[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:12

Na zoekfunctie niet heel veel gevonden.
Op google diverse reviews.

De Sifma EF 530 flitser.
Iemand ervaring mee?
(het gaat hier niet om de super)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:41

Ja, ervaring mee. Lekker laten liggen. In het begin lijkt ie leuk, maar hij is lang niet zo nauwkeurig als een merk-eigen flitser (en dat geldt voor dat ding op zowel Canon, Nikon als Sony).

Heb ook de 530 Super gehad, is z'n geld evenmin waard tenzij je ook een Sigma body hebt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:17

Nee, heb een Canon. Ook voor puur hobbymatig niet oke?
Ik ben geen prof en ook niet van plan. De eigen merk flitsers zijn ook wel een heel stuk duurder en boven mijn budget eigenlijk.
balen..... :/

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:35

ik heb ook even een vraagje. Ik heb 2 flisters staan, (1 softbox en 1 paraplu) nu heb ik een ontvanger gekocht. die je moet aansluiten op 1 flister en heb je camera. maar nu heb ik het idee dat 1 flitser niet werk zodra ik een foto maak. omdat ik veel schaduw krijg op de foto en de achter is niet wit zoals het eigenlijk moet. hier even een voorbeeldje, hoe kan ik dat oplossen ?

er zit ook niet echt een beschrijving bij hoe de flisters werken, heb namelijk wel 2 hele lange kabels er bij gekregen, die zeg maar wel in mn flister past, maar die andere uiteinde past niet in mn camera ?

Afbeelding

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:38

Caithlynn schreef:
ik heb ook even een vraagje. Ik heb 2 flisters staan, (1 softbox en 1 paraplu) nu heb ik een ontvanger gekocht. die je moet aansluiten op 1 flister en heb je camera. maar nu heb ik het idee dat 1 flitser niet werk zodra ik een foto maak. omdat ik veel schaduw krijg op de foto en de achter is niet wit zoals het eigenlijk moet. hier even een voorbeeldje, hoe kan ik dat oplossen ?

er zit ook niet echt een beschrijving bij hoe de flisters werken, heb namelijk wel 2 hele lange kabels er bij gekregen, die zeg maar wel in mn flister past, maar die andere uiteinde past niet in mn camera ?

Afbeelding

Het lijkt erop dat de linkse te weinig licht levert.
Over de witte achtergrond, op school hebben wij natuurlijk meerdere lampen [7 als ik me niet vergis] Maar wij werken meestal als we een witte achtergrond hebben met een lamp die de achtergrond bijligt [eventueel met een helper erbij met licht-tegenhoudend schuim, even de naam kwijt] en 2 flitsers vooraan, 1 softbox erop en de ander zonder. Althans, ligt eraan wat voor ligt je wilt ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:46

Marchador schreef:
Ik ben geen prof en ook niet van plan. De eigen merk flitsers zijn ook wel een heel stuk duurder en boven mijn budget eigenlijk.
Als je je frustraties op de hals wil halen... Ja, dan wel.

Tip: Probeer een Canon 420EX of liever nog 430EX (I of II maakt niet uit) via marktplaats te vinden.
Mijn 430EX was 100,- en heeft al heel wat keren perfect geflitst... 420EX nog goedkoper en doet 't ook nog steeds prima, al is ie inmiddels niet meer van mij.
Een 550EX is het oude topmodel, die vind je voor ~175. De 580EX Mk1 schijnt niet helemaal super te zijn, maar weet niet wat er mee is (580EX II is dus wel erg goed maar ook erg duur).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:47

Ik kan echt totaal niet met externe flitsers werken haha :+ Destijds op de 1D mark II een gehad, nou, meteen maar uitgezet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:21

Caithlynn, waarschijnlijk moet je op de flitser die NIET op de zender/ontvanger zit aangesloten even een knopje omzetten waarmee je aangeeft dat 'ie naar de aangesloten flitser moet luisteren :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:24

Nouks schreef:
Caithlynn, waarschijnlijk moet je op de flitser die NIET op de zender/ontvanger zit aangesloten even een knopje omzetten waarmee je aangeeft dat 'ie naar de aangesloten flitser moet luisteren :)
Had de vraag compleet gemist, maar meestal zit daar idd een oogje op wat je echt even aan moet zetten (of uit als je 't niet nodig hebt).

Stond laatst op een evenement te fotograferen met een studioflitser en werd helemaal gek van het geknipper zonder dat ik daarom gevraagd had.. flitser reageerde ook braaf op de stroboscoop en de flitsers van partyfotografen die toevallig in de buurt aan het rondhobbelen waren :+ *oops*

Overigens is een goedkoop triggersetje (de zgn. "PT04") nog wel een fijne investering als je met studioflitsers werkt, dan struikel je niet telkens over de kabels :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:28

HLPhoto schreef:
Nouks schreef:
Had de vraag compleet gemist, maar meestal zit daar idd een oogje op wat je echt even aan moet zetten (of uit als je 't niet nodig hebt).

Stond laatst op een evenement te fotograferen met een studioflitser en werd helemaal gek van het geknipper zonder dat ik daarom gevraagd had.. flitser reageerde ook braaf op de stroboscoop en de flitsers van partyfotografen die toevallig in de buurt aan het rondhobbelen waren :+ *oops*

Overigens is een goedkoop triggersetje (de zgn. "PT04") nog wel een fijne investering als je met studioflitsers werkt, dan struikel je niet telkens over de kabels :)

Haha, dat probleem ken ik helaas. Laatst waren we bezig in de studio, en een aantal bedachten even in te flitsen terwijl ik bezig was [en de zender van de flitsers op m'n camera had]
Bleek dat de flitser op een stand stond [ben even kwijt hoe dat precies heet] dat ie op de andere flitsers ook reageert.
Ehm, daar had ik niet om gevraagd! :7

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:40

oke, ik ga hem straks weer uitzetten en weer even oefenen! ik heb idd een triggersetje. die werk prima. alleen die andere flitser moet dan wel even braaf mee flitsen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:45

Dat probleem ken ik ook inderdaad. Op grote evenementen met veel "stoorzenders" werk ik soms toch maar liever met kabel...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:21

HLPhoto schreef:
Marchador schreef:
Als je je frustraties op de hals wil halen... Ja, dan wel.

Tip: Probeer een Canon 420EX of liever nog 430EX (I of II maakt niet uit) via marktplaats te vinden.
Mijn 430EX was 100,- en heeft al heel wat keren perfect geflitst... 420EX nog goedkoper en doet 't ook nog steeds prima, al is ie inmiddels niet meer van mij.
Een 550EX is het oude topmodel, die vind je voor ~175. De 580EX Mk1 schijnt niet helemaal super te zijn, maar weet niet wat er mee is (580EX II is dus wel erg goed maar ook erg duur).

Dank je wel. Voor die van Canon had ik ook gekeken maar was boven budget.
Marktplaats is een goede, maar wat ik me afvraag.. Misschien kan je me daar wat tips over geven als je dat wilt.
Waar let ik op bij een tweedehandse flitser?
Want daar ben ik echt helemaal niet in thuis.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:54

HLPhoto schreef:

Ik zat ook net te kijken voor een externe flitser en had als tip de 580 EX II gekregen, maar ik zie het niet echt zitten om meteen 400 euro uit te geven. Maar de 430 EX II is dus aan te raden? En waarop moet je letten als je 'm tweedehands wil overnemen? Ik heb amper met externe flitsers gewerkt, maar zit er wel aan te komen (fotografielessen) dus ik zou er wel graag zelf één willen om buiten de lessen om mee te oefenen.

Edit: Marchador was me voor :+

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:23

hoi hoi!!
ik heb ook een vraagje..
nu er sneeuw ligt, doen jullie de instellingen dan anders instellen als anders?
met de iso en dat soort dingen??

ik heb steeds dat de sneeuw wat overbelicht is of dat bv de staart van het paard niet helemaal scherp is..

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:18

Ik heb een hele domme vraag, maar heb de camera pas net.(lees: n paar uurtjes)
Ik was aan het lezen in het informatieboekje met de camera in mijn hand tegelijk, maar toen ik iets goed dacht te doen, bleek dat niet zo te zijn.

Ik heb hem nu op stand M staan, maar heb nu ineens(nouja, doordat ik ergens verkeerd op gedrukt heb :+ ) geen kleurenbeeld meer. ( :+ ) Heel stom, maar weet iemand hoe ik dat stap voor stap wer in kleur moet doen? Nu is het namelijk zwart/wit beeld.

Het is een canon 1000D

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:02

Ik weet niet precies hoe het bij een Canon zit, maar misschien moet je even in je menu duiken (zit vast wel ergens een knopje met menu erop, denk ik zo) en dan kijken naar de camerainstellingen, zodat ie weer gewoon in kleur foto's maakt. Zie het zo; door dit 'foutje' kun je je camera alleen nog maar beter leren kennen ;)

Edit; even gegoogled, en zo te zien zit er linksboven een knopje waarmee je in het menu terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:49

Axel_Clauw schreef:
Ik heb een hele domme vraag, maar heb de camera pas net.(lees: n paar uurtjes)
Ik was aan het lezen in het informatieboekje met de camera in mijn hand tegelijk, maar toen ik iets goed dacht te doen, bleek dat niet zo te zijn.

Ik heb hem nu op stand M staan, maar heb nu ineens(nouja, doordat ik ergens verkeerd op gedrukt heb :+ ) geen kleurenbeeld meer. ( :+ ) Heel stom, maar weet iemand hoe ik dat stap voor stap wer in kleur moet doen? Nu is het namelijk zwart/wit beeld.

Het is een canon 1000D

Als het goed is is dat een optie binnen "picture styles". Even in je boekje kijken waar die precies verstopt zitten :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:39

Ik heb mijn externe flitser binnen, de 430EX van canon.
Nu vraag ik me toch af, als ik deze erop zet en aanzet, gaat de batterij van mijn camera dan ook sneller op? Of verbeeld ik me dat maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:43

Quick vraagje, al heb ik geen idee of jullie mij kunnen helpen :+

Ik vertrek morgen voor een weekend met vrienden naar Brugge. Mooi, kerstmarkt, kerstsfeer etc.
En nu weet ik niet goed welke camera ik moet meenemen (handig ja :+ ).

Het gaat tussen 2 compactcamera's.
Ik heb een Canon Powershot SX200 die ik vooral gebruik voor foto's en die ik ook het langste heb. Maar hiermee heb ik echter nog nooit stadsdingen & mensen gefotografeerd.
Daarnaast heb ik de Panasonic Lumix TZ7 die ik vooral gekocht heb voor de filmoptie naast de foto's. Deze is nog maar weinig uit de kast geweest en heb ik met foto's eigenlijk vrijwel geen ervaring. Filmen doet ie echter super en ook leuk qua formaat.

Welke moet ik meenemen?
Wat doe je het meeste met zo'n uitstap? Foto's maken, of korte filmpjes? Ik heb echt geen idee :+

(klein detail: bij de Panasonic heb ik slechts 1 batterij, bij de Canon heb ik er 3, ik neem aan dat ik ter plaatse wel kan laden indien nodig, maar zeker ben ik daar niet van).

En zijn er nog dingen waar je op moet letten bij mensen etc. ? Zelfde met landschap/dingen die er te zien zijn. Het is gewoon voor leuke kiekjes, maar ik wil er wel graag wat op hebben staan en niet 5x een foto moeten maken voordat er eentje beetje gelukt is :+

Iemand tips/ideeën?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:27

Als je echt serieus foto's wil gaan maken, zou ik denk ik voor de camera kiezen die het best functioneert bij weinig licht (eventueel een paar reviews op nalezen). Die kerstsfeer komt met name tijdens de schemering en 's avonds goed "uit de verf".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:47

Kan ik misschien wel doen ja, bedankt :j
Wel weet ik dat je de Canon zelf kan instellen (alles dus, net zoals bij een spiegelreflex) en bij de Panasonic heb je wel wat voorgeprogrammeerde dingen, maar kan je sluitertijd etc. niet zelf instellen. En ik heb die voorgeprogrammeerde dingetjes nog niet allemaal uitgetest, heb er wel foto's mee gemaakt maar ben toen terug omgeschakeld naar de Canon omdat die foto's het toch niet echt helemaal waren. Maar dat is misschien niet wat ik gewend ben. Voor te filmen echter is die wel super...

Maar qua foto's heb ik ook bij de Canon niet veel ervaring met instellingen naar mensen & stadslandschappen enzo .. Wel met paarden dus een beetje kan ik er wel mee overweg.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:49

Qua flitsers: Eerlijk gezegd geen idee waar je op zou moeten letten. Ja dat ie flitst, goed contact maakt en niet gammel is van het ge-/misbruik... maak ze weinig defect mee eerlijk gezegd.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:44

Ik zit met een probleem met photoshop. Ik heb blijkbaar iets gedaan waardoor dit nu komt.
Als ik uit het stalenpalet een kleur aanklik, komt ie normaal altijd bij voorgrondkleur te staan en kan je hem gelijk gebruiken. Hij komt nu bij mij bij achtergrond kleur en moet dan eerst die kleuren wisselen. Vind het zelf nogal irritant. Iemand die weet hoe dit komt?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:36

Hmm, vreemd, nooit gehad..