tweede instelwiel. Daarvan kan ik me voorstellen dat dat toch een groot pluspunt is tov de 1000D, 650D en dergelijken.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:09

Oke bedankt! Wat is dan precies het voordeel aan een tweede instelwiel en een robuustere (dan denk ik ook zwaardere?) body?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:54

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:07

Mijn Nikon D60 is toch nu wel een beetje op aan het raken..ik vraag me af of jullie een goede betaalbare andere Nikon body kunnen aanraden?

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:22

Ik ben van plan de overstap te maken van bijna-slr (zonder verwisselbare lens) naar slr.

-Mijn budget ligt rond de 700 euro, en ik ben evt. bereid om een grotere stap te maken en tot 1000 euro uit te geven.

-Ik zou er vooral dieren rond het formaat van katten - paarden en evt. (later?) landschappen mee willen fotograferen.

-De camera moet snel genoeg zijn om ook een beetje fatsoenlijke actiefoto's mee te kunnen maken... En hoe sneller hoe beter natuurlijk. :D

De 600D, 650D, 700D, 60D, 70D en 7D behoren allemaal tot de mogelijkheden, alhoewel ik de laatste drie liever wat goedkoper zou hebben. :o

EDIT: Ik noem hierboven alleen canon's, maar nikon lijkt me ook prima. Ik heb beide merken nog nooit in handen gehad en weet ook niet hoe ik dat zou kunnen regelen? Dan zou ik gemakkelijker een keuze kunnen maken wbt merk.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:39

_Aniek schreef:
Oke bedankt! Wat is dan precies het voordeel aan een tweede instelwiel en een robuustere (dan denk ik ook zwaardere?) body?

Op standje M hoef je geen moeilijke toetscombinaties te gebruiken om aan te passen, maar is 1 wiel voor je sluitertijd en ander wiel voor je diafragma. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:40

faatxhorse schreef:
Ik ben van plan de overstap te maken van bijna-slr (zonder verwisselbare lens) naar slr.

-Mijn budget ligt rond de 700 euro, en ik ben evt. bereid om een grotere stap te maken en tot 1000 euro uit te geven.

-Ik zou er vooral dieren rond het formaat van katten - paarden en evt. (later?) landschappen mee willen fotograferen.

-De camera moet snel genoeg zijn om ook een beetje fatsoenlijke actiefoto's mee te kunnen maken... En hoe sneller hoe beter natuurlijk. :D

De 600D, 650D, 700D, 60D, 70D en 7D behoren allemaal tot de mogelijkheden, alhoewel ik de laatste drie liever wat goedkoper zou hebben. :o

EDIT: Ik noem hierboven alleen canon's, maar nikon lijkt me ook prima. Ik heb beide merken nog nooit in handen gehad en weet ook niet hoe ik dat zou kunnen regelen? Dan zou ik gemakkelijker een keuze kunnen maken wbt merk.

Is 1000 euro inclusief objectief of zonder? :=

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:48

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:31

Hey! Toch na jullie aanraden ben ik begonnen met sparen voor een telelens en dan binnen een jaartje pas overschakelen naar een andere body. Maar wat vinden jullie van de Canon D60?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:41

Verstandig Calipsolover!
De D60 vind ik niet zo best, de 60D is een fijne camera! ;) ik heb hem zelf lang gebruikt en heb hem nog steeds...althans, mijn dochter heeft hem nu.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 05:53

Alleen is de Canon 70D net uit. := Die zal binnenkort vast ook hier in de winkels liggen. Goede keuze om eerst je telezoom te upgraden. :)

Artocreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:52

Ik ben nu toch wel heel erg aan het twijfelen. Want ja, ik kan natuurlijk ook een wat goedkopere camera kopen en meteen wat meer uitgeven aan de lens/lenzen... *Zucht* :=

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:56

Hehe ja bedoelde de 60D :=
Ja zag detail foto's van 60D, en was echt meteen verliefd op die focus en kwalitiet!
Is die beter dan de Nikon D7000?
En is er ook een topic voor lenzen?

Artocreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:03

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:53

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:05

Oke super bedankt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:19

CalipsoLover schreef:
Hehe ja bedoelde de 60D :=
Ja zag detail foto's van 60D, en was echt meteen verliefd op die focus en kwalitiet!
Is die beter dan de Nikon D7000?
En is er ook een topic voor lenzen?

Welke focus en kwaliteit? Dit hangt ook erg van je objectief af denk ik. :=

De Canon 70D is net uit en die is denk ik goed te vergelijken met de Nikon D7100. ;)

--- Edit
Ik zie net dat je je keuze hebt gemaakt voor de Nikon D3100 in het objectieven topic. Als je voor Nikon hebt gekozen kun je misschien ook nog de Nikon D3200 in overweging nemen? Dat is ook een instapbody, maar de verbeterde versie van de D3100.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:52

Hallo!

Ik ben ook aan het oriënteren voor een nieuwe camera. Ik heb nu een Olympus E-420. Ik wil graag een stapje beter maar ik heb niet echt een idee waar ik naar moet kijken. Ik wil het liefst naar een Nikon of een Canon omdat daar veel meer lenzen beschikbaar voor zijn. Het is gewoon voor de hobby dus megaduur hoeft het niet te zijn!
Wat raden jullie mij aan :)?

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:07

PreciousViva Ik ken die camera niet dus ik zou niet weten wat een stapje beter zou kunnen zijn, sorry.

------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn Canon 350D is het aan het begeven. Tijdens schieten in RAW krijg ik vaker foutmeldingen en bij een iso hoger dan 400 krijg ik rode en blauwe strepen dwars over het hele beeld dus het wordt tijd voor een nieuwe body.
Welke camera raden jullie mij aan? Ik twijfel op dit moment tussen de Canon 600D en de 700D.

Volgens deze link zit er niet zoveel verschil tussen de camera's en wint de 600D het van de 700.
http://snapsort.com/compare/Canon-600d- ... n-EOS-700D

De canon 600D vind ik aantrekkelijk omdat ie zo goedkoop is maar toch een grote stap voorwaarts dan de Canon 350D die ik nu heb.
Maar de 700D is veel nieuwer en heeft meerdere functies zoals touchscreen, HDR functie en een 9 cross type focus point. Het verschil in prijs is best groot tussen deze twee, namelijk de 600D is 450 euro en de 700D 600 euro. Ik vraag me af of die 150 euro prijsverschil het waard is.

Heeft iemand ervaring met de HDR functie? Ik ben hier erg benieuwd naar aangezien ik echt van plan ben deze functie te gaan gebruiken. Zit er ook panorama op de 700D? Gaat het touchscreen 4 tot 5 jaar mee en is deze niet veel gevoeliger om eerder kapot te gaan dan een gewoon schermpje? Ben je verplicht het touchscreen te gebruiken? Want als je handschoenen aan hebt met koud weer werkt het touchscreen niet lijkt me?

Ik wil de komende 4 tot 5 jaar vooruit kunnen met de camera. Mijn 350D is van 2005 en wordt nu pas slecht dus dat moet in mijn ogen makkelijk kunnen. :P

Andere suggesties dan de 600D of 700D zijn ook welkom, zolang het bij Canon blijft. Mijn budget voor de body, zonder kitlens, is 600 euro maximaal.

Ohja en de reden waarom ik niet kies voor de 650D is omdat er tussen de 650 en de 700 maar 50 euro verschil zit. Ik heb wel 50 euro over voor het verschil tussen de 650 en 700D.

Alvast bedankt! Ik twijfel heel erg dus misschien kan iemand mij de doorslag geven. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:17

En een 60D dan? Daar zou mij voorkeur naar toe gaan als ik mijn 350D ga upgraden.
Ben ook erg benieuwd naar de touchscreen ervaringen, daar was ik niet heel erg happig op toen ik het las...

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:30

RianneH daar ben ik inderdaad ook over aan het nadenken. De 60D is echter alleen wel van 2010 en de 700D van 2013, dus mijn gevoel zegt een beetje koop de nieuwste, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat nieuwer beter is.. is vooral marketing strategy denk ik. :P
Echt een super groot voordeel aan de 60D vind ik dat ie waterdicht is. _/-\o_

Nadeel is dus dat je niet die geinige dingetjes hebt als touchscreen en HDR functie.
Wat is verder een groot verschil tussen de 60D en 700? Naast dat de 60D weatherproof is?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:47

Richard heeft ooit eens een mooie vergelijkingssite geplaatst, maar die kan ik nu even niet vinden. Wel deze:
700D: http://www.dpreview.com/products/canon/ ... ifications
60D: http://www.dpreview.com/products/canon/ ... ifications

Volgens mij moeten wij (350D) gebruikers ook nieuwe SD kaartjes gaan kopen als we upgraden.. :=

Edit, volgens mij zijn dit de verschillen:
Processor 5 v.s 4
Touchscreen: ja vs. nee
Viewfinder coverage 95 % vs. 96%
Viewfinder magnification 0.85× vs. 95%
Maximum shutter speed 1/4000 sec vs. 1/8000 sec
Self-timer niet aangegeven vs. Yes (2 or 10 sec, remote)
AE Bracketing ±2 (3 frames at 1/3 EV, 1/2 EV steps) vs. ±3 (3 frames at 1/3 EV, 1/2 EV steps)
Motion JPEG ja vs. nee
Microphone Stereo vs. mono
Environmentally sealed N vs. Yes (Water and Dust resistant)
Battery Life (CIPA) 440 vs. 1100
Weight (inc. batteries) 580 g (1.28 lb / 20.46 oz) vs. 755 g (1.66 lb / 26.63 oz)

Valt me nog erg mee hoeveel verschil. Vraag mij af hoeveel verschil je merk bij de processor, wat zeker al een verbetering is op de 350D. Ik zou dus gaan voor de 60D, maar voorlopig ga ik eerst voor een andere zoomlens :)