Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:08

Marjoow schreef:
xNavatu schreef:
Bij mij komt dat nog veel grover uit. Ik verdien bij de AH (meer dan) 7 euro per uur.
Bij onze meetings gaan we meestal om 8 uur weg, en zijn we 6 uur weer terug. Uurtje pauze.
Dus dat is 9 uur, 9x7 = 63,-
en dan heb ik het nog niet eens over mn reiskosten, en de nabewerkkosten ga ik al helemaal weg laten want dat red ik ook niet met 6 uurtjes :')

Offtopic. Waarom verdien jij meer dan 7 euro per uur bij appie? Werk jij bij een Franchiser?? :')

Weet ik veel XD Ik verdien iets van 6,50, maar met al die toeslagen enz erbij kom ik meestal op 7,50/8 euro per uur :+
Krijg op mijn afdeling wel ietsje meer als vakkenvuller maar das maar 50 cent ofzo xD

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:08

Ik ga even terug naar de vraag hoor

Ik vind de meetings ene kant leuk en leerzaam. Bied mij veel mogelijkheid om mijn portfolio uit te breiden. Maar ik zie wel dat mensen sneller denken, weet je wat een meeting veel goedkoper en meer foto's in verschillende stijlen. Maar de markt word niet alleen verziekt door meetings, maar als je kijkt op de boktmarkt hoeveel gratis portfolio shoots wel niet worden aangeboden... Niet normaal...

MarianneV

Re: Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:10

Portfolioshoots... zijn zoals ik ken altijd gratis ( of iig de reiskosten gedekt)
Jij zoekt wat voor je portfolio en je vraagt daar een model voor. Dan kun je haar niet de hele mep laten betalen
Of zie ik dat verkeerd

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:10

ja maar toch niet de originele en jullie hebben ook foto's voor portfolio.. dus win-win.

Bedoel meer te zeggen dat je als fotografe niet kan zeggen dat ze blij mogen wezen dat het gratis is, want jullie mogen ook blij wezen dat er "modellen" komen :)

Gratis portfolioshoot worden denk ik ook veel aangeboden omdat iedere fotograaf dus graag een mooi, apart, bijzonder paard voor de camera wilt. Maar dit niet kan krijgen via gewone boekingen. (denk ik dan he...)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:11

Wij zijn zeker blij dat er modellen willen komen, modellen worden ook altijd bedankt voor de komst.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:13

dat snap ik zelf ook wel, maar wat ik wil zeggen is dat de markt niet alleen word verpest door fotomeetings :P er zijn zoveel aanbiedingen dat je toch dat gewoon doet als je een leuke fotoshoot wilt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:14

Gianti schreef:
dat snap ik zelf ook wel, maar wat ik wil zeggen is dat de markt niet alleen word verpest door fotomeetings :P er zijn zoveel aanbiedingen dat je toch dat gewoon doet als je een leuke fotoshoot wilt

Inderdaad, het is sws tegenwoordig moeilijk om opdrachten te krijgen. Je moet echt een eigen stijl hebben en uniek zijn wil je nog opdrachten in de wacht slepen.

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:14

_-:(

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:16

Oke, ik verdien met een show 100 euro per 20 minuten, reiskosten met paard zijn 35 cent per km. Zal ik verder rekenen? En tuurlijk, zoals eerder gezegd, ik heb een eigen bedrijf dus ik kan mijn kosten hard maken. Maar er zijn ook modellen die vrij nemen voor een fotoshoot meeting, die nieuwe spullen aanschaffen e.d. En tuurlijk zijn er ook modellen die dat niet doen, absoluut, er zijn ook modellen met rotbokken die onopgevoed zijn en zich vreselijk mis dragen. Dat hou je, maar de algehele houding richting modellen mag m.i. wat vriendelijker. Neem een voorbeeld aan SSdesign, die heb ik bijv al zien schrijven dat ze het ook super waardeert dat modellen komen, dat maakt het al een stuk positiever. Net zoals ik het absoluut waardeer dat er fotografen zijn die hun tijd hierin steken!

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:17

oohja ik vond ze arrogant... :+ :Y)

Susan is niet de enige die dat gezegd heeft..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:18

Amable schreef:
Oke, ik verdien met een show 100 euro per 20 minuten, reiskosten met paard zijn 35 cent per km. Zal ik verder rekenen? En tuurlijk, zoals eerder gezegd, ik heb een eigen bedrijf dus ik kan mijn kosten hard maken. Maar er zijn ook modellen die vrij nemen voor een fotoshoot meeting, die nieuwe spullen aanschaffen e.d. En tuurlijk zijn er ook modellen die dat niet doen, absoluut, er zijn ook modellen met rotbokken die onopgevoed zijn en zich vreselijk mis dragen. Dat hou je, maar de algehele houding richting modellen mag m.i. wat vriendelijker. Neem een voorbeeld aan SSdesign, die heb ik bijv al zien schrijven dat ze het ook super waardeert dat modellen komen, dat maakt het al een stuk positiever. Net zoals ik het absoluut waardeer dat er fotografen zijn die hun tijd hierin steken!

Natuurlijk zijn we dankbaar dat modellen komen, maar hetgeen wat jij stelt dat modellen betaalt moeten krijgen slaat gewoon compleet nergens op ;) Dat jij er geld voor hebt aangeboden gekregen, das leuk voor jou, maar voor een heleboel mensen werkt het zo niet en ik vind het eigenlijk ook raar. Maargoed, das mijn mening ;)

Enne, wij krijgen geen show van jou ;) Je laat aan ons een paar trucjes zien, maar verzorgt voor ons geen hele show op zo'n meeting ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:22

en als we het nou eens andersom bekijken? :)) Stel, Ik, Lisa, Femke en nog wat fotografen komen op een fotomeeting (als voorbeeld :P ), ik vraag 90 euro voor een shoot, Lisa ook zoiets en Femke meer, weet even niet uit mijn hooft. Wie heeft dan de meeste "winst" als we het zo bekijken? Jij krijgt dan GRATIS shoots waar je anders gewoon de volle pond voor had moeten betalen en dan nog van meerdere fotografen tegelijk. Dan leiden wij uiteindelijk nog meer verlies :)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:22

Jenkins schreef:
ja maar toch niet de originele en jullie hebben ook foto's voor portfolio.. dus win-win.

Idd en daar gaat het om.
Dat jij je paard hebt gekocht en ik mijn camera staat er helemaal buiten.
Dat jullie de hele dag poetsen etc staat tegenover dat wij vaak nog uren uitzoeken en nabewerken.
En ik sta vrij om naar zo'n meeting te gaan of niet. Staan de modellen me niet aan en is het dan ook nog eens ver weg voor mij... dan haak ik af.

Huis tuin en keuken paarden heb ik hier om de hoek en dan zijn die nog mooier dan er soms aangeboden worden. Sorry maar zo is het nu eenmaal.
Voor een betaalde reportage kan iedereen zich aanmelden en zal dan ook het beste van het paard naar voren halen, ongeacht of het imo wel of niet zo'n mooi paard/pony is.

Lever ik mijn vrije tijd kosteloos in, dan heb ik wel eisen ja.

PS: "Jij" is niet persoonlijk bedoeld.
en natuurlijk ben ik blij met de modellen die zich uit de naad poetsen om zo prachtig mogelijk voor de dag te komen. Top juist!
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 13-06-12 23:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:23

Marjoow schreef:
Nu zul je wss zeggen: ja maar dit is hobby, geen werk. Nee dat is het inderdaad. Maar dat zou betekenen dat iedereen dus maar gratis fotoshoots zou moeten geven, omdat het hobby is.

Je 'moet' toch helemaal niks? :) Zowel fotograaf als model geven zichzelf op voor zo'n meeting
Een model is - net als de fotograaf - ook veel tijd kwijt en kosten ook (een paard kun je helaas niet met openbaar vervoer meenemen :)) ).
Het is voor beide partijen een invenstering om mee te doen en beide hebben er belangen bij.

Waar ik wel mee eens ben, is dat die fotomeetings als paddestoelen uit de grond schieten.
Ik heb niet eens zin om de foto's van (betaalde!) fotoshoot op bokt te zetten.
Iedereen heeft zijn paard in de duinen of op het strand op de foto staan.
Iets wat voor mij heel speciaal is, is hier massaproductie voor mijn gevoel :=

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:24

Laten we het erop houden dat we tijd vrij maken voor elkaar. Het model moet schoon worden gemaakt, moet de hele dag poseren zoals de fotografe dat wil en dat is best vermoeiend omdat het model dat niet gewend is maar doet dit wel voor een paar hele mooie foto's.

En de fotografe die staat de hele dag met weer en wind foto's te maken om een stel mooie foto's te krijgen. En dan niet even snel zo van ja ga daar maar staan dat is mooi *klik* en klaar, nee de fotograaf zoekt ook echt uit wat de foto nou zo mooi maakt en dan het nabewerken duurt ook onwijs lang.

Dus eigenlijk is het gewoon zo dat iedereen er onwijs veel tijd in steekt.

En btw we praten hier nu al de hele tijd over maar dit is eigenlijk niet de discussie waar het topic voor bedoeld is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:24

Van Ssdesign wist ik het uit mijn hoofd, had weinig zin om terug te gaan zoeken wie nog meer iets positiefs geschreven had. Overigens heb ik nergens gezegd dat jij ze arrogant vindt, maar dat is wel ergens in het topic gezegd. Heb alleen geen zin om terug te zoeken.

Marjoow, ik stel echt helemaal nergens dat jullie de modellen zouden moeten betalen, ho even! Ik stel enkel dat ik het onzin vind dat modellen zouden moet betalen, zoals eerder in dit topic genoemd werd.

En volgens mij laat ik mijn paard zien, dus "show" ik mijn paard. Maar ik wil ook wel mijn les-uurloon rekenen, dat valt idd wat lager uit, dat is 30 euro per uur. Als je dan alleen de 3 uur meeting rekent en 50 km afstand zit je ook al op 125 euro. Laat staan als je de tijd van voorbereiden en naverzorgen mee gaat berekenen.

Overigens, morgen weer vroeg dag, dus ik ga richting bed. Ik hoop dat jullie ook willen nadenken over wat ik zeg, ik speel ook een beetje advocaat van de duivel, probeer vooral ook de andere kant te belichten en een beetje sympathie op te wekken voor het model wat je voor je lens hebt staan.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:25

Mooie samenvatting Movement :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:26

urselin schreef:
Marjoow schreef:
Nu zul je wss zeggen: ja maar dit is hobby, geen werk. Nee dat is het inderdaad. Maar dat zou betekenen dat iedereen dus maar gratis fotoshoots zou moeten geven, omdat het hobby is.

Je 'moet' toch helemaal niks? :) Zowel fotograaf als model geven zichzelf op voor zo'n meeting
Een model is - net als de fotograaf - ook veel tijd kwijt en kosten ook (een paard kun je helaas niet met openbaar vervoer meenemen :)) ).
Het is voor beide partijen een invenstering om mee te doen en beide hebben er belangen bij.

Waar ik wel mee eens ben, is dat die fotomeetings als paddestoelen uit de grond schieten.
Ik heb niet eens zin om de foto's van (betaalde!) fotoshoot op bokt te zetten.
Iedereen heeft zijn paard in de duinen of op het strand op de foto staan.
Iets wat voor mij heel speciaal is, is hier massaproductie voor mijn gevoel :=

Ik weet hoe het is, als fotograaf en model. Ben laatst met mijn shetjes naar de Soesterduinen geweest, was érg leuk. En dat vond ik nog leuker dan als fotograaf komen.

Want weetje, op zo'n dag geniet ik van mijn pony's. Nou hoef ik ze niet heel uitgebreid te wassen (shocker: Jut en Juul zijn schone shets!) maar toch. Zonder de fotografen was het al een topdag, want ik heb genoten van de paarden.

En daarin maak ik ook een beetje het verschil. Als fotograaf ben je constant bezig met de foto, en dat is ook leuk, maar als model geniet je er meer van denk ik. Althans, dat was mijn ervaring :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:27

Sowieso is het een win-win situatie en ik vind de gezelligheid het belangrijkste van allemaal. Zolang de modellen blij zijn met het resultaat, en dit ook zeggen, dan is mijn dag weer helemaal goed :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:27

lifaya schreef:
en als we het nou eens andersom bekijken? :)) Stel, Ik, Lisa, Femke en nog wat fotografen komen op een fotomeeting (als voorbeeld :P ), ik vraag 90 euro voor een shoot, Lisa ook zoiets en Femke meer, weet even niet uit mijn hooft. Wie heeft dan de meeste "winst" als we het zo bekijken? Jij krijgt dan GRATIS shoots waar je anders gewoon de volle pond voor had moeten betalen en dan nog van meerdere fotografen tegelijk. Dan leiden wij uiteindelijk nog meer verlies :)

Dan heb ik dus een heel mooi en gaaf paard, als jullie allemaal naar die fotomeeting komen :P Nee, zonder gekheid, het gaat mij echt niet om wie de meeste kosten maakt, ik begon niet met een kostenlijstje... Het gaat mij er enkel om dat ik het maf vind als modellen zouden moeten gaan betalen voor zo'n meeting.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:28

Betalen vind ik zeker onnodig... tenzij het voor een bepaald doel is.. prikpaaltjes ofzo.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:29

Agree :)

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:29

Zoals ik eerder zei
Het gaat om de plezier en niet om de kosten
ik zeg.. Trusten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:30

waarom moet er iemand nou meer verlies dan een ander lijden... Ik bedoel wat maakt het uit, als jij het teveel vind om je werk af te zeggen om te gaan, dan ga je gewoon niet :) Niemand word verplicht te gaan!! en als de meetings wat kritischer worden uitgekozen waar je je inschrijft, dan zullen er ook minder meetings komen.

Het gaat om de plezier en gezelligheid
Laatst bijgewerkt door Gianti op 13-06-12 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:30

Amable schreef:
Van Ssdesign wist ik het uit mijn hoofd, had weinig zin om terug te gaan zoeken wie nog meer iets positiefs geschreven had. Overigens heb ik nergens gezegd dat jij ze arrogant vindt, maar dat is wel ergens in het topic gezegd. Heb alleen geen zin om terug te zoeken.

Er is naar mijn weten alleen gezegd dat er modellen zijn met sterallures, het arrogante heb ik nergens gelezen ;)

Citaat:
Marjoow, ik stel echt helemaal nergens dat jullie de modellen zouden moeten betalen, ho even! Ik stel enkel dat ik het onzin vind dat modellen zouden moet betalen, zoals eerder in dit topic genoemd werd.

Een bijdrage van €5,- vind je onzin? Zet even een standaard groepje bij elkaar, met gemiddelde prijzen. Dan heb je 10 fotografen die jouw paard op de foto zetten, waar je normaal gesproken €35,- per fotograaf voor betaald. Dan zou je dus eigenlijk €350,- betalen voor de shoot. Met een bijdrage van €5,- bespaar je dan dus €345,- euro!

Citaat:
En volgens mij laat ik mijn paard zien, dus "show" ik mijn paard. Maar ik wil ook wel mijn les-uurloon rekenen, dat valt idd wat lager uit, dat is 30 euro per uur. Als je dan alleen de 3 uur meeting rekent en 50 km afstand zit je ook al op 125 euro. Laat staan als je de tijd van voorbereiden en naverzorgen mee gaat berekenen.

En wat leren wij in dat uur dan van jou? Niets, want je geeft les in VD en volgens mij kunnen we camera's niet laten buigen :=

Citaat:
Overigens, morgen weer vroeg dag, dus ik ga richting bed. Ik hoop dat jullie ook willen nadenken over wat ik zeg, ik speel ook een beetje advocaat van de duivel, probeer vooral ook de andere kant te belichten en een beetje sympathie op te wekken voor het model wat je voor je lens hebt staan.

Zoals al eerder is vermeld: Wij zijn modellen dankbaar. Ik hoop dat jij ook een beetje nadenkt over wat wij zeggen.