[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:56

_Lott schreef:
het is wel 1000 euro meer. ik ben een student, dus dat gaat hem voor mij nu niet worden :n

Dat is wat anders.. maar waard is ie het zeker :j

Horsea_nl

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:05

ja maar ik bedoel op dit moment voor mij :)

ik ben me er ook van bewust dat dit een slag minder is. maar ik vind het al 100 keer beter dan mijn sigma 55-200

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:52

hoi allemaal. even een vraagje.

wat bereik je op je foto met iso en diafragma?
daar bedoel ik mee wat is het verschil tussen hoge en lage iso of diafragma (wat is het effect op de foto)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:01

hoe maak ik een zwarte achtergrond??

wil je me aub pben?? :Y)

bvd!!

xx

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:04

Volgens mij staat dat uitgelegd in de bokt wiki?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:52

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:31

Ik heb sinds heel kort een digitale spiegelreflex camera gekocht om niet alleen leuke maar ook mooie foto's mee te kunnen maken. Ik zit nu in Shanghai en probeer van gebouwen foto's te maken, maar ze worden bij mij helaas nog gewone foto's, zoals met een klein digitaal cameratje. Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met fotografen, ik kan al wel zelf met alle waarden een beetje 'spelen' zoals iso waarde, sluitertijd, 'lenswijdte?? (hoe noem je dat), scherpte diepte enz. Nu is mijn vraag, welke instelligen kan ik het beste gebruiken om gebouwen mooi op de foto te krijgen, dus zonder overbelichte luchten en donkere schaduws. Ik heb niet zo'n grote lens, alleen eentje van 14-42 een eentje van 42 - 150 mm.
Later wil ik misschien een lens erbij kopen welke zou het meest geschikt zijn voor gebouwen en achtergronden?:D

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:02

Op welke stand kan je met de canon 450d het beste een Scherptediepte foto maken!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:04

@Poema, dat heeft met je lichtmeting te maken. Iets donker tegen een lichte lucht/achtergrond is altijd moeilijk qua belichting.
Kijk even in je handleiding bij je lichtmetingen welke wat doet en stel hem dan zo in. Door het zelf even op te zoeken en na te lezen kom je ook meer te weten.

@Ponyta, scherptediepte heeft niks met je stand op je cam te maken maar met je diafragma en de afstand tot het object. Op de Aparturestand, kun je zelf de diafragma instellen. Door die groter (kleiner getal) te zetten creeer je een groter scherptediepte.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:22

LaukeB schreef:
hoi allemaal. even een vraagje.

wat bereik je op je foto met iso en diafragma?
daar bedoel ik mee wat is het verschil tussen hoge en lage iso of diafragma (wat is het effect op de foto)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:30

Hoge iso (bijv. 1600) zorgt voor een lichtere foto en meer ruis, lage iso (100, 200) zorgt voor een donkerder foto en weinig ruis.

Laag diafragmagetal (F2.8 bijv.) = grote diafragmaopening = veel licht = lichtere foto (= minder veel scherp = weinig scheptediepte)
Hoog diafragmagetal (F22 bijv.) = Kleine diafragmaopening = weinig licht = donkerder foto (= heel veel scherp = veel scheptediepte)

Heel simpel gezegd zijn dit de gevolgen. Verder kun je op google ook een hoop vinden, wist je dat??

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:32

imd schreef:
Hoge iso (bijv. 1600) zorgt voor een lichtere foto en meer ruis, lage iso (100, 200) zorgt voor een donkerder foto en weinig ruis.

Laag diafragmagetal (F2.8 bijv.) = grote diafragmaopening = veel licht = lichtere foto (= minder veel scherp = weinig scheptediepte)
Hoog diafragmagetal (F22 bijv.) = Kleine diafragmaopening = weinig licht = donkerder foto (= heel veel scherp = veel scheptediepte)

Heel simpel gezegd zijn dit de gevolgen. Verder kun je op google ook een hoop vinden, wist je dat??

heel erg bedankt *D

nee dat wist ik niet. ik zal is zoeken ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:42

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:13

heejj..nog even over die donkere/zwarte achtergronden..
ik word niet veel wijzer van dat wiki gebeuren.. :o ik snap dat de achtergrond donker moet zijn.. maar als ik hier de mensen fotos zie bewerken met een lichte achtergrond of een drukke achtergrond, ziet het er ook nog mooi en goed uit.. ik wil weten hoe ik dat doe en in welk programma.. volledige uitleg in wiki staat er niet namelijk.. ;) (of lees ik daar overheen??)

xx

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:33

Dit is niet een bewerktopic, maar een fotografietips-topic. Een echte blackfoto bewerk je niet, die maak je, en hoe dat staat hier beschreven. Wil je er een bewerken tot een nepbackfoto, dan moet je het bewerkingstopic eens opzoeken.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:13

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:57

Ik zou iets lager standpunt nemen, het lijkt nu een beetje van bovenaf gemaakt..
Verder vind ik em een beetje krap genomen had wat meer ruimte omheen mogen zitten ..
Verder wel een mooie foto :D paardje ziet er goed uit en mooi halstertje! :D

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:13

Ik weet me echt geen raad meer! Hoe krijg ik foto's helder als ik fotografeer in een binnenbak?? Ik krijg ze wel scherp maar helaas zijn al mijn foto's veel te donker. hoe kan ik ze scherp en ook helder krijgen? ik werk met een Sony cybershot DSC-H50!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:16

stipje :) :o

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:33

lieniminnie schreef:
stipje :) :o

Kunt gewoon stip voor de link zetten hoor ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:56

XxStellaxX schreef:
Ik weet me echt geen raad meer! Hoe krijg ik foto's helder als ik fotografeer in een binnenbak?? Ik krijg ze wel scherp maar helaas zijn al mijn foto's veel te donker. hoe kan ik ze scherp en ook helder krijgen? ik werk met een Sony cybershot DSC-H50!

ik licht het donkere op in photoshop ;)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:31

@idmw, Ja maar dat gaat dan tenkoste van de scherpte, en erg mooie kleuren krijg je dan ook niet.. en ik wil er voor zorgen dat echt goede foto's krijg. Als ik flits gebruik blijven ze nog donker maar krijg ik ook allemaal van die stofdeeltjes op de foto!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:00

Dan loop je dus blijbaar tegen de beperkingen van je camera op. Als je ISo op z'n hoogst staat, je diafragmagetal op z'n laagst en je sluitertijd zo laag mogelijk en nog zijn ze te donker, dan zul je moeten investeren in een andere lens.

Edit: Zie dat het om een compact gaat? Eventueel een andere camera dan, maar daar heb je dan wel weer een goede lens bij nodig..

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:27

ik zal eens gaan sleutelen aan de iso en diafragma dat kan ik wel instellen.. zal het dan nog eens proberen wil het niet dan moet ik ook maar eens een spiegelreflex kopen.. maar voorlopig blijf ik het even doen met deze..

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:39

Misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Ik was laatst een paar fotos aan het maken van mijn paard toen de camera ineens niet meer wilde in en uitzoomen.
Ik snap er echt werkelijk niets van, misschien dat ik ergens op heb gedrukt?
Nu heb ik mijn buren (die er veel verstand van hebben) er naar laten kijken maar hun kwamen er ook niet uit.
hoe kan dit zo in een keer gebeuren?
Mijn camera is net een jaar oud. (panasonic DMC-FZ18)