[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoonWencke

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:34

Ik vind daarnaast ook de belichting op het model niet zo lekker uitkomen, maar kan het helaas niet echt uitleggen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:38

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:42

Normaal staan er een + en - knopje ergens op je camera. + is inzoomen, - is uitzoomen. Macrofunctie is iets anders, dat betekent dat je je onderwerp van dicht(er)bij kan fotograferen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:52

@Yasmine
ja deze knopjes ken ik zeker maar het valt me tegen om van dichtbij foto's te nemen...ik moet er echt bij wijze van spreken bijna met mijn neus erop hangen.
Hij wil die funktie van Macro ook niet doen, ik vraag mij gewoon af...waarom niet?
Het toestel heeft een 15x Optical zoom, is dit veel? of heeft dit niet veel betekenis?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:53

Ik heb een klein probleempje waar ik niet echt meer weet wat ik ermee aan moet.
Mijn lens [tamron 70-300] heeft de laatse tijd een beetje last van kuren.
Hij wil steeds niet scherpstellen en als ik iets scherpgesteld heb dan spring hij ineens op een ander onderwerp. Hij doet het op alle functies die mijn camera heeft, ook op alle scherpstelfuncties, het maakt ook niet uit hoe ik hem laat scherpstellen (enkelveld, dynamisch veld & dichtsbijz. onderw.)

Iemand de gouden tip?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:01

Morgen is er een zonsverduistering van 77% - is het de moeite om te proberen daar foto's van te maken? En hoe voorkom je dat je camera oververhit raakt van een tijd naar de zon gericht te staan (of dat mijn ogen überhaupt wegbranden :+ )? Ik veronderstel sowieso heel korte sluitertijden, maar ook live view gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:06

Zelf geen ervaring mee, maar live view gebruiken lijkt me een goeie!

Verder lijken korte sluitertijden me vanzelfsprekend, lange sluitertijden lijken me überhaupt niet realistisch ;-)

Enneh, je weet dat 't nogal afwachten is of de zon überhaupt zichtbaar gaat zijn he?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:12

Het is sowieso afwachten, maar zo op het eerste zicht heb ik al hier en daar gelezen dat het goed zichtbaar zou moeten zijn hier in de omgeving. Ik ben rond die tijd toch al lang wakker en heb er van hieruit een goed zicht op, dus als de wolkjes wegblijven ga ik het proberen. Dan ga ik alvast m'n eclipsbrilletje zoeken :+

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:58

Ik had even een vraagje,
Was vandaag bezig foto`s te maken van mijn racende paardje in het zonnetje. Nu is alles wat beweegt wazig, voornamelijk de hoeven.
Ik fotografeer met een canon eos 1000D, vandaag met de kitlens.
Kan iemand mij een indicatie geven van instellingen? Ben nu sinds een halfjaartje bezig en het gaat al beter, maar ik heb nog veel te leren. Zoals vandaag wel weer is bewezen :D.
Alvast bedankt voor de hulp.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:05

Met welke stand fotografeer je? Op automatisch (sportfunctie/macrofunctie (bloemetje)/portretfunctie (hoofdje)), manueel, diafragmavoorkeur of sluitertijdvoorkeur?
Als je bewegingen echt wil bevriezen (en dus niks bewogen), moet je voor korte sluitertijden gaan. Zet je camera eens op Tv (sluitertijdvoorkeur, moet je bovenaan aan je wieltje draaien en daar staat er ergens Tv) en probeer dan eens wat korte sluitertijden zoals 1/500 of 1/1000.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:58

Yasmine schreef:
Met welke stand fotografeer je? Op automatisch (sportfunctie/macrofunctie (bloemetje)/portretfunctie (hoofdje)), manueel, diafragmavoorkeur of sluitertijdvoorkeur?
Als je bewegingen echt wil bevriezen (en dus niks bewogen), moet je voor korte sluitertijden gaan. Zet je camera eens op Tv (sluitertijdvoorkeur, moet je bovenaan aan je wieltje draaien en daar staat er ergens Tv) en probeer dan eens wat korte sluitertijden zoals 1/500 of 1/1000.

Ik fotografeer meestal met tv. Nu ik dit zo zie staan heb ik inderdaad de sluitertijd helemaal door de war gehaald. Ik heb vandaag zelfs op 1/30 geschoten :o.
Ik ga het eens met wat hogere getallen proberen, bedankt!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:18

Ik ben nu enige tijd in het bezit van een speedlite 430EX II.
Fijn ding hoor, maar ik vraag me toch af...
welke batterijen ik er het beste in kan doen? In het boekje kan ik er niets over vinden, maar ze raken enorm snel leeg. En het laden doet ontzettend lang.
Hebben jullie de tip voor de batterij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:26

Het laden duurt met mijn laders (ik heb er een aantal) inderdaad ook erg lang.

Zelf gebruik ik van GP de 2700 MAH batterijen. Heb absoluut geen klachten over de capaciteit van die dingen, ik fotografeer regelmatig meerdere feestjes op één set batterijen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je ze geheel laat opladen (ook al duurt dat inderdaad lang), dus zorg ervoor dat je je batterijen tijdig aan de lader gooit.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:09

Ik bedoel de batterijen laden niet lang, de flitser laad erg lang.
Die batterijen ken ik niet, maar ik zal er morgen een naar kijken, dank je wel voor je tip!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:44

Hallo!
Ik heb even jullie raad nodig. Ik ga vandaag fotograferen op een jumping in een binnenbak. Dat was vorige keer een echte flop (enorm wazige foto's). Vriendin heeft me de tip gekregen om wat met het diafragma te gaan doen en ook de witbalans aan te passen. Heb gister wat met m'n camera gerommeld maar ik vond die dingen dus niet, handleiding ligt hier ook niet.. Weet iemand welke instellingen ik kan gebruiken voor de best mogelijke kwaliteit foto's en ook hoe ik diafragma/sluitertijd en witbalans kan aanpassen? Ik fotografeer met een Nikon D3000 en 18-55mm kitlens.
Alvast bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:03

ISO zo hoog mogelijk, diafragma zo groot mogelijk (klein getal) en dan zien dat je je sluitertijd korter houdt dan 1/250.

De witbalans is nogal afhankelijk van het soort licht. Is er veelal of alleen daglicht, dan is de witbalans totaal anders dan 's avonds bij TL-licht. Indien er veel bestaand licht is lekker op Auto laten staan, indien geen bestaand licht stel maar in op TL-licht en het bestandsformaat op RAW. Door in RAW te fotograferen kun je de witbalans nog aanpassen indien deze niet fijn is (als je foto's wat groenig zijn bijvoorbeeld).

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:55

Iemand een antwoord op mijn vraag? :) Ik ben de laatste tijd weer wat aan het prutsen met mijn Nikon D60. Wat mij opvalt is dat ik vaak geen foto op het juiste moment kan maken. Ben ik bijvoorbeeld het paard van een vriendin aan het fotograferen tijdens rijden/losgooien/longeren maar zodra ik op het knopje druk is ie wel aan het scherpstellen maar wil ie de foto niet maken.

Iemand enig idee of dit aan de instellingen ligt of ligt het aan de camera?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:37

Dan moet je hem helemaal indrukken, als je hem lichtjes indrukt dan stelt ie scherp en als je hem helemaal indrukt dan maakt ie een foto :+

Of snap ik je nou helemaal verkeerd?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:41

ik heb ook een Nikon en heb dit ook soms. Dan hou je je camera 'verkeerd' of zit je geselecteerde 'punt' niet op het juiste object gericht ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:42

Op zich snap je het best hoor, maar ik druk wel gewoon hard en dan doet ie het dus niet. Tenminste, niet op het moment dat ík het wil. Meestal is het object dan wat dichterbij dan anders, maar dat is ook niet altijd het geval.. :?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:42

Joycebunny schreef:
ik heb ook een Nikon en heb dit ook soms. Dan hou je je camera 'verkeerd' of zit je geselecteerde 'punt' niet op het juiste object gericht ;)

Hoe kun je dat voorkomen dan? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:44

Rianne_ schreef:
Op zich snap je het best hoor, maar ik druk wel gewoon hard en dan doet ie het dus niet. Tenminste, niet op het moment dat ík het wil. Meestal is het object dan wat dichterbij dan anders, maar dat is ook niet altijd het geval.. :?

Twee opties:

- Je geeft je camera niet genoeg tijd om scherp te stellen, dus je wil de knop te snel helemaal indrukken. Je camera weigert dit omdat het onderwerp nog niet in focus is.
- Je onderwerp is te dichtbij en je lens kan daardoor niet scherpstellen op je onderwerp.

Ik zou willen inzetten op 1....

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:46

Nouks, thanks. Denk inderdaad dat dat het dan is. Neem aan dat ik 'm dan eerst licht in moet houden zodat ie tijd heeft scherp te stellen en dan op het juiste moment de foto te maken? :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:48

inderdaad eerst half indrukken zodat hij kan scherpstellen, tot je een piepje hoort. Dat is het signaal dat hij is scherpgesteld en dan kan je helemaal indrukken :j

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:02

Ja normaal gesproken doe ik dat ook. :j Maar misschien dat ik het ongemerkt op zo'n moment niet doe? Zal het eens proberen..