Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:27

Maar is het niet zo dat als een klant alleen black foto's wilt ze ook al een fotoshoot kunnen hebben voor 20 euro? Of zijn ze wel "verplicht" om een pakket samen te stellen van minimaal 50 euro? Mensen nemen je voor een laag bedrag bijna of niet serieus. Het is dan wel hobby, maar wel een serieuze hobby toch? Je foto's zijn het hartstikke waard om meer te vragen! :)

En wat Femke zegt daar sta ik helemaal achter! Top geschreven weer femke! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:52

My_Little_P schreef:
Femke: Voor wat betreft de concurrentie van hobbyisten moet ik je wel gelijk geven, dat is ook zo. En ik wil me graag onderscheiden en mijn apparatuur up to date houden. Over de het stukje oneerlijke concurrentie op de markt van professionals ben ik het niet eens. Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik me in die markt voor mijn gevoel niet in begeef. Qua perfectie en originaliteit kan ik nog niet in de schaduw staan van fotografen zoals jij en Lisa!

Je zit natuurlijk ook in een totaal ander prijs segment.
Maar zelfs ik en Lisa zitten éigenlijk al echt op bodemprijs te werken voor een professional.

En met de komst van zó heel erg veel enthousiaste hobbyisten die zó ver onder de marktprijs een shoot van relatief hoge kwaliteit aanbieden, zullen er toch een aantal professionals zijn die daar wel degelijk last van zullen ondervinden en dat in hun portemonnee merken.

Iedereen die zich voor fotografie aanbiedt met een prijs die onder een eerlijke marktwaarde ligt, veroorzaakt daar eigenlijk al een onbalans in.
Goed, nu is het nou eenmaal zo dat dit gebeurd... En er zal ook nooit meer een tijd komen dat ál die mensen ineens hun prijs wél omhoog gaan doen. Tenminste, die illusie heb ik niet...

Maar het zou wel fijn zijn als zo veel mogelijk mensen zich daar wél bewust van worden.

Want ook bijv. de trend die bij veel hobbyisten terug te zien is: het weggeven van ontzettend veel (bijna) gratis foto's... Is iets waar je als professional tegenwoordig toch mee geconfronteerd wordt.
Want klanten zien dat als "normaal"... Om alle foto's er gratis bij te krijgen.

Door die trend is 't dus weer een hele kunst om klanten "op te voeden" en in te lichten over hoe weinig een prof op zo'n (voor de klant) hoog bedrag eigenlijk over zal houden.

Kijk, prijsverschillen en kwaliteitsverschillen zullen er altijd zijn.
Dat is niet alleen bij fotografie zo, maar ook bij vrijwel ieder ander marktsegment.

Voorbeeldje: Spijkerbroeken.
Je kunt bij de HEMA een prima relatief degelijke spijkerbroek voor (weet ik veel...) 15 (?) euro kopen...
Je kunt ook een iets duurdere halen... Bijvoorbeeld bij MANGO. Daar kost ie misschien 50,- euro
Of je gaat voor een unieke Couture broek... Die koop je voor 500,- euro.

Maar zowel Hema, als mango als die couture boutique zorgen wél dat ze met hun prijzen rendabel blijven.
Natuurlijk... die broek van de hema zal misschien niet zo lang mee gaan als die chique couture broek. Dus zij leveren wat in op kwaliteit.
Maar als bedrijf leveren ze niet in op "winst". Ze gaan niet zelf geld bij leggen, zodat jij in die leuke broek kunt lopen.

En dat is iets dat in fotografie nu WEL gebeurd...
Er zijn waanzinnig veel enthousiaste mensen die gratis of voor bijna niets fotograferen en zelf hun hobby betalen, waar hun klanten van profiteren.

En dát is wat ik bedoel met oneerlijke concurrentie.
Een professional KAN dat niet doen, want dan gaat z'n bedrijf failliet. Simple as that.

Daarom is het (ook als hobbyist) belangrijk dat je: natuurlijk rekening houdt met je eigen niveau... Maar WEL een rendabele prijs berekend.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:38

Over het rendement heb je gelijk, op zich, maar een hobby kost nu eenmaal geld. Verder denk ik dat mensen die gewoonlijk naar de Hema gaan, niet zo snel haute couture zullen kopen en andersom. Dan zitten we elkaar in ieder geval niet in de weg, is mijn redenering.

Belangrijker punt vind ik zelf, wat Lisa ook aangaf, dat ik (en met mij vast meerdere hobbyisten) wel graag serieus genomen willen worden. Te beginnen bij mijzelf :D

Dat is voor mij dan ook de voornaamste reden dat ik omhoog ga met mijn prijs op 1 januari. Wat het gaat worden moet ik nog heel hard over nadenken, maar dat komt wel goed ;)

Anoniem

Re: Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:23

Klopt, maar 't punt blijft dat ook de HEMA wel zorgt dat ze er geen geld bij hoeven doen.
Dus dat de klant wel zó veel betaalt dat het allemaal uit kan en de hema er niet aan failliet gaat.

Stel dat iemand voor 1 of 2 euro spijkerbroeken naast de Hema en de Mango zou gaan verkopen, omdat die het "leuk" vindt om spijkerbroeken te maken en die hobby "best wat mag kosten"... Dan is dat ook onder de marktprijs. Daar is voor een echt bedrijf nooit tegenop te boksen.
En dan zit je elkaar dus wél in de weg. Of in ieder geval: het heeft toch flink wat invloed op de markt.

Maak dan de keuze om het gewoon gratis te doen. Als die hobby wat mag kosten.
Of zorg voor een markt-eerlijke prijs, als je liever wel hebt dat je klanten betalen voor de slijtage van de apparatuur :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:35

Maar gratis is juist ook wel heel risico voor de markt. Zo zijn er ook fotografen die dol zijn op een bepaald paardenras / discipline en langs heel veel van deze paarden gaan om gratis te fotograferen omdat ze het leuk vinden en hun hobby is. Als hun kwaliteit niet veel verschild met een prof, want dat kan, waarom zou zo'n bedrijf/paardeneigenaar dan nog een fotoshoot boeken bij een prof? Ik denk dat de kans dan al veel kleiner is. Vooral als je je als prof fotograaf toevallig al jaren bezighoud met dat bepaalde ras en er komt een hobbyfotograaf die ineens alles gratis doet. Dan kan de hobbyfotograaf nog wel eens flink het gras voor de prof fotograaf wegmaaien. Ik denk dat je in alle gevallen er zeker wel een bedrag voor moet vragen. Als een fotograaf voor 60 euro een fotoreportage doet en gewoon aangeeft van; "joh ik doe het voor de hobby, ik vind het vreselijk leuk en daarom is mijn prijs zo laag" zou dat denk ik ook al een hele hoop schelen. Wat hier op bokt veel gebeurt is dat er voor 15 euro "professionele fotoreportages" te boeken zijn, want ja dat zie ik echt wel eens langskomen en dan is het zo op te zoeken dat diegene naar school gaat en net een week een spiegelreflex heeft. Ik denk dat die benamingen meer invloed hebben dan we denken, misschien wel meer dan de prijs...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:39

Femke: Wat ik me afvraag. Als ik fotoshoots aanbied voor bijv. €50,- en ik geef de klant daarbij €10,- aan tegoed voor afdrukken. Bereken je dan ook eventuele verzendkosten bij die €10,- of komen die er nog bij? En als je foto's bestelt, stuur je die dan gelijk naar de klant op of wil je ze eerst zelf bekijken en checken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:55

ja lisa. daar ga ik eigenlijk helemaal in mee.

marjoow: ik zou dat exl verzendkosten doen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:16

Ik baal steeds meer dat ik er niet was -O-

Ik snap helemaal dat je moet bereken hoeveel je vraagt, maar ik ben zo bang, dat als ik prijzen verhoog, dat mensen dan te veel verwachten..

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:24

Ik ben het ook wel eens met Lisa dat gratis (en dan ook nog alle bestanden op CD) niet goed is. En voor de profs, ik begrijp jullie standpunt heel goed hoor. Als je ziet dat mensen tegenwoordig zelfs hun paard als portfoliomodel aanbieden (heb er nog ooit een topic over geopend), tja, dan kun je wel stellen dat de markt verziekt is. En ja, mede door hobbyisten zoals ik :o

Maar ja, als je het helemaal gaat bekijken, dan zou je ook tegen fotomeetings kunnen zijn. Daar zijn er zoveel van, waarom nog Femke of Lisa laten komen als je daar kosteloos heen kunt? Ok, bij veel meetings zijn de fotografen echte beginners, maar er zijn er ook bij waar goede fotografen komen meeknippen (bijv HPE van Lisa). Ik heb daar niks op tegen overigens (behalve dat alle plekjes altijd al vergeven zijn :P), maar kan me voorstellen dat dat ook een doorn in het oog van de profs is.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:29

SplashIsLief schreef:
De notulen van de avond is hier te vinden.

Ik vind het heel jammer dat ik er niet bij kon zijn, dus ik ben heel benieuwd naar de notulen. Maar als ik op de link klik, krijg ik een melding dat ik geen toestemming heb om het document te openen. Kan ik het misschien nog ergens anders lezen?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:38

Hmmm kan hem ook niet meer vinden op de facebook pagina.
Heb er even een melding van gemaakt. Ik kan ze ook niet meer inzien.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:31

JolandaS schreef:
SplashIsLief schreef:
De notulen van de avond is hier te vinden.

Ik vind het heel jammer dat ik er niet bij kon zijn, dus ik ben heel benieuwd naar de notulen. Maar als ik op de link klik, krijg ik een melding dat ik geen toestemming heb om het document te openen. Kan ik het misschien nog ergens anders lezen?

Ik heb veel verzoeken gekregen gisteren, al deze mensen krijgen een bevestiging. Maar door bepaalde omstandigheden moet het even zo.
(Zit nu op mijn telefoon en gisteren de hele dag feest gehad)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 13:43

Ik kan ze nu lezen. Dank je wel!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:13

Zeer interessante discussie. Ik blijf even meelezen.
Op de vraag wie zijn inkomsten opgeeft: ik geef ze netjes op. Elk kwartaal.
Ik heb mij destijds ingeschreven bij de kvk ivm een aantal opdrachten die veel geld binnen sleepten en ik wilde niet in de problemen komen met de belastingdienst. Netjes aangemeld, nummertje gekregen + btwnummer en sindsdien geef ik alles netjes op. Op dit moment is het vrij rustig, maar elke euro geef ik netjes op. Liever dat, dan een fikse boete moeten betalen straks. Het gebeurd mij iets te vaak dat er boetes uit worden gedeeld. (Pas terug een goede vriend van me nog een fikse boete gekregen, dan ben ik blij dat ik alles netjes heb opgegeven want het zijn geen bedragen waar je even snel iets voor hebt liggen.)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:15

Kan iemand mij overigens het geen omtrent de belastingen uitleggen? Wanneer aangeven?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:46

Als je niet bij de kvk staat ingeschreven en geen belastingnummer hebt, dan moet je bij de jaarlijkse aangifte opgeven. Heb je wel een btw nummer, dan per kwartaal. Maar let op: je mag maar tot een bepaald bedrag bijverdienen voor je jaarlijkse opgave. Zit je daarover dan moet je btw gaan betalen bovenop je inkomstenbelasting.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 07-10-12 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:46

Babeth schreef:
Als je niet bij de kvk staat ingeschreven en geen belastingnummer hebt, dan moet je bij de jaarlijkse aangifte opgeven. Heb je wel een btw nummer, dan per kwartaal.

Euhh :o?
Ik heb nog nooit aangifte oid gedaan :o

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:48

Dat moet je officieel zelfs als je een auto op marktplaats verkoopt bij wijze van spreken. Valt onder inkomstenbelasting.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:50

Ik ben vorig jaar 18 geworden, mijn ouders regelen alles met de belasting...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:51

Toch hoor je het "officieel" op te geven. Wordt alleen bijna nooit gedaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:04

Maar wanneer moet ik me aanmelden bij kvk en btw gaan rekenen dan? Ik snsp het niet zo goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:35

Vanaf het moment dat je "mag" werken en dat ook doet, ben je verplicht om zelf je aangifte te doen ;)

Ben je gewoon af en toe bezig met een paar shoots voor je plezier en ben je géén bedrijf?
Dan hoef je je niet bij de kvk en btw aan te melden.

Let op: Dat MAG wel...
Iedereen die wil MAG een kvk nummer en btw nummer aanvragen. Zelfs als je een 'leeg' bedrijf start waar je vervolgens 0,0 meer mee doet. (hand voor mensen die zo gratis aan een makropas willen komen).

Maar verplicht is dat dus pas als je een bedrijf bent.
Wanneer ben je een bedrijf?
Dáár is men vrij "vaag" over. Er zijn een aantal criteria die ze daarvoor aanhouden en zelfs binnen die criteria is er een enorm "grijs" gebied.

Ben je geen bedrijf en dus geen kvk/btw, dan moet je de inkomsten uit je fotografie jaarlijks bij je inkomsten belasting opgeven (die je voor 1 april moet versturen).

@Babeth: er is geen bepaald max. bedrag dat je maar mag bijverdienen...
Als jij bijv. éénmalig een eigen gemaakt schilderij aan een kunstliefhebber verkoopt voor bijv. 20.000 euro en je bent niet van plan om dat vaker te doen... Dan ben je géén bedrijf. Maar gewoon een particulier met een incidentele verkoop uit hobby. Ook al heeft 't wel een flink bedrag opgeleverd.

Dat is de reden dat er ook zo'n groot grijs gebied is.
Iemand die bijv. met z'n hobby de apparatuur daarvoor bekostigd en verder geen winst wil maken, MAG wel kvk inschrijven, maar zal in de ogen van de belastingdienst vaak niet gezien worden als bedrijf. Dus gewoon op blijven geven bij resultaat uit overige werkzaamheden vinden ze dan ook prima. Omdat dergelijke mensen vaak meer geld "kosten" als bedrijf, dan dat ze "opleveren".

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:38

Maar wat gebeurt er als je dat niet opgeeft bij je inkomstenbelasting?
En als je dat wel doet, moet je er dan achteraf nog belasting over gaan betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:46

Als je je inkomsten opgeeft, en je komt boven een bepaalde drempelwaarde, dan moet je inderdaad belasting gaan betalen.
Dat is zo'n 40% belasting en nog een paar procent zorgwet.
Bij elkaar ongeveer 42-45%.
Dus dat moet je opzij zetten.

Als je niets opgeeft werk je zwart. En loop je de kans op erg hoge boetes, als ze je betrappen.
De pakkans is misschien niet heel groot (hoewel die kans natuurlijk groter is als jij een fotografie website hebt met prijzen erop, maar vervolgens nooit wat opgeeft), maar áls je gepakt wordt is het wel balen...

Een kennis van me had 't ook ooit uitgedacht dat die paar honderd euro die hij bijverdiende per jaar niet zo zouden uitmaken. Die heeft een naheffing gekregen en daar bovenop nog een boete van enkele duizenden euro's (over ALLE jaren dat hij die inkomsten had).

Ik ben daar toen erg van geschrokken.
Want ik had daarvoor ook altijd 't idee dat 't wel mee zou vallen als je die paar tientjes / paar honderd euro per jaar niet zou opgeven.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:57

Maar hoe weten die mensen bij de belastig nou of jij werkelijk wordt gevraagd om foto's te komen maken,en dus geld verdiend?