Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xLouise schreef:Femke schreef:Kijk, die is al een stuk duidelijker/specifiekerDaar kan ik ook wat mee:
Heb je je camera op één van de handmatige/semi-handmatige standen staan?
Zoals M, A (Av), S (Tv) of P?
Zorg dat je je ontspanknop even half indrukt voordat je aan het wieltje draait.
En wat voor camera is het? Veel consumer modellen van Canon vereisen dat je een Av knop indrukt én tegelijk aan een wieltje draait om 't diafragma aan te kunnen passen.
Bedankt voor de reactie. De volgende keer als ik een vraag heb, zal ik iets specifieker zijn. Ik gebruik de stand Av. Mijn camera is trouwens een Canon EOS 1000D.
Ik heb het geprobeerd, alleen zie ik geen verschil... Zou dat dan komen door mijn handelingen of door de camera? (dat ik iets toch verkeerd doe)
Bagheera_206 schreef:Als je een Canon hebt met 1 instelwiel zoals 1100D/600D/650D dan werkt het wieltje bovenop als volgt:
Av = diafragmavoorkeuze = instellen van je diafragma
Tv = sluitertijdvoorkeuze = instellen van je sluitertijd
M = handmatig = instellen van je sluitertijd; in combinatie met +/- knop instellen van je diafragma
Heb je een Canon met 2 instelwieltjeszoals 60D/7D/6D/5D dan werkt het als volgt:
Av = wiel bovenop is diafragma
Tv = wiel bovenop is sluitertijd
M = wiel bovenop is sluitertijd; wiel aan achterkant is diafragma
Uiteraard kun je dit ook allemaal terugvinden in je handleiding.
Dus Femke heeft gelijk dat je bij de instapmodellen een toetscombinatie moet gebruiken, door het gebrek aan een tweede instelwiel, om je diafragma in te stellen, maar dat is alleen in stand M nodig.
Bagheera_206 schreef:Geeeeeeeeeen idee.Geloof dat instapmodellen van Nikon wel dat tweede instelwiel hebben. Kun je niet even in je handleiding kijken of uitproberen met je body?
F_Orumster schreef:Nadineex schreef:Kan iemand misschien photoshop uitleggen?Dan heb ik t vooral over de filters over de foto's heen etc. kleuren veranderen!
Ik begrijp er ook weinig van, daarom lees ik... boeken erover en kijk naar tutorials en ik kijk naar wat er gebeurd als ik knopjes aanklik.
@ Louise, je hebt 2 wieltjes, die gote ronde rondom de menuknop en naast de ontspanknop. De ontspanknop is sluitertijd en de ronde diafragma (dit kun je andersom instellen).
@ Kam_iej, lidmaatschap bieb is tegenwoordig € 3
Bagheera_206 schreef:Als je een Canon hebt met 1 instelwiel zoals 1100D/600D/650D dan werkt het wieltje bovenop als volgt:
Av = diafragmavoorkeuze = instellen van je diafragma
Tv = sluitertijdvoorkeuze = instellen van je sluitertijd
M = handmatig = instellen van je sluitertijd; in combinatie met +/- knop instellen van je diafragma
Heb je een Canon met 2 instelwieltjeszoals 60D/7D/6D/5D dan werkt het als volgt:
Av = wiel bovenop is diafragma
Tv = wiel bovenop is sluitertijd
M = wiel bovenop is sluitertijd; wiel aan achterkant is diafragma
Uiteraard kun je dit ook allemaal terugvinden in je handleiding.
Dus Femke heeft gelijk dat je bij de instapmodellen een toetscombinatie moet gebruiken, door het gebrek aan een tweede instelwiel, om je diafragma in te stellen, maar dat is alleen in stand M nodig.
Bagheera_206 schreef:Als ik het dan nu goed begrijp werkt dit bij Canon en Nikon hetzelfde bij de instapbodies. Weer wat geleerd.
Bij Canon heb je dus pas vanaf de 60D dat 2e wiel en bij Nikon pas vanaf de D7000.
Het verschil is dat je bij Canon standaard het wijsvingerwiel hebt en bij hogere modellen er het duimwieltje bij komt. Bij Nikon andersom. Je hebt standaard het duimwieltje en krijgt bij de hogere modellen het wijsvingerwiel erbij.
Hoe zit dat bij Nikon dan met een batterygrip?Bij Canon zit het duimwieltje zo gepositioneerd dat hij met BG ook is te bereiken.
Femke schreef:Bagheera_206 schreef:Als ik het dan nu goed begrijp werkt dit bij Canon en Nikon hetzelfde bij de instapbodies. Weer wat geleerd.
Bij Canon heb je dus pas vanaf de 60D dat 2e wiel en bij Nikon pas vanaf de D7000.
Het verschil is dat je bij Canon standaard het wijsvingerwiel hebt en bij hogere modellen er het duimwieltje bij komt. Bij Nikon andersom. Je hebt standaard het duimwieltje en krijgt bij de hogere modellen het wijsvingerwiel erbij.
Hoe zit dat bij Nikon dan met een batterygrip?Bij Canon zit het duimwieltje zo gepositioneerd dat hij met BG ook is te bereiken.
Bij nikon pas op de latere goedkope/uitgeklede modellen.
De oude consumer modellen zoals de d70 hadden gewoon al 2 wielen.
lovey_ou schreef:Richard hoe bedoel je met duimwieltje en BG? Kan jij hem als je je camera bij je BG vast heb aan het duimwieltje draaien?![]()
Bij nikon kan dat niet maar nikon heeft ook gewoon een bodygrip met 2 wieltjes. Voor de instap modellen heeft nikon vaak geen BG en zijn er BG van andere merken op de markt die hebben die bodygrip vaak niet. Is sowieso niet aan te raden om deze te kopen trouwens want dat werkte bij mijn D3000 alleen maar op de afstandsbediedingstand
Bagheera_206 schreef:Weer wat geleerd. Tnx! Ik heb alleen naar 3000/3100/3200/5000/5100 gekeken en niet naar de voorlopers ervan.
Femke schreef:Bagheera_206 schreef:Weer wat geleerd. Tnx! Ik heb alleen naar 3000/3100/3200/5000/5100 gekeken en niet naar de voorlopers ervan.
Ik wist 't ook even niet uit m'n hoofd welke modellen 't wel en niet hadden.
Maar aan dit lijstje te zien zijn het inderdaad de nieuwere goedkope modellen. Echt 'n dingetje waar ze dus op "uitgekleed" zijn.
Eigenlijk best jammer. Ik vind het heel erg onhandig om zo'n dubbele knop in te moeten duwen. Zeker voor mensen die niet meer dan gewoon thuis wat familie kiekjes maken, is het super onhandig om zo'n extra handeling in te bouwen. Zorgt voor veel verwarring.
F_Orumster schreef:Hangt er nogal vanaf wat je fotografeert denk ik. Ik zit weinig aan de iso, wel redelijk vaak aan het diafragma. Bij nachtfotografie of landschappen met zon doe ik die redelijk wat dichter (nacht wel F 16 soms, omdat de lampen dan zo mooi worden).