Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 01:47

Ik vind het shoppen van benen, halshouding etc. ook echt not done! Je verbouwt inderdaad het paard. Met touwtjes etc. heb ik inderdaad niet veel moeite, hoewel ik die paarden los door de zee eigenlijk ook wat 'fake' vind. Ook al vind ik het prachtige foto's! Maar het daadwerkelijke veranderen van het paard zelf vind ik echt te ver gaan.

En dit begon natuurlijk allemaal met mensen, dit vind ik ook vreselijk. Je wordt enorm voor de gek gehouden!
En ja dan kun je stellen, het gebeurt en we accepteren het. Óf het gebeurt, er zijn geen wetten voor, dus we hebben het maar te accepteren.

Ik raad jullie aan de documentaire 'Beperkt Houdbaar' van Sunny Bergman eens te bekijken. Dit gaat weliswaar niet over paarden, maar over waar het mee begon, mensen (voornamelijk vrouwen). Over hoe we ongelooflijk voor de gek worden gehouden. En in het vervolg op deze documentaire zijn ze echt met een advocaat om de tafel gaan zitten en naar verschillende politici gestapt.
Dus het is niet you against the world in dit geval. Er zijn massa's mensen die het hier niet mee eens zijn, het probleem is alleen dat er geen wetten of regels zijn omtrent dit onderwerp, en dat je dus geen poot hebt om op te staan.

http://tvblik.nl/holland-doc/beperkt-houdbaar

Holland Doc
Beperkt houdbaar
8 maart 2007 | 6127 x bekeken | 0 reacties
In ‘Beperkt Houdbaar’ laat Sunny Bergman zich, net als in haar vorige films, inspireren door haar persoonlijke leven. Op 34-jarige leeftijd is Sunny bang om binnenkort niet meer aantrekkelijk te zijn, terwijl ze tegelijkertijd boos is dat vrouwen voortdurend op hun uiterlijk beoordeeld worden.

Deze innerlijke tegenstrijdigheid is de drijfveer voor een filmische zoektocht door een wereld waar vrouwen na hun 35ste niet langer houdbaar zijn. De cosmetische industrie vaart er wel bij en laat niet na Bergman en andere vrouwen te wijzen op hun tekortkomingen. Van kraaienpootjes tot schaamlippen, van hangborsten tot ‘zadeltassen’. Overal laat Bergman zich aan een kritische blik onderwerpen door plastische chirurgen, die graag het mes in haar zouden willen zetten. Ook gaat ze verhaal halen bij glossy's als de Cosmopolitan. Waarom schenken ze zoveel aandacht aan het uiterlijk, terwijl ze ook prediken dat vrouwen zelfstandig en vrijgevochten moeten zijn? Of is dat geen tegenstelling?

De film laat zien dat vrouwen zichzelf niet meer normaal vinden, omdat vrouwbeelden gephotoshopt en gelift zijn. Rimpels, tailles, borsten, alles kan op foto's opgepoetst worden, zodat vrouwen uiteindelijk proberen hun lichaam te vormen naar een onbereikbaar beeld. De foto wordt reëler dan de werkelijkheid.

Sunny Bergman maakt dit proces inzichtelijk bij een vaginakliniek in Los Angelos. Vrouwen en minderjarige meisjes laten daar hun schaamlippen verwijderen om meer te lijken op Playboy foto's, waarbij schaamlippen bijna helemaal weggepoetst zijn. Als doktor Matlock vervolgens de regisseuse zelf onder handen neemt, wordt duidelijk hoe subtiel zijn strategie is.

Regie: Sunny Bergman
Produktie: Valérie Schuit, Viewpoint Productions
Nederland, 2007
Bekijk uitzending

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 08:39

Photoshoppen met paarden gebeurd ook vaak, wss ook in tijdschriften. De 1 verandert alleen de lichtinval, maakt de foto iets duidelijker of wat dan ook, de ander gaat er helemaal aan frutselen (benen hoger ect).

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:53

Er is nogal een verschil of iemand een ernstig gephotoshopte versie van zijn eigen paard op een groot canvas aan de muur wil hangen of een foto van een wedstrijd waar het e.e.a. aan verfraaid is.

In de reclamefotografie is photoshop een onderdeel van het eindproduct, dat is duidelijk zichtbaar en daar doet niemand geheimzinnig over.
Maar in de journalistieke fotografie is bewerken toch echt beperkt tot de normale 'doka-handelingen'. Bij een nieuwsfoto in de krant verwacht je toch echt dat 'de werkelijkheid' gefotografeerd is en niet dat iemand een collage van twee foto's heeft gemaakt. Als kranten daar niet zorgvuldig mee om gaan en zoiets komt naar buiten, dan zijn ze meteen hun geloofwaardigheid kwijt.

Bij een foto van een loslopend paard op het strand kan ik zelf wel beredeneren dat er paaltjes of een halster oid zijn weggewerkt. Bij een foto in bijv. de Hoefslag van een wedstrijd ga ik er van uit dat die foto niet bewerkt is.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:09

lifaya schreef:
waar ik snap niet wat er nou negatief is dat mensen "denken" dat een paard los loopt en dat eigenlijk niet zo is? :') toch alleen maar mooi? dan heeft de fotograaf zijn/haar doel bereikt :) je longeerd een paard niet met het idee het hoofdstel/halster + lijn er aan te laten :')

Ik denk dat je hier misgaat. Volgens mij is fotografie niets anders dan het vastleggen van momenten & emoties en niet iets vastleggen wat je graag zou willen zien. Dan moet je in mijn ogen op zoek gaan naar dat moment. Ik wil me bij een foto niet afvragen of het werkelijk waar is wat ik zie.

Laurie

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:13

Daar heb je een goed punt Rhodos.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:14

Amen :j

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:40

Het ligt er heel erg aan wat je doel is met je foto's.
De meeste foto's die ik maak hebben als doel om mooie foto's te wezen, prikpaaltjes en lint staan daar niet zo mooi op en soms haal ik een halstertouw/teugel ook weg, maar ook lang niet altijd meer alleen als de foto er in zijn geheel van opknapt. Maar fotografeer ik in opdracht van bijv. de Hoefslag dan ga ik echt geen touwtjes of wat dan ook wegwerken :n

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:44

LisaDijk schreef:
De meeste foto's die ik maak hebben als doel om mooie foto's te wezen, prikpaaltjes en lint staan daar niet zo mooi op en soms haal ik een halstertouw/teugel ook weg, maar ook lang niet altijd meer alleen als de foto er in zijn geheel van opknapt. Maar fotografeer ik in opdracht van bijv. de Hoefslag dan ga ik echt geen touwtjes of wat dan ook wegwerken :n

Dat noem ik storende elementen in een foto. Net hetzelfde als een groot litteken op een paard's hoofd.
Dat doet bijna alle fotografen :j

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:48

Maar dat grote litteken HOORT bij het paard.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:49

Maar als dat paard dat litteken al jaren heeft is dat onderdeel van het paard, waarom zou je het dan gaan wegwerken.
Ik ga er van uit dat een fotograaf overlegt met de eigenaar of er dingetjes weggewerkt moeten woorden, hap manen eruit of een wond bij het oog ofzo.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:49

Wondjes werk ik wel altijd weg maar als een paard inderdaad een groot litteken al jaren op zijn hoofd heeft staan werk ik dat ook niet weg, alleen als de eigenaar er om zou vragen :) Tijdelijke "verwondingen" werk ik weg eventueel in overleg met de eigenaar. Maar iets permanents hoort er gewoon bij :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:53

Zelfs dan nog niet. Gaan ze maar naar een ander toe.
Wondje, hap uit de manen tot daar aan toe maar de rest is gewoon de boel verloochenen.
Een foto en een omstandigheid is nu eenmaal zo en hoort bij het moment.

Er zijn een aantal die zo goed kunnen bewerken dat het paard niet meer het paard in kwestie is en er dingen niet meer kloppen.

SaskiaKur

Litteken heb ik 't dan over dat een paard dag van te voren zijn heeft gestoten. Wel laat ik de originele foto zien en bewerk ik het niet af. Maar mocht de klant dit niet op het eindresultaat willen hebben dan haal ik dat weg. Maar dan 1 ziet de klant het originele en 2 weet ze het zelf.

Rennie89

LisaDijk schreef:

inderdaad zo zie ik het ook :) Ik wil een zo natuurlijk of rastypisch mogelijk portfolio, dan past een roundpen met een knap paard er bijvoorbeeld gewoon niet in en niet iedereen heeft een prachtige weide waar een paard los in mag :) Hoe jammer dat ook is, scheelt een hoop werk :')

Ik zie iets pas als nep als je het alleen met photoshoppen kan bereiken. Een halster wegshoppen en een paard dus "los" te laten lopen is niet iets wat je alleen met photoshop kan bereiken maar is wel de meest veilige optie om het maar zo te zeggen :P Ik heb ook paarden gehad die helemaal los mochten :j kan gebeuren hoor! en dan bereik je bijna hetzelfde resultaat als met prikpaaltjes of longeren :) Maar ik zie het liever zo veilig mogelijk :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:56

Voor mij is een foto nog steeds (bijna ouderwets) een momentopname, een kiekje, je wil iets vastleggen om te kunnen herinneren. Dat je de achtergrond zo knap mogelijk maakt, probeert het paard er netjes op te krijgen etc. is logisch, maar het verhevenen van fotografie tot een ware (bewerk)kunst... nee dat hoeft voor mij niet. Ik wil ook graag het ruwe materiaal na een shoot. geen bewerkte dingen :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:58

Ik gok dat weinig fotografen de originele bestanden erbij leveren na een shoot :) ik iig niet.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:00

zal je tegenvallen dan te weten dat ik altijd het ruwe materiaal krijg, van alle fotograven die hier geweest zijn. gaat meestal gelijk vanaf de camera op mijn laptop :)

maar betaal ook nooit voor shoots he, dat zal ook schelen ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:03

Echt? Kan me niet voorstellen welke fotograaf dat zou doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:03

Van Reindert weet ik het ja :j maar laten we het zo zeggen, de fotografen die ik ken zullen geen gratis originelen geven :) wat ook logisch is gezien je dan als fotograaf nooit nabestellingen zal krijgen

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:06

Ja maar dat heeft niks te maken met zomaar te gaan bewerken wat er niet is, oid. Dat heeft met de nabestelling te maken. Reindert houd de foto's puur natuur wat tevens prachtige foto's zijn :j

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:07

Nee, maar buiten dat vind ik dat het proces van de nabewerking er gewoon bij hoort.. Je wil toch zelf ook optimaal resultaat als je een som geld hebt neergelegd?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:07

Bij ons komen ze in principe ook niet op ons verzoek. We krijgen de vraag of ze mogen komen en dat is prima, maar dan wil ik de foto's zelf hebben. We hebben natuurlijk ook soms bijzondere dingen, geboortes van veulens etc.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:08

Marit schreef:
Nee, maar buiten dat vind ik dat het proces van de nabewerking er gewoon bij hoort.. Je wil toch zelf ook optimaal resultaat als je een som geld hebt neergelegd?

Absoluut dat heeft er zeker mee te maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:09

Tjah, ik vind dat photoshop er bij hoort, weliswaar niet een paard een gratis facelift geven ofzo, maar ik probeer wel echt "pennyplaten" te maken en dat is ook gewoon mijn doel :) Ik heb ook foto's in mijn portfolio waarbij ik niks heb hoeven te photoshoppen, maar toch kan je niet anders in de meeste gevallen :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:11

Ja maar jij doelt nu op belichting denk ik Renee? Dat werd in de doka ook al gedaan , vind photoshop daar dan misschien weer de verkeerde benaming voor dat is gewoon optimaliseren niet photoshoppen dat zie ik meer als in dingen wegwerken.