Fotografen zelf uitzoeken bij meetings.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 01:22

Ik ben het wel met je eens ts.
Ik bied mijn pony mits hier in de omgeving graag aan als model, iedere foto legt een ander moment vast.
Echter is het wel zo dat je van een betere fotograaf eerder foto's nabestelt, maar dit ligt ook aan de stijl van de fotograaf.

Zo ben ik echt gek van de foto's die creative Planet (Inge)van joy gemaakt heeft, maar ook de foto's van Sanne (sa-dyoshots) vind ik super gaaf.(misschien niet het beste voorbeeld gezien ze beide al zeer ver gevorderd zijn zeg maar)Terwijl het hele verschillende foto's zijn. En Sanne imo al zeer super goed foto's kan maken maar gezien ze nog jong is misschien ook buiten de boot valt voor dit soort dingen.

Sanne heeft overgens zelf een vriendin van mij benaderd voor een springshoot (capriootje) en die heeft gevraagd of ze joy ook niet op de foto wilde, en Inge ben ik bij een strandmeeting tegen gekomen.

Prof foto's kan ik ook voor naar mijn oom, met jaren ervaring en top kwaliteit. Maar juist diversiteit op een meeting trekt me, iedereen maakt andere foto's.

Zo heb ik ook een oud stalgenootje van 14 die fotografeert, die komt regelmatig op joy oefenen juist omdat ze haar nog erg moeilijk vind. Nu kan ze genieten van 2 bonte paarden tot haar beschikking en ik zie haar echt groeien.

Wellicht kan er met meetings rekening gehouden worden met de nog minder ervaren fotograven, zodat deze ook een kans krijgen? Verder als tip voor de fotograven die er dus niet door heen komen, stuur bokkers met paarden die je gaaf /goed voor je portfolio vind gewoon een berichtje, misschien kunnen ze Wel een keer een leuke dag met je maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:10

Het is makkelijk praten natuurlijk vanaf hier, maar ik vind dit topic (van twee kanten) vaak een éénzijdige kijk op het "probleem" geven. Er zijn duidelijk twee kanten (waardoor er IMO geen probleem is).

Bij de ene meeting wordt geselecteerd op kwaliteit van fotograferen,
bij de andere meeting op kwaliteit van snel reageren en hoe vaak je op bokt zit ;)
Door de selectie op kwaliteit maken IMO juist ook de andere enthousiaste fotografen die niet altijd 24/7 online kunnen zijn, toch nog een beetje kans om eens mee te gaan. Vorig jaar heb ik een hoop meetings misgelopen doordat ik pas na 1 - 3 dagen zag dat er een meeting was... ik ben welgeteld naar 2 (volgens mij) meetings gegaan, waarvan ééntje niet eens als fotograaf en de ander omdat het toevallig in Hilversum was en ik geluk had. Dit jaar vind ik het fijn dat ik bij sommige meetings door een andere vorm van selectie toch nog mee kan.

Vorig jaar had ik bij wijze van spreken net zo goed een topic kunnen openen met 'Selectie op snelheid van reageren, eerlijk?', want de kansen zijn daardoor ook nooit eerlijk en je zag heel vaak dezelfde bokkers op de lijstjes staan. Namelijk die met genoeg tijd om te reageren, internet op hun werk, of internet op hun smartphone om veel achter bokt te zitten, en veel vrije zondagen om mee te kunnen met shoots. Dat is niet voor iedereen mogelijk, dus misschien wel net zo min eerlijk of leuk...

Er zijn nu gewoon meerdere soorten meetings; selectie op volgorde van aanmelden van fotografen, selectie op volgorde van aanmelden van modellen, selectie op kwaliteit fotografen, selectie op kwaliteit van de modellen. Als je bij de ene niet mee wilt of kan, blijven er nog genoeg over, heel BM raakt overbevolkt ermee . Daarnaast staat het iedereen vrij zelf een meeting te organiseren en een selectie te maken waar jij je goed bij voelt, toch? ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:13

wijs gesproken Nikki! Ik sta nu ook onderaan een reservelijst omdat ik de meeting niet eerder heb gezien en vorig jaar ben ik ook naar 2 meetings gegaan. en bij de ene meeting stond ik óók op de reservelijst (en na een hoop afmeldingen kon ik alsnog mee) en bij de andere meeting ging ik mee als hulpje en ook wat gefotografeerd.

Verosjaak

Re: Fotografen zelf uitzoeken bij meetings.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:09

Nikki post precies wat ik ook wilde zeggen. Er zijn maar 2 opties en beiden hebben een oneerlijkheid in selectie van fotografen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:13

Wat mij betreft valt voor alle redenaties wat te zeggen. Ik weet echt nog wel dat toen ik met mijn eerste meeting 'mee mocht' en ik er erg naar uit keek omdat ik ook nog e.e.a. wilde en moest leren en verwachtte dat ook op de meeting te kunnen doen, dat ik bijzonder verbaasd was dat als ik één van de andere fotografen een vraag stelde of om hulp vroeg, dat ik te horen kreeg: ik geef mijn geheimen niet prijs :(. Dat was dan weer een domper van een hele andere orde. Waarom zo'n reactie vraag ik me dan af? Er lijkt wel een soort concurrentiestrijd gaande vaak, ipv samen een leuke dag doorbrengen en iemand de mogelijkheid te geven óf krijgen om nog iets te leren?

Wat dat betreft vindt ik het kiezen voor fotografen niet echt heel leuk, zeker niet als je ziet dat juist de beste fotografen, die toch al regelmatig shoots hebben, nu ook weer worden uitgekozen voor een speciale meeting. Dan zou ik de 'op volgorde van binnenkomst' wat eerlijker vinden. Aan de andere kant begrijp ik ook dat de goede fotografen het liefst mooie modellen fotograferen om hun portfolio uit te breiden en dat modellen het liefst hele goede foto's hebben en daar minder kans op is bij echte beginners.
Enige optie is dan om zelf een model te regelen zodat je kunt oefenen. Door veel uit te proberen zul je uiteindelijk ook beter worden, alleen is het soms weleens fijn een tip te krijgen zodat het leerproces wat sneller gaat.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:14

Mabotje schreef:
Wat mij betreft valt voor alle redenaties wat te zeggen. Ik weet echt nog wel dat toen ik met mijn eerste meeting 'mee mocht' en ik er erg naar uit keek omdat ik ook nog e.e.a. wilde en moest leren en verwachtte dat ook op de meeting te kunnen doen, dat ik bijzonder verbaasd was dat als ik één van de andere fotografen een vraag stelde of om hulp vroeg, dat ik te horen kreeg: ik geef mijn geheimen niet prijs :(. Dat was dan weer een domper van een hele andere orde. Waarom zo'n reactie vraag ik me dan af? Er lijkt wel een soort concurrentiestrijd gaande vaak, ipv samen een leuke dag doorbrengen en iemand de mogelijkheid te geven óf krijgen om nog iets te leren?

Wat dat betreft vindt ik het kiezen voor fotografen niet echt heel leuk, zeker niet als je ziet dat juist de beste fotografen, die toch al regelmatig shoots hebben, nu ook weer worden uitgekozen voor een speciale meeting. Dan zou ik de 'op volgorde van binnenkomst' wat eerlijker vinden. Aan de andere kant begrijp ik ook dat de goede fotografen het liefst mooie modellen fotograferen om hun portfolio uit te breiden en dat modellen het liefst hele goede foto's hebben en daar minder kans op is bij echte beginners.
Enige optie is dan om zelf een model te regelen zodat je kunt oefenen. Door veel uit te proberen zul je uiteindelijk ook beter worden, alleen is het soms weleens fijn een tip te krijgen zodat het leerproces wat sneller gaat.

Ja, dit heb ik ook eens gehad.. vond ik ook zo raar. :=

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:50

Oh apart, dat is helemaal niet wat ik als ervaring heb. Wij wisselen altijd heel veel informatie uit. Laatst ook weer (maar dan via bokt) een goede nabewerktip ontvangen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:59

Klopt Veronique, dat gebeurt uiteraard ook. Maar ik heb nu toch ook al een paar keer meegemaakt dat er door sommigen erg denigrerend wordt gedaan als je niet bij 'de club van goede fotografen hoort' zeg maar (op zo'n meeting).
Dat geeft echt geen fijn gevoel. Van jou heb ik toen geleerd, met de hondenmeeting, hoe een reflectiescherm te gebruiken. Erg tof vond ik dat en dát zijn juist leuke dingen. Al leer je maar één ding op zo'n dag, dan is die wat mij betreft al geslaagd.
Juist beginners voelen zich vaak al onzeker en ook wel wat 'minder' omdat je niet het niveau van andere fotografen hebt. Als je dan ook nog zo'n rare opmerking krijgt, dan doet dat je zelfvertrouwen niet echt goed...

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:08

Loiz schreef:
Maar mindere fotografen krijgen hierdoor eigenlijk een oneerlijke kans om een mooi portfolio te kunnen maken met meer dan bruine pony's, toch?

Ik heb juist maar 1 bruine pony er in staan :o
Moet nu opzoek naar bruine haha!

Ik vind het heel dubbel.
Aan de ene kant ben ik het met je eens: Ik ben het met je eens dat mindere fotografen nu niet gekozen worden. En het zijn veelal de zelfde die wel worden uitgekozen. Wat nou als je stijl net niet ligt als de stijl van de TS. Dan heb je al minder kans. En met reageren van als je met een dekhengst komt, dan krijg je geen goede foto's. Dat is het risico. :) Jij als eigenaar moet dan goed je best doen om je pony er zo goed mogelijk op te zetten. En meestal zijn er wel fotografen die het paard wel goed zet. Dit kan je dan doen door middel van gemixte groepen zoals al werd geopperd. Door zo'n gemixte groep, ben ik zelf er op vooruit gegaan en heb ik geleerd om bijv. te gaan met een reflectie scherm. (Dit om gewoon even tijdens een wisseling of pauze met de andere fotografen te klessebessen, wat hun ervaringen zijn).

Doordat je inderdaad een aantal keer niet word uitgekozen, begin je toch te twijfelen aan je eigen kunnen. Je word opnieuw onzeker (tuurlijk ik snap wel, dat is je eigen probleem) Maar zou iedereen dat niet hebben?

En ik heb nog een gevoel dat het wel "eerlijk" is. Maar daar kan ik me vinger niet op leggen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:15

Mitchall schreef:
Hoo eens even! Een speciale meeting is niet voor de betere fotograaf :n Ik zou bijvoorbeeld jùist
naar een speciale meeting gaat die een thema heeft of de paarden aparte kleuren hebben, het
staat nou eenmaal leuker in je portfolio wanneer je over veel variatie qua fotomateriaal beschikt.

Het is natuurlijk je eigen keuze om je aan te melden bij een meeting waarbij de fotografen door
TS gekozen worden. Je weet dat het kiezen dus op basis van smaak berust. Ach, het zij zo :)
Als je je bij veel fotomeetings aanmeld kom je er vast wel in.

Even iets heel anders: Is het dan ook niet zo dat de TS vaak de bokkers die zij (goed) kent eruit
kiest, of met wie zij kan carpoolen? Dat er dus met vriendjespolitiek wordt gespeeld? (gewoon pure
nieuwsgierigheid)

Ik denk dat dat ook een heel groot deel mee gaat.
Probeer maar eens objectief te blijven bij een persoon die je écht niet mag. :) Dat gaat moeilijker.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:21

smurffie schreef:
Echter is het wel zo dat je van een betere fotograaf eerder foto's nabestelt, maar dit ligt ook aan de stijl van de fotograaf.

Maar dat is toch prima juist? Een beginnende kan mooi oefenen en een portfolio uitbreiden en voor de meer ervaren fotografen is het de uitdaging wat mooie foto's te leveren voor nabestellingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:31

Mabotje schreef:
Juist beginners voelen zich vaak al onzeker en ook wel wat 'minder' omdat je niet het niveau van andere fotografen hebt. Als je dan ook nog zo'n rare opmerking krijgt, dan doet dat je zelfvertrouwen niet echt goed...

Heel erg vervelend, dat er onderling soms zo wordt gedaan. Nergens voor nodig, want samen kun je juist meer dan alleen, dat is toch het mooie aan meetings... :) Maar dit punt heeft echt níets te maken met het topic / de manier van selecteren.. Evenals de onzekerheid over wel of niet geselecteerd worden bijvoorbeeld.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:24

WildWings schreef:
Mabotje schreef:

Heel erg vervelend, dat er onderling soms zo wordt gedaan. Nergens voor nodig, want samen kun je juist meer dan alleen, dat is toch het mooie aan meetings... :) Maar dit punt heeft echt níets te maken met het topic / de manier van selecteren.. Evenals de onzekerheid over wel of niet geselecteerd worden bijvoorbeeld.

Dit punt niet, maar de rest wat ik aankaart wel lijkt me...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:30

Ik geef bijna altijd gewoon antwoord hoor, maar weetje, ik doe ook maar wat, en schijnbaar doe ik het redelijk goed, wat ik ook doe :') uitleggen is niet mijn sterkste punt (betreft dat andere fotografen hun "geheim" niet prijs willen geven )

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:24

Zelfde ervaring als Mabotje, de 'betere' fotografen vormen een kliekje.
Vind ik zelf ook jammer, en vind meeting met juist die namen juist veel leerzamer
omdat je met de 'mindere', onbekendere vaak meer leert omdat die ook willen leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:25

Is dat dan juist niet een argument vóór om te selecteren op fotografen, zodat je kliekje bij kliekje hebt? :')

(Niet mijn mening, maar kwam ineens in me op)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:35

Buiten wat hier verder gezegd wordt, denk ik dat een meeting in eerste instantie om de gezelligheid moet gaan. Iedereen moet een leuke dag/herinnering hier aan over houden. Althans, dit is toch de hoofdreden van een meeting organiseren? de hele ervaring, van elkaar leren etc.
Niet of er nu per se super foto's het resultaat zijn... Als de modellen dit willen moeten ze maar gewoon een dure fotograaf inhuren :´)
Natuurlijk moeten de foto's wel van enig niveau zijn, maar in mijn ogen is dit resultaat bijzaak.

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:54

Vind het ook erg dubbel,
Zie namelijk bij sommige echt kiekjes onstaan, en inderdaad de fotografen die veel contact hebben onderling en elkaar goed kennen, zie ik heel vaak op de lijst staan.
Dan vraag ik me af hoe eerlijk die selectie is gegaan, vind het jammer dat andere de kans niet krijgen!

Aan de andere kant snap ik dat ze niet alleen beginnende fotografen willen,
Maar ik vind dat de boktmeetings juist georgineerd worden om te leren of om de gezelligheid etc,
Als er 5 beginnende fotografen zijn en 5 "betere" dan is dat toch ook prima, dan hebben de modellen al sowieso meer dan 25 super foto's.
Maar bij elke meeting word er weer anders gekozen dus moeilijk om over te oordelen.

Ik geef me in ieder geval nooit op voor zulke meetings,
Ik ga mee voor een leuke dag en op zo'n manier heb ik er meestal weinig zin meer in.
En het is ook aan ts hoe ze de meeting wilt invullen en het heeft zijn voor en nadelen :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:02

Mitchall schreef:
lifaya schreef:
ik reis ook vaak, als ik naar een meeting ga, een eind. het is maar wat je er voor over hebt :) En nogmaals, er zijn meer dan genoeg meetings met gewoon een reservelijst en eerste komt die maalt blabla. Als je niet ver wil reizen, jammer dan :)

Dit vind ik een beetje krom :o Er zijn genoeg mensen die niet zelf kùnnen reizen, die bijv.
afhankelijk zijn van iemand anders. Ik moet meetings in de buurt uitzoeken omdat mijn
vader mij moet brengen, dan kan ik eventueel met de trein gaan maar dan zit je nog steeds
met het probleem dat je vanaf daar gaan kant op kan. Hopen dat een bokker je oppikken,
maar zulke kansen zijn klein
.

Dit is duidelijk een uitspraak van iemand die nog nooit mee heeft gedaan aan een meeting :)
Ik reis namelijk altijd met openbaar vervoer en bijna nooit kun je dan bij de plek komen waar is afgesproken. Iedere keer kon ik gewoon met bokkers carpoolen en daar hoefde ik niet eens veel moeite voor te doen. 1x in het topic vragen als het al niet is aangeboden. ;)
Je deelt de reiskosten en je wordt gewoon opgehaald van het station en weer weggebracht.

vwb het onderwerp van het topic: interessant.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:38

Zelfde ervaring als saskiakefie, maar dan als automobilist. Er gaat geen meeting aan me voorbij zonder dat ik iemand ophaal of breng :D .

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:44

Volgens mij is dit niet de bedoeling Boooooo, heb even getemd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:47

Maar er wordt steeds gezegd dat het juist leerzaam is voor de wat 'mindere' fotografen om met de wat 'professionelere' fotografen samen te kunnen werken, maar dan volg je toch gewoon een cursus? Een meeting is toch niet in eerste instantie een plek om 'te leren' maar vooral om samen te komen en mooie platen proberen te schieten? Of ben ik nu blond?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:52

Tja, het is een stukje ervaring op doen, netwerken, portfolioplaten schieten en met andere fotografen praten en zo toch ook weer wat bijleren.

Zoals mabotje al eerder schreef was de meeting waar ik haar mijn reflectiescherm liet zien en het nut ervan toonde heel leerzaam. Zo heeft ze met het reflectiescherm leren fotograferen en kan ze makkelijker de keuze maken om ook voor zo'n scherm te gaan.

Of als ik een bepaald probleem heb en dat dan Richard met de oplossing komt. We zijn tenslotte concullega's en je kan altijd van elkaar leren.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:45

En wat als een model nou een topic zou openen dat ze het gevoel heeft dat iedereen haar paard lelijk vindt omdat het dier nooit voor een fotomeeting uitgekozen wordt? Ik baalde ook altijd als een stekker als ik bij de gymnastiek op de basisschool weer eens als laatste stond te wachten en de klasgenoot die mocht kiezen en waar ik dan bij in het team kwam overduidelijk baalde van mijn aanwezig in het team. Tja, that's life.

Wat mij wel eens verbaasd is dat er nog geen een meeting geweest is waar de fotografen gewoon geloot worden. Want dat mee mogen op aanmelding vind ik persoonlijk ook erg oneerlijk, iemand die niet dag en nacht op bokt zit wordt maakt al bijna geen kans meer.

Overigens, ik ben 1 van de modellen bij zo'n meeting waar de modellen gekozen worden en ik doe ook juist mee omdat er kwaliteit wat betreft fotografen "gegarandeerd" wordt. Eerlijk is eerlijk, het kost mij ook een boel geld en tijd om naar een meeting te gaan, helemaal omdat die waar ik nu naar toe ga voor mij ook nog eens een eind weg is. Dan is het prettig om te weten dat het resultaat ook de moeite waard is. De modellen worden tenslotte ook op kwaliteit gekozen dus waarom zou ik als model niet ook voor kwaliteit mogen kiezen? Ik had me niet voor deze meeting ingeschreven, en al helemaal niet met Vado, als deze meet niet op deze manier opgezet was.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:46

Nee snap ik, maar als het doel ansich het 'leren van elkaar' zou zijn, dan moet daar gewoon een meeting voor worden gehouden. Dat is gewoon een andere insteek