[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:54

Er is al 5x gezegt dat he aan de persoon zélf ligt. Dat snap ik onderhand ook wel (daarvoor ook al) Ik otografeer nu met een simpel cameratje en daar komen wel kwaliteitsfoto's uit. Maar ik wil er wel verder mee, mert fotograferen.

Ik zeg ook net dat ik gelijk als ik de camera heb al begin met klanten zoeken. Ik ga zeker nog een paar maanden heel goed oenenen en gratis shoots doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-08 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:57

Vind 't een beetje apart als je een camera wil terugverdienen met shoots, tenminste iig dat je daar nu al over nadenkt. Dan ga je dus fotograferen voor het geld. Ik doe ook zo nu en dan een shootje, maar die zijn gratis. Puur voor de oefening.. Maarja dat moet iedereen voor zichzelf weten. Heb je een vb van foto's van je compactje?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:06

Ik ben van plan eerst veel te oefenen op mensen Lachen Als ik zelf vind dat mijn foto's beter worden wil ik eventueel wel shoots gaan doen Knipoog Maar eerst eens alle knopjes vinden en lekker oefenen Haha!

Maarja nog een keer de vraag : Heeft iemand ervaring met de Sony Alpha 200 en mss voorbeeld foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:11

Dat doe ik ook hoor. Lachen

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:13

Ik heb mijn camera nu bijna een jaar (Olympus E-400) en nu begin ik een beetje shoots te hebben, voor een vriendenprijsje natuurlijk Haha!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:15

MissToseland schreef:
ManonR_ schreef:
Als je goed bent wel. Ik zou bijvoorbeeld geen foto's bestellen die er niet uit zien (bij wijze van). Dus je kunt voor jezelf natellen of je dan na een half jaar het geld eruit hebt.

nee idd
ik vind dat je eerst pas je camera goed moet leren kennen en dan pas eventueel shoots aanbieden.
niet meteen
maar ja, wie ben ik Nagelbijten / Gniffelen

voor een leek die net komt kijken ga ik niet eens 25 euro ophoesten
dus zo moet er echt niet gekeken worden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:31

als ik foto's schiet op een evenement heb ik altijd zoiets van: ik zou het ook leuk vinden als iemand die aan mij zou sturen.

Ik heb afgelope zomer op de vlietlanden foto's gemaakt van een cross, heel leuk opzich, goede oefening geweest.
De bokkers hebben via PM een kleine versie gekregen (geupload via mijn album) en konden als ze dat wouden ook de foto's via mail in het groot krijgen.
via via ben ik in contact gekomen met de ouders van een meisje die ik ook (meerdere malen) op de foto had. Veel te veel mooie foto's om te sturen, heb er dus 3 gestuurd, waarop de vader lichtelijk geirriteerd werd omdat ik veel meer foto's had gemaakt dan die 5 die ik gestuurd had bla bla bla. Foto's zonder copy-right oid erop trouwens. Hij wou graag een CD/DVD met alle foto's hebben, maar vond het belachelijk dat ik daar dan 2,50 voor wou hebben (tja, dvdtjes kosten nou ook eenmaal geld, en een DVD opsturen ook).
Verder was iedereen erg dankbaar voor de foto's die ik gegeven heb.

Maar binnen een jaar je camera al terug verdienen??? nee, je moet het zien als een HOBBY
en elke hobby kost geld, fotografie dus ook

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:43

xDramaQueen schreef:
voor een leek die net komt kijken ga ik niet eens 25 euro ophoesten
dus zo moet er echt niet gekeken worden.

Nee, ik ook niet.
€25 is misschien niet zoveel, maar er zijn zat mensen die het goedkoper doen.

Hoewel ik niet zo snel een fotoshoot zou bestellen bij iemand, want dat vind ik zonde van mijn geld.
Mijn broer heeft een DSLR dus dat is wel handig. Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:48

Waar ik persoonlijk dus neit goed van wordt zijnvan die mensen die dan wel 10 of 15 euro voor een shoot vragen, en dan 5 euro per foto als je die in normaal (dus groot en afdrukbaar) formaat wil hebben ZONDER een stom copyright ding op de foto.
Ja, bij die 10 euro zit dan wel inbegrepen een cdmet 60 (verkleinde) foto's (met een (zeer groot en opzichtig) copyright van de fotograaf erop).
Hou het dan leuk, en zeg: de shoot kost 10 euro en je krijgt daarvoor een CD/DVD met ALLE foto's die gemaakt zijn (of een selectie van de 100 beste ofzo... maar voor een fotograaf minder werk om gewoon alles te geven...).

Ik heb bij een stalgenootje foto's gemaakt van de les, waren er ruim 700 (in 45 minuten). Ikhad echt geen tijd (en geen zin) om alle foto's te bekijken en alleen de goede eruit te halen.
Heb gewoon alles gebrand en in haar kast gelegd

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:56

ma_rie_tje schreef:
Waar ik persoonlijk dus neit goed van wordt zijnvan die mensen die dan wel 10 of 15 euro voor een shoot vragen, en dan 5 euro per foto als je die in normaal (dus groot en afdrukbaar) formaat wil hebben ZONDER een stom copyright ding op de foto.
Ja, bij die 10 euro zit dan wel inbegrepen een cdmet 60 (verkleinde) foto's (met een (zeer groot en opzichtig) copyright van de fotograaf erop).
Hou het dan leuk, en zeg: de shoot kost 10 euro en je krijgt daarvoor een CD/DVD met ALLE foto's die gemaakt zijn (of een selectie van de 100 beste ofzo... maar voor een fotograaf minder werk om gewoon alles te geven...).

Ik heb bij een stalgenootje foto's gemaakt van de les, waren er ruim 700 (in 45 minuten). Ikhad echt geen tijd (en geen zin) om alle foto's te bekijken en alleen de goede eruit te halen.
Heb gewoon alles gebrand en in haar kast gelegd

Ja, daar kan ik me ook wel aan ergeren.
Als ik zou oefenen dan zou ik inderdaad gewoon de foto's branden op CD rom (afhankelijk van hoeveel ik gemaakt heb zou ik kijken of ik de beste uitzoek of allemaal). Had je die 700 foto's toen ook verkleind of niet?

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:58

Ik doe als ik speciaal ergens heen moet rijden voor een fotoshoot wel geld rekenen 25,- en dan heb je 100 foto's op CD Hoge kwaliteit zonder copyright! Dus ook groot afdrukbaar op eventueel canvas ofzo.

En er zitten altijd nog wel extra foto's bij die ik ook wel de moeite waard vond Tong uitsteken

Maar soms doe ik shoots gratis, ligt er net aan hoe de foto's eruit zijn gekomen enz.

Overal blijft Fotografie mijn hobby! en zal ik nooit hoge prijzen gaan vragen Haha!

EDIT: de shoots moeten nog komen trouwens... nog geen betaalde shoots gehad.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:04

@Claudia__ : weet je hoeveel werk het is om uit zo'n 700 foto's de beste te kiezen?
Nou, zeker als ik het voor een stalgenootje doe (dus gewoont oevallig als ik mn camera bij me heb, het mooi weer is en iemand aan het rijden is) dan ga ik echt niet alles bekijken...
Ik heb al moeite met mijn vakantie foto's (vriendlief doet een selectie van 25 foto's per plaats waar we zijn geweest, dan ga ik pas kijken).
verkleinen doe ik ook niet, stel dat iemand een groter format graag wil hebben hoef ik niet opnieuw te branden.

heb nu van het feestje van mn oma foto's online gezet, die heb ik wel allemaal verkleind.
Voor het verkleinen kan ik trouwens wel aanraden om een JPEG resizer te downloaden

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:05

@ ma_rie_tje
Ik doe altijd verkleinen via Photoshop via een Batch Haha! gaat super snel!

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:07

Ik fotografeer nog maar kort (begin augustus mijn eerste DSLR gekocht), maar ben niet van plan er geld voor te vragen. Alleen reisgeld als ik ergens met de trein heen zou moeten of bijv. € 2,50 voor een CD/DVD met alle foto's in groot formaat zonder copyright erop, maar niet meer. Misschien ooit nog, maar daar denk ik nog niet eens over na... Eerst maar eens heel wat fatsoenlijkere foto's gaan maken Haha! (wil niet zeggen dat ze mislukken, maar ook niet dat ze fototechnisch al góéd zijn Tong uitsteken)

DJoysDesignz; Hoe doe je 't met Photoshop dan precies? Ik heb PS namelijk ook, en heb ook ervaring met bewerken etc., maar (blond als ik me nu voel ROFL) weet niet hoe ik meer foto's tegelijk kan verkleinen? Nagelbijten / Gniffelen

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:08

ma_rie_tje schreef:
@Claudia__ : weet je hoeveel werk het is om uit zo'n 700 foto's de beste te kiezen?
Nou, zeker als ik het voor een stalgenootje doe (dus gewoont oevallig als ik mn camera bij me heb, het mooi weer is en iemand aan het rijden is) dan ga ik echt niet alles bekijken...
Ik heb al moeite met mijn vakantie foto's (vriendlief doet een selectie van 25 foto's per plaats waar we zijn geweest, dan ga ik pas kijken).
verkleinen doe ik ook niet, stel dat iemand een groter format graag wil hebben hoef ik niet opnieuw te branden.

heb nu van het feestje van mn oma foto's online gezet, die heb ik wel allemaal verkleind.
Voor het verkleinen kan ik trouwens wel aanraden om een JPEG resizer te downloaden

Dat was mijn vraag ook niet...Ik vroeg me af of al die 700 foto's wel op zo'n CD rommetje pasten?
En natuurlijk lijkt me dat moeilijk om uit 700 foto's de beste te kiezen, daar gaat ook heel veel tijd in zitten.
Wat voor camera heb jij precies?

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:10

DJoysDesignz schreef:
@ ma_rie_tje
Ik doe altijd verkleinen via Photoshop via een Batch Haha! gaat super snel!

Zit die er al standaard in of moet je die downloaden of iets dergelijks?
Weet wel dat er verschillende dingen in photoshop zitten zoals foto gallerij etc maar heb aan de andere dingen nooit aandacht geschonken. Vind het wel heel makkelijk want als je honderden foto's handmatig moet gaan verkleinen... Bloos

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:15

Ik heb alles op een DVD gezet, en ja dat paste wel (vriendlief heeft het gedaan omdat mijn laptop out of order was).
Denk dus dat het gewoon paste.

Wij hebben hier een D40 en een D80, beide nikon
Als lenzen hebben wij een macro lens van Nikor
een 70-300 mm telezoom van Nikor
een 18-135 mm lens van Nikor
Een 18-55 mm lens van Nikor
en een breedhoek lens.
Ergens in mn kamer ligt ook nog een fish eye lens, maar dat is een oudje, en ik hou absoluut NIET van het effect van een fish eye. Ligt er dus meer voor de sier.
Als extra's hebben we nog een flitser (een ....800 van Nikon, met bijbehorende kaap voor erop)
ene afstandsbediening (zo'n super kleintje)
en 2 statieven (1 van mij en 1 van vriendlief, meestal staat de flitser op 1 en een camera op de andere Tong uitsteken)

@ claudia: gewoon een resizer downloaden, is gratis, en het verkleinen gaat met een hele map tegelijk

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:18

Zo dat is een heleboel, is fotografie je beroep of gewoon een hobby?
Wel fijn dat het gewoon paste, ik had eigenlijk niet verwacht dat er zoveel op konden maar op een DVD geloof ik meer.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:19

Over het verkleinen van meerdere foto's tegelijk, is het ook mogelijk om op de een of andere manier in één handeling op álle foto's een copyright & randje te zetten bijvoorbeeld, of moet dat dan wel echt per foto? Dat is wat ik nu doe, ik maak dan ook maar een kleine selectie van alle foto's die ik gemaakt heb en ben er dan alsnog lang bezig, geen idee hoe ik dat sneller kan doen...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:21

Chann schreef:
Over het verkleinen van meerdere foto's tegelijk, is het ook mogelijk om op de een of andere manier in één handeling op álle foto's een copyright & randje te zetten bijvoorbeeld, of moet dat dan wel echt per foto? Dat is wat ik nu doe, ik maak dan ook maar een kleine selectie van alle foto's die ik gemaakt heb en ben er dan alsnog lang bezig, geen idee hoe ik dat sneller kan doen...

Zou wel handig zijn, heb er niet van gehoord.
Kan me wel voorstellen dat je er erg lang mee bezig bent als je dat bij alle foto's moet doen, ik zou dan ook maar een kleine selectie maken.

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:21

Chann schreef:

Dit kan met photoshop

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:22

DJoysDesignz schreef:
Chann schreef:

Dit kan met photoshop

Met welke systeempje dan, hoe heet dat?

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:22

DJoysDesignz schreef:
Chann schreef:

Dit kan met photoshop
Zou je me kunnen uitleggen (evt. via pb) hoe? Ik weet aardig wat van Photoshop, maar ben er nog niet achter hoe dit moet eigenlijk. (Of is het ergens via google oid te vinden?)

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:23

Claudia__ schreef:
Met welke systeempje dan, hoe heet dat?

Batch / Action Je doet 1 foto voor in Action en bij batch zeg je tegen photoshop doe dat met de rest ook Haha!

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:24

Ik heb de Samsung Digimax s600
Die staat er nog niet bij Knipoog
Maar heeft iemand daar nog leuke tips voor?( over goede foto's er mee te maken? En welke effecten?)

Xx