Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:50

Leuke discussie :)
Ik kies er vaak zelf voor om de achtergrond wat minder scherp te stellen en het onderwerp (dit geval dus het paard) scherper.
Zo "springt" het paard er meer uit vind ik! En daar gaat het meestal toch om, niet om de bomen of een paaltje op de achtergrond.
Alleen als de achtergrond erg mooi is, stel ik het onderwerp EN de achtergrond scherp.

En ik heb een beetje hetzelfde als fiffill, van mij hoeven de paarden ook niet perfect getoiletteerd te zijn. Vind het ook het leukste foto's maken, als een paard los in de bak/wei loopt. Is veel spontaner en veel minder gemaakt :) (al vind ik het soms wel een beetje irri als ik een leuke hoofd foto wil maken, en het paard blijft niet staan :P ) Vind een paard er vaak dan ook een stuk gelukkiger uit zien.
Niet dat een paard die vast staat niet gelukkig is natuurlijk :P
Maar een paard dat lekker los rent/loopt straalt vaak meer uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:51

Ik schiet regelmatig paarden in m'n "eigen tijd", maar ook die foto's maak ik met de achterliggende gedachte dat ze geschikt moeten zijn voor verkoop aan magazines, bedrijven, kalenders, etc.
Dat is denk ik de last die ik mezelf opleg.

Dus ik denk dat ik mezelf die vrijheid niet gun, om lekker te experimenteren zonder er perse een commerciële gedachtegang achter te houden.

Ik weet ook niet of het helemaal mijn ding is, in de paardenfotografie. Of ik dat in me heb, om mezelf gewoon vrij te laten.
Voor dat soort artistieke plaatjes heb ik een stuk inspiratie nodig. Dus ik zou zoiets ook pas uitvoeren als ik weet wat ik specifiek zou willen uitvoeren.

Ik werk op een andere manier. En ik denk dat mijn manier van werken het pure en losse niet toe laat. Het past er niet in.
Ik kan niet "gewoon wat doen" zonder plan. Ik moet een idee hebben, en dat voer ik uit. Daar ben ik goed in :P

Dus ik denk dat ik niet het type artiest ben dat de camera pakt en tijdens een shoot op zoek gaat naar lijnen.
Ik ben iemand die van te voren lijnen bedenkt, en die daarna in de shoot brengt. :P :)

Leuke discussie is het zo eigenlijk.
Want dit is wel interessante stuff om over na te denken.
Er zit bij iedereen duidelijk een heel eigen werkproces achter, en dat is mooi om te zien. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:52

@ LuckySil: Hypofocus heeft bij mij foto's gemaakt van een loslopende pony, en portretfoto's met een pony die gewoon losstond .. dus dat kan ook natuurlijk ;) (heeft hij trouwens super gedaan, hij bleef staan als een echt model :Y) had ik niet verwacht ;) )

Nann__

Re: Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:00

Ik zelf heb totaal geen verstand van foto's maar ik vind van allerlei foto's leuk. En ja ook ik kijk vaak in topics van bijv hypofocus en dan denk ik wel is van ah zo'n foto zou ik ook wel willen en dan vraag ik het aan een vriendin van mij en proberen we dat samen uit. En als ik een keer een proffecionele fotoshoot neem dan vind ik de foto's van Sjoerd of Hypofocus juist heel mooi en zou dan ook kijken naar hoe hun foto's maken etc omdat ik dat mooi vind dus dat zelf ook zou willen van mijn paard.
Ik heb van allerlei foto's in mijn profiel staan en ook echt niet allemaal mooie foto's maar leuk is ook belangrijk maar ik denk dat iedereen graag een mooie foto van zijn/haar paard wilt hebben. ;)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:01

Hypofocus schreef:
Leuke discussie is het zo eigenlijk.
Want dit is wel interessante stuff om over na te denken.
Er zit bij iedereen duidelijk een heel eigen werkproces achter, en dat is mooi om te zien. :)

Ja vind ik ook onwijs mooi en intressant om te lezen.
Ik zou mezelf geen fotograaf durven noemen, maak wel altijd foto's enzo en denk daar overna en doe het met een doel, daarom heb ik opzich ook weinig in te brengen zo, maar vind het intressant om zo te lezen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:09

[***] schreef:
Soms zijn paarden ook gelikt van zichzelf :+ Je zegt dat je niet houdt van de verzorging die vooraf gaat enzo, en ik snap wat je bedoeld, maar Femke is bij mij een shoot komen doen (ze vond mijn pony bijzonder genoeg om eens langs te komen) en toen heb ik werkelijk waar hem even ervoor uit de weide getrokken, zijn eczeemdeken afgedaan, er een borstel overgehaald en toen stond ik te kijken wat ik nog kon doen, kwam Femke toevallig aan en ze had echt iets van: wauw, je hebt er je werk van gemaakt. En ik had dus niks gedaan :') (ja, de dag ervoor z'n staart even met de hand helemaal uitgeplozen). Dus ik heb ook zo'n gelikt paard op de foto, maar hij is wel helemaal zichzelf :Y) :D

En weer een stukje smaak: als je kijkt naar de rassen waar ik op val dan kom je uit op IJslanders, vuilnisbakkies en stoere kleine pony'tjes (maar stiekem ook een zwak voor het Iberische ras)... wederom best 'pure' rassen. Daarbij vind ik warmbloedpaarden drie keer niks, ik denk dat het ook samenhangt met mijn smaak voor foto's.
Een gelikt warmbloedpaard + (mooie) gelikte foto is gewoon niets voor mij. :+ :D
Ik vind dat dit soort paarden op de foto's van HF het mooiste uitkomen. Van die KWPN'ers of Arabieren, eigenlijk van die perfecte 'penny'paarden (niet negatief bedoelt ;) ).

Buiten dat, ik ben 3 ezels gewend, als er iets - over het algemeen - niét zo'n hoog 'beauty'gehalte heeft dan is het wel een ezel, toch? :D

http://i174.photobucket.com/albums/w111 ... 9723-1.jpg

Geloof me, al maak ik elke dag foto's van ze, het is onmogelijk om er niet zo'n foto tussen te hebben. :+ := Nu is dit ook gewoon een snapshotje hoor, niks bijzonders, even tussendoor. Natuurlijk kunnen ze ook wel mooi op de foto staan, maar dan moeten ze netjes poseren. ;)

@ HF: misschien zou je het eens moeten proberen, tenzij je het niet wilt natuurlijk. ;)
Ik denk dat jij gewoon niet zozeer artistiek bent maar gewoon een goed oog hebt voor techniek en vorm.
Ik werk echt totaal anders, heel grappig om te lezen inderdaad, dat er zoveel vormen zijn. :D
Ik zie bijv. het dier staan en denk 'dat sokje/voorplukje/oortje zit nu precies goed' en dan ga ik daar foto's van maken... of ik ga gewoon onder/naast het dier liggen (wel m'n eigen dieren die ik ken dus) en bekijk alles eens vanuit een andere hoek... Meestal laat ik dieren ook hun dagelijkse dingen doen, zodat ze mij vergeten. En dan maak ik foto's. Of ik zie ineens hoe het licht valt en iets uitlicht. Van die kleine dingen.
Ik heb nog nooit een vooropgezet plan gemaakt voor het maken van foto's. :=
Soms ben ik ook gewoon in een bepaalde 'mood' en dat zie je dan terug in de foto's. Die zijn dan bijv. qua kleur een stuk somberder, andere lichtval, ander lijnenspel....

Overigens noem ik me ook geen fotograaf, kunstenaar of wat dan ook. Ik maak gewoon foto's, tekeningen en ik schrijf, klaar. :+
Laatst bijgewerkt door Leo op 21-01-10 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:16

Ik denk dat je het begrip "artistiek" ook weer heel ruim kunt nemen.

Want foto's kunnen op verschillende manieren een artistieke waarde krijgen :)

Ik merk dat ik in m'n honden foto's ineens wel veel kunstzinnige inspiratie heb. Maar ook dat loopt wel via vooraf bedachte en zorgvuldig uitgewerkte ideeën.

Toch denk ik dat artistieke foto's niet perse van toeval afhankelijk zijn, maar ook net zo goed geregisseerd kunnen zijn.
Kijk bijv. maar (extreem voorbeeld) naar de foto's van David LaChapelle.
Die zijn extreem tot in het allerkleinste detail van te voren uitgedacht en uitgevoerd tot op de uiterste precisie. En toch zijn het extreem artistieke, kunstige foto's. Terwijl ze ook volledig commercieel zijn.

Gave manier van combineren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:17

Oh maar ik bedoel ook niet dat jij ver van kunst staat of whatever. :+ Maar meer dat je 'strakker' werkt.

David LaChapelle is niet mijn smaak, vind ik toch ook weer te geregisseerd. Maar ze zijn inderdaad extreem goed uitgedacht én uitgevoerd. ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:19

fifill je hebt pb want ik zag in je profiel dat jij fotos/schilderijen/tekeningen maakt en ik zoek iemand die artistiek is en niet volgens het boekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:19

Hahah, nee, dat wilde ik er ook niet mee suggeren, dat je dat zou bedoelen... Maar ik wilde het wel even uitleggen voor iedereen die mee leest. Dat het een ruim begrip is :)

Ik vind David ook erg over the top. Maar wel gaaf! Respect.

De foto in m'n avatar is trouwens een foto die "per ongeluk" is ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:20

@ Fiffill: Nou, toevallig heb ik zoiets staan

http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... border.jpg
(dit is trouwens niet de enige gekke bek hoor, maar vind ik toevallig van de recente foto's de leukste ;) )

http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... border.jpg

Ook een leuke trouwens :Z : http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... border.jpg

Maar pluk 'm (in de zomer weliswaar) uit de weide en zet 'm voor de camera van Hypofocus en je krijgt dit:

http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... focus5.jpg

http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... focus2.jpg

http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... focus1.jpg

Kan ik verder ook niet aan doen :+

Dat wat jij trouwens als laatste zegt doe ik ook, ik heb altijd mijn camera bij de hand en ben gewoon met mijn pony bezig (of ik loopt gewoon door de weide) en dan zie ik wat, of doen ze iets en dan maak ik daar een foto van. Gewoon de leuke momenten, ik kan me na een jaar nog precies herinneren wat er die dag gebeurde omwille van de foto's die ik heb. En dat vind ik leuk :D Maar technisch gezien trekken ze op geen zak :+ En af en toe vind ik het ook wel eens leuk om "echte" foto's van mijn pony te hebben, als je begrijpt wat ik bedoel :Y)
Laatst bijgewerkt door Leo op 21-01-10 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:22

eh lijkt me logisch?

Mensen vinden dit mooi, en wat mensen mooi vinden willen ze.

Vrouwen scheren zichzelf ook niet kaal omdat dat origineler is.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:26

Fiffel, ik deel jou mening helemaal :j. Snap precies wat je bedoeld met het 'pure'. Dat heb ik ook met de foto's.

Femke, was geen verwijt naar jou toe hoor, al denk ik niet dat je het zo hebt opgevat :). Was gewoon een voorbeeld van 2 in mijn ogen supergoede fotografen, maar waarvan de een mij gewoon meer trekt.
Ik vind je foto's niet te bewerkt, ik vind ze te bewerkt óverkomen. Haalt niets af van jouw capaciteiten als fotograaf, want daar is gewoon niet over de discusieren :). Maargoed, je geeft aan dat je graag regiseert. Prima toch?

Misschien scheelt het ook dat ik een westernruiter ben. Ik associeer jouw foto's toch altijd wel met dressuurpaarden. Heb net even in je portfolio gekeken en zag daar wel een aantal western(gereden)paarden voorbij komen, maar ik vind ze zelf te dressuurmatig overkomen op de plaatjes... Weet niet precies hoe ik het uitleg, maar het verschil in een standfoto van een quarter van Gera of van jou... Snap je? Daar zit het verschil in smaak.. Maar nogmaals, je bent echt een supergoede fotografe :j, daar niets over, probeer alleen mijn mening te onderbouwen (wat geloof ik niet helemaal lukt :=)!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:29

Ja, David heeft zeker werken waarvan ik denk :wow: alleen al voor de tijd die erin heeft gezeten.

En mooi dat je het niet zo opvatte, want zo bedoelde ik het ook niet. Artistiek is inderdaad een ruim begrip, net als kunst. Ik zeg ook nooit dat ik kunst maak, want is het dat wel? Voor mij namelijk niet, misschien voor een ander wel... wat is kunst... Kan je ook eindeloos over doorgaan. :)

En ik vind je ava heel mooi, heb je hem in het groot?

Haha Sabine zodra ie de lens van HF ziet gaat ie netjes staan. ;)
Overigens zijn snapshotjes wel leuk, maar ik ga ook wel eens gewoon wat serieuzer fotograferen. Maar ook dat bereid ik eigenlijk nooit voor, ik werk meer vanuit mijn gevoel en wat ik op dat moment zie.

Ik deel trouwens de mening van Yv_ mbt de 'dressuurpaarden', de foto's van HF vind ik zoals ik al zei het beste uitkomen met van die typische 'pennypaarden' (wederom niet negatief). Daar past jouw stijl gewoon beter bij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:32

Laatst bijgewerkt door Leo op 21-01-10 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:33

@ Fiffill: Het is een showbeest :+ Op wedstrijden toont ie ook altijd een stuk groter dan hij eigenlijk is :')

Maar dat serieus fotograferen doe ik dan weer niet .. wil ik wel, maar kan ik niet, heb het materiaal niet .. Of heb het wel, maar kan het niet gebruiken als ik ook nog eens met de pony bezig moet zijn, dan zou ik hulp moeten hebben en ik ben zo'n beetje de enige die fotograferen wel leuk vind dus ja :P Pony is ook niet het type pony dat je even in de bak zet en die dan zelf beschikt te rennen en te showen zodat jij langs de kant zeg maar rustig foto's kan nemen .. Daar moet je zelf energie insteken en dat alles in je eentje is dus niet echt te doen :+ Vandaar ook dat ik het leuk vind als er eens een echte fotograaf wil langskomen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:38

@Yv_: Ja, ik snap je uitleg :)
@FifFill: "Penny paarden" foto's ... En een groter compliment kun je me niet geven. :) Want dat is voor mij precies m'n doelgroep. Afgelopen week nog 7 foto's verkocht aan één v/d grootste kalender uitgeverijen van Nederland. En laatst nog echte pennyplaatjes voor een kinderdekbed. Prachtig :) Helemaal mijn ding.

Dit is die foto in 'n wat groter formaat trouwens:
Deze is ook weer korrelig geworden door compressie trouwens... ;)

http://kynofocus.nl/fotos/manon/3sk.jpg

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:41

@ Sabine: ik maak dus veel detailshots en daarvoor hoeft je paard niet vast te staan, kan ie ook gewoon staan eten bijv. :+
Buiten dat staan ze hier 24/7 buiten, dat scheelt ook. En als ik portret/actiefoto's wil maken dan is er vaak wel iemand die kan helpen. :)

@ HF: die foto is wel heel erg bewerkt, of zie ik gewoon een aantal vreemde dingen die door de compressie komen? Wel een mooi moment inderdaad.
En dan slaag je iig goed in het bereiken van je doelgroep. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:43

Dit is inderdaad wel een wat extremer bewerkte foto :)
Ik heb de verzadiging er voor een groot deel UIT gehaald.
Vervolgens de man wat "zachter" gemaakt op de huid. En een soort porselein, gekraakt laagje op de huid aangebracht.

Maar de pose en het idee zijn spontaan ontstaan.
Ik had de vleugeltjes voor 'n ander project gekocht, dus m'n partner moest ze even passen om te testen. En toen gaf hij de hond 'n knuffel... "klik". :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:44

Mooie foto, super moment! Alleen zonde van de bewerking op de huid.. Heeft die bewerking nog een betekenis tov de foto? Kan namelijk best zijn dat ik dat niet terugzie in de foto namelijk, maar dat het wel een vereiste bewerking was voor het idee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:46

Ja, daar zit nog wel een gedachte achter inderdaad...
Engelen nemen de "zorgen en lasten" uit de wereld op, en dragen deze last. In mijn gevoel uit zich dat via een beschadiging, maar niet zoals bij mensen in het hoofd, maar in de huid. De engel is letterlijk "getekend" door levenservaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:47

@ Fiffill: Echt detail doe ik niet, soms wel eens tussendoor als er toevallig een moment is (in het "lui-topic" in mijn onderschrift staan ook zijn hoefjes omdat daar op dat moment iets speciaals mee was), als er wat haartjes verkeerd staan bv. of ergens een plukje hooi hangt waar het niet hoort te hangen enzo, zijn even wat dingen wat ik mij herinner dat ik leuk vond :+ maar ik doe daar geen hele "shoots" van om het zo te zeggen. En je had het over serieuzer fotograferen ipv snapshots, dus daar had ik het over, dat ik daarvoor niet meteen de middelen heb ;) (als ik hulp zou hebben zou ik wel wat kunnen, want hier ligt een spiegelreflex, maar aangezien ik eigenlijk altijd alleen ben doe ik het met mijn hele brave, schokbestendige compact :Y) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:47

Dit is trouwens wel een super spontane foto, zonder plan, zonder verdere bewerking...
Spontaan ontstaan terwijl ik eigenlijk met 'n serie serieuze portretten bezig was in de studio.
De hond kwam lekker snuffelen, en heel dichtbij. Dus toen ben ik expres gaan uitzoomen om het groothoek effect te benadrukken :P

http://kynofocus.nl/vrijwerk/img/5.jpg

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:05

LuckySil schreef:
Leuke discussie :)
Ik kies er vaak zelf voor om de achtergrond wat minder scherp te stellen en het onderwerp (dit geval dus het paard) scherper.
Zo "springt" het paard er meer uit vind ik! En daar gaat het meestal toch om, niet om de bomen of een paaltje op de achtergrond.
Alleen als de achtergrond erg mooi is, stel ik het onderwerp EN de achtergrond scherp.

En ik heb een beetje hetzelfde als fiffill, van mij hoeven de paarden ook niet perfect getoiletteerd te zijn. Vind het ook het leukste foto's maken, als een paard los in de bak/wei loopt. Is veel spontaner en veel minder gemaakt :) (al vind ik het soms wel een beetje irri als ik een leuke hoofd foto wil maken, en het paard blijft niet staan :P ) Vind een paard er vaak dan ook een stuk gelukkiger uit zien.
Niet dat een paard die vast staat niet gelukkig is natuurlijk :P
Maar een paard dat lekker los rent/loopt straalt vaak meer uit

Even over het scherpstellen en de wazige achtergrond, dat wordt 9 van de 10 keer gedaan toch? Een goeie DOF kan heel mooi zijn, zeker als er een prachtige bokeh uit komt... ik houd van bokeh, kan schitterend zijn. :+:

@ HF: oke, ik dacht al wat is er aan de hand met zijn huid, dat kan toch niet door de compressie komen? Daar moest wel een texture overheen zitten. :+ Past er wel mooi bij vind ik, alleen maakt het de plaat wat platter... misschien zou je met de dodge/burntool op de layer van de texture wat aan de slag kunnen gaan met licht en schaduw? En dan op de plekken waar dat ook op de huid zit, die lichtval. Misschien dat het dan wat meer diepte krijgt.
Ik vind het haar van het hondje bij de hand van de man wat te gesmuged overkomen... dat vind ik een beetje zonde. Maar de plaat an sich is heel mooi, de achterliggende gedachte ook. :j

(Overigens niet denken dat ik overal fouten loop te zoeken, ik ben van mezelf nogal perfectionistisch, zo reageer ik ook op mijn eigen werk. :+ )

@ Sabine: als je alleen bent kan je toch ook een dslr gebruiken of niet? En ik heb jaren met een compact gewerkt, zelfs analoog. Kan je prachtige platen uit krijgen hoor. :)

HF, geweldige foto die laatste! :D

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:10

Focussed schreef:
Lydia_ schreef:
Om even jouw voorbeeld te gebruiken uit het profiel van Focussed (niks tegen die foto/bewerking, juist erg leuk hoor!): Als ik dat soort foto's zou krijgen wanneer ik bijvoorbeeld €50,- neerleg voor een fotoshoot, ben ík niet tevreden.. Dat soort foto's kan ik zelf op dit moment ook wel maken! :)

Jup dat bedoelde ik ook :j Er is simpelweg geen vraag naar 'artistieke' foto's. Daarom doe ik eigenlijk ook alleen een beetje kunstelen op m'n eigen paard, omdat ik dan niet experimenteer bij een klant.

Dit soort foto's (trek er even een uit den ouden doosch) maak ik bijv. niet bij klanten:
http://i196.photobucket.com/albums/aa30 ... 146801.jpg

Die is echt leuk! :j
Laatst bijgewerkt door Leo op 21-01-10 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto'quoten!