[TEK] w.i.p. Hoe verder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

[TEK] w.i.p. Hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 23:11

*
*

Ik was laatst bezig met een tekening,
de voorschets ervan. Ik wilde hem gaan inkleuren, maar ik durf niet zo goed..
Ik ben altijd bang dat ik alles verpest met het inkleuren...

Ik heb een super mooie box met pastelkrijt gekocht, Maar ik heb er nog nooit echt mee gewerkt.
Daarom durf ik niet zo goed, dus, wat zal ik doen.
Olieverf, Kleurpotloden of Pastel?

Dit is de eerste keer dat ik serieus bezig wil gaan, ook met stappen.
Hoe zal ik beginnen? Hoe moet ik de vacht aanpakken?
wat lijkt jullie mooi als achtergrond?

TIPS!

Afbeelding

{*} Copyrighted by Fado-Art
{*} ik zou het echt super op prijs stellen als je een berichtje achter zou laten!

*
*

janique

Re: [TEK] w.i.p. Hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:11

Pastel is erg leuk om mee te werken, en krijg je een lekker zacht effect van. Hiermee kun je eerst een soort basislaagje doen, end an kun je altijd nog zien of de kleur naar je zin is of niet, ofdat je er met een andere kleur overgaat tot het papier verzadigd is ( lees: je krijgt er bijna geen kleur meer over, pakt niet mooi meer ). Met kleurpotlood kun je moeilijk heel mooi laag over laag werken, dus als je begint met kleuren is het eigenlijk vrij definitief. Gewoon lekker proberen, volgens mij komt het helemaal goed, schets ziet er al vrij netjes uit Ja

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:42

Onthoud: wees nooit bang om een tekening te verpesten. Door fouten leer je juist, dus ik zou zeggen: ga ervoor, ga lekker kleuren. Als het mis gaat weet je de volgende keer iig wat je niet moet doen.
Ik vind de schets trouwens ook erg mooi, maar laat je neit tegenhouden door de kans dat je hem verpest.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:56

Inderdaad, als je hem verpest, jammerdan. Je hebt er wel wat van geleerd. En meestal wordt hij niet eens verpest! Lekker pastelleren, en je laat wel het resultaat zien he! Want het is een hele mooie schets.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 18:03

okee Lachen
ik zal wel eens aan de slag gaan met pastel Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 18:04

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:28

erg mooi ! Haha!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 22:46

bedankt Lachen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:37

Pastel! Gaaf Haha! Wel erg moeilijk vind ik, maar gewoon proberen. Inderdaad niet bang zijn dat je hem verpest, van fouten leer je Lachen Vind de schets al erg gaaf! Ben benieuwd naar het eindresultaat Haha!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:55

Jaimyliefje schreef:
is dit een goede tutorial?? :
http://www.ingridjanssen.nl/pagewiptb.htm

Ja Ja Ja

verder sluit ik me aan bij janique behalve het stukje van het kleurpotlood Bloos Het ligt er aan welk merk kleurpotlood je hebt en vooral hoe je het kleurpotlood gebruikt. Als je direct met inkleuren van vlakken begint zit je papier vrij snel daarna vol (ligt een klein beetje aan de grofheid van het papier) maar als je niet gelijk vlakken kleurt maar stukje voor stukje en op die manier een vacht opbouwd krijg je èn diepte èn je kunt meerdere lagen kwijt, tenzij je gelijk vrij hard drukt zodat er gelijk veel kleurafgifte is. Kleurpotlood is wennen maar wel leuk Knipoog

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:51

Hihi Lon, je hebt gelijk ligt ook aan het merk. Met de vettige potloden zal het denk ik ook beter werken? Met mijn prismalo dinkies valt iig amper laag over laag te werken Nagelbijten / Gniffelen

En jaimyliefje al een update? Ben wel benieuwd nu! *LOL*

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 22:38

geen tijd gehad nog, helaas, morgen ochtend ga ik om 6 uur opstaan om te beginnen.
Daarna moet ik naar wedstrijd, om te schrijven bij de jury, en ook om de pony voor mijn zus te poetsen en te tutten..
maar ik moet nu echt eens beginnen vind ik! (vandaar dat ik zo vroeg op ga staan..)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 20:40

ik ga nu bezig met de tekening Lachen
vanochtend was ik door de wekker heengeslapen, hahaha Haha!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:35

Haha slim!
Ik denk dat hij ingekleurd nog mooier is Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:33

over 5 min. ofzo een update Haha!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 22:13

5 minuten zijn wat uitgelopen Clown

1) ik ben begonnen met een basiskleur, een heel lichte blauw die wat naar grijs toe neigt. die heb ik er heel lichtjes opgedaan, zodat de tekening meteen wat kleur krijgt, en lekker fris word.
Afbeelding
Afbeelding

2) Hier ben ik begonnen met een basiskleur voor de neus. Een zachte grijs. (hier nog wat krasserig)
Afbeelding

3) nu ben ik hem ietwat gaan uitwerken, door het neusgat en de lippen wat donkerder te maken
Afbeelding
Afbeelding

4) een beginsel van het uitwerken, het begint er wal wat op te lijken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

5) De kleur op de wang iets uitwerken
Afbeelding
Afbeelding

6) tsjah, er miste iets. maar wat..
juist ja, het oog. deze is echt heel goed gelukt, en plotseling kwam er heel veel spontaniteit en concentratie naar boven.
Tijdens deze fase heb ik dus geen foto's meer gemaakt.
Ik ben hier heel veel kleur gaan gebruiken. Paars en rood in de voorpluk. en ook een donkerbruin. In de vacht zie je een heel klein beetje rose, blauw, oranje en geel terugkomen.voor bij het oog heb ik wat huidskleur roze gebruikt (dat is ook in het echt zo bij haar)
Afbeelding
Afbeelding

7) Om 1 uur 's nachts was het wel welletjes, en toen ben ik dus de volgende ochtend doorgegegaan.
ik heb toen wat kleine aapassingen gemaakt, van dingen die niet helemaal klopten bijvoorbeeld. zoals de mond bijvoorbeeld.
Maar nog wel meer.

Afbeelding

Ik heb na die laatste stap nog wel wat doorgetekend, maar er is niet meer veel (zichtbaar) aan veranderd.

Ik smeek jullie om tips!
hoe krijg ik er wat meer diepte in? en die aderen? en die botstructuur??

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:24

ziet er al goed uit hoor fenna voor de eerste keer met pastel Lachen
nu nog wat beter uitwerken, maar dat komt vast goed Lachen het oog is indd mooi gelukt.
Ben benieuwd hoe zaffier wordt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 21:13

haha, eerst allemaal zo nieuwsgierig en dan niet meer reageren ^^

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:23

Heel eerlijk.... kan ik je geen tips geven behalve 1.. oefening baart kunst. Heel afgezaagd... Ik heb zelf (nog) geen ervaring met pastel, ik vind wel dat je hem al heel leuk hebt opgezet, rommelig maar leuk. Wel lijkt het hier en daar ongestructureerd te zijn zoals die lange lijnen bij de manen en dan met name de manenkam.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:27

Ik sluit me aan bij lontje, vooral veeeeel uitproberen, dan steek je uit iedere tekening weer iets op.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 22:29

Jep, mee eens. alleen ik ben nog bezig, dus even kijken hoe het straks uitpakt alsie af is.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:44

Wat ik bedoel is niet te lang nadenken over het materiaal en dergelijke, maar gewoon iets nemen en ermee aan de slag. Hoe meer je met verschillende materialen bezig bent, hoe eerder je weet wat je het best ligt. En vooral niet zuinig zijn ermee, tubes zijn er om leeg te knijpen en potloodjes om op te slijpen!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:56

Nou Fenna, dat doe je erg goed!

Ik zal eerst eea zeggen over je opzet.
Je hebt er duidelijk enige tijd aan besteed. De ogen vind ik echt enorm goed, in tegenstelling tot veel andere mensen heb je heel goed gelet op de vorm zoals je die misschien niet helemaal ziet maar er wel is: het is echt een oogbol. Dan klopt hij misschien niet helemaal, maar dat vind ik gewoon super. Ja De paardjes zelf zijn niet 100% kloppend qua verhouding (de linker is net wat te lang en smal, de rechter weer wat te compact). Eigenlijk zijn beide als ruwe vorm en opzet prima, en zou je dan eens moeten nadenken over hoe de botstructuur, spieren en pezen hier in zouden passen. Hoe zit het bijv. met de kin? Wat gebeurt er als een paard de hals zo krult met de spieren en de huid? Enz. Dat is allemaal heel moeilijk, dat weet ik, maar je zou je er eens echt in kunnen verdiepen, zeker ook omdat dit al erg goed is en ik je ambities ken. Knipoog

Goed dat je met een gekleurde opzet begint, dat belooft al heel wat.
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met het gebruik van grijs en zwart, omdat beide geen kleuren zijn en de boel dus gauw een wat mindere indruk geven. Grijs en zwart is moeilijk zelf te maken met pastel, maar is wel te benaderen. Daarom zou je het beste de echte zwart en grijs alleen met mate kunnen gebruiken en voor de rest de echte kleuren het werk laten doen (of ja... jij doet dan al het werk maar je snapt hopelijk wat ik bedoel).

De gele en roze accenten door de vacht heen vind ik echt super!! Dat mag je van mij nog wel wat meer doen, zeker ook om het blauw wat af te zwakken (pas wel heel erg op met rood, dat is namelijk ENORM aanwezig). Eigenlijk is het effect wat rood geeft alleen uit te leggen in een kunstmuseum of met een kunstboek op schoot, maar als je er zelf in een boek op let dan zie je het misschien ook al. Alleen ik kan het misschien weer heel leuk vertellen, dat weet ik niet. Clown

Het oog is erg goed gedaan. Hij is naar mijn smaak wel net wat te egaal bruin, maar dat hangt ook erg af van het formaat waarin je werkt want dat kan je nl nogal beperken in je mogelijkheden.

Zoals ik eerder al aangaf: let erop dat je wat kleuren tegen het blauw afzet, want blauw koelt heel snel, zo erg zelfs dat een tekening er gauw kil van kan lijken. (maar dat kan ook je smaak zijn, ik vind het zelf nl wel mooi).

Als je een tussenvorm zoekt van rood en blauw: rood+blauw= ... paars. Knipoog
Je hebt een hele losse stijl. Die pakt goed uit in de vacht, want zo heb je echt een structuur gemaakt zonder dat het allemaal te rommelig wordt. Bij de manen is dat wat minder omdat je van die lange halen hebt gemaakt die jammergenoeg niet logisch zijn: dat haar komt immers ergens vandaan. Dan kunnen ze wat door de war zijn, maar toch komen ze ergens vandaan en in het tekenen zul je daar rekening mee moeten houden wil je het geheel in balans houden.

Als je nog tips wilt voor bij het inkleuren van het andere paardje dan roep je maar. Welke basiskleur heb je voor ogen?

Hopelijk heb je er wat aan. Ik wil nog even benadrukken dat ik echt vind dat je heel goed bezig bent, en je ook absoluut niet laat beperken door het materiaal. Ga zo door!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 16:15

Bedankt Jorieke!
ik heb er echt wat aan Lachen

Dat wat je zei over de mane, daar ben ik het echt helemaal mee eens, die vond ik zelf ook niet zo goed uitpakken, dus daar ga ik nog wat aan werken Lachen
De voorpluk vind ik dan opzich wel weer aardig gelukt,

Over dat compacte en lange, dat is in het echt ook zo Lachen Mijn ene pony is wat groter (de linker) dan de ander (de rechter dus, hihi) en dat wilde ik ook mooi duidelijk hebben.

Ik had inderdaad ook wat moeite met de botsructuur en spieren enz. maar ik ga eens wat spieren en botten plaatjes opzoeken om te bestuderen. ook ben ik wat in de weer met romeinse platen, omdat daar de spieren heel goed benadrukt worden in de tekening, wat overdreven zelfs.

Maar nogmaals bedankt voor je tips, want ik heb er echt wat aan!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:27

Ik zou nog wel wat aan de hals van zaffier werken trouwens, vind de hoofd-halsverbinding nog steeds niet zo mooi terwijl ik het hoofd zelf wel heel mooi gelukt vind.
Inderdaad grappig wat jorieke zegt, dat jaimy compact is en zaffier lang en smal is... In het echt zijn ze dat ook. Jaimy is echt een hele korte en compacte pony, zaffier is juist heel smal en langgelijnd. Ik denk ook niet dat, dat in deze tekening overdreven is, maar je ziet wel duidelijk een groot contrast.