Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

heb alleen wel mooiere foto's van jou voorbij zien komen
 heb alleen wel mooiere foto's van jou voorbij zien komen  Gebaseerd op deze foto's €30
 Gebaseerd op deze foto's €30                                                         

XiiaaooNaa schreef:Even tussendoor ... dit topic is toch het schatten van de waarde?
En dus niet wat JIJZELF ervoor zou willen geven?
Ik zou zelf met geld niet veel hoger gaan dan 80 euro voor een shoot ... maar sommige foto's zijn gewoon meer waard dus dat taxeer je dat ook.
Of zie ik dit nu heel verkeerd?
(want veel mensen taxeren op wat ze zouden willen betalen en niet naar algemene waarde)

billionache schreef:Nee, ik zou taxeren wat ik er zelf voor zou geven, vanuit mijn eigen smaak en ervaring. Dus die €30. En daarnaast spelen objectieve factoren natuurlijk ook mee. Scherpte, te donkere foto's, overbelicht, paard met oren naar achteren enzovoort. Maar zelfs al zijn die factoren allemaal optimaal, wilt dat nog niet zeggen dat ze mijn smaak zijn en ik er €75 aan zou uitgeven.
 Je moet daar doorheen kunnen kijken.
 Je moet daar doorheen kunnen kijken.                                                         
Pearlx schreef:Dat hangt dan toch van de smaak van de potentiële klant af? Als de foto niet goed in de smaak valt hebben ze er misschien niet het bedrag voor over wat de fotograaf vraagt en zoeken ze verder?

Natuurlijk ga ik haarscherpe foto's van een goede fotografe geen €20 taxeren. Maar als ik even een voorbeeld mag aanhalen uit dit topic: de foto's van xTitanic zijn haarscherp, heldere kleuren, veel contrast enzoverder. Ik vind haar stijl heel erg mooi en zou die foto's rond de €50-€60 schatten, terwijl ik vaak taxaties van €30 of zelfs minder zie voorbij komen.
 Natuurlijk ga ik haarscherpe foto's van een goede fotografe geen €20 taxeren. Maar als ik even een voorbeeld mag aanhalen uit dit topic: de foto's van xTitanic zijn haarscherp, heldere kleuren, veel contrast enzoverder. Ik vind haar stijl heel erg mooi en zou die foto's rond de €50-€60 schatten, terwijl ik vaak taxaties van €30 of zelfs minder zie voorbij komen. 

Deetjeeuh schreef:Pearlx schreef:Dat hangt dan toch van de smaak van de potentiële klant af? Als de foto niet goed in de smaak valt hebben ze er misschien niet het bedrag voor over wat de fotograaf vraagt en zoeken ze verder?
Maar dan zijn er dus blijkbaar ook mensen die het geld er wél voor over hebben. Zo zijn de foto's van Hypofocus niet altijd mijn smaak, maar ja, ook die foto's zijn het geld (voor een ander) wel waard. Omdat het niet mijn smaak is maakt het de foto's nog niet minder waard? Het gaat om de kwaliteit. Echt goede mensen hier worden laag geschat, en de wat minderen zelfs te hoog naar mijn idee.. Maar ach, wie ben ik?
 Maar vind je die taxatie voor Nenah dan niet oneerlijk? Ik persoonlijk wel. Wat jij zegt is waar, vandaar dat ik vind dat haar foto's dat ook waard zijn en geschat moeten worden. Niet omdat het je smaak niet is maar 30 euro. Ik vind de taxatie van €15,- voor Evi ook niet helemaal eerlijk. Het zijn dan wellicht niet haar beste foto's, maar zeker meer waard.
 Maar vind je die taxatie voor Nenah dan niet oneerlijk? Ik persoonlijk wel. Wat jij zegt is waar, vandaar dat ik vind dat haar foto's dat ook waard zijn en geschat moeten worden. Niet omdat het je smaak niet is maar 30 euro. Ik vind de taxatie van €15,- voor Evi ook niet helemaal eerlijk. Het zijn dan wellicht niet haar beste foto's, maar zeker meer waard. Daarnaast ook kijken naar wat voor soort foto's het zijn. Sommige foto's hier, die ik meer beschouw als kiekjes, worden ook al gauw op €10,-/€15,- euro geschat. Dat dan die van Evi ook op €15,- euro worden geschat vind ik niet helemaal kloppen.
 Daarnaast ook kijken naar wat voor soort foto's het zijn. Sommige foto's hier, die ik meer beschouw als kiekjes, worden ook al gauw op €10,-/€15,- euro geschat. Dat dan die van Evi ook op €15,- euro worden geschat vind ik niet helemaal kloppen.                                                         

De tweede mis ik scherpte in het oog die jij "onderwerp" hebt gemaakt door er kleur aan toe te voegen. Je foto wordt er niet mooier van. Lekker oefenen!
 De tweede mis ik scherpte in het oog die jij "onderwerp" hebt gemaakt door er kleur aan toe te voegen. Je foto wordt er niet mooier van. Lekker oefenen! !! Jammer alleen dat de groentinten haar gezichtskleur zo hebben beïnvloed. Beetje paars erdoorheen, wordt dr gezicht "natuurlijker". Die laatste vind ik leuk bewerkt overigens! 30,-
!! Jammer alleen dat de groentinten haar gezichtskleur zo hebben beïnvloed. Beetje paars erdoorheen, wordt dr gezicht "natuurlijker". Die laatste vind ik leuk bewerkt overigens! 30,-
 40,-
 40,- 

60,-
 60,-

S_en_Z schreef:Ylvy; Leuke foto's, denk ong 25,- Wees trouwens niet beschaamd om de eigenaar van je model te vragen een borstel/handdoek mee te nemen. Dan voorkom je zon "geklitte" vacht en dat voegt echt een hoop toe aan je foto.

.
.