Ik kies er vaak zelf voor om de achtergrond wat minder scherp te stellen en het onderwerp (dit geval dus het paard) scherper.
Zo "springt" het paard er meer uit vind ik! En daar gaat het meestal toch om, niet om de bomen of een paaltje op de achtergrond.
Alleen als de achtergrond erg mooi is, stel ik het onderwerp EN de achtergrond scherp.
En ik heb een beetje hetzelfde als fiffill, van mij hoeven de paarden ook niet perfect getoiletteerd te zijn. Vind het ook het leukste foto's maken, als een paard los in de bak/wei loopt. Is veel spontaner en veel minder gemaakt
(al vind ik het soms wel een beetje irri als ik een leuke hoofd foto wil maken, en het paard blijft niet staan
) Vind een paard er vaak dan ook een stuk gelukkiger uit zien.Niet dat een paard die vast staat niet gelukkig is natuurlijk

Maar een paard dat lekker los rent/loopt straalt vaak meer uit

(heeft hij trouwens super gedaan, hij bleef staan als een echt model
had ik niet verwacht
Je zegt dat je niet houdt van de verzorging die vooraf gaat enzo, en ik snap wat je bedoeld, maar Femke is bij mij een shoot komen doen (ze vond mijn pony bijzonder genoeg om eens langs te komen) en toen heb ik werkelijk waar hem even ervoor uit de weide getrokken, zijn eczeemdeken afgedaan, er een borstel overgehaald en toen stond ik te kijken wat ik nog kon doen, kwam Femke toevallig aan en ze had echt iets van: wauw, je hebt er je werk van gemaakt. En ik had dus niks gedaan
(ja, de dag ervoor z'n staart even met de hand helemaal uitgeplozen). Dus ik heb ook zo'n gelikt paard op de foto, maar hij is wel helemaal zichzelf 
Nu is dit ook gewoon een snapshotje hoor, niks bijzonders, even tussendoor. Natuurlijk kunnen ze ook wel mooi op de foto staan, maar dan moeten ze netjes poseren.
:
. Snap precies wat je bedoeld met het 'pure'. Dat heb ik ook met de foto's.
alleen al voor de tijd die erin heeft gezeten.