My_Little_P schreef:Femke: Voor wat betreft de concurrentie van hobbyisten moet ik je wel gelijk geven, dat is ook zo. En ik wil me graag onderscheiden en mijn apparatuur up to date houden. Over de het stukje oneerlijke concurrentie op de markt van professionals ben ik het niet eens. Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik me in die markt voor mijn gevoel niet in begeef. Qua perfectie en originaliteit kan ik nog niet in de schaduw staan van fotografen zoals jij en Lisa!
Je zit natuurlijk ook in een totaal ander prijs segment.
Maar zelfs ik en Lisa zitten éigenlijk al echt op bodemprijs te werken voor een professional.
En met de komst van zó heel erg veel enthousiaste hobbyisten die zó ver onder de marktprijs een shoot van relatief hoge kwaliteit aanbieden, zullen er toch een aantal professionals zijn die daar wel degelijk last van zullen ondervinden en dat in hun portemonnee merken.
Iedereen die zich voor fotografie aanbiedt met een prijs die onder een eerlijke marktwaarde ligt, veroorzaakt daar eigenlijk al een onbalans in.
Goed, nu is het nou eenmaal zo dat dit gebeurd... En er zal ook nooit meer een tijd komen dat ál die mensen ineens hun prijs wél omhoog gaan doen. Tenminste, die illusie heb ik niet...
Maar het zou wel fijn zijn als zo veel mogelijk mensen zich daar wél bewust van worden.
Want ook bijv. de trend die bij veel hobbyisten terug te zien is: het weggeven van ontzettend veel (bijna) gratis foto's... Is iets waar je als professional tegenwoordig toch mee geconfronteerd wordt.
Want klanten zien dat als "normaal"... Om alle foto's er gratis bij te krijgen.
Door die trend is 't dus weer een hele kunst om klanten "op te voeden" en in te lichten over hoe weinig een prof op zo'n (voor de klant) hoog bedrag eigenlijk over zal houden.
Kijk, prijsverschillen en kwaliteitsverschillen zullen er altijd zijn.
Dat is niet alleen bij fotografie zo, maar ook bij vrijwel ieder ander marktsegment.
Voorbeeldje: Spijkerbroeken.
Je kunt bij de HEMA een prima relatief degelijke spijkerbroek voor (weet ik veel...) 15 (?) euro kopen...
Je kunt ook een iets duurdere halen... Bijvoorbeeld bij MANGO. Daar kost ie misschien 50,- euro
Of je gaat voor een unieke Couture broek... Die koop je voor 500,- euro.
Maar zowel Hema, als mango als die couture boutique zorgen wél dat ze met hun prijzen rendabel blijven.
Natuurlijk... die broek van de hema zal misschien niet zo lang mee gaan als die chique couture broek. Dus zij leveren wat in op kwaliteit.
Maar als bedrijf leveren ze niet in op "winst". Ze gaan niet zelf geld bij leggen, zodat jij in die leuke broek kunt lopen.
En dat is iets dat in fotografie nu WEL gebeurd...
Er zijn waanzinnig veel enthousiaste mensen die gratis of voor bijna niets fotograferen en zelf hun hobby betalen, waar hun klanten van profiteren.
En dát is wat ik bedoel met oneerlijke concurrentie.
Een professional KAN dat niet doen, want dan gaat z'n bedrijf failliet. Simple as that.
Daarom is het (ook als hobbyist) belangrijk dat je: natuurlijk rekening houdt met je eigen niveau... Maar WEL een rendabele prijs berekend.