[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:53

Jawel, het kan wel, maar je kunt het niet makkelijk bij meerdere foto's creëren, zeker niet als je bijv. een paard in z'n geheel op de foto wil zetten. Bij kleinere objecten (macro) is het makkelijker, maar ze schrijft dat ze dat niet wil.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:51

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:41

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:42

Pff, ik zit heel erg te dubben en ik hoop dat er hier een paar Bokkers zijn die mij een beetje uit de brand kunnen halen.

Op het moment werk ik met de Sony A65, een heerlijk ding. GPS, doorzichtige spiegel wat twee zeer grote voordelen heeft:
- Snelheid (Hij schiet een fractie van een seconde na het scherpstellen. Sneller dan een DSLR)
- Je kunt al direct in de view finder zien hoe je foto er qua kleur en belichting uit komt te zien. Aangezien ik altijd in M schiet is dit erg prettig.
Daarnaast voelen de knoppen heel prettig en vanzelfsprekend aan, ik kan alles blind vinden, is de camera heel robuust en bovendien compact en kun je de gouden oude lenzen van Minolta gebruiken.

Geen reden om over te stappen, in eerste instantie.

Echter is er onder de Sony camera's een zeer welbekende fout; De camera fout. Een error in het sluitergordijn. De sluiter blijft hangen en de camera doet niks meer. Als je geluk hebt kun je na het opnieuw aan zetten weer verder, maar de meesten hebben de pech dat de camera totaal de geest laat.
Vervolgens wordt de camera opgestuurd, krijg je een nieuw sluitergordijn en voila; daar gebeurd het weer.
Een baggerkwaliteit sluitergordijn dus, in de hele lijn van Sony camera's. Ook de modellen in het hoogste segment. Volgens een medewerker 'een versleten gordijn'.

Dit verhaal, wat mijn inziens door Sony in de doofpot wordt gestopt, las ik toen ik de eerste keer een 'Camera fout' bij mijn camera kreeg. Na het invoeren van deze twee woorden op Google kwam er een reeks aan klachten tevoorschijn die allemaal op hetzelfde sloegen.
Mijn A65 is op dit moment nog maar zes maanden oud, heeft er rond de 50.000 clicks op zitten en heeft nu al een versleten sluitergordijn.
Uiteraard kan dit ieder merk overkomen en iedere camera, maar wat mij dwarszit is dat het bij bijna iedere Sony-gebruiker voorkomt, ook bij nog relatief jonge camera's.
Een klant die tot drie maal toe een nieuw model kreeg, heeft tot drie maal toe in de beginperiode de 'Camera fout' gekregen.
En Sony? Die neemt nog steeds de camera's terug (Buiten je garantie is dokken) en plaatst er een nieuw sluitergordijn in. Ze lijken niet aangedaan door de vele klachten over deze fout, noch lijken ze hun sluitergordijnen te verbeteren.

Fotografie begint bij mij op een behoorlijk belangrijke plaats te staan en ik kan het mij niet veroorloven om dadelijk tijdens een fotoreportage met een kapotte camera te staan. Mijn inziens is het not-done van Sony om hiermee om te gaan; Als consument leg je een som geld neer om een camera te kopen, waar je in feite niet kan vertrouwen op het functioneren er van.
Met tweemaal een 'Camera fout' achter de rug, weet ik niet wanneer het moment komt waarop ook mijn camera het begeeft.
Dat is geen doen.

Voorlopig wacht ik nog op een leentoestel; De detaillist is gelukkig wel meewerkend en begrijpt dat ik moeilijk 3-4 weken minimaal zonder camera kan zitten. Dan wordt ook deze camera opgestuurd naar Sony.
Maar hoeveel foto's kan ik dan maken voordat de sluiter het begeeft?

Samen met nog enkele andere fouten in de camera kijk ik vanuit mijn ooghoeken naar Canon en Nikon. Uiteraard hebben ook zij fabricagefouten, maar Sony maakt het op deze manier wel erg bont...

http://community.sony.nl/t5/Alpha-NEX-c ... 75552#M663

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:14

Hoi Bokkers! :wave:
Al een paar jaar fotograveer ik met mijn Olympus SP-800UZ. Een hele fijne camera die ook hele mooie fotos maakt.
Fotograferen is echt een hobby voor mij geworden, maar nu wil ik toch echt een stapje verder gaan en een spiegelreflexcamera kopen! :D
Op 'camera-keuze' gebied ben ik toch wel een leek.. Dus welke camera raden jullie mij aan?
Het is niet zo dat ik een leek ben op het fotografeer gebied, het is meer de keuze welke camera is nou het beste? Ook als beginner. :) verder is mijn budget niet enorm dus ik zou graag een camera willen kopen dat toch wel onder de 700 nieuwprijs ligt. (tweedehands is ook geen probleem voor mij)

iig alvast bedankt! :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:41

Leonyr wat een drama zeg! Echt vreselijk. Zou je niet naar een consumentenbond o.i.d. kunnen stappen?

Ils_e, is je budget incl. objectieven of alleen voor de body. Als je voor 700 aan de slag wil zou ik eerder een 2e hands body aanschaffen rond de 200/300 euro en dan de rest van het geld investeren in een mooi lichtsterk objectief (misschien ook 2e hands). Dan heb je gelijk een leuke set.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:42

Nelleke: Bedankt voor de tip, dat ga ik denk ik maar eens doen. Het is inderdaad een nare situatie. Gelukkig heeft mijn vader nog een zeer verouderd model liggen van Sony, die ik voorlopig maar mee sjouw als back-up, mocht er toch iets misgaan, maar prettig is het niet.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:53

hoihoi, ik heb momenteel een Nikon D300, deze is al weer een paar jaartjes oud en nou zit ik toch te denken aan een nieuw toestel, maar zou niet weten wat de "opvolger" hiervan is..... dus wil mij hier wat meer in verdiepen, wie weet naar welke types ik dan moet kijken? budget is tot max 2000 euro...liever minder :D

Leonyr, ik zou voor de zekerheid ook jouw ervaring even delen bij kieskeurig bij betreffende camera.... verder is de consumentenbond altijd te proberen!
(leuke blog en wat een gave foto van het onweer! )

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:58

De opvolger van de D300 is dacht ik de D300s. De D300s is helaas ook al weer een aantal jaren uit en heeft nog geen opvolger. Wel is de D7x00-serie eronder gekomen. Misschien is de D7100 wel wat. Die kost rond de 1000 euro.

Met jouw budget zou je ook eens naar een voelvroempje kunnen kijken. De D600 is zeg maar een D7000 maar dan uitgebracht als fullframe variant. De D600 kost ongeveer 1500 euro.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:59

En is iedereen al benieuwd naar het nieuws van Canon wat gaat komen?

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:05

Bagheera_206 schreef:
De opvolger van de D300 is dacht ik de D300s. De D300s is helaas ook al weer een aantal jaren uit en heeft nog geen opvolger. Wel is de D7x00-serie eronder gekomen. Misschien is de D7100 wel wat. Die kost rond de 1000 euro.

Met jouw budget zou je ook eens naar een voelvroempje kunnen kijken. De D600 is zeg maar een D7000 maar dan uitgebracht als fullframe variant. De D600 kost ongeveer 1500 euro.

idd de D300s is ook al aardig oud.... ik zal eens gaan googelen op die "voelvroempies" ;) jammer dat jij alleen ervaring hebt met de Canon :( eens kijken of ik mensen ken met één van die types...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:08

Had natuurlijk voelvreempje moeten zijn. :')

@Nikka: We gaan het zien... :) 21 Augusuts is er ook een Canon Press Event in USA. Heb werkelijk geen idee wat die jongens allemaal van plan zijn. :=

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:19

_Nelleke_ schreef:
Leonyr wat een drama zeg! Echt vreselijk. Zou je niet naar een consumentenbond o.i.d. kunnen stappen?

Ils_e, is je budget incl. objectieven of alleen voor de body. Als je voor 700 aan de slag wil zou ik eerder een 2e hands body aanschaffen rond de 200/300 euro en dan de rest van het geld investeren in een mooi lichtsterk objectief (misschien ook 2e hands). Dan heb je gelijk een leuke set.

Ja 700 incl objectief!
Maar welke camera raden jullie dan aan?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:55

Wat is je doel met de camera Ils_e?

Wil je voornamelijk portretfoto's? Dierenfoto's? Paardenfoto's?

Mijn ervaring is dat het voor een 'beginner' leuk is om gelijk een lichtsterk objectief te hebben. Je maakt dan al snel een stuk mooiere foto's zonder al te veel gerommel aan instellingen.

Maargoed, als je voornamelijk portretfoto's maakt, kun je af met bijv. een 600D kit en een 50mm f1.8 lens van Canon. Dan kom je denk ik op de 700 euro ongeveer.

Wil je paardenfoto's en een groot zoombereik, dan zou ik eerder kiezen voor een 2e hands body/kit met een lichtsterk zoomobjectief erbij. Je objectief is dan duurder dan je body maar je hebt wel in 1 klap een leuke set. Ik dacht dat er een sigma lens voor canon was met een aardig bereik met f2.8 voor rond de 400 nieuw. Weet even niet meer welke en google helpt me ook niet uit de brand. Als je daarbij voor de 200/300 een body+kitlens kan kopen dan ben je al een eind.

Overigens, vergeet niet dat een extra accu, geheugencard, uv-filters, fototas etc ook geld kosten. Die moeten nog bij je kit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:59

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:01

_Nelleke_ schreef:

Super dankjewel voor je uitleg! :)
Heb je dan ook een idee welke body je het beste kan gebruiken? Je hebt zoveel soorten!
Ik zat aan een 1000d van canon te denken, of een 450d? Wat is daar het precieze verschil in?
Ik wil er graag natuurlijk paarden fotos mee maken ,maar ook portret en landschap foto's.
Ik ga in oktober een weekend naar Rome en wil de camera daar ook graag gebruiken!

Iig bedankt dat je me al zon eind op weg helpt

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:21

Rubinhio schreef:
FemkeRoosje schreef:
Omdat ik geen idee heb waar ik het anders zou kunnen vragen, vraag ik het maar hier. :)

Ik wil een nieuwe fototas omdat het nu eigenlijk niet meer past.. Het liefst wil ik alleen een schoudertas en mijn Nikon D3100 met een Nikkor 70-300 VR erop moet erin kunnen + ruimte voor 2 extra lenzen (in ieder geval mijn Nikkor 18-105 VR). Maar ik heb nog niets kunnen vinden wat aan deze eisen voldoet helaas, zijn er tassen die jullie kunnen aanraden?

Ik heb al jaren de LowePro Flipside en ik ben er enorm tevreden mee! Het is dan wel geen schoudertas... Maar je kan er echt mega veel in kwijt, hij heeft superveel vakken die je naar eigen smaak kan inrichten. Daarnaast heeft ie aan de zijkant van de tas vakken, aan de lader zit een vak voor platte attributen (grijskaart oid) en kun je aan de voorkant je statief kwijt, net boven dat oranje statief logo'tje, kun je een verborgen zakje vandaan toveren, zodat je statief niet losbungelt. Zijn lader zit tegen je rug aan, waardoor er (veel!!) minder kans is op diefstal. Ik vind hem geweldig!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mijn moeder heeft voor haar Nikon een schoudertas, die ook wel handig is. Kan verder niet goed beoordelen hoe hij is, want heb er geen ervaring mee ;)
LowePro Slingshot;

[ Afbeelding ]

Ik heb zowel de Slingshot als de Flipside gehad (momenteel de Flipside in gebruik) en ik vond de Slingshot echt teveel gewicht geven op maar 1 kant van je lichaam. Daarnaast is het openingsvak op je rug echt een uitkomst, minder snel dat mensen dingen openritsen oid :D

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:03

Omdat ik veel problemen ondervind met mijn oude Canon 400D, wil mijn vader evt mee financieren in een nieuwe body.
Ik loop vooral tegen t probleen aan met geen instelbare witbalans, kleuren zijn niet natuurlijk.
Gister hadden wij bijv. een meeting in Amsterdam in een gaaf pand, maar de kleuren komen totaal niet overeen met de werkelijkheid.. :n
Een blond meisje werd rood op de foto (met de paraplu flitser van Richard, bagheera_206)

Vind dit zo zonde.. nabewerken word steeds lastiger en vervelender omdat ik met de instellingen het niet natuurlijk kan krijgen.
Aangezien ik volgend jaar waarschijnlijk ook een fotografie opleiding ga volgen, moet er sws een nieuwe body komen. Een tweedehands vind ik ook geen probleem.
Ik wil (en ben) mij ook verder aan het ontwikkelen met fotografie, ik leer elke keer bij.
En juist daarom begin ik mij te ergeren aan m'n body.

Ik wil wel zeker bij Canon blijven!

Edit; prijs doet er niet zo toe, m'n pa support mijn hobby erg goed gelukkig

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:58

Zoals ik al zei hadden we net als in Aalsmeer even foto van grijskaart kunnen maken en die als witbalans in kunnen stellen en had je referentie gehad voor je nabewerking, maar dit had je elke keer moeten doen als je naar andere ruimte ging of de lamp verplaatste.

Maar voor een upgrade is de 70D misschien wel een goede body als jij nog halfjaartje kunt wachten en anders de voorloper van de 70D, de 60D.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:06

Bagheera_206 schreef:

kan ik bij een full frame dan nog wel dezelfde lenzen gebruiken? mijn lenzen zijn nl al aardig oud.....
anders wordt het denk ik de D7100, ook leuk toestelletje :-)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:52

Jammer dat je daar over begint. :P Dit een een klein voordeel van Nikon tov Canon. Je kunt je croplenzen (DX) gewoon blijven gebruiken. Een voelvreempje zal dit detecteren en automatisch ook het beeld croppen als er een croplens op geplaatst wordt. Maar verbeter mij als ik het verkeerd heb, want ik heb weinig kennis van Nikon. := De FX lenzen zijn zeg maar de lenzen die geschikt zijn voor fullframe.

Bij Canon passen alleen de EF lenzen op een voelvreempje. Op cropbodies passen zowel EF als EF-S lenzen.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:30

haha, sorrie dat ik daar over ben begonnen.... maar fijn om te horen dat Nikon soms ook iets heeft wat Canon niet heeft... :D maar ik zal binnenkort eens naar een fotozaak gaan en mij goed laten inlichten

ik heb verder weinig kennis van al die termen en heb mij daar nooit zo in verdiept.... :o

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:09

Bagheera_206 schreef:
Zoals ik al zei hadden we net als in Aalsmeer even foto van grijskaart kunnen maken en die als witbalans in kunnen stellen en had je referentie gehad voor je nabewerking, maar dit had je elke keer moeten doen als je naar andere ruimte ging of de lamp verplaatste.

Maar voor een upgrade is de 70D misschien wel een goede body als jij nog halfjaartje kunt wachten en anders de voorloper van de 70D, de 60D.

Daarom dat word elke keer zo omslachtig denk ik.

Als ik voor een 2de hands ga, natuurlijk kijken naar zo min mogelijke clicks, maar wat is het uiterste?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:33

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen maar ik heb een vraagje!
Ik zie net een Nikon d5100 in de reclame voor 399 , is dit echt een koopje? Zit een 18-55 lens bij. Ik ben echt een leek op dit gebied maar kan ik hier wat leuke paarden /landschaps foto's mee maken? Wil al heel lang een spiegelreflex en fotografeer graag gewoon als hobby... :)
Alvast bedankt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:39

k_m schreef:
Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen maar ik heb een vraagje!
Ik zie net een Nikon d5100 in de reclame voor 399 , is dit echt een koopje? Zit een 18-55 lens bij. Ik ben echt een leek op dit gebied maar kan ik hier wat leuke paarden /landschaps foto's mee maken? Wil al heel lang een spiegelreflex en fotografeer graag gewoon als hobby... :)
Alvast bedankt!

Voor bij de paardjes heb je eigenlijk ook nog een telezoomlens naast je kitlens nodig.