[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:37

Even een vraagje over de Fuji Finepix S5600, als ik buiten paardenfoto's wil maken, welke witbalans kan ik dan het beste kiezen? Lachen

- automatisch
- custom
- fine (zonnetje)
- schaduw
- fluorscent light-1
- fluorscent light-2

En kan iemand mij uitleggen wat er precies mee wordt bedoeld? Lachen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:38

Voor een wazige achtergrond ga je bij de fuji heel ver weg staan en tot het uiterste inzoomen, zet hem op A en stel het diafragma in, ik heb 3.2 meestal) of zet hem gewoon op portret.
Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:49

Paoline schreef:
Even een vraagje over de Fuji Finepix S5600, als ik buiten paardenfoto's wil maken, welke witbalans kan ik dan het beste kiezen? Lachen

- automatisch
- custom
- fine (zonnetje)
- schaduw
- fluorscent light-1
- fluorscent light-2

En kan iemand mij uitleggen wat er precies mee wordt bedoeld? Lachen

Zet hem gewoon op automatisch, je camera kan uitstekend de witbalans instellen. De wirtbalans is noodzakelijk om kleuren op de juiste manier te laten zien. Iedere soort licht heeft een eigen golflengte, zeg maar een andere kleur. De kleur wordt aangeduid in graden Kelvin. Gewoon buiten in het zonnetje is het 5000 tot 5500 Kelvin. Buiten in de schaduw bij een blauwe lucht kan wel tot 10.000 oplopen. Binnen heb je meerdere kleuren die allemaal min of meer geel zijn, behalve TL licht, dat is een beetje groen. Een gewone lamp in de kamer is meestal 2600 graden, halogeenlicht wat vaak in filmlampen zit is 3200 fo 3400 Kelvin. Wijzelf zien dat meestal niet doordat onze ogen zeg maar de witbalans automatisch instellen. Je weet nu eenmaal dat een stuk papier wit is, dus zien we dat als wit. Je kunt het goed zien als je tegen de avond als het een beetje donkerder wordt een foto maakt waar je ook in een huis kijkt waar de verlichting aan is. Dan zie je ineens heel duidelijk het blauwe buitenlicht en het gele lamplicht. Fotocamera's kunnen dat automatisch instellen, maar dat kan een keer fout gaan. Daarom kun je dat ook met de hand instellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:55

Oke, bedankt! Haha!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:37

Ik heb net een Canon AV-1 + jaja.. fotorolletjes op zolder opgedoken Vork
maar ik krijg het rolletje dr niet in he! Blond Njah, niet goed Rolleyes

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:46

NonaWen schreef:
Ik heb net een Canon AV-1 + jaja.. fotorolletjes op zolder opgedoken Vork
maar ik krijg het rolletje dr niet in he! Blond Njah, niet goed Rolleyes

Ik zou je met alle plezier willen helpen, maar om dat even te vertellen hier is moeilijk.

Als ik het goed uit mijn hoofd weet, zit er een glimmend metalen clipje op de rechterspoel. Daar moet je het uiteinde van de film onder schuiven totdat je merkt dat die een beetje vastzit. Dan met de transportknop verder transporteren tot de film strak zit en dan de klep dicht.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:53

kokomo, welke merk vind je t beste qua spiegelreflex? canon?nikon? olympus? sony of misschien pentax? wat is jou mening en waarom?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:23

xDramaQueen schreef:
kokomo, welke merk vind je t beste qua spiegelreflex? canon?nikon? olympus? sony of misschien pentax? wat is jou mening en waarom?

Dat is niet even 123 te vertellen.
Het hangt een beetje af van de prijscatagorie. Zonder rekening te houden met de prijs is dat voor mij zonder meer Canon met zijn 21 megapixel 1Ds MkIII die geen enkele concurent heeft onder de dslr's. Die staat op eenzame hoogte, maar heeft natuurlijk een behoorlijk prijskaartje.
In de gewone concumenten markt vind ik als camera de beste van dit moment, de Canon 400D, de Pentax K10D en de Olympus waar net een nieuwe van komt.
Nikon is qua prijs altijd net even minder voordelig ten opzichte voor wat ze te bieden hebben. Wel een erg goede Nikon vindt ik persoonlijk de nieuwe D300. De D3 valt me erg tegen.
Olympus maakt net als Panasonic SMC L1 en de Leica Digilux 3 een camera met het Fourthids systeem. Een op zich mooi systeem maar tot nog toe zijn er erg weinig objectieven voor te koop en zul je gemiddeld meer geld voor die objectieven uit moeten geven. Met de 10 Mp sensor is het fourthirds ook direkt aan de maximale aantal pixels gekomen, want op de kleine sensor meer pixels proppen heeft geen zin, want de kwaliteit van de objectieven moet 2x zo goed zijn om dezelfde scherpte te krijgen als een full-frame camera zoals de Canon 1Ds MkIII. Ook de scherptediepte is met een kleinere sensor moeilijker te gebruiken. Een mooie onscherpe achtergrond is moeilijker te bereiken.
Sony is wat voorzichteg begonnen met zijn Alfa100 en is daardoor niet zo'n interessante camera. De kwaliteit is wel goed maar hij heeft voor zijn prijs wat beperkte mogelijkheden. Misschien dat de nieuwere van Sony wat meer laten zien.
Pentax is van oudsher een kwaliteit camera. Min of meer geruisloos bestaat hij nog steeds naast de merken Canon en Nikon. Het is een beetje een miskent talent. Zonder meer een goede camera voor een redelijke prijs. Canon is op dit moment de camera die het meeste waar voor zijn geld biedt. Het is ook verreweg de grootste camera leverancier, die alle technieken zelf maakt. Het is daarmee de enige fabriek die geen enkel onderdeel bij een andere toeleverancier moet kopen. Ook Nikon haalt zijn sensoren bv bij Sony. Voordeel daarvan is dat ten eerste alle onderdelen goed op elkaar zijn afgestemd en Canon brengt al jaren veel uitvindingen als eerste uit. Canon levert de camera's die de modernste technieken het snelst gebruikt. Canon was ook de eerste camera die de Cmos sensor verkoos boven de CCD die door de meeste anderen gebruikt wordt. Nikon is pas met de D2X de eerste keer met een Cmos gekomen en de nieuwe D300 en D3 hebben dat ook. De goedkopere camera's zoals de D40x en de D80 hebben nog steeds CCD sensoren. Kortom, Canon leverd op dit moment het meeste camera voor zijn geld.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:38

Super dankjewel! je ziet inderdaad veel nikon D80, ik vind er niets aan ik heb vorige week een nikon in me handen gehad D40, op autostand stond hij maar ik met me compact camera stak er veel hoger bovenuit toen we van t zelfde een foto maakte, had niet dit verwacht en t was een hele erge afknapper. Sony hoor je zo weinig net als olympus maar als ik foto's zie lijkt t me best wel wat, hoe zit t met de nieuwste pentax K10D geloof ik? voor alsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Canon.

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:26

Hooi!
Ik heb een : Canon PowerShot A430.
Hoe kan ik de camera het best instellen als ik een springend paard, of iets anders wat zo beweegt, mooi scherp wil hebben?

En weet iemand of ik op deze camera de sluitertijd kan instellen?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 00:06

xDramaQueen schreef:
Super dankjewel! je ziet inderdaad veel nikon D80, ik vind er niets aan ik heb vorige week een nikon in me handen gehad D40, op autostand stond hij maar ik met me compact camera stak er veel hoger bovenuit toen we van t zelfde een foto maakte, had niet dit verwacht en t was een hele erge afknapper. Sony hoor je zo weinig net als olympus maar als ik foto's zie lijkt t me best wel wat, hoe zit t met de nieuwste pentax K10D geloof ik? voor alsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Canon.

De Pentax K10D is vergelijkbaar met de Canon 400D. op een paar kleine details na heeft hij alles wat de 400D ook heeft. De Pentax is echter iets duurder dan de 400D van Canon

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:28

Wat ben ik blij dat ik dit topic heb gevonden Afgod
Ik heb net mn fuji finepix s5700 binnen, maar met een franstalige gebruiksaanwijzing Scheve mond
kan iemand me mss vertellen met welke stand ik het best rijfoto`s neem in een binnenbak en waar de multishot-functie verstopt zit?
En wat betekent het knopje met het fototoestelletje bovenop en de F aan de achterkant?
Misschien hebben jullie nog meer info over de meest gebruikte functies/instellingen?

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:53

Ook ik vraag ffiets;

Ik heb een camera een, weet niet precies welk merk. maar als ik zeg maar een foto maak dan krijg ik een vétte ruis! En mijn batterijen gaan echt heel hard. Ze zijn binnen 10 minuten leeg, helemaal nieuw??

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 00:10

daandriaan schreef:
Ook ik vraag ffiets;

Ik heb een camera een, weet niet precies welk merk. maar als ik zeg maar een foto maak dan krijg ik een vétte ruis! En mijn batterijen gaan echt heel hard. Ze zijn binnen 10 minuten leeg, helemaal nieuw??

Daar kunnen we dus helemaal niets mee. Als je niet meer info geeft kunnen we er helemaal niets over zeggen, behalve dat batterijen niet zo snel leeg mogen zijn.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:05

Ik heb de Canon eos 400D, en volgende week is Indoor Bergum (een springconcour). Hier ga ik heen foto's te maken, alleen heb ik nog nooit binnen gefotografeed.
Ik heb een tamron 28-300 lens erbij.

Hoe moet ik mijn sluitertijd, diafragma instellen?

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:52

oneilltje79 schreef:
Wat ben ik blij dat ik dit topic heb gevonden Afgod
Ik heb net mn fuji finepix s5700 binnen, maar met een franstalige gebruiksaanwijzing Scheve mond
kan iemand me mss vertellen met welke stand ik het best rijfoto`s neem in een binnenbak en waar de multishot-functie verstopt zit?
En wat betekent het knopje met het fototoestelletje bovenop en de F aan de achterkant?
Misschien hebben jullie nog meer info over de meest gebruikte functies/instellingen?

Dit wil ook wel weten, ik heb nl. ook een franstalige handleiding! Huilen van het lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:45

Ik heb ook een vraag, ik krijg de overbelichting op sommige foto's niet weg, ik heb al een paar dingen geprobeerd(iso veranderen, WB veranderen, scherpstellen op dat punt wat overbelicht wordt en dan belichting vastzetten en dan scherpstellen op het goede punt).
Ik heb de Canon eo 400D, wie kan me helpen? Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:12

Wat is dit topic levenloos Bloos Nagelbijten / Gniffelen
Best onhandig, want iedereen wil natuurlijk grag een antwoord op zijn/haar vraag Nagelbijten / Gniffelen

Sorry mensen hierboven over de fuji etc, alleen over de binnenbak foto's kan ik jullie helpen(hopelijk), probeer je sluitertijd zo laag mogelijk te houden(minimaal 1/80, anders wordt het erg bewogen Knipoog), zet je diafragma zo groot mogelijk(dus bijv. f2.8), en kijk even welke iso hier het beste bij past Knipoog

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:23

Dank je X-marr, dat noteer ik alvast!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 01:14

Voor de 400d vraag over sluitertijd en diafragma:

Zet het instel wiel boven op je camera op M
draai aan het wieltje boven op je camere je ziet dan dat je sluitertijd verspringt. Heb je de gewenste sluitertijd druk dan op het (ik meen) bovenste knopje waarbij staat +/- AV draai tegelijk aan het wieltje bovenop (knopje in blijven drukken) je diafragma waarde verspringt. (staat ook makkelijk, met plaatjes, in de handleiding)

Voor de 400d vraag over overbelichting:

Let op je instellingen als je in de M stand fotografeerd. Fotografeer je op een standaard keuze let dan op je licht in val om over belichting te voorkomen. Je kunt ook je camera richten op iets vellers (bijvoorbeeld lucht) en dan de afdruk knop licht indrukken vervolgens houd je de knop zo vast en richt je je lens weer op je onderwerp en druk je af. Niet echt een super oplossing maar werkte met mijn compact op vakantie altijd wel redelijk Clown

Als je je camera zelf insteld let dan op je diafragma, hoe hoger het getal hoe minder lang er licht op de sensor valt en hoe minder kans je op overbelichting hebt.

Beide succes met fotograferen!

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:02

bedankt fairytail ik ga het proberen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:51

x_Marr schreef:
Ik heb ook een vraag, ik krijg de overbelichting op sommige foto's niet weg, ik heb al een paar dingen geprobeerd(iso veranderen, WB veranderen, scherpstellen op dat punt wat overbelicht wordt en dan belichting vastzetten en dan scherpstellen op het goede punt).
Ik heb de Canon eo 400D, wie kan me helpen? Lachen

Situatie "read the f*cking manual". Als je weet wat bepaalde functies doen, weet je hoe je dit op kunt lossen. Gokje: je hebt de "belichtingsbalk" naar rechts (overbelicht) geschoven in de functie die je gebruikte. Staat deze gewoon in het midden, helpt het nog wel eens om die net iets naar links (onderbelicht) te zetten.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:54

Hmm ook even een vraagje van mij...,,Binnenkort concert fotos
Nu heb ik he wel eens eerder gedaan..,,maarn ooit echt het lef gehad om daadwerkelijk mn Nikon D50 mee te nemen..
Maar ben nu wel tot dat punt gekomen..,,Alleen tja...welke instellingen zijn het beste..,,kan iemand me hier over informeren (ook al heb je geen Nikon Knipoog zoveel verschil zou het niet uitmaken) het liefst een Pb aangezien ik hier niet super vaak meer kom...alvast bedankt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 03:37

Camera op Av, diafragma zo groot mogelijk (weet niet wat voor lenzen je hebt?), daarna ISO dusdanig hoog dat je de sluitertijd rond de 1/100 en op z'n langst 1/60 houdt. Eventueel (mocht je hier ivm je lenzen zelfs op ISO 3200 niet aan komen) foto maximaal een stop onderbelichten en dit later in het nabewerken weer ophalen.

Wees niet bang voor ruis, daar ontkom je niet aan met concerten. Daarnaast is het met concerten in de meeste gevallen echt niet storend.

Mocht je hier al enige ervaring mee hebben, is schieten in RAW zeker aan te raden. Podiumlicht is moeilijk licht, en door te schieten in RAW kun je later de witbalans nog zeer goed optimaliseren, wat meestal absoluut noodzakelijk is met podiumlicht.

Daarnaast: zorg dat je zeker weet dat je naar binnen komt met camera. Bij de kleinere zaaltjes zal het geen enkel probleem zijn, bij grotere podia en festivals meestal wel.

En dan nog: succes en vergeet niet te genieten van de muziek!

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:44

Ik heb ook de fuji finepix s5700 maar ik vindt dat het best lang duurt voordat een foto genomen is.. of ligt dat aan mij? Verder vindt ik de scherpstelling ook heel teleurstellend omdat er op staat dat hij van 1 cm dichtbij fotos kan nemen... nou bij mij dus niet Tong uitsteken iemand tips of ervaring met deze camera???