[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:23

Femke schreef:
Heb de handleiding maar even voor je gedownload en gekeken.
Op pagina 50 staat het antwoord op je vraag ;)

Je moet 'm daar op "Normal area AF" zetten ipv "Face priority AF".
Door de AF knop in te drukken en aan het voorste wiel de juiste stand te kiezen.

ola!

Ik heb geprobeerd maar dat is bij 'live beelden', niet wanneer je door de zoeker kijkt. Heb weer het boekje 3x doorgelezen, ik zie nergens waar je zelf het focus punt kan instellen. Hij blijft het zelf uitzoeken met als gevolg dat alles fout gefocust of zelfs niet gefocust is. (Ik irriteer me zoo gigantisch aan die camera, sta op het punt om hem weg te doen simpelweg omdat hij niet functioneerd zo!!!!)

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:57

Ik zou niet weten waarom dat gerelateerd is aan live view.
Gewoon altijd live view uit zetten en die functie op normal area AF zetten.
Dan moet ie 't gewoon doen. Dan kun je de ontspan knop half in drukken en zelf met de multi selector een scherpstel veld kiezen.

Ga er anders even mee langs een foto zaak, waar ze het je direct kunnen laten zien ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:11

Femke schreef:
IDan kun je de ontspan knop half in drukken en zelf met de multi selector een scherpstel veld kiezen.

Misschien dat je dat vergeet? Bij Canon kan je behalve één vak ook selecteren op alle vakken, misschien doet Nikon dat ook tot je er zelf eentje uitgekozen hebt?

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:19

Ik heb een probleem met een van mijn lenzen. Een tijdje geleden ben ik ben een vriendin op bezoek geweest om foto's te maken en heb toen buiten me lenzen gewisseld. Toen ik 's avonds een foto wilde maken nadat ik de lenzen weer omgewisseld had kreeg ik een Error. Bij deze error stond dat ik de lenscontacten moest reinigen. Ik heb dat toen gedaan en hij deed het weer gewoon goed. Die dag daarna nog meer foto's gaan maken. Was heel de tijd niks aan de hand en toen opeens weer die error. (had geen lenzen meer gewisseld oid) Heb er toen tijdje niks met me camera gedaan en toen ik hem weer een keertje gebruikt had was er niks aan de hand. Nu ging ik vanavond weer wat foto's maken en had ik weer last van die error, terwijl de lens er niet meer af geweest was.

Weet iemand wat dit is en wat ik eraan kan doen dat hij weer goed functioneert?
Het ligt waarschijnlijk aan de contacten op me lens, want hij geeft de error alleen bij me zoomlens van Tamron en niet bij me kitlens van Canon.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:00

Femke schreef:
Ik zou niet weten waarom dat gerelateerd is aan live view.
Gewoon altijd live view uit zetten en die functie op normal area AF zetten.
Dan moet ie 't gewoon doen. Dan kun je de ontspan knop half in drukken en zelf met de multi selector een scherpstel veld kiezen.

Ga er anders even mee langs een foto zaak, waar ze het je direct kunnen laten zien ;)

ja, mijn idee maar dat werkt dus niet. Ik ben al bij 2 zaken langs geweest die mij het antwoord ook schuldig moesten blijven. Ik ga Kamera Express nog proberen als ik de tijd ervoor vind, als zij het niet weten dan vrees ik toch dat het een softwaretechnisch probleem van de camera is..... (waar ik ondertussen zwaar aan denk) -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:16

Lijkt er dan op inderdaad...

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:01

Hallo,

Ik wilde laatste wat leuke foto's van mij en de hond maken.
Canon 400D met standaard kitlens dus even op de zelfontspanner gezet.
Maar er kwamen hele onscherpe foto's uit helaas.

Hoe zijn mijn instellingen het beste voor mooie scherpe foto's?
Hoe laat ik de camera zelf het scherptepunt kiezen als hij op de zelfontspanner staat?
Nu is het hele beeld gewoon onscherp.
Camera kiest zelf een scherptepunt als je t knopje half indrukt, dan zit de hond er alleen nog maar, dan kom ik er snel bij zitten en alles is onscherp

Iemand die de gouden tip heeft ?:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:02

Zorg dat je de camera op een statief zet.
En zet de camera op "one shot". Selecteer zelf het juiste scherpstelveld als de hond al op de juiste plek zit.

Kies eventueel een wat kleinere diafragma opening, zodat je wat meer scherpte diepte hebt in je foto (bijv. f8).

Activeer de zelf ontspanner (zorg daarbij dat de camera niet meer beweegt, anders is je scherpstelling foetsie), en wandel naar je hond toe om te poseren.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:56

Dank je wel Femke! Ik ga het morgen uitproberen :)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:28

Jammer dat Nikon Capture niet bij de Nikon zelf zit.. Althans toch niet op mijn cd. Ik zoek dus nog steeds een programma om mijn RAW bestanden te bewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:17

Ik heb Nikon Capture destijds wel bij m'n Nikon D300 gekregen.
En bij de Nikon D800e zit ook de nieuwste Nikon Capture er gratis bij.

Dus op sommige modellen komt 't programma wel mee.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze een programma van ruim € 100,- niet gratis met de (relatief goedkope) instapmodellen mee geven.
De gemiddelde hobby fotograaf zal ook niet echt overweg kunnen met zo'n programma. Dan is 't ook echt overbodig. En de mensen die 't wel willen hebben, kunnen het er los bij kopen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:18

En Adobe Lightroom kost tegenwoordig ook nog maar 125 euro. Ik vind het een stuk fijner werken dan DPP van Canon zelf. :=

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:28

Ja heb nog mensen gehoord die Adobe Lightroom veel makkelijker werken vinden. Aan dat programma raak ik wel!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:39

Hallo,

ik heb ook een vraagje!

Ik heb een canon1000d en heb daar een canon lens van 75-300mm op.
Ik fotografeer eigenlijk alleen maar (rennende)paarden en ik heb regelmatig het probleem dat ik denk dat ik mijn camera goed heb ingesteld,
maar dan blijkt het op de computer toch niet zo denderend te zijn qua scherpte en licht.

Hoe doen jullie dat?

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:55

Heejj,

Ik had hier al een berichtje geplaatst, maar volgens mij is er een beetje overheen gelezen. Hoop echt dat iemand me kan helpen.

o0horsey0o schreef:
Ik heb een probleem met een van mijn lenzen. Een tijdje geleden ben ik ben een vriendin op bezoek geweest om foto's te maken en heb toen buiten me lenzen gewisseld. Toen ik 's avonds een foto wilde maken nadat ik de lenzen weer omgewisseld had kreeg ik een Error. Bij deze error stond dat ik de lenscontacten moest reinigen. Ik heb dat toen gedaan en hij deed het weer gewoon goed. Die dag daarna nog meer foto's gaan maken. Was heel de tijd niks aan de hand en toen opeens weer die error. (had geen lenzen meer gewisseld oid) Heb er toen tijdje niks met me camera gedaan en toen ik hem weer een keertje gebruikt had was er niks aan de hand. Nu ging ik vanavond weer wat foto's maken en had ik weer last van die error, terwijl de lens er niet meer af geweest was.

Weet iemand wat dit is en wat ik eraan kan doen dat hij weer goed functioneert?
Het ligt waarschijnlijk aan de contacten op me lens, want hij geeft de error alleen bij me zoomlens van Tamron en niet bij me kitlens van Canon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:56

_Bitje_ schreef:
Hallo,

ik heb ook een vraagje!

Ik fotografeer eigenlijk alleen maar (rennende)paarden en ik heb regelmatig het probleem dat ik denk dat ik mijn camera goed heb ingesteld,
maar dan blijkt het op de computer toch niet zo denderend te zijn qua scherpte en licht.

Hoe doen jullie dat?

Dat is een "nogal" algemene beschrijving die je hier geeft...
Een foto met wat duidelijkere uitleg erbij over je probleem en welke instellingen je gebruikt zou helpen. Dan kunnen we je ook gericht een antwoord geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:57

@o0horsey0o:
'k Had 'm al wel zien staan... Maar dit is typisch iets dat je eigenlijk bij je camera/lens fabrikant moet laten onderzoeken...

Wat je nog wel kunt doen:
Je camera even een reset geven (staat in je boekje hoe dat werkt).
De contactpunten bij de camera schoonmaken met een droge, niet pluizende doek. En de contactpunten van je beide lenzen schoonmaken.

Geeft ie dan nog Errors? Dan is de kans groot dat je lens vatting of de camera vatting krom is of een storing heeft.
Dan moet je er mee naar Canon (voor je camera) en Tamron (voor je lens) om uit te laten zoeken waar het probleem zit.

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:01

Okee. Bedankt voor de "tips".
Hoop dat het resetten en schoonmaken helpt. :)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:15

Femke schreef:
Ik heb Nikon Capture destijds wel bij m'n Nikon D300 gekregen.
En bij de Nikon D800e zit ook de nieuwste Nikon Capture er gratis bij.

Dus op sommige modellen komt 't programma wel mee.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze een programma van ruim € 100,- niet gratis met de (relatief goedkope) instapmodellen mee geven.
De gemiddelde hobby fotograaf zal ook niet echt overweg kunnen met zo'n programma. Dan is 't ook echt overbodig. En de mensen die 't wel willen hebben, kunnen het er los bij kopen.

Je krijgt capture alleen bij de (semi)-kamera's van Nikkon, bij de "goedkopere" modellen krijg je alleen een test versie van het programma. Is ook niet zo gek als je ziet dat het programma voor 145 euro verkocht word.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:13

:wave:

Ik had een vraagje, vast 1 die jullie al talloze keren hebben gehad :') haha.

Ik loop vast bij mijn black foto's vroeger lukte dit met mijn compact camera me zelfs :') maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een fatsoenlijke blackfoto te maken .. |o De achtergrond blijft elke keer te licht bij mij. Wordt hij bijna donker genoeg dan kan ik het wel oplossen met wat contrast in CS5 en lightroom .

Paard staat deels in de zon, deels binnen.
EXIF:
F2.8
1/2500
iso160
200 mm
0 belichtingsafwijking
puntmeting

Voorbeeld foto:
http://i169.photobucket.com/albums/u232/maysoonfatoush/IMG_5394.jpg

Tevens verschillende instelling gebruikt maar het blijft een punt waar ik vast blijf lopen -O-

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:22

Femke schreef:
_Bitje_ schreef:
Hallo,

ik heb ook een vraagje!

Hoe doen jullie dat?

Dat is een "nogal" algemene beschrijving die je hier geeft...
Een foto met wat duidelijkere uitleg erbij over je probleem en welke instellingen je gebruikt zou helpen. Dan kunnen we je ook gericht een antwoord geven.

Ja sorry, ik zag dit topic staan en moest even snel, :)

Kijk, ik heb bijvoorbeeld gisteren even wat fotos gemaakt van een vriendin haar nieuwe paard. Ik stel de camera in en maak wat proeffotos en op het schermpje lijkt
alles heel scherp en duidelijk. Maar wanneer ik ze op de pc upload komt eigenlijk alleen maar prut zoals dit er uit rollen. Ik schiet gewoon met JPEG en geen RAW.
Afbeelding
En dan heb ik uiteindelijk maar ongeveer 2 a 3 fotos waar ik wat mee kan, zoals deze maar nog niet perfect:
Afbeelding
Ik heb verder goed gelet op de zonrichting en was er echt van overtuigd dat ik scherpe fotos had geschoten, dikke tegenvaller dus... Hoe kan dit?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:50

Op de kleine schermpjes is alles al snel scherp :j. Ik zoom altijd in om mijn kleine schermpje om dingen te controleren qua scherpte.

Heb je ook exif informatie van je eerste foto want die kon ik niet vinden ?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:52

Bitje, wil je erbij vermelden welke instellingen je hebt gebruikt?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:56

Uhm dat weet ik zo niet :o Zit op de verkeerde computer .
Wat betekend exif?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:02

Maysie schreef:
Ik loop vast bij mijn black foto's vroeger lukte dit met mijn compact camera me zelfs :') maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een fatsoenlijke blackfoto te maken .. |o De achtergrond blijft elke keer te licht bij mij.

Ten eerste; ik vind dit al heel netjes, als je dit direct uit de camera kunt produceren.
Heel veel stallen zijn al zó licht dat een resultaat zoals je hier post al vaak niet mogelijk is.

De truc is om een zo donker mogelijke schuur opening te kiezen.
Maar met de vaak luxere stallen van tegenwoordig, die veel lichtpanelen in het dak gebruiken, worden die plekjes schaarser en schaarser.

Ik zou het paard wel in z'n geheel uit de schuur zetten. Want je ziet nu heel duidelijk een lelijke schaduwrand over z'n rug/buik lopen.
Dus zet 't paard in z'n geheel buiten de schuur in het zonnetje, dan voorkom je dat. ;)

Verder is deze foto erg gemakkelijk helemaal zwart te maken, maar dat heeft inderdaad wel wat nabewerking nodig.

Je had 't over puntmeting...
Bedoel je daarmee de lichtmeting dat de camera alleen het scherpstelveld meet?
Want dat is niet zo handig, omdat je (als het goed is) op het oog van het paard scherp stelt.
Dat oog is zwart. Je camera denkt dan dat het te donker is, en zal het lichter maken dan jouw bedoeling is.
Neem dus liever een centrumgerichte meting/deelmeting. Dan wordt vooral het deel in het midden van de foto (waar het paard is) gemeten, en de buitenkant (de donkere schuur) wat minder zwaar.
Vind je tijdens het fotograferen dat de schuur nog wat te licht blijft? Dan kun je evt. wat corrigeren met je belichtings correctie (bijv. op -0,3 of -o,7 zetten).