Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoom.nl schreef:Het is best lastig om zo'n filter/lens netjes op te poetsen zonder krassen te maken. Bij de fotospeciaalzaak vind je speciale reinigingsdoekjes, zoals die van Photo-Clear, evenals lenstissues voor eenmalig gebruik. Pas op met brillendoekjes: sommige daarvan bevatten siliconen die de coating kunnen aantasten. Blaas eerst voorzichting eventuele zondkorrels weg voordat je gaat poetsen!
Citaat:Licht
Diafragma en sluitertijd hebben alles te maken met licht. Als het diafragma ver open staat valt er veel licht naar binnen. Bij een groot diafragma heb je ook maar een klein stukje scherp (veel scherptediepte). Bij een klein diafragma heb je dus heel veel scherp, maar valt er minder licht naar binnen. Let op; een klein getal is een groot diafragma en een groot getal is een klein diafragma.
Het verband met sluitertijd; Bij een groot diafragma valt er dus meer licht naar binnen, waardoor je een snellere sluitertijd kunt gebruiken. Bij een klein diafragma heb je een langere sluitertijd, hiervoor zal je soms een statief (of muurtje. of bankje. of wat dan ook) nodig hebben.
ISO
Normaal gesproken moet je zo min mogelijk aan je ISO zitten. Bij camera's is vaak 100 of 200 de normale ISO-waarde. Bij weinig licht kun je de ISO verhogen, dan kun je een snellere sluitertijd gebruiken. Je moet er altijd op rekenen dat je dan een slechtere kwaliteit foto's krijgt door middel van ruis. Bij sommige 'rauwe' (vaak zwart-wit) foto's kan ruis juist wat toevoegen.
Boyke_Candy schreef:Voor een redelijke of mooie actiefoto, moet je toch gaan voor een spiegelreflex. Lukken de actiefoto's buiten wel? Of alleen binnen niet? Zelfs binnen is nog lastig fotograferen met een spiegelreflex. Je hebt er een duurdere lens voor nodig om altijd het beste resultaat te krijgen binnen.
Kasmir schreef:Boyke_Candy schreef:Voor een redelijke of mooie actiefoto, moet je toch gaan voor een spiegelreflex. Lukken de actiefoto's buiten wel? Of alleen binnen niet? Zelfs binnen is nog lastig fotograferen met een spiegelreflex. Je hebt er een duurdere lens voor nodig om altijd het beste resultaat te krijgen binnen.
Nee binnen ga ik niet eens proberenBuiten, gewoon redelijke foto's.
Het zit er dus waarschijnlijk niet in, da's jammer. Je zal maar graag foto's maken maar niet zulk
goed materiaal hebben
knabbelgirl schreef:ik heb ook de fuji finepix s5600 en ik ben er zeer tevreden over. Alleen 1 vraag, hoe werkt dat S, P enz eigenlijk, daar durf ik niet echt aan te komen
Boyke_Candy schreef:Voor een redelijke of mooie actiefoto, moet je toch gaan voor een spiegelreflex.
Bienotje schreef:Kasmir, heb je model even opgezocht en eerlijk gezegd wordt ik nu ook niet echt warm van de specificaties
Edit: Zie net dat je camera wel mogelijkheden betreft sluitertijden, maar niet zo heel ruim. Ps.. No offence maa de camera die je hebt is in '99 op de markt gekomen..De techniek is sinds die staat betreft digitale fotografie denk ik een heleboel vooruitgegaan
Sander_ schreef:Boyke_Candy schreef:Voor een redelijke of mooie actiefoto, moet je toch gaan voor een spiegelreflex.
Wat een onzin zeg. Met mijn Fuji S5600 maakte ik voorheen ook scherpe foto's die voldoende kwaliteit hadden (zeker gezien de prijs). Een SLR is gewoon 'nog' beter, om het zo maar te zeggen.
Boyke_Candy schreef:Ik vind de 2e toch echt niet scherp... Maarja, dat kan aan mij liggen :_ De skippibal beweegt toch wel duidelijk.