[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjon_

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:12

Erg grappig dat iemand die ik ken met een D50 mij uitmaakt voor iemand 'die geen verstand heeft van fotografie', omdat ik tegen hem zeg dat een D50 een cropcamera is.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:17

Guitarlove en Sander_; ik wilde jullie nog even heel erg bedanken! Aan zowel de uitleg als de link heb ik wat!
Bedankt! Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:14

_Marjon_ schreef:
Erg grappig dat iemand die ik ken met een D50 mij uitmaakt voor iemand 'die geen verstand heeft van fotografie', omdat ik tegen hem zeg dat een D50 een cropcamera is.

Moet je tegen diegene zeggen, pas maar op alders ga ik jou even croppen. Knipoog

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:06

Kokomo schreef:
_Marjon_ schreef:

Moet je tegen diegene zeggen, pas maar op alders ga ik jou even croppen. Knipoog

Ja ach t is me ex en laatste tijd erger ik me nogal aan hem waardoor hij zich ergert en hij mij natuurlijk nooit gelijk kan gaan geven *LOL*. Volgens hem zei ik het niet goed. Ik heb gewoon gekopieerd wat jij bv zei in dit topic.

Het begon eigenlijk omdat hij mijn flitser wilde overkopen en ik vroeg of hij nog een fisheye wilde kopen. En dat ik dus op zoek ben naar een groothoek maar niet alle objectieven voor mijn D50 groothoek zijn. En dat hij daar ook last van kan hebben als hij een Fisheye wilde kopen. En toen begon het Tong uitsteken.

Wat vinden jullie eigenlijk kwa kwaliteit van Sigma, Tamron & Tokina? Ik heb zelf dan 2 Sigma objectieven en die voldoen wel opzich.

Maar over dat cropfactor gesproken, dan is mijn 18-200 eigenlijk geen 18-200 en mijn 70-300 geen 70-300?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:25

missanous schreef:
Kokomo schreef:
Als je specifiek macro wilt gaan doen is dit een mooi objectief. Voor gewone fotografie is vooral de scherpstelling wat langszaam. Wel is het een erg scherp objectief en goed te gebruiken voor portretten. Voor het hele kleine werk zou ik de voorkeur aan een 100mm Macro geven. Ook een heel mooi en scherp objectief.

dank je wel voor je antwoord Haha!
en wat versta jij onder het kleine werk?

Bijtjes en vliegjes ed. noem ik klein spul. Daarbij is het beter wat meer afstand te houden.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:45

_Marjon_ schreef:
Ja ach t is me ex en laatste tijd erger ik me nogal aan hem waardoor hij zich ergert en hij mij natuurlijk nooit gelijk kan gaan geven *LOL*. Volgens hem zei ik het niet goed. Ik heb gewoon gekopieerd wat jij bv zei in dit topic.

Het begon eigenlijk omdat hij mijn flitser wilde overkopen en ik vroeg of hij nog een fisheye wilde kopen. En dat ik dus op zoek ben naar een groothoek maar niet alle objectieven voor mijn D50 groothoek zijn. En dat hij daar ook last van kan hebben als hij een Fisheye wilde kopen. En toen begon het Tong uitsteken.

Wat vinden jullie eigenlijk kwa kwaliteit van Sigma, Tamron & Tokina? Ik heb zelf dan 2 Sigma objectieven en die voldoen wel opzich.

Maar over dat cropfactor gesproken, dan is mijn 18-200 eigenlijk geen 18-200 en mijn 70-300 geen 70-300?

Eigenlijk zouden we van dat hele cropfactor gedoe afmoeten, want dat is voor veel mensen verwarrend. Een 18-200mm objectief zal altijd een 18-200mm blijven. Dat brandpunt gaat niet ineens op een andere plek zitten. de reden waarom altijd die cropfactor genoemd wordt is dat het oude analoge kleinbeeld formaat eigenlijk een beetje de standaard is waar alles mee vergeleken wordt. Als je dus een 18-200 op een Nikon D50 zet, dan is de beeldhoek, zeg maar datgene wat je door de zoeker ziet hetzelfde als je een objectief met 1,5x die brandbuntsafstand op een kleinbeeld camera zet. Bij 18mm krijg je er net zoveel op als een 28mm bij een kleinbeeldcamera. Zo'n kleinbeeld camera had een negatiefformaat van 24x36mm. Een Nikon D50 heeft een sensorformaat van 23.7 x 15.5 mm. Dat is dus 1,5x zo klein. Als je dus hetzelfde objectief gebruikt krijg je minder in beeld nl. 1,5x minder, bij de D50. Er zijn ook digitale spiegelreflexen die een sensor hebben die net zo groot is als dat kleinbeeld formaat, nl. 24x36mm. Canon had ze al een flink aantal jaren en nu heeft ook Nikon er een sinds kort, nl. de D3. Eigenlijk is het beter om te gaan praten over de werkelijke beeldhoek die een bepaald objectief op een bepaalde camera maakt.Dat is tenslotte wat telt. Maar helaas is het nog niet zover en praten we over cropcamera's zodra de sensor kleiner is dan 24x36mm. Een 24x26mm noemen we een fullframe camera.
Dus jouw 18-200 en 70-300 laten dezelfde beelduitsnede zien als een 28-300 en een 105-450 op een kleinbeeld of een fullframe camera.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:13

Ok bedankt voor je uitleg Lachen

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:17

Kokomo schreef:
missanous schreef:

dank je wel voor je antwoord Haha!
en wat versta jij onder het kleine werk?

Bijtjes en vliegjes ed. noem ik klein spul. Daarbij is het beter wat meer afstand te houden.

aha oke Haha!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:20

Fairytail schreef:
Op marktplaats heb je geen garantie en moet je vaak ver reizen bij konijnenberg heb je garantie dus heeft wel zijn voordelen. Ik heb hem een paar weken terug bij konijnenberg gekocht Nagelbijten / Gniffelen (ook tweedehands)

Hangt er natuurlijk vanaf of de verkoper bon en garantiebewijzen meelevert of niet? Fotokonijnenberg vind ik trouwens ook een goede winkel, heb daar wel al eens een miskoop gedaan maar ach, daar kan die winkel ook niks aan doen. Huilen van het lachen

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:59

ik heb net de canon ef-s 60mm f/2.8 macro usm besteld (ben nu wel heel benieuwd wanneer ik hem binnen krijg hahaha)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:06

Mijn 50mm F1.8 komt morgen aan als het goed is, ben er gewoon nu al zo blij mee Haha! Eindelijk een béétje fatsoenlijke binnenbakfoto's, al wordt het veel lopen, ipv zoomen..

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 01:58

Myukii schreef:
Mijn 50mm F1.8 komt morgen aan als het goed is, ben er gewoon nu al zo blij mee Haha! Eindelijk een béétje fatsoenlijke binnenbakfoto's, al wordt het veel lopen, ipv zoomen..

Proficiat met deze aankoop, lens wordt niet voor niks ook wel Plastic Fantastic genoemd, qua bouw past het wel bij de 300D. Clown
Tot diafragma 2.8 vrij shoft bij 2.8 geet hij mooie scherpe beelden (scherper dan mijn 24-70mm f2.8 L bij 2.8).
Achtergrond onscherpt (boke) van de 50mm f1.4 is beter.
Prijs/beeld qualiteit is de 1.8 canon beste lens. Haha!
Indoor foto's leverd de 1.8 je de extra 2 stop t.o.v. je andere lenzen= lagere ISO.
Zwake schakel blijft je 300D Knipoog (binnen foto's zonder flits Boos! ).
Mocht ik je een x tegenkomen bij de Kleihoeve mag je mijn gear uitproberen, 19 en 26 jan. ben ik daar voor wat kliks.
Gr.Frans
Oja mijn laatste aanwist ga ik vrijdag ophalen 85mm f1.2 mkII L Lovers

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:04

Wauw, súpergaaf dat ik hem even mag uitproberen, haha, ik ben er de 19e en 26e ook, dus dat komt goed uit Ja

Zit hier op het puntje van m'n stoel te wachten tot mijn 'plastic fantastic' ( Haha! ) binnenkomt, wil hem natuurlijk wel gelijk uittesten!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:19

Ik heb hem binnen, wat een heerlijke lens Lovers!

Alleen is ie te groot voor mijn opbergtas Huilen van het lachen

Dus als iemand nog een opbergtas zoekt *LOL*

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:32

ik heb vraagje Tong uitsteken
kan je voor een Nikon D40 alleen AF-S lenzen aanschaffen Tong uitsteken?
want ik zag laatst iemand op bokt, weet neit meer wie maar die deed er ook andere lenzen op.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:41

Misschien hebben jullie behalve objectieven ook een beetje kijk op flitsers?
Ik wil voor mijn Canon EOS 400D graag een flitser aanschaffen.
Mijn oog is gevallen voor een flitser van Sigma, en heb er 4 gezien..

* Sigma 500 DG ST
* Sigma 500 DG Super
* Sigma 530 DG ST
* Sigma 530 DG Super

Kan een van jullie me misschien helpen bij de juiste keuze?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:54

Flitsers ben ik ook wel benieuwd naar Ja

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:00

NinaTijger schreef:
ik heb vraagje Tong uitsteken
kan je voor een Nikon D40 alleen AF-S lenzen aanschaffen Tong uitsteken?
want ik zag laatst iemand op bokt, weet neit meer wie maar die deed er ook andere lenzen op.

Op de D40 passen AF-S en AF-I objectieven.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:22

Liesje89 schreef:
Misschien hebben jullie behalve objectieven ook een beetje kijk op flitsers?
Ik wil voor mijn Canon EOS 400D graag een flitser aanschaffen.
Mijn oog is gevallen voor een flitser van Sigma, en heb er 4 gezien..

* Sigma 500 DG ST
* Sigma 500 DG Super
* Sigma 530 DG ST
* Sigma 530 DG Super

Kan een van jullie me misschien helpen bij de juiste keuze?

Eerst het verschil tussen de ST en de Super. De ST is uitsluitend gemaakt om volledig automatisch te flitsen. Er zit verder geen enkele instelmogelijkheid op. De Super heeft wel alle instelmogelijkheden die je van een flitser mag verwachten.
Het verschil tussen 500 en 530 is dat de 500 een richtgetal heeft van 50 en de 530 van 53.
Een richtgetal van 50 betekend in dit geval dat je bij ISO 100, in de telestand van de flitser (max 105mm ) bij diafragma 2,8 op 17,85 meter je onderwerp goed belicht hebt. Nu gelden vaak nog allerlei bijkomende invloeden, maar het is wel een graadmeter van de lichtopbrengst. Een Canon 580EX heeft een richtgetal van 58, even als vergelijking.
Over de kwaliteit van de Sigmaflitsers kan ik niets zeggen.
Wat wel een goed altrnatief voor de eigen merk flitsers is, is Metz. De kwaliteit daarvan, weet ik uit ervaring, is goed.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:25

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:33

En misschien een stomme vraag, maar wil gewoon een uv filtertje voor de 70-200 hebben, ter bescherming Lachen
welke maat moet ik dan hebben Bloos ?

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 01:23

Een aanvulling op Kokomo correcte uitleg;
Omstandigheid is ook bepalend voor de licht opbrengst.
Buiten flitsen of grote hal(zonder reflextie) en in een wittekamer (veel reflextie)
De 500DG en 530DG is een goede goedkoper alternatief voor de merk gebonden flitser.
Nadeel, kan niet communiseren met de de Canon ETTL systeem.
Beter dan de Sigma en ook goedkoper (dan Canon)zijn somige Metz flitser voor Canon die wel kunnen omgaan met Canon ETTL

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 01:44

Nerootjeh schreef:
En misschien een stomme vraag, maar wil gewoon een uv filtertje voor de 70-200 hebben, ter bescherming Lachen
welke maat moet ik dan hebben Bloos ?

UV-Filter 67mm B & W kost rond de €35

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:03

missanous schreef:
ik heb net de canon ef-s 60mm f/2.8 macro usm besteld (ben nu wel heel benieuwd wanneer ik hem binnen krijg hahaha)

we hebben de lens vandaag binnen gekregen Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:04

JAZZ4ff schreef:
Een aanvulling op Kokomo correcte uitleg;
Omstandigheid is ook bepalend voor de licht opbrengst.
Buiten flitsen of grote hal(zonder reflextie) en in een wittekamer (veel reflextie)
De 500DG en 530DG is een goede goedkoper alternatief voor de merk gebonden flitser.
Nadeel, kan niet communiseren met de de Canon ETTL systeem.
Beter dan de Sigma en ook goedkoper (dan Canon)zijn somige Metz flitser voor Canon die wel kunnen omgaan met Canon ETTL

Gequote vanaf de site van Sigma
Citaat:
1. Equipped with New TTL Auto Flash Exposure

EF-530 DG SUPER is designed to work with the latest TTL auto exposure systems of all popular manufacturer's 35mm SLR and Digital SLR cameras.

Ik schreef al in mijn post dat er allerlei bijkomende factoren waren die de lichtopbrengst beinvloeden. Een van de belangrijkste die hier op Bokt belangrijk is, is dat een manege vrijwel altijd onder het stof zit. Dat stof zit overal en daar smoort het licht als het ware in. Ook de bakbodem is daar schuldig aan, die ook erg veel licht opslokt, waardoor de lichtopbrengst daar vaak tegenvalt.