[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:30

JolandaS schreef:
Ik vind het ook leuk om mensen te helpen, vragen te beantwoorden, maar als iemand 0,0 moeite zelf heeft gedaan, is bij mij de lol er snel van af.
Dat geldt ook voor de topics 'welke spiegelreflex moet ik kopen' en 'welk objectief moet ik kopen'. Daar wordt op iedere pagina dezelfde vraag minstens 2x gesteld.....

Als dit óók om mijn bericht gaat, ik doe heus wel moeite hoor. Om eerlijk te zijn heb ik laatst het paardenfotografie boek van Femke gekocht. Ik kon het antwoord ook wel in het boek van de camera vinden, maar op mijn display veranderde de F-waarde niet, dus wilde ik even controleren of ik het goed deed, door hier de vraag te plaatsen.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:55

Femke schreef:
99% van hoe je foto er uit komt te zien is afhankelijk van HOE je de foto maakt, WAAR je de foto maakt en met WELKE apparatuur.

Als jij bijv. met bewolking een foto maakt en je nichtje met zon, dan kan dat al een enorm verschil zijn.
Of allebei met zon maar de ene met de zon mee, en de ander tegen de zon in. Kan ook al een groot verschil in kleur opleveren.

De kleur van je onderwerp in de foto is ook van invloed. En natuurlijk welke achtergrond je gebruikt.

En zowel camera als objectief (lens) zijn nog van grote invloed op de uiteindelijke kleuren.

Tot slot kunt je als je in .jpg schiet ook nog in het menu van je camera kiezen op welke manier de foto's bewerkt/opgeslagen worden.
De hoeveelheid contrast, verzadiging, scherpte, etc. kun je daar instellen.

Maar persoonlijk laat ik die liever juist zo neutraal mogelijk staan en doe ik dat achteraf in een foto bewerking programma.

Want je camera heeft maar een heel beperkt reken geheugen, en kan die bewerkingen niet zo mooi en precies doen als dat je dat zelf kan achter een goed beeldscherm. :)

ja dat snap ik.
ik zag ook een reactie leg ze naast elkaar en vergelijk, dat gaat een beetje moeilijk nu..
ze zit voor 3 maanden in de USA. :')

weet iemand ook misschien hoe je van deze foto's krijgt ?
is dat bewerking of instelling ??
http://media.myfotojournal.com/blogs/sarahmavro/photos/2010/10/03/large_IMG_3893.jpg
gewoon 1 van google gepakt.. dan voornamelijk dat rechtse.. dat zie ik zo vaak ..
maar hoe doe je dat nou ?
kan niet veel wijzer worden van internet, ik zag op bokt een topic van spelen met licht en kleur, maar dat lukte mij niet.
iemand een idee..

voel me echt een beetje dom -O-

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:11

xLouise schreef:
JolandaS schreef:
Ik vind het ook leuk om mensen te helpen, vragen te beantwoorden, maar als iemand 0,0 moeite zelf heeft gedaan, is bij mij de lol er snel van af.
Dat geldt ook voor de topics 'welke spiegelreflex moet ik kopen' en 'welk objectief moet ik kopen'. Daar wordt op iedere pagina dezelfde vraag minstens 2x gesteld.....

Als dit óók om mijn bericht gaat, ik doe heus wel moeite hoor. Om eerlijk te zijn heb ik laatst het paardenfotografie boek van Femke gekocht. Ik kon het antwoord ook wel in het boek van de camera vinden, maar op mijn display veranderde de F-waarde niet, dus wilde ik even controleren of ik het goed deed, door hier de vraag te plaatsen.

Hmm. Sorry, ik had het niet per se op jou moeten richten, het gaat in zijn algemeenheid.
Ik hoop dat je begrijpt dat sommige startersvragen, die makkelijk na te slaan zijn, soms wat vermoeiend zijn.

In mijn eerdere antwoord heb ik aangegeven dat je in de M, P, S, (Av en Tv) je diafragma en sluitertijd kan instellen, niet als je hem in een voorkeuzekanaal hebt staan. Dus als je hem op de automaat had staan is het logisch dat er niets gebeurd. Maar ook dit staat in je boekje wat bij je camera zat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:13

kani_ejj schreef:
http://media.myfotojournal.com/blogs/sarahmavro/photos/2010/10/03/large_IMG_3893.jpg
gewoon 1 van google gepakt.. dan voornamelijk dat rechtse.. dat zie ik zo vaak ..
kan niet veel wijzer worden van internet, ik zag op bokt een topic van spelen met licht en kleur, maar dat lukte mij niet.
iemand een idee..

De overbelichting zal een instelling zijn geweest, maar verder is dit inderdaad bewerkt en de TUT spelen met licht en kleur kom je al een heel eind in die richting inderdaad :)

En voel je niet dom, (domme vragen bestaan niet?) dit zijn wel nuttige vragen die je niet per direct uit een boekje haalt.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:20

xLouise schreef:
JolandaS schreef:

Zoals je het nu schrijft is het heel anders dan je eerdere vraag. Erbij schrijven wat je geprobeerd hebt en wat niet lukte, maakt het een stuk makkelijker om een vraag te beantwoorden.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:30

ja die tut heb ik gezien, maar ik kom tot stap 3 daarna loop ik vast..
maar niemand in dat topic reageert...:(
dus ik dacht iemand hier een idee ?

F_Orumster

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:32

Ik heb ook een tijdje vastgelopen, ben nog een beetje onervaren met PS. Volgens mij had ik jou ook geholpen met een stap, maar daarna weet ik het niet meer. Ga ff kijken

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:33

ja ik heb het net 2 maanden, dus ben echt heeel leek erin..

thanx

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:34

Ik weet die vraag niet zo even te beantwoorden, ik denk dat je het moet zien.
Lightroom weet ik wel de weg, dat is meer voor foto's verbeteren qua contrast etc, maar photoshop vind ik lastig om goed te begrijpen.
Daarom heb ik bij de bieb wat boeken geleend en tevens 2 reserveringen uitstaan van, ik denk, zeer nuttige boeken;
Het Photoshop workshop boek [Boek] / Johan W. Elzenga
Het photoshop lagen boek [Boek] / Matt Kloskowski

Mijn bieb abonnement kost € 3 en ben € 1 per boek kwijt... Dus de moeite waard.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:38

ik heb photofiltre, met photoshop kan ik helemaal niet overweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:56

xLouise schreef:

Kijk, die is al een stuk duidelijker/specifieker ;) Daar kan ik ook wat mee:

Heb je je camera op één van de handmatige/semi-handmatige standen staan?
Zoals M, A (Av), S (Tv) of P?

Zorg dat je je ontspanknop even half indrukt voordat je aan het wieltje draait.

En wat voor camera is het? Veel consumer modellen van Canon vereisen dat je een Av knop indrukt én tegelijk aan een wieltje draait om 't diafragma aan te kunnen passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:58

kani_ejj schreef:
iemand een idee..

Voor een groot deel is zo'n foto echt een kwestie van "oog" hebben voor licht.
Dat kun je trainen. Maar sommige mensen hebben daar echt talent voor, bij hun gaat dat vanzelf om dit soort licht op te sporen. Anderen hebben er minder talent voor en "zien" het gewoon niet of het duurt erg lang om dat te leren zien.
Je kúnt dergelijke effecten ook achteraf wel in je foto bewerken, maar dat kost uren werk per foto om dat echt goed en op natuurlijke manier te doen :j

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:27

Tja, dat is ook geen kwestie van fotografie, maar van fotobewerking. Echt weer een heel ander "vak" :j

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:31

oke, want die foto's vindt ik prachtig..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:36

Ik hou wel van het sfeertje, maar vind die uitwerking een beetje minder.

Maar goed, je zei dat je een transparante laag kreeg. Kun je dan niet alsnog naar de bucket, een bruin uitkiezen en dan naar die doordruk functies?

Er is trouwens ook een topic dat gaat over bewerken, misschien weten ze daar meer raad?
Edit: [FK] [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:41

daar reageert niemand.. :(
ik ga eens proberen thanx in ieder geval

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:53

Ik heb niet voor niets het boek Lagen gereserveerd bij de bieb, om goed vat te krijgen waarom, wanneer je lagen dupliceert, kopieert, maakt, merged, doordrukt etc.
Vaak wordt lagen uitgelegd alsof het bladen papier zijn, ja die voorstelling snapte ik ook, maar niet waarom je welke manier gebruikt.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:28

oke, dan moet ik maar eens langs de bieb.. wel eerst iemand zoeken die een biebpas heeft..

kom daar nooit

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:58

xLouise schreef:
Zoals je het nu schrijft is het heel anders dan je eerdere vraag. Erbij schrijven wat je geprobeerd hebt en wat niet lukte, maakt het een stuk makkelijker om een vraag te beantwoorden.

Het is eigenlijk wel waar wat je zegt idd. Het was handiger geweest als ik dat erbij had gezegd. Nu achteraf gezien snap ik wel dat dat "boosheid" oproept, ik had dat idd beter moeten formuleren.

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:13

Femke schreef:
Kijk, die is al een stuk duidelijker/specifieker ;) Daar kan ik ook wat mee:

Heb je je camera op één van de handmatige/semi-handmatige standen staan?
Zoals M, A (Av), S (Tv) of P?

Zorg dat je je ontspanknop even half indrukt voordat je aan het wieltje draait.

En wat voor camera is het? Veel consumer modellen van Canon vereisen dat je een Av knop indrukt én tegelijk aan een wieltje draait om 't diafragma aan te kunnen passen.

Bedankt voor de reactie. De volgende keer als ik een vraag heb, zal ik iets specifieker zijn. Ik gebruik de stand Av. Mijn camera is trouwens een Canon EOS 1000D.
Ik heb het geprobeerd, alleen zie ik geen verschil... Zou dat dan komen door mijn handelingen of door de camera? (dat ik iets toch verkeerd doe)

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:14

Kan iemand misschien photoshop uitleggen? :o Dan heb ik t vooral over de filters over de foto's heen etc. kleuren veranderen!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:18

'Photoshop uitleggen' is echt heel erg breed :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:30

Nadineex schreef:
Kan iemand misschien photoshop uitleggen? :o Dan heb ik t vooral over de filters over de foto's heen etc. kleuren veranderen!

Ik begrijp er ook weinig van, daarom lees ik... boeken erover en kijk naar tutorials en ik kijk naar wat er gebeurd als ik knopjes aanklik.

@ Louise, je hebt 2 wieltjes, die gote ronde rondom de menuknop en naast de ontspanknop. De ontspanknop is sluitertijd en de ronde diafragma (dit kun je andersom instellen).

@ Kam_iej, lidmaatschap bieb is tegenwoordig € 3 :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:23

Zoek op YouTube wat je wilt weten en tientallen tutorials komen tevoorschijn :)