[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:58

Mogelijk domme vraag van stille meelezen.

Veel pc's kunnen RAW niet openen. Wanneer ik mijn RAW foto's heb nabewerkt en de foto digitaal naar iemand stuur. Kunnen ze deze dan altijd openen? Nee toch?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:00

Ash_ schreef:
Mogelijk domme vraag van stille meelezen.

Veel pc's kunnen RAW niet openen. Wanneer ik mijn RAW foto's heb nabewerkt en de foto digitaal naar iemand stuur. Kunnen ze deze dan altijd openen? Nee toch?

Als je jouw nabewerkte RAW's netjes exporteert naar JPG kan iedereen die gewoon zien op zijn pc/laptop/tablet/mobiel.

Ik geef mijn RAW bestanden nooit uit handen. Ik exporteer altijd naar JPG.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:27

Oke, dus nabewerken omzetten en versturen. Welk programma zet jij het in om?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:29

Ik gebruik daar lightroom voor.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:37

Ligtroom 4.2 <3

Maar bij je camera zit ook een CD waarop software staat om RAW om te zetten naar JPG. ;) Dat is gratis.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:04

Heb alleen corel. Ga eens kijken of het daar ook mee kan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:23

_Nelleke_ schreef:
Volgende week ben ik voor m'n werk gevraagd om foto's te maken op een borrel in ons bedrijfsrestaurant, ik fotografeer eigenlijk niet meer zoveel dus ik ben er een beetje 'uit' met de instellingen e.d. dus vandaar dat ik hier even wat advies vraag.

Ik heb een Canon Eos 400D met de standaard kitlens, een groothoekobjectief, een zoomobjectief (niet lichtsterk) en een 50mm lichtsterk (1.8) objectief met vast brandpunt.

De foto's worden in het bedrijfsrestaurant gemaakt, er is geen licht van buitenaf aanwezig, alleen kunstlicht. Ik heb geen externe flitser. Het kunstlicht in het restaurant is wel vrij fel (vergelijkbaar met de gemiddelde kledingwinkel).

Hoe kan ik het beste uit m'n camera halen en zorgen voor zo scherp mogelijke foto's. Ik was van plan om m'n lichtsterke objectief te gebruiken omdat ik het idee heb dat ik daarmee het beste resultaat kan halen zonder flitser. Maar, welke iso en sluitertijd kan ik het beste mee werken? Of wie heeft er andere bruikbare tips?

Witbalans op kunstlicht.
Je interne flitser moet je softer maken door bijvoorbeeld een wit oud fotorolletje-koker eroverheen te zetten. Dan worden de mensen niet zo lelijk wit en flets. Zonder externe flitser wordt het best wel lastig.
ISO zou ik wat hoger zetten, om zo wat te winnen, maar hoe ver je daarin wil gaan hangt van de situatie af, hoeveel licht er is. Zou zelf niet hoger willen dan 800. Diafragma rond de 5 en je sluitertijd zo kort als nog mogelijk is. Met je groothoek kun je de hele zaal erop zetten, een paar van zulke foto's is wel leuk, verder denk ik dat je telelens niet sterk genoeg is als je zegt dat ie niet lichtsterk is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:25

dieketje schreef:
help mensen ik heb even hulp nodig een vriendin van mij heeft net een paar dagen een baby en wil graag dat ik morgen foto's kom maken mag ik wat tips heb trouwens enkel een kitlens en een zoomlens (55-250) zelf dacht ik gewoon de kitlens te pakken en te kijken wat ik ermee kan.
maar wat tips kwa instellingen het is gewoon in huis uiteraard wat tips voor manieren op de foto zal ook leuk zijn.

Bij de action zo'n pluizig kleed maken. Is er een raam tot aan de grond? Dat geeft veel licht binnen. Aan de donkere kant een reflectiescherm om het buitenlicht te gebruiken om de baby van de andere kant te belichten (als je geen echte schermen hebt piepschuim of zo'n zilveren hoes voor de autoramen). Verder even googlen voor leuke ideeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:06

Wat voor instellingen kun je het beste gebruiken in de sneeuw met een zwart paard?
Ik heb een Canon 1000-D met 70-200 mm. f.2.8. IS.

Vandaag (helaas pas om 4 uur dus niet meer zo mooi licht als overdag) foto's gemaakt maar heb erge ruis erin zitten.
Wil morgen nieuwe foto's maken en dan tussen 11-1 uur.
Fotograveer eigenlijk altijd op AV.
Waar kan ik de ISO het beste opzetten?

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:24

Ik heb ook een 1000d en bij iso400 heb ik al veel ruis. Als het kan dus echt proberen om op max iso200 te zetten.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:27

Als je in RAW fotografeert kun je achteraf ook nog wel deel van ruis verminderen in je nabewerking. Kun je misschien ook nog wel een stop winst maken. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:30

Bagheera_206 schreef:
Als je in RAW fotografeert kun je achteraf ook nog wel deel van ruis verminderen in je nabewerking. Kun je misschien ook nog wel een stop winst maken. :=

:o?

RAW is dan misschien wel handiger ja.
Ik heb alleen Photoshop Elements 10.0 voor nabewerken.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:22

help sneeuw foto's... of te donker of te licht..
elk standje wel gebruikt, zelfs de sneeuwstand.
iso van hoog naar laag gebruikt, maar dan nog bewegende foto's overbelicht, onderbelicht..

HEEELLPP !!!!!

voorbeelden komen

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:33

Afbeelding
bewogen, wel helemaal scherpgesteld

Afbeelding
heel erg overbelicht

Afbeelding
onderbelicht

Afbeelding
scherp, maar onderbelicht

echt ik wordt hier -O- van....
waarom lukt het nou niet..
is de eerste keer in de sneeuw voor mijn 2 hondjes de andere kennen het wel...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:40

hoe kan je de histogram van een bewerkte foto vinden??

ene beeldscherm geeft nml wel overbelicht aan, andere niet

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:15

[quote="F_Orumster"Witbalans op kunstlicht.
Je interne flitser moet je softer maken door bijvoorbeeld een wit oud fotorolletje-koker eroverheen te zetten. Dan worden de mensen niet zo lelijk wit en flets. Zonder externe flitser wordt het best wel lastig.
ISO zou ik wat hoger zetten, om zo wat te winnen, maar hoe ver je daarin wil gaan hangt van de situatie af, hoeveel licht er is. Zou zelf niet hoger willen dan 800. Diafragma rond de 5 en je sluitertijd zo kort als nog mogelijk is. Met je groothoek kun je de hele zaal erop zetten, een paar van zulke foto's is wel leuk, verder denk ik dat je telelens niet sterk genoeg is als je zegt dat ie niet lichtsterk is.[/quote]

Dank voor de uitgebreide info en tips. Fijn dat je daar even de moeite voor hebt genomen. :)

Helaas geen doorzichtig fotorolletje voor handen. Heb al zitten denken wat ik anders kan gebruiken als kapje. Iemand nog een idee?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 02:57

Ik heb ook weleens voorbij zien.komen dat mensen.er een.niet te dicht stickertje opplakken, maar dat moet je willen. Zelf heb ik een bepaald.papier van ons lab gebruikt wat niet zo heel.dicht is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 03:02

Kant-iej, rennende donkere honden.in de sneeuw is ook wel een ferke uitdaging, zeker als ze op je af rennen. Let even op de instellingen van je scherpstelpunten, mogelijk stonden die vooral op je achtergrond ofzo. Ik zou rennende honden met de sluitertijdvoorkeuze stand fotograferen, daarbij kies je zelf een sluitertijd waarbij je de bewegingen vd honden bevriest. De camera zal de diafragmas erbij kiezen die je onderwerp vragen en het licht toelaat.

Sneeuw is altijd lastig. Waar je meestal niet wil overbelichten is dat met sneeuw wel nodig wil je detail krijgen bij je (donkere) voorwerp.
Daarnaast heeft je cam moeite met de witbalans en kun je blauwe foto's krijgen (valt hier mee) Om dat te verhelpen kun je het beste handmatig witbalans stellen en richten op de sneeuw daarbij, maar let op of de zon erop staat ja of nee, dat zijn 2 totaal verschillende witten.

Vergeet ik nu iets? Ik ga eerst op bedje.

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:45

Ik heb sinds gisteren een Nikon D3000. Waar ik hellemaal thuis was met de digitale camera van
mijn vader ben ik nu een leek op dit gebied. Ik weet hoe je een foto moet maken en alles maar.. mijn vraag:
Met welke instellingen of toepassingen haal ik het beste uit mijn foto's?
Ik fotografeer veel natuur en mijn paard, hond en kat.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:23

Dat is per situatie anderw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:36

Zowel voor de vraag over de sneeuw dotos als die hierbove. Zou ik gewoon echt adviseren om eens een boek over fotografie te lezen.
Er komt nogal wat bij kijken. Dit zijn ook typisch heel brede vragen die je alleen met achtergrond kennis kunt beantwoorden.

Doe er even zepf n beetje moeite voor: lees je in over fotografie. Anders blijf je in iedere nieuwe situatie met sit soort vragen lopen.
Je gaat toch ook niet sporten zonder eerst te vragen naar de spelregels en t doel van die sport?
Koop een bal en je kunt wat stuiteren en gooien. Lees de spelregels en je kunt n moii spel spelen. Zo is t met fotografie ook.
Met n camerra kun je kiekjes maken. Met de achtergrond kennis erbij weet je waar je mee bezig bent en kun je echt mooie fotos malen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:18

Excuses voor de typo's.... Zat vanochtend op een super klein telefoon schermpje en dan kan ik de tekst niet zien die ik type.

Gracefull

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:09

Hoe maken jullie het mooiste foto's in een binnenbak?
Overdag en s'avonds
Bedankt :D

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:15

Gracefull schreef:
Overdag en s'avonds

ik eigelijk gewoon niet :P
ik heb er ook helemaal geen goede lens voor,
ik fotografeer altijd buiten.
evt met flitser in een binnenbak (maar dan is de kwaliteit 0,0) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:27

Gracefull schreef:
Overdag en s'avonds

's Avonds is dat in bijna alle gevallen vrijwel onmogelijk.
Zelfs met lichtsterke apparatuur is dat knokken voor genoeg licht.

Overdag...
Iso hoog zetten, diafragma zo ver mogelijk open en hopen dat je dan nog een acceptabele sluitertijd kunt halen.