Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
proudmama schreef:Mijn dochter was 10 jaar geleden paardenfotografe, werd veel gevraagd ook door “ de grote namen “ op wedstrijden etc.
Ging prima , wist de beste momenten te pakken, echt vak apart.
Tot er mensen kwamen die gingen bewerken, beentje iets meer naar voren, oortjes goed en nog veel meer wat een “ perfect” beeld gaf.
Dat werd duidelijk de trend, maar niet mijn dochters stijl die het zo natuurlijk mogelijk wilde houden, en ze hield weinig klanten over.
Ze fotografeert nog wel, maar alleen als hobby, niet meer als werk, en ook zij bewerkt heus wel eens wat, halstertouw weg, teugels uit zicht, maar niets bij de paarden en mensen, echt tegen haar principe, want niets is perfect.
Kabayo schreef:Die blackfoto's vind ik dan weer een voorbeeld van moeten bewerken omdat de fotograaf gewoon niet goed genoeg is, en helaas is dat tegenwoordig hoe men vooral blackfoto's maakt, wat de kwaliteit ervan niet ten goede komt. In 99 van de 100 gevallen kun je het gewoon zien: ofwel omdat de belichting of het contrast in het paard niet klopt, ofwel omdat de manen en staart er nogal afgehakt uitzien. Dat zie je in jouw voorbeelden ook.Ik vind bewerken tot op een bepaald punt mooi. Wat donkerder maken of juist wat lichter. Het touwtje weg werken. Of net 1 of 2 oren naar voren toveren als je echt net dat perfecte plaatje hebt maar ze net die ene seconde niet blij kijkt.
Ik heb onlangs een shoot gedaan waar ze wel vlinders heeft geshopt. Natuurlijk kan ik 'm ook zonder de nabewerking krijgen. Maar eigenlijk heeft het wel wat
[ [url=m/X8yewy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Net als dit toegevoegde blaadje
[ [url=m/1ppY4M.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze lucht is geshopt. Maar ik vind m retegaaf
[ [url=m/CaOcjU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo was de lucht die avond
[ [url=m/fitALK.jpg]Afbeelding[/url] ]
En blackfotos vind ik gewoon dat ze nabewerkt moeten worden
[ [url=m/7Crjuz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Anders krijg je dit
[ [url=m/S2FEjI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verder niet bewerken alleen donkerder/lichter maken vind ik ook mooi
[ [url=m/naMt9i.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oijKeS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2xa1UB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar zonder enige nabewerking kan ik ook zeker waarderen. Gewoon puur
[ [url=m/9hev3G.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pgV66c.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mu1CRB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Y7SVJC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vwKICf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus ja. Eigenlijk zou ik alles wel kunnen waarderen. Hangt ook echt wel van de bewerking, fotograaf en de foto zelf af
Goof schreef:Kabayo, wat ik zonde vond van die fotoreeks op het strand, was dat er op iedere foto exact dezelfde lucht in was gefotoshopt waardoor het er echt heel nep uit ging zien. En dat vind ik doodzonde en eigenlijk een voorbeeld van slecht bewerken.
Onali schreef:Goof schreef:Kabayo, wat ik zonde vond van die fotoreeks op het strand, was dat er op iedere foto exact dezelfde lucht in was gefotoshopt waardoor het er echt heel nep uit ging zien. En dat vind ik doodzonde en eigenlijk een voorbeeld van slecht bewerken.
Dit, ik vond ze echt vreselijk![]()
Er was imo niks mis met de echte lucht.
Ik vind dit echt een voorbeeld van overbewerken.
MyWishMax schreef:Dat is dus het verschil. Je kan extreem bewerken, maar als de lichtinval, de witbalans en sowieso de kleuren kloppen dan is de foto gewoon correct. Dat is gewoon kunst zoals abletodream bewerkt. En je weet dat het niet echt is, maar dat komt niet door de bewerking van licht enzovoorts maar juist door de extra dingen zoals de kledingof de echte fantasy toevoegingen. Dat is juist zo knap bij een goed bewerkte foto, dat je zonder voor foto niet ziet dat het licht, de kleuren of de temperatuur zo anders waren. Dat het hele plaatje techbisch klopt en zo geschoten had kunnen worden.
Smaak is geen goed of fout, maar er zijn qua bewerken zeker wel fouten te maken.
Het moeten bewerken van raw foto's vind ik anders. Helemaal zonder bewerken maakt niemand foto's, alleen als je in jpg fotografeert bewerkt de camera het bestand. Raw foto bewerken is gewoon het ontwikkelen van een rolletje. Daarna komen de extra dingen en een oor plakken is niet iets wat ik als extreem zie. Dat kan gebeuren met dieren, die werken niet altijd mee. Maar voorbenen hoger optillen op foto enzovoorts is voor mij wel te ver. Dat is ook persoonlijk idd. Maar technische aspecten zijn geen smaak. Dan loop je alleen tegen het verschil aan van mensen die ervaring hebben met fotografie en dat dus zien en mensen die het niet hebben en niet zien.
Goof schreef:Kabayo, wat ik zonde vond van die fotoreeks op het strand, was dat er op iedere foto exact dezelfde lucht in was gefotoshopt waardoor het er echt heel nep uit ging zien. En dat vind ik doodzonde en eigenlijk een voorbeeld van slecht bewerken.
ikke schreef:Niet afdrukt, op het verkeerde moment afdrukt, kortom: slechte timing.Captain schreef:Wat is dat nou weer voor onzin.
Dat ik te vaak zie dat men niet afdrukt.
In de chemische tijd, toen rolletjes voor de gemiddelde fotograaf 36 opnames hadden, was men kritisch in het afdrukken; ik ook.
Maar in het digitale tijdperk is dat niet echt een beperking meer......
Kabayo schreef:Die bolling heb ik echt nog nooit gezien op het strandwellicht zie je dat over een hele afstand, maar nooit op zo'n klein stukje als op de foto. De foto die nu uitgelicht staat lijkt niks aan bewerkt. Maar ik vind die horizon anders ook heel erg recht