[INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:03

Ik heb meerdere opmerkingen gekregen dat mijn foto's niet meer zichtbaar zijn. Zit nu op mijn mobiel dus zal ze vd week even opnieuw plaatsen en de rest ook even beoordelen nog :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:21

Hier even opnieuw mijn foto's omdat ik van meerdere hoorde dat ze niet meer zichtbaar waren.
Ik fotografeer met een Fujifilm Finepix S1700

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:34

Ook meteen even de nieuwe taxaties vanaf vorige keer dat ik beoordeeld heb:

Brenda_85 Mooie foto's helaas vind ik ze niet super scherp, of dat met uploaden te maken heeft weet ik niet maar vind ik jammer, eerste 2 foto's vind ik wel wat hebben, laatste 2 wat minder €10 tot €15

Priscilla__: Hele mooie foto's weinig op aan te merken, mooi scherp, diepte is goed en je foto's preken me erg aan €50 tot €60

trysteffy: Ik zou hier niks voor betalen, scherpte is bij de laatste foto ver te zoeken, en het zijn niet echt fotoshoot waardige foto's. Ik zou nog even door oefenen.

Ylvy: Mooie foto's, beetje in de stijl zoals ik ook graag fotografeer, foto 2 is alleen wel een beetje overscherp, verder goede composities €15

Believe: Eerste foto vind ik mooi qua kleuren, de andere 2 wat somber, vind ze verder ook niet heel speciaal, max €10

anne_joy: Compositie is goed, maar vind de foto's nogal standaard, zag dat je er niks voor vraagt maar je zou er best een kleine vergoeding voor kunnen vragen €10, vind de kleuren ook wat minder

evelien1000: Mooie foto's mooi scherp, vind van sommige alleen de lichtinval niet optimaal €30

Eviii_x: Heel mooi qua scherpte, vooral goed te zien op de eerste foto door het water, foto 2 vind ik wat minder en de hond is prima :) heb alleen wel mooiere foto's van jou voorbij zien komen :) Gebaseerd op deze foto's €30

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:32

Ik ben er niet zo goed in ik kijk wat ik ervoor zou betalen

boomer123: Ik zou nog lekker dooroefenen. Op je foto's zijn veel ruis.

Strasshorse: Ik zou 25 euro voor betalen.

EmmyJoyce: ik zou 15-20 euro voor geven

Naomi_King: Ik zou indd nog even dooroefenen, vooral het bijsnijden, de rug erop.

Brenda_85: Ik zou er 20 euro. Leuke foto's en composities

Priscilla__: Hele mooie foto's ik zou er 30-35 euro voor geven.

trysteffy: Vind ze niet echt heel bijzonder 15-20 euro

Ylvy: Ik vind ze wel mooi 20 euro

Believe: Ik zou hier 15 voor geven.Ik mis er wat in.

Anne_joy: Ik zou er niks voor geven, vind ze niet zo mooi en trekt me niet aan

evelien1000: Echt hele mooie foto's 30- 35 euro.

Eviii_x: zou er 20-25 euro voor geven.

Mijn foto's van de laatste tijd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:53

@anne_joy : niet heel bijzondere foto's. Ik zou voorlopig nog niks vragen en lekker dooroefenen. Je bent op de goede weg!
@evelien1000 : je hondenfoto's vind ik een stukje beter dan je paardenfoto's. Heb even op je site gespiekt en jij mag qua prijs echt wel een beetje hoger gaan hoor! Richting de €20
@Eviii_x : Mooi scherp, maar verder niet heel bijzonder. Ik mis iets maar kan m'n vinger er niet op leggen. Op basis van deze foto's zeg ik €30
@Strasshorse : Ik mis sterk de scherpte en de bokeh van een spiegelreflex, maar qua compositie zijn ze zeker goed geslaagd. Ik zou zeggen €15
@JoycexEnya : Gebaseerd op deze foto's zou ik nog even dooroefenen! Naar mijn smaak zijn ze net wat te donker en de laatste is niet helemaal scherp. Evt een 10tje voor de vervoerskosten :-)

Zoooo, ik post ook weer wat! Enkel honden deze keer, omdat ik onlangs enkele hondenmeetings heb gehad :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://joycepauwelsfotografie.weebly.co ... 0_orig.jpg

http://joycepauwelsfotografie.weebly.co ... 4_orig.jpg

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:24

Even het één en ander weer getaxeerd:
Karlli : Mooie, scherpe foto’s, rond de € 25 - € 30
Trysteffy : Het is niet echt mijn smaak, vind het meer plaatjes zeg maar, rond de € 5
Billionache : prachtige foto’s, alleen niet echt een eigen draai € 40
xTitanic : mooie foto’s, € 20, trouwerij: € 10, het idee is leuk, maar de uitwerking iets minder
kingchay: ik vind het niet echt bijzonder € 5
sanguine: € 20
gummybear: ik vind het leuke plaatjes, maar zou nog dooroefenen!
Boomer123: het is niet echt mijn stijl maar € 10
Starsshorse:
Emmajoyce: mooie foto’s en mooi kleurgebruik, wauw! Mensen € 30, paarden € 15
Naomiking: ik vind ze wat somber, de eerste vind ik wel heel mooi € 5
Brenda_85: mooie foto’s € 15
Priscilla__ : € 30
Ylvy: € 10
Belive : ik vind ze wat krap en de sprietjes voor de honden storen de foto € 15
Anne_joy: € 20
Evelien1000: prachtige fotos € 30
Eviii_x: mooie foto’s maar niet zo bijzonder € 15
Strasshorse: € 20, 25
Joycexenya : € 10
Billonache nieuw: ook € 40, wat mooi zeg!

Hier mijn foto's:
eerste keer mensen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

meer foto's hier te vinden!

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:45

Even tussendoor ... dit topic is toch het schatten van de waarde?
En dus niet wat JIJZELF ervoor zou willen geven?

Ik zou zelf met geld niet veel hoger gaan dan 80 euro voor een shoot ... maar sommige foto's zijn gewoon meer waard dus dat taxeer je dat ook.
Of zie ik dit nu heel verkeerd?
(want veel mensen taxeren op wat ze zouden willen betalen en niet naar algemene waarde)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:53

XiiaaooNaa schreef:
Even tussendoor ... dit topic is toch het schatten van de waarde?
En dus niet wat JIJZELF ervoor zou willen geven?

Ik zou zelf met geld niet veel hoger gaan dan 80 euro voor een shoot ... maar sommige foto's zijn gewoon meer waard dus dat taxeer je dat ook.
Of zie ik dit nu heel verkeerd?
(want veel mensen taxeren op wat ze zouden willen betalen en niet naar algemene waarde)

Ik denk dat waarde schatten sowieso een subjectief gegeven is. Ik zou zelf ook geen €100 geven aan een shoot hoor. Maar ik denk dat er maar héel weinig fotografen op Bokt zijn die dat vragen. En de bokt-fotografen die dat vragen, komen niet advies inwinnen over hun tarief in dit topic :+

Foto's zijn in mijn ogen ook grotendeels gewoonweg een kwestie van smaak. Zo zijn er tig fotografen met een bepaalde stijl (laten we als voorbeeld even zeggen fellere kleuren en veel contrast) waar anderen helemaal gek op zijn en gerust €75 voor neertellen, maar waar ik niet zo gek op ben en persoonlijk niet meer dan €30 aan zou uitgeven :-)

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:54

Je zou dus 75 euro taxeren i.p.v. die 30?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:18

Nee, ik zou taxeren wat ik er zelf voor zou geven, vanuit mijn eigen smaak en ervaring. Dus die €30. En daarnaast spelen objectieve factoren natuurlijk ook mee. Scherpte, te donkere foto's, overbelicht, paard met oren naar achteren enzovoort. Maar zelfs al zijn die factoren allemaal optimaal, wilt dat nog niet zeggen dat ze mijn smaak zijn en ik er €75 aan zou uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:39

billionache schreef:
Nee, ik zou taxeren wat ik er zelf voor zou geven, vanuit mijn eigen smaak en ervaring. Dus die €30. En daarnaast spelen objectieve factoren natuurlijk ook mee. Scherpte, te donkere foto's, overbelicht, paard met oren naar achteren enzovoort. Maar zelfs al zijn die factoren allemaal optimaal, wilt dat nog niet zeggen dat ze mijn smaak zijn en ik er €75 aan zou uitgeven.

Maar zoals XiaoNa al zegt, het gaat toch niet om smaak? Het gaat om wat de foto's waard zijn. Even als voorbeeld bijvoorbeeld Lisa Dijk. Die foto's hoeven je smaak niet te zijn, maar betekent het dan ook meteen dat haar foto's niet zoveel waard zijn? Natuurlijk zijn ze dat wel! ;) Je moet daar doorheen kunnen kijken.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:40

Dat hangt dan toch van de smaak van de potentiële klant af? Als de foto niet goed in de smaak valt hebben ze er misschien niet het bedrag voor over wat de fotograaf vraagt en zoeken ze verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:42

Pearlx schreef:
Dat hangt dan toch van de smaak van de potentiële klant af? Als de foto niet goed in de smaak valt hebben ze er misschien niet het bedrag voor over wat de fotograaf vraagt en zoeken ze verder?

Maar dan zijn er dus blijkbaar ook mensen die het geld er wél voor over hebben. Zo zijn de foto's van Hypofocus niet altijd mijn smaak, maar ja, ook die foto's zijn het geld (voor een ander) wel waard. Omdat het niet mijn smaak is maakt het de foto's nog niet minder waard? Het gaat om de kwaliteit. Echt goede mensen hier worden laag geschat, en de wat minderen zelfs te hoog naar mijn idee.. Maar ach, wie ben ik?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:45

Daarom geef ik ook aan dat er ook andere factoren zijn die objectief zijn ;) Natuurlijk ga ik haarscherpe foto's van een goede fotografe geen €20 taxeren. Maar als ik even een voorbeeld mag aanhalen uit dit topic: de foto's van xTitanic zijn haarscherp, heldere kleuren, veel contrast enzoverder. Ik vind haar stijl heel erg mooi en zou die foto's rond de €50-€60 schatten, terwijl ik vaak taxaties van €30 of zelfs minder zie voorbij komen.

Taxeren is nu eenmaal geen exacte wetenschap. En heb om eerlijk te zijn nog geen 'oneerlijke' taxaties voorbij zien komen :-)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:46

Deetjeeuh schreef:
Pearlx schreef:

Maar dan zijn er dus blijkbaar ook mensen die het geld er wél voor over hebben. Zo zijn de foto's van Hypofocus niet altijd mijn smaak, maar ja, ook die foto's zijn het geld (voor een ander) wel waard. Omdat het niet mijn smaak is maakt het de foto's nog niet minder waard? Het gaat om de kwaliteit. Echt goede mensen hier worden laag geschat, en de wat minderen zelfs te hoog naar mijn idee.. Maar ach, wie ben ik?

Maar hoe kun je dan naar waarde taxeren als het voor een groot deel aan smaak ligt? Een paar dingen zijn natuurlijk duidelijk voor de waarde (scherpte, focus etc) maar als de belichting, in hoeverre het onderwerp erop staat, de nabewerking etc allemaal aan smaak ligt kun je denk ik heel slecht taxeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:52

Billionache, haar foto's zijn dat ook zeker waard. :) Maar vind je die taxatie voor Nenah dan niet oneerlijk? Ik persoonlijk wel. Wat jij zegt is waar, vandaar dat ik vind dat haar foto's dat ook waard zijn en geschat moeten worden. Niet omdat het je smaak niet is maar 30 euro. Ik vind de taxatie van €15,- voor Evi ook niet helemaal eerlijk. Het zijn dan wellicht niet haar beste foto's, maar zeker meer waard.

Pearl, je kan altijd nog vergelijken met andere fotografen en vanuit daar verhoudingen opstellen. ;) Daarnaast ook kijken naar wat voor soort foto's het zijn. Sommige foto's hier, die ik meer beschouw als kiekjes, worden ook al gauw op €10,-/€15,- euro geschat. Dat dan die van Evi ook op €15,- euro worden geschat vind ik niet helemaal kloppen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:35

Hellow!!

Geen idee meer waar ik was gebleven.. hahaha! Vanaf pagina 42:

xTitanic; Die eerste 2 foto's zijn mooi! Springfoto's zijn m net niet voor mij qua compositie. 20 euro is zeker niet duur. Is niet je beste serie die ik gezien heb trouwens. De trouwfoto's zijn gewoon WAUW. Mooie belichting, artistiek qua compositie. Ik hou er van! Zou als k alleen die zie al naar 50,- stijgen.

KingChay; Lekker gaan oefenen :j
Sanguine; Kleuren zijn t m niet helemaal voor mij.. de haf is meer bruin dan goud.. en daaronder een foto in het groen waarvan het groen ook heel duidelijk op het gezicht van het meisje "reflecteert". Is je scherm gekalibreerd? (Als een gezicht veel groentinten heeft eens proberen wat paars toe te voegen) Wat je nu vraagt is netjes.

_Gummybear; Neem die hond mee naar t park en ga daar oefenen! Veel beter dan zon tuinfoto.. het maakt het een "kiekje".
Billionache; Mooie kleuren! Schiet je op f4 btw? 50,-
boomer123; Vind de eerste qua belichting niet mooi :n De tweede mis ik scherpte in het oog die jij "onderwerp" hebt gemaakt door er kleur aan toe te voegen. Je foto wordt er niet mooier van. Lekker oefenen!
Strasshorse; kan je foto's helaas niet meer zien
EmmyJoycee; De paardenfoto's doen mij persoonlijk niet heel veel.. Het meisje met de bellen <3!! Jammer alleen dat de groentinten haar gezichtskleur zo hebben beïnvloed. Beetje paars erdoorheen, wordt dr gezicht "natuurlijker". Die laatste vind ik leuk bewerkt overigens! 30,-

Naomi_king; Ik kan er niet wijs uit worden wat je bedoeling precies was met de foto's. Probeer een middelpunt van scherpte/onderwerp te vinden :D

Brenda_85; Pupje is overbelicht op zn rug, zonde. De pup is lovely.. Chihuahua en dekentje mis ik een fijne/natuurlijke kleur en scherpte.. 20,-

Priscilla__; Je hebt oog voor compositie, mooie foto's zitten erbij :j 40,-
trysteffy; Als ik deze foto's ga uitprinten mis ik NOG meer neus bij die tuigers plus hij is niet genoeg scherpgesteld (soort overbelichte waas langs de randen) Motor vind k grappig maar had m hoger in de foto geplaatst zodat "hoog" ook je onderwerp is.

Ylvy; Leuke foto's, denk ong 25,- Wees trouwens niet beschaamd om de eigenaar van je model te vragen een borstel/handdoek mee te nemen. Dan voorkom je zon "geklitte" vacht en dat voegt echt een hoop toe aan je foto.

Believe; wss is het je stijl maar vind ze krap. Cool hoor een nieuwe lens! Oefenze! 10,-
anne_joy; het groen is erg overheersend. De hond is overbelicht en onscherp.. nog even oefenen! (andere foto's heb ik niet bekeken)
evelien1000; Ik vind jouw foto's net een slagje te donker en die 2e en 4e net iets te geel. Composities en tegenlicht foto vind ik mooi 30,-
Eviii_x; nette foto's. Zou iets "spannender" mogen qua compositie. 25,-
Strasshorse; Jammer dat je de hondenfoto's in grayscale hebt bewerkt. Ik hou van kleur haha. Hafje is een knapperd zeg! Denk 25,-
JoycexEnya; Kleuren zijn t m niet voor mij.. vind ze vaal/flauw/donker. 1e en laatste mis ik scherpte op het hoofd. 10,-
Billionache; Die chihuahua foto.. die kleuren <3 <3 <3 60,-
Lovesushi; Mis scherpte... door t uploaden deels ook denk ik, jammer.. 20,-

Ik kijk overigens ook naar wat ik er voor over zou hebben. Iedere fotograaf heeft nu eenmaal zijn eigen kleurgebruik/stijl. In mijn ogen kun je van iedereen die reageert het bedrag optellen en delen door het aantal man die zijn mening heeft gegeven. Hou je je gemiddelde over. Probeer idd wel verschil te houden in "fotografie" en "kiekjes".

Dat iemand hier hoog getaxeerd wordt betekend niet dat ie voor dat geld ook veel klanten zou hebben :P

Anyway!!

Niet zo heel veel paarden gedaan laatste tijd. Erg druk gehad. Kwaliteit is wat achteruit gegaan met uploaden helaas.

Afbeelding
Verkoopfoto's gemaakt (vandaar lijntje ook niet weggewerkt)

Afbeelding

http://senzfoto.weebly.com/uploads/2/0/6/8/20685636/4398476_orig.jpg

Afbeelding

http://senzfoto.weebly.com/uploads/2/0/6/8/20685636/3770292_orig.jpg

Afbeelding

Close up van hoofdje pup

Afbeelding

Close up van hoofdje pup

Een Friesche Stabij, zwart op zwart is toch erg lastig, op zoek naar een mooie witte/creme papieren rol/vinyl. Iemand tips waar deze geen fortuin kost?

Dit zijn overigens mijn eerste "studio" foto's (zonder studiolampen. Foto's zijn met statieven+achtergrond doek en 580 EXII flitser op mijn nieuwe 70D gemaakt)

Verliefd op dit koppie <3
Afbeelding

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:59

boomer123 Ik vind de foto's qua kleurgebruik en scherpte niet zo. Ik zou zeggen €10,-
EmmyJoycee De mensen foto's spreken me meer aan dan die van de paarden. Mensen €30,- Paarden €20,-
Naomi_King De kleuren mogen wat aangepast worden, voor nu zou ik lekker door blijven oefenen.
Brenda_85 Mooie kleuren in de foto's, ze ogen alleen wat pixelig op mijn computer. €20,-
Priscilla__ Ik ben weg van je paardenfoto's, vind de hond iets minder. Paard €40,- hond €20,-
trysteffy Ik zou hier nog niks voor vragen, compositie kan veel beter. Bij het ene paard is de neus bijv. afgesneden.
Ylvy Die van de mensen vind ik juist heel leuk! €20,-
Believe De eerste foto is veel mooier vergeleken met de andere. €10,-
anne_joy Jammer van de vliegen op het hoofd bij de paarden. €20,-
evelien1000 Bij de mensen vind ik het licht soms heel fel. €30,-
Eviii_x Leuke foto's €30,-
Strasshorse De foto's ogen bij mij wat pixelig (die van de haf) €15,-
JoycexEnya De laatste is niet helemaal scherp en ik mis wat meer kleur bij de anderen. €10,-
billionache Mooie kleuren! €50,-
LOVESUSHI Ik mis af en toe wat kleur en scherpte. €20,-
S_en_Z Ik vind de foto's op locatie heel mooi, die in de studio wat minder omdat je de bobbels van het doek ziet. €40,- buiten €15,- binnen

Mijn eerste foto's hier.. :)
Bewegende foto's heb ik nog wel moeite mee, maar de laatste is aardig gelukt al zeg ik het zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Naoom_ op 03-09-14 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:32

Ik heb ook een paar taxaties gedaan, ik hoop dat jullie je er een beetje in kunnen vinden :)

Billionache; 50-60euro. Mooie frisse kleuren, de honden staan er allemaal leuk op. Qua composities mag het nog iets spannender, maar ik vind het nette foto's!

Lovesushi; Ik zou hier nog niks voor vragen, gewoon lekker dooroefenen! De eerste foto vind ik niet zo bijzonder, de 2e is niet helemaal op het goede moment genomen en de laatste is ook niet helemaal lekker scherp, ook staan de paarden er niet helemaal voordelig op. Probeer daar wat meer op te letten, dat je op het goede moment klikt!

S&Z; 70-80 euro. Mooie frisse kleuren, mooie poses, leuke composities! De studiofoto's vind ik minder, die zou ik op 40 euro taxeren. Qua kleuren zijn ze mooi, maar ik vind het jammer dat de achtergrond niet helemaal strak is. Desondanks knap gedaan, zonder flitser!

Naomi;
Hier zou ik ook nog niks voor vragen. De foto's lijken niet helemaal scherp, ook vind ik de composities wat saai en op de laatste foto komt de hond erg onvoordelig uit. Probeer bij de portretfoto's scherp te stellen op de ogen ipv de neus. Bij de 2e & 3e foto zou je beter iets kunnen uitzoomen, zodat er wat meer ruimte is aan de kant waar de hond naar kijkt.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:44

Bedankt voor de tips. Bij mij op de computer ogen de foto's wel scherp. Zal voortaan opletten met scherpstellen gericht op de ogen. :)
Met uitzoomen bedoel je denk ik foto 1 en 3 ipv 2 en 3?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:45

S_en_Z schreef:
Ylvy; Leuke foto's, denk ong 25,- Wees trouwens niet beschaamd om de eigenaar van je model te vragen een borstel/handdoek mee te nemen. Dan voorkom je zon "geklitte" vacht en dat voegt echt een hoop toe aan je foto.

Haha, bedoel je de bonte hond met blauw oog?
Die kwam net uit het water en krijgt dan rasta-haren :)
Borstel was mee maar hielp niet :')

Bedankt allemaal voor de taxaties, voor mij een teken dat mijn prijzen te laag zijn.
Ik vraag namelijk 12 euro

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:14

ik vond het bobbelige doek juist een heel speels effect geven daarom heb ik ze niet allemaal donkerder/zwart gemaakt := zo zie k ze niet veel.

nadeel van stoffen doek en de wind van buiten naar binnen :j

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:04

Ik zat net even alles te lezen, maar ik zie dat mijn foto's hier heel onscherp zijn door het uploaden...
Kwa kleur, misschien is het smaak, ik hou helemaal niet van die overduidelijk bewerkte foto's en doe dit dan ook niet, meeste foto's van mij zijn behalve wat afmetingen veranderen en de blackfoto geleidelijk zwart gemaakt, niet bewerkt. Ik moet ook wel toegeven dat ik hier bewust de niet beste foto's plaats, zodat ik weet wat het minimum is :).

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:09

In vergelijking met mijn post hierboven, zijn deze dan iets beter? :)

Afbeelding

Afbeelding

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:24

Dat is eigenlijk precies wat ik niet bedoelde, zoals bij deze foto;

Afbeelding
Foto van van den Oord fotografie.

Hier heb je ruimte in de foto in het stuk waar de hond kijkt. Bij jouw foto's zit meer ruimte aan de kant waar de hond níet kijkt, snap je? :)