[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:28

Het is wel handig om te weten wat je budget is. Een lichtsterke lens die een beetje kan zoomen is snel heel duur

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:33

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:37

Hoi iedereen , gisteren kon ik geen of bijna geen scherpe foto's nemen met mijn EF 75-300mm 1:4-5.6 III USM
Ik dacht eerst dat het door mijn onkunde was, ik neem alle foto's in AV of sport.
Naar het schijnt is mijn lens ontoereikend? Nu heb ik 1 en ander opgezocht en er wordt veel lof gesproken over de EF 85mm f/1.8 USM
Maar in hoeverre kan je daar genoeg mee inzoomen? Heeft iemand deze lens?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:03

iana schreef:
Hoi iedereen , gisteren kon ik geen of bijna geen scherpe foto's nemen met mijn EF 75-300mm 1:4-5.6 III USM
Ik dacht eerst dat het door mijn onkunde was, ik neem alle foto's in AV of sport.
Naar het schijnt is mijn lens ontoereikend? Nu heb ik 1 en ander opgezocht en er wordt veel lof gesproken over de EF 85mm f/1.8 USM

Het is een heerlijke lens! <3 Uiteraard afhankelijk wat je er mee wilt/gaat fotograferen. Ik gebruik hem zelf veel voor portretten en in de studio.

Je kunt er niet mee zoomen. Dit is een prime en je moet dus met je benen zoomen. ;) Als je graag een telezoom voor bij de paardjes wilt kopen is een 70-200mm wel erg fijn. :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:15

Bagheera_206 schreef:
iana schreef:

Het is een heerlijke lens! <3 Uiteraard afhankelijk wat je er mee wilt/gaat fotograferen. Ik gebruik hem zelf veel voor portretten en in de studio.

Je kunt er niet mee zoomen. Dit is een prime en je moet dus met je benen zoomen. ;) Als je graag een telezoom voor bij de paardjes wilt kopen is een 70-200mm wel erg fijn. :)

Als je dus langs de bakrand moet trekken, is het niet bepaald een aanrader? De 70-200mm is in de hogere prijsklasse waarschijnlijk? Bedankt in elk geval ;-)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:18

Ik weet een 70-200mm f4.0 L 2de hands, is dit de lens die je bedoelde Bagheera?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:52

iana schreef:

Dat is in ieder geval een lens om serieus naar te kijken. Check de vraagprijs wel even met de nieuwprijs. Soms hebben ze het lef om meer te vragen dan de nieuwprijs!

Mocht je de f2.8 tegen het lijf lopen, dan is dat zeker ook de moeite om naar te kijken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:23

ikke schreef:
iana schreef:

Dat is in ieder geval een lens om serieus naar te kijken. Check de vraagprijs wel even met de nieuwprijs. Soms hebben ze het lef om meer te vragen dan de nieuwprijs!

Mocht je de f2.8 tegen het lijf lopen, dan is dat zeker ook de moeite om naar te kijken.

Hij vraagt er 400 euro voor, 1 jaar oud. Maar lost deze lens mijn probleem op? Ja ik heb nu door dat hoe lager de f, hoe meer je stabielere foto's in donkere ruimtes kan nemen.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:11

Of deze lens jouw probleem oplost in de betreffende binnenbak kan niemand vanaf achter de pc zeggen.
Een indicatie kan zijn hoeveel licht (stops) je te kort kwam. Kun je terugvinden wat de instellingen waren van je foto's?
Als je de betreffende foto's (1 of 2) even post met de instellingen er bij (sluitertijd/diafragma/ISO).
Waarschijnlijk was je sluitertijd te traag en daarom worden de foto's onscherp.
Sowieso lijkt het me een goede om je eens goed te verdiepen in sluitertijd/diafragma/ISO, want met welke lens je ook schiet, volgens mij gaat het in een binnenbak op sportstand altijd fout.
Leer ook het 1 en ander over "vuistregels" zoals een minimale sluitertijd die je in veel gevallen nodig hebt. (Bij een paard al snel 1/500 en hoe kleiner het paard wordt, hoe sneller).

Met de 70-200 4.0 (heerlijke lens trouwens) scheelt het al een stukje in de binnenbak. Echter als je vaker foto's in een binnenbak neemt zou de 70-200 2.8 beter zijn en de body die je hebt werkt ook niet helemaal mee in een binnenbak. (Snel ruis bij hogere ISO).

Waarom wil je per se in de binnenbak foto's maken? Heb je hier echt serieuze plannen mee of is het voor een keertje?
Als je hier echt serieuzere plannen mee hebt moer je echt gaan denken aan een nieuwe lens en nieuwe body en ben je alweer 2000euro verder. (70-200 2.8+70d).
En in sommige binnenbakken is het zelfs helemaal niet mogelijk fatsoenlijke foto's te maken.
Tenzij het per se moet (wedstrijd oid) vermijd ik de binnenbak met mijn camera, omdat je nooit zo een mooie foto binnen kan maken als dat je in het zonnetje kan.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:21

@AnneXxX, daar heb je groot gelijk in. Ik neem maar af en toe (op vraag) foto's van clinic's of wedstrijden.
De rest neem ik buiten, ik weet niet of het wel de moeite is dan om weer de kosten te doen om een andere lens te nemen? Is het verschil groot met de 75-300 mm? Zoja, dan vind ik de 400 euro een goede investering en kan ik mijn 75-300 nog altijd verkopen.
Ik ben niet professioneel genoeg bezig om mijn geld aan duurdere lenzen te spenderen. Dat zou zonde zijn van mijn geld en de lens die onvoldoende gebruikt wordt :j

Myour

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:06

Het ligt idd heel erg aan de binnenbak waar foto's in neemt. Sommige zijn wel heel goed verlicht en dan kun je best uit de voeten met een normale lens. Zo heb ik onder andere deze gisteren op JA gemaakt:
Afbeelding
(@ Anne: overigens op de sportstand dus het is wel mogelijk!)
Ik heb dan een 55-200mm f/4-5.6 lens zonder stabilisator van Nikon dus wel minder zoombereik (had begrepen dat dat ook invloed heeft op de 'lichtsterkte' maar pin me er niet op vast).
Ik sta er op zich wel hetzelfde in als jij, ik doe het ook niet professioneel genoeg dus daarom twijfel ik. Als je af en toe binnen fotografeert maar kwaliteit erg mist dan is het misschien toch z'n geld wel waard uiteindelijk.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:25

een hele mooie vind ik! Tja ik twijfel ook heel erg, buiten heb ik er prachtige foto's mee. Vorig jaar heb ik er ook binnen genomen in een goed verlichte bak en toen had ik geen problemen.
Paar nachtjes over slapen denk ik :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:29

@iana: de 70-200 4.0 is sowieso een hele goede investering en een grote stap vooruit ten opzichte van jouw huidige lens.
Voor wat deze lens kost, is hij echt geweldig.
Denk aan: scherper, snellere AF etc.
Verder alleen wel even in het kopen een 2e hands, waar je op moet letten etc (staat volgens mij ook wel 1 en ander over in dit topic). In de binnenbak zul je er ook op vooruit gaan omdat deze 4.0 over gehele bereik heeft.

@myour. De binnenbak die jij op de foto hebt is sowieso al een stuk lichter en ruimer dan een gemiddelde binnenbak op een pensionstal. De sportstand kan goed gaan, maar vaak genoeg zal de camera in een donkere omgeving er voor kiezen de sluitertijd niet snel geboeg niet snel genoeg te zetten om de beweging van het paard (benen) te bevriezen. Zeker in een binnenbak is het dus zaak dat goed weet welke instellingen je nodig hebt. Natuurlijk kan het toevallig onder bepaalde omstandigheden wel goed uitpakken, maar dat is dan meer geluk dan kunde.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:08

Dankjewel Anne, zou wel fijn zijn natuurlijk om er toch een beetje op vooruit te gaan. Kan een afspraak maken om de lens eens uit te proberen :) dan zie ik wellicht het verschil wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:18

Myour schreef:
@ Anne: overigens op de sportstand dus het is wel mogelijk!)
Ik heb dan een 55-200mm f/4-5.6 lens zonder stabilisator van Nikon dus wel minder zoombereik (had begrepen dat dat ook invloed heeft op de 'lichtsterkte' maar pin me er niet op vast).
Ik sta er op zich wel hetzelfde in als jij, ik doe het ook niet professioneel genoeg dus daarom twijfel ik. Als je af en toe binnen fotografeert maar kwaliteit erg mist dan is het misschien toch z'n geld wel waard uiteindelijk.

Nee, zoombereik heeft strikt genomen geen invloed op lichtsterkte, maar een heel groot zoombereik met een hoge lichtsterkte is gigantisch veel glas en glas bepaalt de prijs van de lens.
Neem een 50mm f2.8 en een 70-200 f2.8 en bekijk het verschil in lensdoorsnede.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:26

Nog even een vraagje, ik weet een Sigma 70-200 f2.8 II te koop voor 400 euro in uitstekende staat. Is dit niet beter? Volgens mij wel, ben benieuwd.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:31

Wel lichtsterker, niet sneller.
Is het de versie met OS?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:46

Op de verpakking staat
Sigma 70-200mm f2.8 II APO EX DG Macro

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:08

Oké zonder OS dus, dan is het een oudere versie al. Opzich niets mis mee, maar wel zaak om extra op te letten bij het kopen of alles naar behoren werkt.
De lens is inderdaad lichtsterker en daar zul je in een binnenbak zeker profijt van hebben. Wel is de lens waar het eerder over ging (70-200 4.0) sneller en vaak scherper. Het is dus maar net wat je belangrijk vindt.
Ik heb zelf die sigma ook gehad, maar omdat ik hem echt te zwaar vond heb ik hem vervangen voor de canon 4.0 variant.
Zeker op een 1100d is de combinatie wel erg uit balans omdat dit zo'n kleine en licht body is. Natuurlijk kan het wel. Is persoonsgebonden hoeveel last je hebt van het gewicht.
Ik ga eerst een nieuwe body kopen en misschien dat ik dan nog de canon 2.8 nog eens probeer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:57

AnneXxX schreef:
Oké zonder OS dus, dan is het een oudere versie al. Opzich niets mis mee, maar wel zaak om extra op te letten bij het kopen of alles naar behoren werkt.
De lens is inderdaad lichtsterker en daar zul je in een binnenbak zeker profijt van hebben. Wel is de lens waar het eerder over ging (70-200 4.0) sneller en vaak scherper. Het is dus maar net wat je belangrijk vindt.
Ik heb zelf die sigma ook gehad, maar omdat ik hem echt te zwaar vond heb ik hem vervangen voor de canon 4.0 variant.
Zeker op een 1100d is de combinatie wel erg uit balans omdat dit zo'n kleine en licht body is. Natuurlijk kan het wel. Is persoonsgebonden hoeveel last je hebt van het gewicht.
Ik ga eerst een nieuwe body kopen en misschien dat ik dan nog de canon 2.8 nog eens probeer.

Plus dat de Canon f2.8 zonder IS nog altijd 1200 euro kost: http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... -2-8l-usm/
Je zou ervoor kunnen kiezen om nu voor die Sigma te gaan en vervolgens door te sparen voor de f2.8 IS. Moet je nieuw wel 2100 euro voor neertellen, maar dan heb je ook echt wat.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:38

Het ligt er natuurlijk aan waarvoor ze de lens wil gaan gebruiken of IS überhaupt wel een meerwaarde heeft. Anders kan ze prima verder sparen voor de non-IS variant, scheelt wel weer even 1000eu.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:56

Als het alleen is om te binnenbakselen kun je die 1000 euro extra misschien beter in een voelvreempje stoppen. :=

Of je gaat voor de Tamron 70-200mm f/2.8 VC ipv de Canon. Dat is door de lage prijs een prima alternatief voor de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM en heb je toch een telezoom met beeldstabilisatie.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:25

Nee binnenbakselen doe ik niet zo graag, het was me gevraagd en de shoot was tegen gevallen.daarom dat ik op onderzoek ben gegaan waaraan dit lag.
Het is me nu duidelijk dat het mijn lens is en ik wil wel beter gaan maar niets boven de 400 uitgeven.
Voor mij is dat zot geld, ten eerste is en blijft het een hobby en om vrienden te plezieren.
De binnenfoto's zijn raar of zelden, neem 2 keer op een heel jaar ofzo. De rest is buiten en dan heb ik geen problemen, heb wel zelden wedstrijdfoto's gehad, dus ja.
Longeerfoto's of grondwerk lukken super met mijn 75-300mm lens, het enige wat me minder goed lukt ermee zijn aktiefoto's van spelende of rennende honden maar dat ligt mss wel aan mij?

Ik wil me daarom dus wel verbeteren met de 70-200 van Canon als dit het waard is natuurlijk, zo moeilijk om dit tijdens een aankoop te beslissen. Het beste zou zijn om dit te kunnen uittesten, best vervelend vind ik. De lens is in de stad te koop, kan snelle studenten op de fiets als onderwerp nemen :=

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:32

De 70-200 4.0 is zijn geld in ieder geval dubbel en dwars waard. Je hebt dan een L lens, dus het beste van canon voor een relatief kleine prijs. Werkelijk nog nooit iemand gehoord die spijt heeft gekregen van deze lens.
Het is een beetje wat je belangrijker vindt, snelheid en net dat beetje extra scherpte of bij de sigma de lichtsterkte (2.8).
Omdat ik binnenbak foto's vaak sowieso al niet mooi vind en het gewicht van de 2.8 mij wel erg tegen zat heb ik er voor gekozen om ook over te gaan op de canon 4.0.
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 27-01-14 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:35

AnneXxX schreef:
De 70-200 4.0 is zijn geld in ieder geval dubbel en dwars waard. Je hebt dan een L lens, dus het beste van canon voor een relatief kleine prijs. Werkelijk nog nooit iemand gehoord die spijt heeft gekregen van deze lens.

Precies.
Ik denk dat het feit dat een occasion die op vrijdagavond op de site gezet is, op zaterdagochtend vier man in de rij voor de balie oplevert, toch wel iets zegt over de lens (een f2.8 IS markI in dit geval)

Wat erop zit, kun je beheersen, wat er niet is, kun je niks mee.......