[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:08

juliedo24 schreef:
heeft iemand ervaring met deze lens? of een mening erover? lijkt me een erg gaaf ding, maar misschien is de 55-250 net zo goed? wie kan zijn mening vertellen, ben erg benieuwd naar het verschil.
http://www.beslist.nl/elektronica/d0000 ... mlens.html

Een afrader. Check alle objectieven topics maar. De Canon EF-S 55-250mm II IS heeft een betere prijs/kwaliteit verhouding.

AvWShots

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:41

Topic staat idd vol met de vergelijking van dit objectief en de 55-250...

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:33

O oke, sorry! Maar wel bedankt voor de reactie daarboven. Ik heb een paar pagina's al gelezenmaar zal nog eens wat meer gaan lezen.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:00

juliedo24 schreef:
O oke, sorry! Maar wel bedankt voor de reactie daarboven. Ik heb een paar pagina's al gelezenmaar zal nog eens wat meer gaan lezen.

Waarom gebruik je de zoekfunctie niet ? :D

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:09

AnneXxX schreef:
juliedo24 schreef:

Waarom gebruik je de zoekfunctie niet ? :D

Oeps, niet aan gedacht :D Zal er aan denken de volgende keer.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:36

Lara schreef:
Ik heb de 50mm f1.8, ontzettend tevreden over! Lekker licht en prijs kwaliteitverhouding is erg goed, zijn imo erg goed :)

Ik ben al een tijdje aan 't twijfelen. Ik wil een nieuwe lens. Wil wat meer portretten gaan maken.

Ik ben in 't bezit van een nikon d3200 met 18-55 en 55-200 lens. heb ook een tamron 70-300 macro (bewust gekocht voor de macro functie en om daar beter op te gaan oefenen. deze was 130 euro en een goede macro 600 )

Nu vond ik deze op zowel op marktplaats als op google.
Heb je deze, bevalt ie? waar gebruik jij hem voor. Iemand anders een andere aanrader?

http://www.kamera-express.nl/product/12 ... TabsAnchor

vind op bol.com deze.
http://www.bol.com/nl/p/nikon-af-s-50-m ... 011860689/

weliswaar geen 'special edition' maar wel weer 15,- goedkoper. Wat is het verschil? wat doet die 'special edition'. Heb nog nooit een fotograaf horen roepen :'ja ik fotografeer met een special...'
Wie kan mij advies geven?

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:03

Hier heb ik gelijk al een tip voor je, bestel niet op bol.com die is altijd veel duurder dan andere sites. Special edition heb ik nog nooit van gehoord.

Ik bestel mn lenzen hier, goede nette levering, en een stukje goegkoper dan bol http://www.camerashop.nl/product/133084 ... -1-8g.html

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:14

Oh dankje! en nog een vraagje. Een polarisatie filter is dat een aanrader?

Nu vind ik toevallig ook deze:

http://www.camerashop.nl/vergelijken/65915/133084/

Wat zouden jullie aanraden? Ik wil er een voor portret foto's.
Bij de 35 mm is ook landschap fotografie ideaal. Fotografeer graag op de vakanties. Dit jaar gaan we naar Sicilie en volgend jaar willen we naar cuba. Wat raden jullie aan?

Heb afgelopen jaar ook prima met m'n 18-55 mm gefotografeerd op vakantie. Dus dat gaat ook.
mm lastig. 50mm is meer gebruikelijk als ik wat google

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:28

Ik heb een polarisatiefilter, maar gebruik 'm niet voor bij de paarden. Omdat de filter vertragend werkt, dus beweging krijg je er niet echt heel mooi op. Deze filter gebruik ik eigenlijk alleen maar voor landschapfotografie om bv wolken goed in beeld te brengen in combi met een landschap. Het brengt net wat meer contrast aan dan zonder filter. De filter gaat ook spiegelingen tegen van bv autoruiten of water.
Vind het een leuke filter, maar het nadeel is echt het op- en af schroeven steeds. En het beschermkapje kan niet op de lens geplaatst worden, dus de filter standaard laten zitten is geen optie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:24

Jolandaa_ schreef:
Oh dankje! en nog een vraagje. Een polarisatie filter is dat een aanrader?

Nu vind ik toevallig ook deze:

http://www.camerashop.nl/vergelijken/65915/133084/

Wat zouden jullie aanraden? Ik wil er een voor portret foto's.
Bij de 35 mm is ook landschap fotografie ideaal. Fotografeer graag op de vakanties. Dit jaar gaan we naar Sicilie en volgend jaar willen we naar cuba. Wat raden jullie aan?

Heb afgelopen jaar ook prima met m'n 18-55 mm gefotografeerd op vakantie. Dus dat gaat ook.
mm lastig. 50mm is meer gebruikelijk als ik wat google

Nee, een polarisatiefilter heeft specifieke toepassingen, zoals LiVetime al aangeeft.

Als je een filter voor bescherming van je lens wil, neem dan een goed UV-filter.

Voor portretfotografie zou ik iets hoger gaan zitten, ergens 70 - 130mm, afhankelijk of je een fullframe of een cropcamera hebt.
Let er bij portretlenzen op dat je een groot diafragma hebt, zodat je je model eenvoudig kunt isoleren van de achtergrond bij studiowerk. In buitensituaties heb je meestal wel iets meer speelruimte.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:36

Mijn voorkeur zou dan zijn om de kitlens te houden voor landschapsfotografie. Als je kwaliteit mist kun je eventueel upgraden naar een 17-50mm of 17-55mm.

Ik sluit mij bij ikke aan dat je voor portretten liever iets meer milimeters wilt hebben in verband met perspectief. Tenzij je ook meer het landschap erbij wilt betrekken dan kun je meer afstand nemen en gewoon je kitlens gebruiken.

50mm op crop is bij Nikon 75mm. Ik vind zelf nog iets meer milimeters nog iets fijner. Bijvoorbeeld 85mm of 100mm. Ik geloof dat Nikon een 60mm Macro heeft in het assortiment.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... -f-2-8g-ed
Deze is op crop dus 90mm en zou een mooi bereik zijn en je hebt (voor op vakantie) er dan ook een echte macrolens bij. :) Dit objectief heeft 9 afgeronde diafragmabladen wat een mooie zachte achtergrondonscherpte geeft.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:24

Hoi, ik wou graag wat advies hebben :)
Ik ben een (beginnend) hobbyfotograaf. Meestal van paarden, maar ook nog wel eens van andere dieren of landschap.
Mijn camera is een Canon 1000D en ik heb momenteel de standaard 18-55 mm lens en een 70-200 Tamron. De lens is alleen niet heel goed meer op het punt dat hij nog wel eens kuren heeft.
Wat is een betaalbare lens die ik zou kunnen kopen? Zou ik baat hebben bij een lens die tot 300mm gaat?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:28

70-300 of 75-300, alleen heeft de 55-250 wel een betere prijs/kwaliteit verhouding.
Was je vorige lens met f2.8? Dan ga je denk die lichtsterkte wel missen.
Wat vind je betaalbaar?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:12

Grapje ik heb me even vergist (denk dat ik in de war ben met lenzen die ik heb bekeken)
Mijn lens is de Tamron 55-200/4-5.6 Di II LD Macro.
Um, tja... Ik had niet écht een prijs in gedachte, maar ik ben 17 en moet hem zelf betalen. Ik ben wel bereid om nog meer te sparen natuurlijk, de lens hoeft ook echt niet zsm te komen, maar gelieve geen lens van 600 oid :+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:14

Pfff heb nu de afgelopen 12 paginas gelezen maar het lijkt haast wel n Canon topic :P
Vroeg me af of iemand hier tips had voor een nieuwe lens, heb een Nikon D5100 body met 2 (kit)lenzen erbij: 18-55mm geloof ik en een 55-200mm lens. Andere specificaties weet ik niet, heb de set als 1 geheel gekocht. Ik fotografeer puur hobbymatig voornamelijk bij paarden maar merk dat bij wat minder licht buiten het gelijk merk. Wil dus gaan sparen voor een betere lichtsterkte. Iemand ideeën welke Nikon lenzen hierbij het beste in aanmerking komen? Budget is vrij ruim maar aangezien ik puur hobbymatig fotos maak, ga ik geen 2000 euro aan een lens uitgeven of daarbij in de buurt :Y)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:26

Myour schreef:
Pfff heb nu de afgelopen 12 paginas gelezen maar het lijkt haast wel n Canon topic :P
Vroeg me af of iemand hier tips had voor een nieuwe lens, heb een Nikon D5100 body met 2 (kit)lenzen erbij: 18-55mm geloof ik en een 55-200mm lens. Andere specificaties weet ik niet, heb de set als 1 geheel gekocht. Ik fotografeer puur hobbymatig voornamelijk bij paarden maar merk dat bij wat minder licht buiten het gelijk merk. Wil dus gaan sparen voor een betere lichtsterkte. Iemand ideeën welke Nikon lenzen hierbij het beste in aanmerking komen? Budget is vrij ruim maar aangezien ik puur hobbymatig fotos maak, ga ik geen 2000 euro aan een lens uitgeven of daarbij in de buurt :Y)

De 70-200mm f/2.8 met beeldstabilisatie van Sigma of Tamron? Niet dat je beeldstabilisatie nodig hebt voor paardenfotografie, maar de Sigma zonder wordt niet meer gemaakt en de Tamron met is aanzienlijk beter.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:00

Shona schreef:
Grapje ik heb me even vergist (denk dat ik in de war ben met lenzen die ik heb bekeken)
Um, tja... Ik had niet écht een prijs in gedachte, maar ik ben 17 en moet hem zelf betalen. Ik ben wel bereid om nog meer te sparen natuurlijk, de lens hoeft ook echt niet zsm te komen, maar gelieve geen lens van 600 oid :+

Een 55-250 zou dan wel een leuke optie zijn. Deze lens is voor veel doeleinden wel fijn. Of je moet per se meer lichtsterkte willen, maar als je dat nu niet mist zou ik me daar niet te druk om maken :)
Wat wil je met de lens gaan doen?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:03

AnneXxX schreef:
Shona schreef:

Een 55-250 zou dan wel een leuke optie zijn. Deze lens is voor veel doeleinden wel fijn. Of je moet per se meer lichtsterkte willen, maar als je dat nu niet mist zou ik me daar niet te druk om maken :)
Wat wil je met de lens gaan doen?

Vooral paardenfotografie. In de zomer ga ik ook vaak naar evenementen en draverijen etc met mijn camera. En auto's vind ik ook altijd erg leuk om te doen, maar dat terzijde.
Maar thuis pak ik hem ook nog wel eens voor landschap of wilde dieren. Ik gebruik hem niet voor 1 specifiek iets om zo maar te zeggen :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:07

Ja voor de meeste dingen die je zegt is een 55-250 prima geschikt! Alleen landschapfotografie, doe je dat nu ook met de lens die net noemde of een kitlens oid? Vaak heb je dan toch een grote hoek nodig.
Mocht je een nog wat snellere, scherpere en lichtsterkere lens willen kun je ook kijken naar een 70-200 4.0 non IS, een lens uit de L serie van, echt een toplens voor een relatief zachte prijs (rond 500). Je hebt wel iets minder mm's, maar wel een kwalitatief min of meer perfecte lens.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:12

Ja, landschap doe ik gewoon met de lens die ik nu gebruik maar het is meestal gewoon niks. Het is wel iets wat ik leuk vind, dat wel. In ieder geval bedankt, ik ga even rondsnuffelen naar een 55-250 zoals je zegt!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:24

AnneXxX schreef:
Ja voor de meeste dingen die je zegt is een 55-250 prima geschikt! Alleen landschapfotografie, doe je dat nu ook met de lens die net noemde of een kitlens oid? Vaak heb je dan toch een grote hoek nodig.
Mocht je een nog wat snellere, scherpere en lichtsterkere lens willen kun je ook kijken naar een 70-200 4.0 non IS, een lens uit de L serie van, echt een toplens voor een relatief zachte prijs (rond 500). Je hebt wel iets minder mm's, maar wel een kwalitatief min of meer perfecte lens.

Bestaat zoiets niet voor Nikon?

Overigens wil ik als het kan liever een echte Nikon lens, lees teveel wisselende verhalen over tamron/sigma...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:32

Myour schreef:
AnneXxX schreef:

Overigens wil ik als het kan liever een echte Nikon lens, lees teveel wisselende verhalen over tamron/sigma...

Jawel hoor, het assortiment van Nikon lijkt heel aardig op dat van Canon. Kijk maar even bij de verschillende grote leveranciers. Even een greepje uit de mogelijkheden:
http://www.cameratools.nl/
http://www.fotokonijnenberg.nl/
http://www.cameranu.nl/
http://www.cameraland.nl/

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:42

Myour schreef:
AnneXxX schreef:

Jij hebt toch al een standaardtelezoom van Nikon zelf?

Die nieuwe Tamron 70-200mm f/2.8 met beeldstabilisatie is net weer een tikkie beter dan de Sigma 70-200mm f/2.8 met beeldstabilisatie en beide objectieven kosten ongeveer de helft van de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM en de Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II. Dat is het afwegen waard. Betaal je 2K voor een 70-200mm van Canon of Nikon of betaal je 1K voor een Tamron of Sigma.

Mensen zijn helaas vaak erg argwanend over Sigma en Tamron, maar ze werken erg hard aan de lenzen. Ja, ze hebben wat minder goede lenzen, maar ook lenzen die bijna evengoed zijn als de profi-lenzen van Canon en Nikon. Sigma heeft bijvoorbeeld erg fijne 50mm f/1.4 en 85mm f/1.4 in het assortiment die niet onder doet voor de 50mm en 85mm van Canon en Nikon in hetzelfde segment. Sigma timmert bijvoorbeeld hard aan de weg met hun Art-serie en met hun dockingstation waarmee je zelf je objectief kunt kalibreren. Tamron heeft bijvoorbeeld ook een erg fijne 24-70mm f/2.8 VC die ivm budget vaak boven de Canon EF 24-70mm f/2.8L USM II en Nikkor 24-70mm f/2.8 wordt verkozen. Niet alleen bijna even goed, maar ook nog zelfs beeldstabilisatie wat de Canon bijvoorbeeld niet heeft.

Ik denk dat Tamron met de 24-70mm f/2.8 VC en de 70-200mm f/2.8 VC een zeer geduchte concurrent is voor de 24-70mm en 70-200mm van Canon en Nikon zelf. Met name door de veel betere prijs/kwaliteit verhouding. Het is het waard om een rondje te Googlen naar tests/reviews voor deze objectieven in vergelijking met de Canon/Nikon/Sigma tegenhangers als je niet de hoofdprijs wilt betalen, maar toch graag bijna vergelijkbare kwaliteit wilt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:53

Oké dank jullie wel. Heb niet voor nu meteen aangezien ik binnenkort voor 3 maanden weg ben maar dan kan ik me wel alvast oriënteren. Dan ga ik toch ook maar eens kijken naar de Tamron/Sigma lenzen wat daarover te vinden is. Zijn de f/2.8 lenzen van hun ook geschikt om eventueel in een binnenbak foto's te maken? Met m'n 55-200mm lens gaat het net als er veel licht is maar er treedt dan wel al snel wat bewegingsonscherpte op bij de benen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:02

Myour schreef:
Oké dank jullie wel. Heb niet voor nu meteen aangezien ik binnenkort voor 3 maanden weg ben maar dan kan ik me wel alvast oriënteren. Dan ga ik toch ook maar eens kijken naar de Tamron/Sigma lenzen wat daarover te vinden is. Zijn de f/2.8 lenzen van hun ook geschikt om eventueel in een binnenbak foto's te maken? Met m'n 55-200mm lens gaat het net als er veel licht is maar er treedt dan wel al snel wat bewegingsonscherpte op bij de benen.

Binnenbaksels kun je beter vermijden. ;) Wil je een beetje fatsoenlijk kunnen binnenbakselen dan heb je inderdaad vaak een lichtsterke lens nodig als een 70-200mm f/2.8, maar ook een body die een goede ruis/detail verhouding heeft. Dus ken je body goed en weet tot welke ISO jij je foto's acceptabel vindt. Vaak kun je de hoogste 2 a 3 stops in ISO niet gebruiken door de toename van ruis. :( Het hangt natuurlijk ook erg van het binnenbaksel af. Goede verlichting, komt er veel zonlicht door het dak, is het een zonnige dag, etc.

Dit is bijvoorbeeld een foto die afgelopen zondag is genomen is met een 70-200mm f/2.8 op f/3.5 op ISO12800 met een sluitertijd van 1/500s. In mijn nabewerking had ik deze foto verder moeten oplichten. Hij komt nu helaas te donker over, maar ik kwam daar in de binnenbak nog wel weg met ISO12800.
Afbeelding