[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovey_ou

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:33

Flitsen heeft vaak geen zin :n Vaak is het paard te ver weg en maakt het dus weinig verschil, en paarden kunnen er van schrikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:40

En flitsen is nog lelijk ook...
Flets licht en een groene reflectie in 't oog van het paard... en de harde slagschaduw.
En de meeste flitsers zijn inderdaad niet sterk genoeg.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:42

Nou indd en bovendien word vaak je sluitertijd een stuk korter. Bij mijn camera word de sluitertijd 250 als ik me flitser aan zet maar volgens mij verschilt dit ook bij cameras en kan het dus ook een langere sluitertijd worden waardoor je dus weer onscherpe foto's heb.
Al met al gewoon niet flitsen dus :=

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:00

inderdaad, het zelfde geld ook voor donker weer toch?
bijvoorbeeld in het bos (winter)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:04

Ja...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:19

Gracefull schreef:
Hoe maken jullie het mooiste foto's in een binnenbak?
Overdag en s'avonds
Bedankt :D

Dat is erg afhankelijk van de verlichting in de binnenbak en hoeveel licht er van buiten door het dak naar binnen valt. :=

Eigenlijk wil je helemaal geen foto's in een binnenbak maken. Vaak te donker en geen nette achtergrond.

Je ISO moet heel hoog zodat je ruis in je foto's krijgt. En hopen dat je sluitertijd kort genoeg is om de beweging te bevriezen. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:07

Heb aardige app van Canon gevonden voor op de iPad. :)

CanonSGLens

Laat van bijna alle Canon lenzen al voorbeelden, grafiekjes, specificaties zien. :)

Zelfs heel stuk met basistheorie fotografie wat interactief is. :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:19

isnie voor Android :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:30

Heb net ook Snapseed geïnstalleerd. Die is er ook voor Android. Leuke foto bewerk app. :)

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:49

Voor het komende jaar (en eind van dit jaar als er sneeuw light) ben ik mij aan het verdiepen in (dieren)fotografie.
Ik heb een Canon EOS 1000D en vroeg mij af, of je daarmee de diafragma grootte van de lens kunt aanpassen. Ik heb een 75-300 mm zoom lens.
Ik wil namelijk een beetje gaan 'spelen' met de scherptediepte, om er zo achter te komen wat het mooist is. (als dat kan natuurlijk)

Dus.. Hoe pas je de diafragma grootte aan als dat kan?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:06

RTFM ;)
Moet je op de M stand gaan werken (of Av of Tv of S of P) en aan de wieltjes draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:32

xLouise schreef:
Voor het komende jaar (en eind van dit jaar als er sneeuw light) ben ik mij aan het verdiepen in (dieren)fotografie.
Ik heb een Canon EOS 1000D en vroeg mij af, of je daarmee de diafragma grootte van de lens kunt aanpassen. Ik heb een 75-300 mm zoom lens.
Ik wil namelijk een beetje gaan 'spelen' met de scherptediepte, om er zo achter te komen wat het mooist is. (als dat kan natuurlijk)

Dus.. Hoe pas je de diafragma grootte aan als dat kan?

Ik vind dit echt een bizar vreemde vraag voor iemand die "Fotografie" in het onderschrift heeft staan.
Leer eerst de basis, voordat je jezelf gaat aanbieden als iets dat je blijkbaar zelfs in de allereerste basis beginsels nog niet bent.... ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:38

Ik had dat niet eens gelezen, het onderschrift.

Zoals ik al zei, RTFM = read the f*cking manual.
Na het uitpakken van mijn camera destijds ben ik eerst het boekje gaan lezen en ik kan niet zo goed begrijpen dat een ander dat niet doet, tenzij je niet geïnteresseerd daarin bent, maar dan moet je niet zo'n camera kopen.

Sowieso lees ik veel, als ik me wat afvraag ga ik het zoeken, en mocht ik het dan echt niet begrijpen kun je gaan vragen.
En nee ik wil niet zeggen dat er geen vragen gesteld mogen worden, maar je kan best zelf even verdiepen voor je dat doet, zeker als het om camera handelingen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:11

Precies, specifieke vragen beantwoorden we hier graag.
Als iemand ergens zelf echt niet uit komt.

Maar 't is hier geen gratis volledige cursus fotografie.
Even zelf wat moeite doen om je in te lezen. Als je daarna nog vragen hebt ben je van harte welkom om ze te stellen, we beantwoorden ze graag. Toch, F_Orumster? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:22

Als ik het kan beantwoorden vind ik dat leuk inderdaad :)

Kijk ook eens bij de bieb, erg leuke boeken op fotografiegebied, zowel fotografie zelf als photoshop boeken (heb er nu ook 4 thuis liggen).

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:25

Ik vind het ook leuk om mensen te helpen, vragen te beantwoorden, maar als iemand 0,0 moeite zelf heeft gedaan, is bij mij de lol er snel van af.
Dat geldt ook voor de topics 'welke spiegelreflex moet ik kopen' en 'welk objectief moet ik kopen'. Daar wordt op iedere pagina dezelfde vraag minstens 2x gesteld.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:31

:j
Helemaal mee eens

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:33

Ik geef toe dat ik eerst hier ook dat soort vragen stelde. :o

Heb nu al een tijdje een specifiekboek in huis voor mijn type camera. Ideaal!!. Nu alleen nog vragen over fototechnische dingen en niet over normale instellingen :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:20

En de handleiding van camera staat uiteraard in mijn iBooks zodat ik makkelijk even wat kan opzoeken als ik iets niet weet of wil weten. :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:20

JolandaS schreef:
Ik vind het ook leuk om mensen te helpen, vragen te beantwoorden, maar als iemand 0,0 moeite zelf heeft gedaan, is bij mij de lol er snel van af.
Dat geldt ook voor de topics 'welke spiegelreflex moet ik kopen' en 'welk objectief moet ik kopen'. Daar wordt op iedere pagina dezelfde vraag minstens 2x gesteld.....

3x toch? _O-

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:33

vandaag heb ik gespeeld met kleuren, wazig achtergrond enzo.
maar nu vroeg ik mij af, misschien dat iemand me kan helpen.
mijn nichtje heeft ook een nikon, weet alleen niet welke..
die heeft foto's die een levendige kleur heeft zonder dat ze iets doet.
nu weet ze niet meer hoe ze dat heeft ingesteld.
ik heb nu samen met me moeder de handleiding doorgelezen allerlei standen geprobeert, maar ik krijg hem niet te zien.
nu zijn mijn foto's een beetje ja dof zeg maar.
moet ze eigenlijk altijd bewerken voor de kleur, wat soms heel lelijk wordt.

dus mijn vraag weet iemand die stand of hoe je dat mooi kan bewerken.
dat je van die sprookjes foto's krijgt ??

weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:43

99% van hoe je foto er uit komt te zien is afhankelijk van HOE je de foto maakt, WAAR je de foto maakt en met WELKE apparatuur.

Als jij bijv. met bewolking een foto maakt en je nichtje met zon, dan kan dat al een enorm verschil zijn.
Of allebei met zon maar de ene met de zon mee, en de ander tegen de zon in. Kan ook al een groot verschil in kleur opleveren.

De kleur van je onderwerp in de foto is ook van invloed. En natuurlijk welke achtergrond je gebruikt.

En zowel camera als objectief (lens) zijn nog van grote invloed op de uiteindelijke kleuren.

Tot slot kunt je als je in .jpg schiet ook nog in het menu van je camera kiezen op welke manier de foto's bewerkt/opgeslagen worden.
De hoeveelheid contrast, verzadiging, scherpte, etc. kun je daar instellen.

Maar persoonlijk laat ik die liever juist zo neutraal mogelijk staan en doe ik dat achteraf in een foto bewerking programma.

Want je camera heeft maar een heel beperkt reken geheugen, en kan die bewerkingen niet zo mooi en precies doen als dat je dat zelf kan achter een goed beeldscherm. :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:52

kani_ejj schreef:
vandaag heb ik gespeeld met kleuren, wazig achtergrond enzo.
maar nu vroeg ik mij af, misschien dat iemand me kan helpen.
mijn nichtje heeft ook een nikon, weet alleen niet welke..
die heeft foto's die een levendige kleur heeft zonder dat ze iets doet.
nu weet ze niet meer hoe ze dat heeft ingesteld.

Samen met je nichtje naast elkaar gaan zitten en de menu's op de camera doorlopen en instellingen vergelijken?

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:17

Femke schreef:
Ik vind dit echt een bizar vreemde vraag voor iemand die "Fotografie" in het onderschrift heeft staan.
Leer eerst de basis, voordat je jezelf gaat aanbieden als iets dat je blijkbaar zelfs in de allereerste basis beginsels nog niet bent.... ;)

Dit onderschrift is eigenlijk niet echt bedoelt voor 'verkoop', maar meer voor mensen die ik ken en zo.. Gewoon om van vrienden en zo foto's te maken... Maar goed, ik zal mijn onderschrift wel aanpassen als dat normaal is.
Ik wilde laten weten dat mensen bij mij wat (niet professionele) fotootjes konden laten schieten, puur en alleen voor de lol, zodat ik uiteindelijk weer verder zou kunnen met echte shoots.
Laatst bijgewerkt door xLouise op 14-12-12 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:25

F_Orumster schreef:
Ik had dat niet eens gelezen, het onderschrift.

Zoals ik al zei, RTFM = read the f*cking manual.
Na het uitpakken van mijn camera destijds ben ik eerst het boekje gaan lezen en ik kan niet zo goed begrijpen dat een ander dat niet doet, tenzij je niet geïnteresseerd daarin bent, maar dan moet je niet zo'n camera kopen.

Sowieso lees ik veel, als ik me wat afvraag ga ik het zoeken, en mocht ik het dan echt niet begrijpen kun je gaan vragen.
En nee ik wil niet zeggen dat er geen vragen gesteld mogen worden, maar je kan best zelf even verdiepen voor je dat doet, zeker als het om camera handelingen gaat.

Sorry hoor...
Laatst bijgewerkt door xLouise op 14-12-12 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt