[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rachel_
Berichten: 2015
Geregistreerd: 17-12-06

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:27

Ik mag dus een camera uitzoeken voor m'n verjaardag maarja ik heb oog op deze 2 camera's want me vader was alweer boos omdat ik er 1 had gezien van 300 die ik graag wou maarja te begrijpen dus nu heb deze 2 gezien: Fujifilm FinePix S8000fd of de Panasonic Lumix DMC-FZ8.
Maar welke is nou beter? Lachen

OmelissaO

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-08-08
Woonplaats: Lelystad

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:59

Liesje89 schreef:
Ik zou beide camera's niet nemen.. Ik zou eerder kijken voor een Canon 400/450D, óf een Nikon D80 Lachen Een Canon 1000D is écht een instapcamera, waar je i.m.o niet echt mee kunt 'groeien'. Maar het is natuurlijk helemaal aan jou. Ik heb hem vandaag bij de mediamarkt gezien, niet echt uitvoerig bekeken, maar hij ziet er niet slecht uit. Ik zal morgen nog even langsgaan Lachen


Hejhej, dankje... maar ik denk wel dat hij goed is voor mij... Vanwege het feit dat het een instapmodel is. En de opties en functies die hij heeft zijn voor mij meer dan genoeg.
En voor mij een redelijk betaalbare prijs Lachen. Verder groeien is niet super belangrijk voor mij, wat leuke shootjes maken van mijn paardje en andere beesjes, en I am happy Tong uitsteken

bedankt voor je tips Knipoog

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:26

Mizora schreef:
Ik heb vandaag mijn camera uitgebreid in gebruik genomen, foto's komen nog bij ev-itp, maar het regende veel en ik heb hem zeker als het wat harder begon te regenen niet durven te gebruiken (had mijn oudje ook mee, dus heb die daarvoor mishandeld). Mijn vraag is dus, hoe goed kan een Nikon D60 nou tegen de regen?


De D60 heeft een kunststof behuizing en kan minder goed tegen regen als een D200/D300 waarvan de behuizing er echt op aangepast is.
In de regen ermee, op het strand ed is niet verstandig met zo'n body.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:34

Inge_83 schreef:
Weet iemand het verschil tussen een CCD en een CMOS sensor?



Complimentary Metal-Oxide Semiconductor (CMOS) en Charge-Coupled Device (CCD) sensoren. De overeenkomst tussen de sensoren is dat ze beide lichtgevoelige diodes bevatten die licht opvangen en omzetten in elektriche spanning.

CCD is de meeste gebruikte sensor in digitale camera's. In een CCD sensor wordt de opgebouwde spanning van een diode getransporteerd over de chip en aan de rand afgelezen. Elders in de camera worden de spanningswaarden omgezet in een digitaal signaal door een analoog naar digitaal converter. CCD sensoren leveren van zichzelf een goed ruisloos beeldsignaal met een goede lichtuniformiteit (gelijke lichtsterkte in het hele plaatje). De produktiekosten van CCD sensoren ligt flink hoger dan die van CMOS sensoren. Dat komt voornamelijk doordat CCD sensoren niet in bestaande produktiefaciliteiten geproduceerd kunnen worden. Bovendien worden ze met kleinere aantallen geproduceerd, wat de produktiekosten per stuk opdrijft.

Bij de CMOS sensor is de technologie voor het uitlezen en omzetten van de spanningswaarden geïntgreerd in de sensor. Elke lichtgevoelige diode op een CMOS sensor wordt apart uitgelezen en de waarde wordt direct omgezet in een digitale waarde. CMOS sensoren geven dus direct een digitaal signaal af waardoor er minder elektronika nodig is in de rest van de camera. Bovendien gebruiken CMOS sensoren minder energie dan CCD sensoren. Dit maakt CMOS sensoren onder andere geschikt voor apparaten die niet te groot mogen zijn zoals mobiele telefoons.

CMOS chips hebben ook nadelen. Ze zijn gevoeliger voor ruis (storing) dan CCD sensoren. CMOS sensoren worden daarom vaak gebruikt werden in camera's waar de beeldkwaliteit niet van heel groot belang is, zoals beveiligingscamera's en telefoons. Tegenwoordig wordt de ruis door sommige fabrikanten opgeheven door ruisonderdrukkende technologie die active pixel sensor wordt genoemd. De chip berekent een tegenruis die het originele ruissignaal opheft. Dit heeft een grote kwaliteitsverbetering tot gevolg. Deze ruisonderdrukkende technologie zorgt er echter weer voor dat CMOS sensoren minder lichtgevoelig zijn, omdat een deel van de sensoroppervlakte opgeofferd wordt aan de ruisonderdrukkende elektronica. Ook dit probleem is aangepakt: door licht in de lichtgevoelige diodes te laten convergeren (samenkomen). Dit levert een grotere lichtsterkte op op het punt waar de lichtstraal 'neer komt'. CMOS sensoren vind je momenteel of in hele goedkope of in duurdere camera's. In een goedkope digitale camera heeft de CMOS sensor geen antiruis-technologie en geen 'gevoeligheidsversterking' aan boord, terwijl die in dure digitale camera's wel aanwezig is. Het kwaliteitsverschil tussen de twee is enorm. Je komt CMOS chips in veel toepassingen tegen waaronder computers, geheugen, mobiele telefoons en een keur aan andere elektronica.

Eigenschappen van CCD en CMOS sensoren
Eigenschap CMOS CCD
Signaal dat van de sensor chip af komt Digitaal (bits) Analoog (volts)
Ruis Middel tot hoog Laag
Complexiteit van de technologie Laag Hoog
Reactiesnelheid Gemiddeld Iets minder
Dynamische range (bereik aan lichtsterktes dat de sensor kan zien) Gemiddeld Hoog
Uniformiteit van de lichtsterkte over het beeld Laag tot gemiddeld Hoog

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:19

Dank je wel voor de uitleg, Patsur.

Ik ben gisteren bij de fotowinkel geweest (Verschoore(.nl) in Middelburg) en ik heb gezegd dat ik twijfelde tussen een Canon eos 450d en een Nikon D60.
Toen zei de verkoper dat ik nog 1 belangrijke vergat in mijn overweging, namelijk de Sony A200.
Ik moet zeggen dat die er wel heel aantrekkelijk uit ziet en een stuk goedkoper is dan de andere 2.
Ik ben dus aan het twijfelen.
Heeft iemand ervaring met de Sony A200?

OmelissaO

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-08-08
Woonplaats: Lelystad

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:45

Jeah! Kkrijg dan eindelijk mijn DSLR, overmorgen avond mag ik hem ophalen (eigenlijk morgen al, maar dan moet ik werken).
Haha! hihi, eindelijk

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:49

Geen ervaring met de Sony (of uberhaupt een sony dslr) maar een pagina of een paar geleden vroeg iemand hetzelfde en heeft de naam gekregen van een bokker die er een bezat. Misschien eens terugbladeren?

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:26

Grootste nadeel aan een sony vind ik dat er 2e hands veel minder objectieven in de omloop zijn. Nikkon en Canon hebben een vrij grote 2e hands markt en zo kan je dus makkelijker aan je spullen komen, maar ook er van af.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:38

Minolta objectieven passen ook op Sony.
Sony heeft de productie en kennis van Minolta overgenomen en is daarop gaan verder borduren.

yvonnepuntnl

Berichten: 4482
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:02

Rachel_ schreef:
Ik mag dus een camera uitzoeken voor m'n verjaardag maarja ik heb oog op deze 2 camera's want me vader was alweer boos omdat ik er 1 had gezien van 300 die ik graag wou maarja te begrijpen dus nu heb deze 2 gezien: Fujifilm FinePix S8000fd of de Panasonic Lumix DMC-FZ8.
Maar welke is nou beter? Lachen

Ik neem aan dat je de FZ28 bedoelt? Dat lijkt me wel een hele gave camera, maar ken m niet:

http://www.letsgodigital.org/nl/19490/p ... -dmc-fz28/

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:06

Bij mij wordt het de nikon D60 + 18-55 kitlens Hyper! Is maar €366,- (oid) Haha!

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:11

Sony zou ik eerlijk gezegd niet doen Bloos.
Twijfel er niet aan of het fijne camera's zijn, maar het is net als bij Olympus.
Er zijn vrij weinig goede lenzen in de omloop.
Zo ken ik iemand (hier op bokt) die voor haar Olympus een 70-200mm 2.8 wou maar het nérgens kon vinden.

Het zelfde is een klein beetje het verhaal met Sony.
Zij is overgestapt naar een Canon Knipoog

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:14

Ik heb zelf al een canon in handen gehad, en vindt de Nikons fijner fotograferen. Ik wou eerst deD40., maar de D60 heeft meer mogelijkheden. Ik vindt de Nikons heel fijn fotograferen. Lachen

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:27

patsur schreef:
Geen ervaring met de Sony (of uberhaupt een sony dslr) maar een pagina of een paar geleden vroeg iemand hetzelfde en heeft de naam gekregen van een bokker die er een bezat. Misschien eens terugbladeren?


Ja Sita_ of Sita__ Knipoog Ik heb haar nog gePBt Lachen Ik ga hem wss kopen Knipoog Ben de 25 jarig Lachen En daarna ga ik hem kopen *LOL*

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:29

Leuk stef. Lachen

Rachel_
Berichten: 2015
Geregistreerd: 17-12-06

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:32

yvonnepuntnl schreef:
Rachel_ schreef:
Ik mag dus een camera uitzoeken voor m'n verjaardag maarja ik heb oog op deze 2 camera's want me vader was alweer boos omdat ik er 1 had gezien van 300 die ik graag wou maarja te begrijpen dus nu heb deze 2 gezien: Fujifilm FinePix S8000fd of de Panasonic Lumix DMC-FZ8.
Maar welke is nou beter? Lachen

Ik neem aan dat je de FZ28 bedoelt? Dat lijkt me wel een hele gave camera, maar ken m niet:

http://www.letsgodigital.org/nl/19490/p ... -dmc-fz28/

Nee het is echt de Panasonic Lumix DMC-FZ8 Tong uitsteken

http://www.pixmania.nl/nl/nl/583759/art ... ePromo=oui

Afbeelding
En ik heb uiteindelijk voor deze gekozen dus dit word mijn nieuwe cameraaaaaa! Lachen

OmelissaO

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-08-08
Woonplaats: Lelystad

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:14

Tong uitsteken mooie hoor Knipoog

Ik mag die van mij morgenavond ophalen Haha! joepie
dit word hem dus:
met standaard lens
Afbeelding

en deze lens erbij:

Afbeelding

ik kan niet wachten Haha!

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:32

Ook mijn nieuwe vriend showen *LOL*:

Afbeelding

Met deze lens:
Afbeelding
[ 18-55 lens]

Haha! Haha!

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:35

Stef_Winston schreef:
patsur schreef:
Geen ervaring met de Sony (of uberhaupt een sony dslr) maar een pagina of een paar geleden vroeg iemand hetzelfde en heeft de naam gekregen van een bokker die er een bezat. Misschien eens terugbladeren?


Ja Sita_ of Sita__ Knipoog Ik heb haar nog gePBt Lachen Ik ga hem wss kopen Knipoog Ben de 25e jarig Lachen En daarna ga ik hem kopen *LOL*


Edit: Ik ben de 25e jarig niet de 25 Tong uitsteken Als iemand trouwens nog voorbeeldfoto's ofzo heeft van de A200 wil ik ze alsnog graag zien! Lachen

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:29

Mijn verhaal;
Ik heb al een aantal jaar de Fuji Finepix S5600. Ben er nogsteeds tevreden mee enzo dus, no problemo.
Maar ik zou er eigenlijk een iets compactere camera bij willen, zodat ik die overal mee naartoe kan nemen. Ik wil er opzich niet meer dan 150 euro aan uitgeven (en het liefst gewoon minder), omdat ik hem overal mee naartoe wil nemen en eigenlijk gewoon standaard in mijn tas wil hebben (meer kans dat hij kapot gaat of gestolen wordt, zou een beetje zonde zijn als het dan een superdure camera is.. Clown )

Nu ben ik bang dat als ik een compact camera koop, zoiets als een Samsung Digimax of een Canon Powershot. Dat ik de kwaliteit van de foto's vind tegenvallen vergeleken met mijn Fuji.. Knipoog

- Zouden jullie in mijn geval een compactere camera erbij kopen? (met kans dat de kwaliteit dus tegenvalt)
- Zoja: Hebben jullie nog een tip qua compact camera, een bepaald merk/model?
Van horen zeggen weet ik dat de Canon Ixus zeer goed zijn, maar die liggen dus boven mijn budget. Kodak vertrouw ik zelf niet, veel slechte ervaringen.
Samsung Digimax weet ik niet veel over te zeggen, ik dacht een tijd geleden iets te hebben gelezen over dat hij de batterijen haast opvrat alleen kan ik dit nu nergens meer terug vinden.

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:40

Dat zou ik doen, ikzelf heb hier een heel erg fijn compact toestel. Ik zou dan ook zéker voor de Olympus FE-210 gaan! Hele mooie foto's en een goede kwaliteit. Die is al voor €90,95 te bestellen @ Bol.com! Ja

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:11

Ik heb een Canon Ixus 50 ! Lachen.
Heel klein, past prima in je broekzak en 5 megapixel.
Is misschien niet zo heel veel, maar het is genoeg voor mooi scherpe foto's Lachen.
Ook heel gebruiksvriendelijk Lachen

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:28

Inge_83 schreef:
Dank je wel voor de uitleg, Patsur.

Ik ben gisteren bij de fotowinkel geweest (Verschoore(.nl) in Middelburg) en ik heb gezegd dat ik twijfelde tussen een Canon eos 450d en een Nikon D60.
Toen zei de verkoper dat ik nog 1 belangrijke vergat in mijn overweging, namelijk de Sony A200.
Ik moet zeggen dat die er wel heel aantrekkelijk uit ziet en een stuk goedkoper is dan de andere 2.
Ik ben dus aan het twijfelen.
Heeft iemand ervaring met de Sony A200?


Ik heb de Sony A200

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:31

Emmaa_ schreef:
Ik heb een Canon Ixus 50 ! Lachen.
Heel klein, past prima in je broekzak en 5 megapixel.
Is misschien niet zo heel veel, maar het is genoeg voor mooi scherpe foto's Lachen.
Ook heel gebruiksvriendelijk Lachen


Ik heb de 55 ergens liggen. Echt prima cameraatjes! Haha!

Si_monee

Berichten: 2899
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hoevelaken

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:47

Jorine_Falco schreef:
Bij mij wordt het de nikon D60 + 18-55 kitlens Hyper! Is maar €366,- (oid) Haha!

Echt? Heb hem 3 maanden geleden met accu geheugenkaartje tas etc en verzekering voor 500,- gekocht