OS bij een medium tele (70-200) is altijd een voordeel. Er zijn er genoeg die om het hardst roepen dat het niet zo is, maar al op 1/brandpuntsafstand hebben de meeste goede fotografen al een klein percentage met bewegingsonscherpte. Vooral bij het fotograferen van paarden (met een tele dus vaak buiten) zit ik vaak boven de ISO 100, 800 komt ook vaak genoeg voor.. als je dan één stop kan winnen doordat je over OS beschikt is dat gewoon erg fijn. Kom je in de buurt v/d 1/1000, dan zet je die OS gewoon uit...
...het hele OS/IS/VR-verhaal valt of staat met de vraag of a) het extra bedrag dat ervoor neergeteld moet worden een beetje acceptabel is (bij de Canon 70-200L vind ik het prijsverschil namelijk wel pittig voor wat alleen een stabilisator lijkt te zijn - gelukkig zijn de f/4 en de f/2.8 II gewoon een nieuw en veel beter ontwerp. bij Nikkor is alleen de AF-D 80-200 2.8 draaizoom nog leverbaar, dan zou ik altijd voor een 70-200VR kiezen, ook al was het maar voor de snelle scherpstelmotor), en of b) het ontwerp juist verbeterd of verslechterd is met de implementatie van het OS/IS/VR systeem.