[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:03

Ik doe het altijd met een brilpoetsdoekje. Maar dat is dus niet goed om je lens schoon te houden?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:36

Ik doe het ook altijd met zo'n brillenpoetsdoekje Nagelbijten / Gniffelen Niks aan m'n lens/lcd scherm gemerkt overigens..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:41

dat doekje is volgens mij wel goed, als je maar niet van die spray gebruikt die ze voor brillen gebruiken.
Dat kan dus ook in dat doekje zijn blijven zitten...

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:51

Niet elk doekje geeft een probleem. Maar sommige doekjes bevatten een speciale stof die wel goed is om je bril schoon te maken, maar niet voor de lens van je cam.
Zal zometeen weer even gaan spitten of ik kan vinden wat. Lachen

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:42

Ja ben ook benieuwd daarnaar, brillendoekjes genoeg hier in huis *LOL*

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:50

Gevonden! Lachen
Zoom.nl schreef:
Het is best lastig om zo'n filter/lens netjes op te poetsen zonder krassen te maken. Bij de fotospeciaalzaak vind je speciale reinigingsdoekjes, zoals die van Photo-Clear, evenals lenstissues voor eenmalig gebruik. Pas op met brillendoekjes: sommige daarvan bevatten siliconen die de coating kunnen aantasten. Blaas eerst voorzichting eventuele zondkorrels weg voordat je gaat poetsen!

Dit komt uit het blad Zoom.nl (aanrader Ja), ik heb er later nog een aanvulling op gelezen, daarin stond dat de lens echt naar de knoppen was na verkeerde doekjes.
(Ik dacht al aan siliconen, maar dat klonk zo raar om in brillendoekjes te stoppen. Vork Wilde niet in het wilde weg met termen gaan strooien Lachen

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:26

Ik heb ook een speciaal cameralens-doekje zegmaar. Een katoenen zakdoek werkt overigens ook erg goed, die gebruikte ik hiervoor, aangeraden gekregen van iemand die al heel lang fotografeert.

Nog even een lijstje voor de duidelijkheid trouwens. Misschien wel handig, want heb hier al een paar keer een uitleg gezien die niet helemaal klopt.

Citaat:
Licht
Diafragma en sluitertijd hebben alles te maken met licht. Als het diafragma ver open staat valt er veel licht naar binnen. Bij een groot diafragma heb je ook maar een klein stukje scherp (veel scherptediepte). Bij een klein diafragma heb je dus heel veel scherp, maar valt er minder licht naar binnen. Let op; een klein getal is een groot diafragma en een groot getal is een klein diafragma.

Het verband met sluitertijd; Bij een groot diafragma valt er dus meer licht naar binnen, waardoor je een snellere sluitertijd kunt gebruiken. Bij een klein diafragma heb je een langere sluitertijd, hiervoor zal je soms een statief (of muurtje. of bankje. of wat dan ook) nodig hebben.

ISO
Normaal gesproken moet je zo min mogelijk aan je ISO zitten. Bij camera's is vaak 100 of 200 de normale ISO-waarde. Bij weinig licht kun je de ISO verhogen, dan kun je een snellere sluitertijd gebruiken. Je moet er altijd op rekenen dat je dan een slechtere kwaliteit foto's krijgt door middel van ruis. Bij sommige 'rauwe' (vaak zwart-wit) foto's kan ruis juist wat toevoegen.

Als er nog vragen zijn, ik moet nog veel leren, maar heb een aardige basiskennis ontwikkeld. Lachen

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:03

ik sluit me volledig aan bij deze uitleg Ja Lachen

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:34

Heeyy,,

Vraagje: Ik heb een oude camera. Nikon Coolpix 950.
Ik kan er opzich best wel leuke dingetjes mee doen maar actie lukt voor geen meter..
Ik krijg rare vage beelden. (Heb geen sportstand) Ook met genoeg belichting levert het meestal
weinig tot geen mooie actie-plaatjes op. Ik baal hier ontzettend van juist omdat Kasmir graag al
stijgerend en renned uit zijn dak gaat. Ik wil dit er een keertje goed opzetten, hebben jullie dus
tips voor m'n goede oude camera zonder sportstand? Hoe krijg ik een redelijk/mooie actiefoto!?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:12

Voor een redelijke of mooie actiefoto, moet je toch gaan voor een spiegelreflex. Lukken de actiefoto's buiten wel? Of alleen binnen niet? Zelfs binnen is nog lastig fotograferen met een spiegelreflex. Je hebt er een duurdere lens voor nodig om altijd het beste resultaat te krijgen binnen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:52

Hmm heel handig dit topic!!
Ik heb ook een Fuji Finepx s5600, maar ben echt nog aan het uitvogelen hoe alle knopjes werken Haha!
Valt niet mee om mooie foto's te maken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:00

Weer iemand met een Fuji S5600 Knipoog (is er geen interesse voor een huiskamer topic voor dit type camera?!? Tong uitsteken)

Ik merk dat ik veel kies voor de stand bewegen (korte sluitertijd). Wil ik geen flits, kies ik voor natuur als het licht wel aardig is. En anders de stand P. Die zijn voorlopig nog voldoende om ´gevoel´ op te bouwen met mijn camera voor gewoon foto´s maken.

Binnenkort wil ik eens de tuin induiken met statief bv om foto´s te maken van bloempjes enzo en dan zal ik pas aan de slag gaan met de standen A en S denk ik (diafragma en sluitertijden).

Gewoon veel doen en proberen en afdrukken is mijn tactiek. Zit er dan vast wel een echt mooie tussen op die manier Lachen

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:41

Boyke_Candy schreef:
Voor een redelijke of mooie actiefoto, moet je toch gaan voor een spiegelreflex. Lukken de actiefoto's buiten wel? Of alleen binnen niet? Zelfs binnen is nog lastig fotograferen met een spiegelreflex. Je hebt er een duurdere lens voor nodig om altijd het beste resultaat te krijgen binnen.

Nee binnen ga ik niet eens proberen Tong uitsteken Buiten, gewoon redelijke foto's.
Het zit er dus waarschijnlijk niet in, da's jammer. Je zal maar graag foto's maken maar niet zulk
goed materiaal hebben Tong uitsteken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:56

Kasmir, heb je model even opgezocht en eerlijk gezegd wordt ik nu ook niet echt warm van de specificaties Lachen

Het is in deze echt het materiaal wat je de mogelijkheden ontneemt. Knipoog

Je camera heeft volgens mij geen mogelijkheden om zelf de sluitertijd in te stellen of bv op sportstand te zetten (zelfde effect). Misschien toch eens op zoek naar een andere als je graag wat betere foto's wil van bewegende voorwerpen. Anders houdt het jammer genoeg echt een beetje op denk ik..

Edit: Zie net dat je camera wel mogelijkheden betreft sluitertijden, maar niet zo heel ruim. Ps.. No offence maa de camera die je hebt is in '99 op de markt gekomen.. Bloos De techniek is sinds die staat betreft digitale fotografie denk ik een heleboel vooruitgegaan Knipoog

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:05

Kasmir schreef:
Boyke_Candy schreef:

Nee binnen ga ik niet eens proberen Tong uitsteken Buiten, gewoon redelijke foto's.
Het zit er dus waarschijnlijk niet in, da's jammer. Je zal maar graag foto's maken maar niet zulk
goed materiaal hebben Tong uitsteken

Je kan het proberen evt. met een statief...?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:30

ik heb ook de fuji finepix s5600 en ik ben er zeer tevreden over. Alleen 1 vraag, hoe werkt dat S, P enz eigenlijk, daar durf ik niet echt aan te komen

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:32

knabbelgirl schreef:
ik heb ook de fuji finepix s5600 en ik ben er zeer tevreden over. Alleen 1 vraag, hoe werkt dat S, P enz eigenlijk, daar durf ik niet echt aan te komen

Gewoon uittesten, als het niet lukt zet je em gewoon weer op fabrieksinstellingen Haha!
Op zich kun je niet zoveel fout doen aan je toestel hoor, de foto's zijn dan misschien niet zo goed maar als je niet probeert en test lukt het nooit.
Verde het boekje stap voor stap met je camera in de hand doornemen en op internet zijn verschillende sites met tips en info over sluitertijd en diafragma enz.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:21

(heb zelf de S5600 ook gehad).

P staat voor 'Programautomatic', en is dus ook vrij automatisch. Het voornaamste verschil met 'AUTO' is dat je bij P wat meer fotografische instellingen kunt aanpassen en ook bekijken.
Voorbeeld; ISO. Knipoog

S is meen ik de sluitertijd-modus. Dan kun je handmatig de sluitertijd instellen en stelt je toestel het diafragma automatisch in zodat het een heldere foto wordt. Lachen

Gewoon uitproberen, aan die standen kun je weinig fout doen, alleen bij 'M' (totaal manueel) is het misschien wat moeilijker. In ieder geval veel succes, en de beste tip blijft nog altijd: lees die handleiding! Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:24

Boyke_Candy schreef:
Voor een redelijke of mooie actiefoto, moet je toch gaan voor een spiegelreflex.

Wat een onzin zeg. Met mijn Fuji S5600 maakte ik voorheen ook scherpe foto's die voldoende kwaliteit hadden (zeker gezien de prijs). Een SLR is gewoon 'nog' beter, om het zo maar te zeggen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:08

Bienotje schreef:
Kasmir, heb je model even opgezocht en eerlijk gezegd wordt ik nu ook niet echt warm van de specificaties Lachen

Edit: Zie net dat je camera wel mogelijkheden betreft sluitertijden, maar niet zo heel ruim. Ps.. No offence maa de camera die je hebt is in '99 op de markt gekomen.. Bloos De techniek is sinds die staat betreft digitale fotografie denk ik een heleboel vooruitgegaan Knipoog

Hahaha, ja ik zou graag een nieuwe willen maar heb echt geen geld. (En geen inkomen)
Ik zal eventjes laten zien wat ik voor elkaar krijg met mijn camera. (Ook over m'n compositie's mogen tips!)

http://img419.imageshack.us/img419/4258/rijfoto7ea8.jpg
http://img431.imageshack.us/img431/7435 ... o12lz8.jpg
http://img189.imageshack.us/img189/3476/rijfoto6hj4.jpg

*Edit: Van helemaal opzij is niet te doen. Dan krijg ik een vage vlek. Nagelbijten / Gniffelen

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:39

Sander_ schreef:
Boyke_Candy schreef:
Voor een redelijke of mooie actiefoto, moet je toch gaan voor een spiegelreflex.

Wat een onzin zeg. Met mijn Fuji S5600 maakte ik voorheen ook scherpe foto's die voldoende kwaliteit hadden (zeker gezien de prijs). Een SLR is gewoon 'nog' beter, om het zo maar te zeggen.

Ook binnen? Sorry, dat stond er niet duidelijk misschien maar binnen maak ik toch echt geen foto's die scherp zijn. Maarja, als jij die wel hebt, dan laat maar zien Haha! (ken die camera verder ook niet dus ja...)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:51

ik heb ze ook met de fuji finepix s5600

zal hem even uploaden

Afbeelding
Afbeelding
bij de 2e bewoog ik zelf perongeluk

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:48

Ik vind de 2e toch echt niet scherp... Maarja, dat kan aan mij liggen :_ De skippibal beweegt toch wel duidelijk.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:32

Boyke_Candy schreef:
Ik vind de 2e toch echt niet scherp... Maarja, dat kan aan mij liggen :_ De skippibal beweegt toch wel duidelijk.

Hier ga ik in mee, dat is duidelijk geen handbeweging want de rest is tot zover scherper dan de bal zelf. Snappie? Vork

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:15

even een vraagje,
hoe doe je dat scherp stellen op het paard of op het oog etc. ?

ik ben maar amateur fotograafje Tong uitsteken met amateur-camera.. wel blij van mn camera, helemaal net duur, maar trekt mooi, en niet bewogen Haha!
minder scherp als andere, maar gelukkig niet wazig/bewogen! Lachen