[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:50

Nee, dat zie je verkeerd, je betaalt opnamekosten en de meeste fotografen die geven er dan een aantal foto's bij

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:50

Een fotograaf moet toch ook een bepaalde kwaliteit leveren? Als je foto's ertussen zou hebben die geen goede compositie, scherpte, belichting oid hebben dan is die kwaliteit toch niet haalbaar? En dan zeker achteraf commentaar hebben dat het resultaat toch niet is wat je was, want ze zijn helemaal niet allemaal van die kwaliteit die je van te voren hebt gekozen.

Zo werkt dat gewoon niet.. Een dealer levert zijn auto ook af met alle wielen goed vast, de rem goed werkend etc.
De kapper laat je ook niet naar huis gaan met de helft geknipt, de andere helft niet. Of de folies van de highlight verf er nog in. Of de verf niet uitgespoeld.

Ieder beroep werkt op een manier naar het resultaat toe.

Ik vind het eerlijk gezegd niet heel reëel van je. Maar ik denk ook dat als je een fotograaf kiest die bij je past, waarvan je het werk mooi vindt dat je die ene foto met de ogen dicht of de compositie naar wens van fotograaf niet goed niet zult missen. Als dat überhaupt het geval is. Dan krijg je toch wat je wil en heb je toch het gewenste resultaat? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:53

Onali schreef:
Ik snap dat wel dat de klant alle foto's wilt zien.
Heb dat zelf ook gehad, de fotografen waren dan weliswaar vriendinnen maar wat zij mooi vonden vond ik niet mooi of ik zag dan liever een andere foto dan degene die zij hadden uitgekozen.

En ik snap dat je als fotograaf de beste foto's wilt showen, maar dat wil niet zeggen dat de 'mindere' foto's niet in de smaak zullen vallen bij de klant.
Is nog altijd mijn paard en ik ben bekend met zijn uitdrukkingen en als klant zijnde betaal ik.

Ik kies niet zelf de foto's de de klant krijgt. Ze mogen kiezen, maar niet uit alle foto's. Degene die technisch niet goed zijn worden weggegooid. Een paard dat wegloopt bijvoorbeeld, maar soms ook 1 waar ik als fotograaf een fout gemaakt heb qua instellingen of een testshot. Tussen de foto's die wel goed genoeg zijn in mijn ogen zitten ook foto's die ik zelf nooit zou kiezen, maar ik weet dat soms een bepaalde foto typisch dat paard/dier is en dus speciaal voor de eigenaar. De klant betaalt wel, maar de foto's zijn de reclame van een fotograaf, dus ik moet er zelf wel achter staan. Ik doe dus bepaalde bewerkingen niet, omdat dat niet bij mij past. Aan de andere kant kunnen ze dat van te voren zien en overleg ik wat ze zoeken, bekijken we eventueel samen voorbeelden en noem maar op. Soms komt het wel voor dat de beste foto niet gekozen wordt, maar ik kan die wel zelf gebruiken.

Maar ze krijgen ze niet allemaal, dat zou kunnen, maar dan moeten de prijzen omhoog. Het is een hobby, maar ook werk en ik hoef er geen verlies op te draaien. Soms heb je een hele makkelijke shoot en heb je enorm veel foto's die goed genoeg zijn, maar soms is het moeilijker en zijn er dus minder foto's uiteindelijk. Ik heb wel eens een opdracht gedaan waarbij de klant alle gelukte foto's wilde hebben, maar dan komt er dus een ander prijskaartje bij kijken.

Aan de andere kant ben ik wel een lastige klant. :') Juist omdat ik veel foto's zelf kan maken van mijn dieren zoek ik bij een fotoshoot bepaalde beelden en een bepaalde sfeer. Die zijn best te vinden, maar soms gewoon te duur. Niet te duur voor de kwaliteit, maar wel voor wat ik er op dat moment aan uit wil of kan geven. Dan houdt het op, dat is niet het probleem van de fotograaf, maar van mij als klant.

Ik snap dit topic wel, ik sta netjes ingeschreven, alles officieel geregeld, maar het is niet druk. Ik ben nog aan het twijfelen of ik door blijf gaan, hoewel ik wel altijd bezig blijf voor bekende. Niet gratis, want met gratis shoots heb ik meer gezeur gehad als met degene waar voor betaalt wordt. Nu is mijn site een stuk goedkoper, uit mijn hoofd 50 euro per jaar voor de hosting inclusief mail en de domeinnaam. De software is duurder, maar die gebruik ik voor mezelf ook, dus die zou ik blijven houden.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-03-19 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:53

Om in de vergelijking van de bakker te blijven: de mislukte broden of gebakjes komen niet in de winkel terecht.
De auto's die niet door de testen en selecties komen, komen niet bij de klant.

De foto's die niet passen bij hetgeen de fotograaf voor staat, komen dus ook niet bij de klant.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:56

DeMolenhoek schreef:
Zoals ik al eerder in het topic heb aangegeven ga ik nooit bij een fotograaf die maar een beperkt aantal foto’s wilt geven. Ik vind dat geen service. Vanaf nu ga ik ook auto’s verkopen met maar 3 wielen. Ik heb het 4de wiel wel maar dat is dan wel bij te betalen.

Dat is nu eenmaal mijn mening, daar hoef je het niet mee eens te zijn.

Nee, als jij een nieuwe auto koopt maar bedrag x jouw budget is, dan heb je kans dat je er dus geen airco bij krijgt, geen speciale lakkleur, geen andere luxere opties. Ook bij auto's heb je pakketten en bij tweedehandsauto's kan je voor een bepaald budget ook bepaalde auto's kopen, maar niet die hele luxe met alles erop en eraan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 10:58

DeMolenhoek schreef:
Het gaat er vooral over dat de fotograaf de belichting of compositie niet goed vind dat je die niet krijgt. Ik wil die wel. Niet moeilijk te begrijpen toch? Een foto waar geen paard meer op staat is vrij logisch ja dat je er niets mee bent... Maar met de ogen toe, of een oortje niet naar voor etc wil ik gewoon allemaal.

Als jij een shoot bij mij zou boeken krijg je, afhankelijk van welk pakket, een x aantal foto's (15 Of 25).

Persoonlijk werk ik met een systeem waarbij de klant zelf kiest welke foto's. Ik selecteer zelf eerst wel de foto's uit want het kan altijd zijn dat er een onscherp is, onjuist belicht of een compleet verkeerd moment is.
Meer foto's bij bestellen kan altijd.

Als jij het daar niet mee eens bent en jij wilt perse alle foto's dan zul je ofwel meer moeten betalen, ofwel op zoek naar een andere fotograaf. Maar ik wens je succes dan want ik ken geen fotografen die je alle foto's sturen.

Sowieso is dat onbegonnen werk. Op een shoot schiet je gemiddeld zo'n 150-200 foto's. Als je die allemaal moet gaan nabewerken... je bent zo een half uur per foto bezig. Doe dat even keer 200 en je zit al op 100 uur werk. Doe dat even keer het minimumloon a 10 euro en je zit al op 1000 euro... En dan heb je niet eens de tijd erbij gerekend die de shoot of de reis heeft gekost.

Dus ja bij mij kun je zelf je foto's kiezen uit de selectie die ik heb gemaakt.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:59

DeMolenhoek schreef:
Jullie leveren toch ook een onvolledig product? Want ik krijg niet alle foto’s terwijl ik wel betaal voor de shoot. Dat is een even kromme vergelijking als het brood van de bakker hoor. Ik betaal jullie ook voor een volledig product en dat zijn alle foto’s

Gelukkig heb al genoeg proffesionele fotografen gevonden die wel zo werken, dank je.

Nayomie: Dan moet je maar gratis werken als je de betalende klant niet tegemoed wilt komen.

Ik kom hier even op terug, je betaalt voor een product. Dat klopt!

maar stel dit is het product:
- pakket 3: Combi-pakket.

Bij dit pakket krijg je 5 nabewerkte rijfoto's + 8 nabewerkte portretfoto's, op klein formaat, met logo, die je overal voor mag gebruiken. Foto's nabestellen is mogelijk. Ook bij dit pakket mag je zelf de foto's uitkiezen die ik voor je ga bewerken. Dit zijn niet alle foto's maar een voorselectie.

Dan krijg jij van de fotograaf dus 13 foto's en dat is het hele product, dus ik vind jou vergelijking nergens op slaan.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:00

Ik heb snel alles even doorgelezen. Ik laat ook niet alle onbewerkte foto's zien om de klant daar uit te laten kiezen.
Soms zal ik 2 foto's in photoshop samenvoegen en dat weet de klant dan niet. Bijvoorbeeld als ik foto's maak van 2 paarden bij elkaar, en de ene kijkt op foto 1 heel leuk, de andere kijkt op foto 2 heel leuk. Die voeg ik dan samen en misschien wordt dat dan wel de favoriete foto van de klant. Als de klant de foto's uitkiest is er de kans dat dat niet meer mogelijk is met de selectie die hij of zij kiest.

De vergelijking van de 3 auto wielen op vorige pagina begrijp ik niet. Je betaalt bijv. voor 15 foto's, dan krijg je ook 15 foto's. Je krijgt gewoon letterlijk waar je voor betaalt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:03

DeMolenhoek schreef:
Als ik bij de bakker betaal voor een brood wil ik mijn brood. Niet maar 3/4de omdat die er net wat te hard gebakken uit ziet. Ik vind jullie juist heel erg uit de hoogte doen. Mensen betalen jullie en dan hebben jullie serieus het lef om te zeggen dat ze niet eens alle foto’s krijgen? Excuseer?

Om even in jouw stijl te reageren: Zo'n klant als jij wil ik geen eens hebben. Succes ermee.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:04

Ik weet niet of ik hier echt thuis hoor, aangezien ik geen fotograaf ben en ook geen model :+
Maar als simpele burgerconsumentdinges; ik ben weinig fotografen tegengekomen waarvan ik dacht dat ze te veel vragen. Zeker zitten er fotografen bij die voor mij gewoon boven budget liggen, maar een enkeling springt er dan voor mij wel uit en dan ben ik bereid daarvoor te sparen omdat, in mijn ogen, het dan de prijs waard is. Als ik vind dat dat niet is, dan boek ik niet.
Niet omdat de ene beter is dan de andere, het heeft in mijn geval puur met smaak en stijl te maken. Dat is ook waarop ik een fotograaf zou selecteren.

Ik ga ook bij kennissen foto's maken, of als ik een leuk paard zie durf ik wel eens te vragen of ik mag langskomen, maar zodra je geld gaat vragen vind ik dat je 100% altijd kwaliteit moet kunnen garanderen.
En vice versa, als iemand vraagt of hij hier eens mag langs komen dan is iedereen welkom. Al is het maar omdat ik een reden heb voor koffiekoeken te halen! Maar dan verwacht ik ook niet levering binnen 3 dagen en 20 bewerkte foto's.

Geven en nemen, fotomeetings zijn niet per definitie slecht, alle fotografen die meedoen kiezen daar zelf voor en weten dat er geen vergoeding is, modellen weten dat het voorbereiding vraagt en dat fotografen dit voornamelijk voor zichzelf doen, je houdt gewoon rekening met elkaar vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:06

Och jongens toch. Nu betaal je al voor een shoot en mag je ‘van geluk spreken’ dat je nog foto’s krijgt? Ik denk dat jullie hier jullie antwoord hebben hoor. Jullie hebben net de vraag van het topic beantwoord. Ik heb al aangegeven genoeg proffesionele fotografen te hebben gevonden die het wel doen als je het vraagt.

CharleyT: Wel , dat laat ik nu echt niet aan mijn hart komen zie :D

Er worden meningen gevraagd, ik geef mijn mening maar oh jee, wat een gejank direct. Proffesioneel, echt.

Ninaphilo: Nogmaals: Ik ga nier naar fotografen die maar een beperkt aantal foto’s willen leveren. Ik betaal voor alle foto’s en ik vind zo pakketten niet kunnen.

MIJN MENING. Ik heb toch nog altijd recht op een mening, niet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-19 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:08

DeMolenhoek schreef:
Zoals ik al eerder in het topic heb aangegeven ga ik nooit bij een fotograaf die maar een beperkt aantal foto’s wilt geven. Ik vind dat geen service. Vanaf nu ga ik ook auto’s verkopen met maar 3 wielen. Ik heb het 4de wiel wel maar dat is dan wel bij te betalen.

Dat is nu eenmaal mijn mening, daar hoef je het niet mee eens te zijn.

Je klets onzin weet je. Je weet niet hoeveel foto's er gemaakt zijn, en is de afspraak 20 foto's krijg je die echt wel.
En die vergelijkingen van je met een brood en een auto raken kant nog wal.

Anoniem

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:09

Er kwam nochtans een fotograaf af met de vergelijking van het brood hoor?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:10

Nee, jouw vergelijking gaat niet op.

Ik doe het ook hoor, als er om gevraagd wordt. Zien mag je ze sowieso, dat is standaard. Niet helemaal onbewerkt trouwens, maar ook nog niet af. Alleen als je ze allemaal wil hebben, dan wordt de prijs anders. Juist omdat ik 'adverteer' met een shoot inclusief zoveel foto's voor die prijs, net zoals de autodealer met de prijs voor auto A met opties B en C. Bij andere wensen gaan we in overleg en wordt de prijs anders.

Ik ben misschien vrij makkelijk, maar met wat overleg kan er een hele hoop. Maar dat is ook omdat het voor mij eigenlijk een uit de hand gelopen hobby is en ik er niet van hoef te leven. Ik kan dus ook wat soepeler omgaan met uren bijvoorbeeld. Ik hoef niet perse elk uur betaald te krijgen, maar ik wil ook geen verlies draaien en er veel geld op toe moeten leggen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-03-19 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:11

DeMolenhoek bedoelt heel simpel dat ze nooit een fotograaf zou nemen die maar 20 foto's levert is toch niet zo moeilijk te begrijpen uit haar berichten. Ze hoeft de hele slecht niet maar het grootste deel wel. Zou ik ook willen en dat zal inderdaad ook echt wel een reden kunnen zijn dat er minder betaalde opdrachten zijn omdat je maar beperkt aantal foto's krijgt en mensen daar niet (meer) tevreden mee zijn.
Kan je als fotograaf niet mee eens zijn maar een klant zoekt iets wat bij hun past.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 15-03-19 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

DeMolenhoek schreef:
Och jongens toch. Nu betaal je al voor een shoot en mag je ‘van geluk spreken’ dat je nog foto’s krijgt? Ik denk dat jullie hier jullie antwoord hebben hoor. Jullie hebben net de vraag van het topic beantwoord. Ik heb al aangegeven genoeg proffesionele fotografen te hebben gevonden die het wel doen als je het vraagt.

CharleyT: Wel , dat laat ik nu echt niet aan mijn hart komen zie :D

Er worden meningen gevraagd, ik geef mijn mening maar oh jee, wat een gejank direct. Proffesioneel, echt.

Ninaphilo: Nogmaals: Ik ga nier naar fotografen die maar een beperkt aantal foto’s willen leveren. Ik betaal voor alle foto’s en ik vind zo pakketten niet kunnen.

MIJN MENING. Ik heb toch nog altijd recht op een mening, niet?

Ik dacht al, waar blijft de: Mijn mening vrijheid etc kreet, En wat jij gejank vind is gewoon een Mening en die mag je uiten toch?:):):)

nenahdm

Ben wel benieuwd naar die fotografen hun portfolio

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:12

Ik heb toch nergens gezegd dat ik die prijs er dan ook niet voor wil betalen?

CharleyT: Nee, ik ben brutaal, ga nooit een fotograaf vinden etc. Dat vind ik niet respectvol omgaan met een mening.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 11:12

Misschien ligt de crux hem niet in het feit dat de klant niet de hoeveelheid foto's krijgt die hij/zij wenst te ontvangen, maar in het feit dat de klant geen idee heeft hoeveel tijd, moeite en eigen geld een fotograaf in een fotoshoot stopt?

Ik heb duizenden euro's geïnvesteerd in mijn hobby en heb die er door opdrachten en nabestellingen er bij lange na niet uit.
De tijd en moeite die in het nabewerken gaat zitten wordt volgens mij door velen onderschat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:13

xTitanic schreef:
Ben wel benieuwd naar die fotografen hun portfolio

Je bent welkom bij mij thuis want de foto’s hangen hier groot op.

Denk je nu echt dat ik nog ga mee gaan in dit hele spelletje om koste wat kost mijn gelijk te blijven dat ze bestaan? Ze bestaan, ik heb ze al geboekt ik het verleden en ben uiterst tevreden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-19 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:14

DeMolenhoek schreef:

CharleyT: Nee, ik ben brutaal, ga nooit een fotograaf vinden etc. Dat vind ik niet respectvol omgaan met een mening.

Ah, mijn excuses dan. Dan heb ik je verkeerd begrepen. En ik doe het normaal niet, maar bij de vraag van een klant of dat kan gaan we in overleg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 11:15

DeMolenhoek schreef:

Maar jij zou wel voor een constructie kiezen waarbij je per foto betaald, in plaats van per pakket? Dus geen pakket van 40 euro voor 15 web bestanden en 2 grote bestanden, maar gewoon een vast bedrag per foto betalen?

Het vervelende is dat daarbij de tijd van de fotograaf niet gegarandeerd vergoed wordt. Als fotograaf zijnde kun je je tijd verwerken in de shoot. Maar als de klant uiteindelijk bijvoorbeeld maar 1 foto koopt dan heb je veel moeite en tijd gestoken in alleen die ene foto. Er zal dus wel een soort starttarief moeten zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:16

DeMolenhoek schreef:
Jullie leveren toch ook een onvolledig product? Want ik krijg niet alle foto’s terwijl ik wel betaal voor de shoot. Dat is een even kromme vergelijking als het brood van de bakker hoor. Ik betaal jullie ook voor een volledig product en dat zijn alle foto’s

Gelukkig heb al genoeg proffesionele fotografen gevonden die wel zo werken, dank je.

Nayomie: Dan moet je maar gratis werken als je de betalende klant niet tegemoed wilt komen.

Als stille mee lezer moet ik nu toch even reageren. Al vanaf dat er analoge commerciële diensten werden aangeboden krijg je alleen datgene waar de fotograaf achter staat. Dat je nu digitaal makkelijker doorschiet betekend niet automatisch dat je ze allemaal krijgt (vooraf in overleg kan veel maar het is niet juist om er automatisch vanuit te gaan).
Ik vind dat hondsbrutaal eerlijk gezegd. En die vergelijking met de auto slaat helemaal nergens op en als je hem dan wilt maken dan gaat het erom dat je als klant zijnde juist de betrouwbare auto krijgt en niet het maandagochtend model. :\

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:18

Marjoow, dat is ook het lastige. Ik heb een tijd wel zoiets gedaan, een bedrag voor de shoot en dan foto's per stuk kunnen bestellen. Je hebt klanten die dat heel fijn vinden, maar ook een hoop die dan niet blij zijn, omdat ze niks krijgen. Dat de prijs toen ook anders was en ik netjes uitgelegd had hoe het werkte was van te voren goed, maar achteraf zorgde dat wel voor wat teleurstelling vooral van mijn kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:18

Marjoow: Juist. Ik kies dan uit de ruwe foto’s en die worden bewerkt. Ik betaal dan een vaste prijs voor de shoot sowieso. Of ik betaal een hogere prijs. Zijn er 20 foto’s mooi dan was ik misschien goedkoper geweest met een pakket, zijn er 45 foto’s mooi dan heb ik waar ik voor betaalde. Dus een shoot van €200 voor 15 foto’s wordt dan €300 bv maar dan kan ik kiezen uit alles.

Magda: Nogmaals: Mijn mening.

Het is toch juist goed dat mensen andere meningen en ideeën hebben? Daarom boeken sommigen bij a en de andere bij b.