[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:45

Lunaeekie schreef:
Ik heb dus 2 jaar gespaard. En van mijn gespaarde geld wil ik graag een spiegelreflexcamera kopen.
Ik zit dus te twijfelen tussen een Nikon en een Canon. Want de 1 zegt dat Nikon beter is, en de ander canon.
Maar nu zag ik dus deze:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/CA ... 67587.html

Zou dit een goede voor mij zijn? Ik wil vooral graag paarden (en dieren) fotografie doen. Maar ook af en toe mensen en landschappen.
Bij de dierenfotografie zou ik alles willen fotograferen. (dressuur, springen, alles) en ik wil ook af en toe filmen.
Ik hoor het graag (mag ook via pb :D)

Canon en Nikon zijn allebei prima merken, welke je kiest is persoonlijke voorkeur. Canon heeft een klein voordeel op dit moment voor mensen die een nog enigzins 'betaalbare' betere kwaliteit telezoom willen kopen. Dit is echter, nog altijd een lens van zo'n 600 euro, en als ik hoor dat je twee jaar gespaard hebt om een DSLR te kopen, dan zal je daar niet zo snel aan toe zijn gok ik :)
Ik ben zelf meer thuis in Canon, de camera die je daar noemt is prima, de lens is inderdaad een verouderde versie. Je kan beter voor de 18-55 IS of 18-55 IS II gaan, dit is dan een prettig lensje voor landschappen en bijvoorbeeld groepen mensen qua bereik van de lens. Voor paardjes en bijvoorbeeld honden heb je een telezoom lens nodig omdat je dan een ander bereik nodig hebt, qua Canon kan ik je dan de 55-250 IS I of 55-250 IS II aanraden, mocht je qua budget in de knoei komen dan is het ook een optie om zo'n lens tweedehands te kopen, veel mensen starten met deze lens, maar groeien daarna door naar een duurdere telezoom. Maar dit is een lens met een hele goede prijs kwaliteitsverhouding en daar kan je voorlopig zéér zeker mee uit de voeten. :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:29

Dit gaat niet echt over kopen, want ik weet welke ik wil, maar over verkopen..
Hoeveel zou ik nog kunnen vragen voor een Nikon D3000 body, 1 jaar oud. Werkt nog even goed als altijd. Geen gebruikssporen.

Ik wil namelijk overstappen op de D5100 :P

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:31

Jij wilt niet je D3000 als 2e body of backupbody houden? Of fotografeer jij echt altijd maar met 1 body?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:34

Ik fotografeer echt maar met 1 body, het is toch slechts een hobby en ik heb enkel 2 lenzen dus 1 camera is voldoende denk ik (:
Daarnaast heeft de D3000 geen ingebouwde stabilisator en dit vind ik toch wel erg onhandig :P

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:42

Even mijzelf quoten, omdat ik een hele tijd niet meer actief heb mee gelezen hier ...

Fenny schreef:
Heeft iemand ook ervaring met de Nikon 1 J1 ?

http://www.playmasters.co/nl/compact/39 ... 22505.html

Ik ben op zoek naar een betere camera zodat ik mooie scherpe foto's van onder andere de paarden en overige huisdieren kan maken. Ook wil ik de camera mee nemen op vakantie. De camera moet snel foto's kunnen maken, ook in donkere omgevingen (manege e.d.). Ik ben een hobbyist en hoef dus echt geen professionele foto's te maken, maar natuurlijk is het leuk als je foto's wel die kant op kunnen gaan door de camera (ik weet dat daar ook talent van de fotograaf voor nodig is, maar misschien heb ik wel verborgen talenten, haha.)

Waarom Nikon? Nou eigenlijk meer omdat ik van de reclames (jaja er wordt dus toch naar gekeken ;) ) en na het lezen van reviews er een positief beeld van heb gekregen. Ik heb me voor de rest niet heel erg verdiept in verschillende camera's omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik sta dan ook open voor alle andere mogelijke goede camera's die jullie mij misschien aan zullen raden.

Nouks schreef:
@ Fenny: de camera specifiek ken ik niet. Maar systeemcamera's ken ik wel. Uit je verhaal kan ik niet opmaken of een systeemcamera voor jou de juiste keuze is. Mag ik je vragen waarom je een systeemcamera overweegt en geen spiegelreflexcamera of compactcamera?

Waarom ik een systeemcamera overweeg en geen spiegelreflex of compactcamera? Nou, om eerlijk te zijn is dat niet een bewuste keuze ... Ik heb me eigenlijk wat laten verleiden door de reclames :o en voordat ik ga kopen wil ik eerst graag informatie inwinnen. Vandaar mijn reactie hier. Er zijn zoveel verschillende camera's en ik zie door de bomen het bos niet meer -O- Als ik bij winkels ga kijken voor camera's krijg ik vaak het idee dat ze je al snel het duurste en nieuwste model aan willen smeren. Terwijl er misschien ook wel andere camera's goed genoeg zijn voor mij.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:03

Lisa_H schreef:
Dit gaat niet echt over kopen, want ik weet welke ik wil, maar over verkopen..
Hoeveel zou ik nog kunnen vragen voor een Nikon D3000 body, 1 jaar oud. Werkt nog even goed als altijd. Geen gebruikssporen.

Ik wil namelijk overstappen op de D5100 :P

Als ik hem in zou ruilen hier in de buurt zou ik voor alleen de body 160 euro krijgen :j Moet zeggen dat dat een nette prijs was aangezien ze ook voor zoon bedrag op internet staan of iets meer maar dan met lens

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:22

Lisa_H schreef:
Ik fotografeer echt maar met 1 body, het is toch slechts een hobby en ik heb enkel 2 lenzen dus 1 camera is voldoende denk ik (:
Daarnaast heeft de D3000 geen ingebouwde stabilisator en dit vind ik toch wel erg onhandig :P

Geen enkele Nikon of Canon heeft een ingebouwde beeldstabilisator. Dat koop je in je lens. ;)

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:05

Ik heb me echt zitten inlezen nu in de verschillen tussen Nikon en Canon en het wordt sowieso een Canon.

Nu heb ik alleen nog 1 vraagje. Wanneer je met een 1100d filmt neemt ie toch ook gewoon geluid op? :o?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:28

Yep ^

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:01

Ik las ergens van niet maar dan was dat vast pietpraat :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:26

Er zit gewoon een microfoon op. Het kan wel zo zijn dat er geen externe microfoon op kan. Misschien is dat het geweest.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:49

Hallo, ik heb het begin en eind van het topic gelezen maar geen tijd nog om helemaal door te lezen. Maar binnenkort is mijn moeder jarig en haar grote droom is een goede spiegelreflexcamera. Ze heeft nu een Konica Minolta die al best oud is en gewoon niet goed genoeg meer.. Daarom willen we haar een Canon of Nikon geven als verassing. Zelf hebben we niet heel erg veel verstand van camera's welke goed zijn en welke lens ze daarbij nodig heeft.. Ik denk dat we toch voor een Canon willen gaan, maar welke?
Ze zal hem gebruiken voor haar werk, dat zijn feesten dus binnen, waarschijnlijk dus ook een externe flitser? En gewoon buiten met personeelsuitjes of van ons buiten of binnen. Moet dus ook goed binnen kunnen fotograferen prijs rond de 500! Is dan de 550D/600D/1100D een optie?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:51

Als je nu al aangeeft dat je er ook mee binnen zult gaan fotograferen zou ik voor 600D gaan, maar die valt buiten budget als je er de kitlens bij doet. Die set kost je bijna 600 euro. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:40

Dank julie wel voor alle felicitaties via Bokt, feestboek, whatsapp, etc.! :) Ik zou mij nog bijna jarig gaan voelen. :D Vanavond even hapje eten met mijn ouders en vier het pas zaterdag.

Op de vraag of ik verwend ben... Eigenlijk (nog) niet echt... -O- Dus dan moet je maar goed voor je zelf zorgen. :})

Ik ben best blij met mijn "voelvreempje" die ik mijzelf vorige maand al heb gegeven voor mijn verjaardag! :+
Afbeelding

Damn. Wat een monster van een camera! <3 Eigenlijk is het "gewoon" een 7D met een grotere sensor en beter AF-systeem. De knoppen zitten bijna allemaal op de zelfde plek. Alleen vreemd dat ze het in- en uitzoomen van een foto van rechts naar links hebben verhuisd. Dat is even wennen. Als je dacht dat de AF van de 7D meesterlijk was met 19 kruisgevoelige AF-punten is dit nog een stapje verder. :) 61 Punten waarvan 41 kruisgevoelig en 5 daarvan dubbel kruisgevoelig. <3 Je hebt veel meer opties om je AF af te stemmen op het onderwerp wat je aan het fotograferen bent. Ze hebben hier de hele menustructuur voor aangepast en het ziet er allemaal erg logisch uit. 6 fps ipv 8 fps is even wennen, maar nog steeds snel zat voor mij.

Ik moest wel upaten naar LR4.1, want eerdere versies ondersteunen hem niet. Dus braaf aangeschaft via Bollie. Inmiddels ook al een BG gescoord. Die was ook nog even lastig te verkrijgen. Eindelijk ook een joystickje op de BG. Die miste ik echt op mijn 7D. := Er gaan dezelfde accu's in als mijn 7D dus dat is ook ideaal.

Uiteraard al even een paar keer goed kunnen testen de afgelopen maand. De IJslanderveulies <3 van Yolanda waren de klos. Anderhalve week geleden de AF even goed kunnen testen bij de Grote Prijs van de Haarlemmermeer bij het springen op cH Haarlemmermeer. Heerlijk! Afgelopen zaterdag een paar foto's gemaakt bij een singer/songwriter ergens in een beeldentuin tijdens de Kunstroute van Heiloo. Nu ben ik tenminste minder storend als het publiek muisstil is en ik loop te klikken. Er zit namelijk ook een stille transportmodus op. <3 Ben wel eens een paar keer boos aangekeken als ik bij een singer/songwriter aan het fotograferen was en mensen zich ergerden aan de harde klik van mijn 550D. := Eergisteren ben ik naar een Western Summer Show geweest in Beverwijk. Gaar verlichte binnenbak met zeer slecht weer buiten. Ik kwam daar nog prima weg met ISO 6400 - 8000. Zelfs 1 foto op ISO 10000 geschoten en denk dat met een beetje subtiel nabewerken ISO 12800 ook nog prima te doen is voor een binnenbak mits je de foto maar niet in groot formaat laat afdrukken. Daarnaast lukte het ook om prima scherp te stellen in die brak verlichte binnenbak. Met mijn 7D ga ik probleemloos tot ISO 1600 en eigenlijk alleen in noodsituaties tot ISO 3200 of 6400. := ISO 12800 is echt te ruizig/pluizig op mijn 7D. Binnenkort nog maar eens goed testen bij een concert in een of ander donker hol. :+

Wat voorbeeldfoto's:
Leiftri van Yolanda: https://plus.google.com/photos/11003791 ... 4430651537
CH Haarlemmermeer: https://plus.google.com/photos/11003791 ... 8327410273
Anne Groen: https://plus.google.com/photos/11003791 ... 7782454497
Western Summer Show: https://plus.google.com/photos/11003791 ... 0927253889

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:28

Gefeliciteeerd :D.

Hoeveel weegt dat ding wel niet? :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:56

Gefeliciteerd!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:03

Gefeliciteerd! En wat een ontzettend gaaf ding heb je daar. :D
Ik zal maar niet vragen wat hij heeft gekost. :')

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:21

Bagheera_206 schreef:
Als je nu al aangeeft dat je er ook mee binnen zult gaan fotograferen zou ik voor 600D gaan, maar die valt buiten budget als je er de kitlens bij doet. Die set kost je bijna 600 euro. :=

Ja het mag ook wel in de 500, dus als het bijna 600 euro is, gaat het nog wel omdat de kitlens er dan wel bij zit :) Dankje! Zal even informatie over de 600D zoeken!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:39

Oooooh Richard! Doe mij die eens :D
Super vet! En nog van harte gefeliciteerd natuurlijk!
Otanjoubi Onegai Shimasu *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:48

@ Kimm: ik denk dat je moeder met een willekeurige DSLR met kitlens en flitser inderdaad een leuke beginset heeft :j Daarmee zou ze dan lekker kunnen beginnen en op den duur indien gewenst zelf uitbreiden of upgraden in de objectieven. Let er wel op dat bij die 600 euro die Richard noemt nog geen flitser is inbegrepen. Maar aan de andere kant gaat jouw moeder ook van een 1100D bijvoorbeeld veel plezier hebben hoor. De noodzaak van direct een 600D ontgaat me als ik eerlijk ben een beetje.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:03

Tnx! :)

Ik dacht dat de 550D/600D tov de 1100D net een iets betere ruis/detail verhouding heeft bij de hogere ISO's en iets makkelijker scherpstelt in een minder goed verlichte omgeving. := Met betrekking tot dat budget en de wensen/eisen is het mss te verantwoorden. := Anouk heeft wel gelijk dat dit dus alleen een "basisset" is en er mss ook nog een flitser of andere lenzen bij zullen komen in de toekomst. :=

Of heeft de 1100D exact dezelfde sensor als de 550D/600D/60D/7D met alleen minder MP? := In dat geval zou je juist in het voordeel zijn met een 1100D. :)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:55

Lisa_H schreef:

zit op mn mobiel, dus alvast sorry voor de fouten. Richard gefeliciteerd! Mooi beessie heb je daar! Over de D3100, deze heeft geen focusmotor in de body, waardoor af-d objectieven niet automatisch focusen. Als dat je probleem is, moet je niet naar een D5100 kijken, want deze bezit hem ook niet. Alle Nikons vanaf de middenklasse (D70, D80, D90, D7000) en hoger hebben dit wel.

Margrietx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:19

Mischien is deze vraag al gesteld, maar heb dit topic niet altijd gevolgt dus hier is mijn vraag.
Voor welke camera zal ik gaan.. Canon EOS 600D of Canon EOS 500D
Ik wil grotendeels paarden gaan fotograferen: Spring,dressuur,cross wedstrijden.
Dus veel beweging.
En dan kom ik er niet uit welke camera ik zou nemen. Dit word dan ook meteen me 1ste spiegel reflexcamera
Een betere lens is het volgende verhaal wegens ik door deze camera's al meer dan 500,- euro lichter ben :D
Dus voor welke zoude jullie gaan?
Ik hoor het graag :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:24

Word de 500D uberhaubt nog nieuw verkocht nu de 650D al uit is?
Sowieso, minder geld in je body spenderen dan in je objectief.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:51

Ik heb op de 500D gezocht en sowieso bij Mediamarkt enzo word hij niet meer verkocht geloof ik nee! Ik kon hem in ieder geval niet vinden!