Sinds kort is mijn eerste verhaal ('Het engeltje, duiveltje en ik') af en ben dus weer met een tweede begonnen, genaamd 'Vakantie zonder grenzen'. Nu is dit wel een voorlopige titel, omdat ik nog niet precies weet hoe het verhaal gaat lopen.
Tips en commentaar welkom, maar hou het aardig

Citaat:Vakantie zonder grenzen [©!]
1. STERRE
Helemaal overdonderd loopt Sterre de trap op. Niet te geloven dat haar ouders hebben toegestemd. Hier had ze al zo lang op gewacht en eindelijk ging het gebeuren: zonder ouders op vakantie. Heerlijk een weekje naar Istanbul. Weg van alles, Weg van haar drukke Nederlandse leventje. Wat had ze daar zin in! Ze ploft neer op de rode Ikea bank in haar kamer en kijkt uit het raam. Het regent en de lucht is grauw. Typisch Nederlands weer, zucht ze. Zelf is ze in de zomer geboren en ze voelt zich dan ook echt een zomerkind. Istanbul in de maand juli is dus perfect. 'Lekker bruin worden' hoort ze haar vriendin Fleur in gedachten zeggen. Inwendig moet Sterre lachen als ze het gezicht van Fleur weer voor zich ziet. Die is ook altijd bezig met bruin worden, bedenkt ze. Haar beste vriendin Sarah heeft daar totaal geen last van, aangezien deze al een prachtige bruine huid bezit. Stiekem is Sterre best jaloers, maar ze kan zich niet voorstellen hoe jaloers Fleur dan wel niet moet zijn met haar eeuwige obsessie. Ze besluit eens te informeren of haar vakantievriendinnen er al klaar voor zijn en tast naar haar mobieltje. Normaliter heeft ze haar mobiel altijd in haar broekzak zitten, maar dit keer blijkbaar niet. Waar heeft ze dat ding nou gelaten? Zoekend kijkt ze haar kamer rond en bedenkt dat haar moeder vast wel weet waar ze de Ladyphone heeft gelaten.
'Mam! Weet jij waar m'n telefoon is?' roept ze naar beneden. Haar moeder is even stil maar antwoordt dan dat ze deze niet heeft gezien.
'Sorry, meis'zegt ze en gaat dan door met koken. Sterre begint nerveus te worden. Wat als ' ie gestolen is? Dat is Fleur laatst ook gebeurd, weet ze nog. Daar gaat haar goede bui. Ze rent door het huis en opent alle laden, maar nog steeds geen mobiel. Ze kon dat ding toch niet zomaar kwijt zijn? Dan schiet haar iets te binnen en ze sprint naar boven.
'MITCHEL!' schreeuwt ze op de trap. Ze bonkt op de deur van haar broertje's kamer en kan zich nauwlijks bedwingen. Waarom moet dat kind het altijd weer verpesten?
'Mitchel als je die deur nu niet...-' begint ze. Ze hoort gestommel en legt haar oor tegen de deur. Zo te horen verborg haar broertje iets.
'Ja?' antwoordt hij even later poeslief.
'Heb jij m'n mobieltje?' Sterre is woedend. Kan dat kind dan nooit van haar spullen afblijven?
'Bedoel je deze?' vraagt Michel wijzend naar een roze Ladyphone op z'n bed. Sterre stormt de kamer binnen en gritst haar eigendom van het bed.
'Vanaf nu laat je me met rust. BEGREPEN?' en met die woorden gezegd te hebben loopt ze weer naar haar eigen kamer. Rotkind, denkt ze. Ze toetst het nummer van Sarah in en voelt haar vervelende bui weer verdwijnen. Haar hersens maken plaats voor vakantiegedachten en voor ze het weet is ze een uur in gesprek met haar vriendin met wie ze volgende maand vertrekt. Het is haar moeder die een eind aan het watervalgesprek maakt.
'Sterre, Mitchel; Eten!' roept ze van onder aan de trap. Sterre beindigt haar gesprek en besluit na het eten direct te kijken wat er 18 juli allemaal meegaat. Waarschijnlijk moet ze nog een heleboel kopen; een bikini, shirtjes. Helemaal blj begint ze aan haar spaghetti en vangt de blik van haar moeder op.
'Je hebt er zin in, niet?' glimlacht ze en trots bekijkt ze haar dochter, die inmiddels alweer langer is dan zijzelf.
'Passen jullie wel goed op elkaar? Ik wil niet dat er iets gebeurt en met al die opgeschoten jongens...-' begint ze. Sterre slikt een hap weg en zegt met een onderdrukte grijns dat het heus wel goed komt. Bovendien hebben ze Maya en die heeft de zwarte band. Er kan hun dus niks gebeuren. Helemaal gerust gesteld is haar moeder niet, maar voor nu is ze er vanaf, ziet Sterre.
'Hebben we een toetje?' vraagt Mitchel met een bord alsof hij het niet eens heeft aangeraakt. Sterre kijkt geërgerd.
'Eerst je bord leeg, hoor' antwoordt ze.
'Je bent mijn moeder niet!' roept haar broertje verontwaardigd.
'Ophouden! Sterre, bemoei je er niet mee. Mitchel, eet je bord leeg' maakt hun moeder een eind aan het geruzie.
Na het eten zondigt Sterre zich weer af en vertrekt naar haar kamer op de zolder. Ze gooit haar kledingkast open en besluit nu alvast te kijken wat er meegaat en wat niet. Met een wit shirtje in haar hand staart ze naar buiten. In gedachten zit Sterre al in Istanbul.
‘Sterre? Luister je wel?’ Het zijn haar moeders woorden die Sterre uit haar vakantiegedachten halen.
‘Wat?’ zegt ze verbaasd.
‘Laat maar. Maya aan de telefoon’ antwoordt haar moeder die vervolgens weer naar beneden loopt. Met de draagbare telefoon in haar hand ploft Sterre op haar bed. Natuurlijk gaat het gesprek over Istanbul, maar al snel merkt Sterre dat haar vriendin er niet helemaal bij is.
‘Is er iets, Maya?’ vraagt ze daarom. Aan de andere kant van de lijn hoort ze iemand schreeuwen. Een vrouwenstem. Daarna klinkt er gestommel. Sterre gaat rechtop zitten om beter te kunnen luisteren.
‘Maya?’ herhaalt ze.
‘Sorry, Ster. Ik spreek je morgen’ en met die woorden verbreekt Maya de verbinding. Sterre zit verbaasd op haar bed met de telefoon in haar handen. Wat als Maya in moeilijkheden zit? Ach, het was vast een discussie met haar ouders, bedenkt ze. Niet helemaal gerust gesteld belt ze even later Sarah op, om deze van het gesprek te vertellen.
‘Er is vast niks aan de hand, Ster. Maak je maar geen zorgen’ zegt Sarah op een ietwat geïrriteerde toon. Sterre was altijd zo snel al ongerust.
‘Je hebt gelijk. Ik maak me voor niks druk. Trouwens, ik moet nog wat kleding hebben en een bikini. Zullen we morgen shoppen?’ stelt ze voor.
‘Prima. Dan bel ik de andere twee wel. Spreek je vanavond weer’ en de verbinding is verbroken. Sterre kijkt op haar klok die half acht aangeeft. Ze onderdrukt een gaap. Half acht pas en nu al zo moe. Aan de ene kant verlangt ze naar bed, aan de andere kant voelt ze zich opgelaten. Waarschijnlijk omdat ze over minder dan een maand al vertrekken. Wat heeft ze er zin in. Zon, zee, strand en het belangrijkste: jongens! Ze sluit haar ogen en droomt weg.
De dagen verstrijken en 18 juli komt steeds dichterbij. Sterre en haar vriendinnen beginnen nu toch wel een beetje zenuwachtig te worden, maar gelukkig blijft het bij gezonde zenuwen.
‘Nog maar een week, dames!’ roept Fleur en terwijl ze dat zegt doet ze een ‘oyeah-dansje’. Sterre moet lachen. Die Fleur schaamt zich ook nergens voor. De halve school staat hier op het plein maar Fleur lijkt dat niet te zien.
‘Kan je het geloven? Eindelijk een week weg zonder ouders. Zonder gezeur’ zegt ze tevreden.
‘Elke dag uit, uitslapen, bakken op het strand’ ratelt ze door. Sterre kijkt haar vriendinnen veelbetekenend aan: Fleur doet wat ze het liefst doet; praten. Of beter gezegd: ratelen. Uit ervaring gaan de anderen nergens op in, alleen luisteren is genoeg, weten ze.
‘Toch mooi dat je over bent, Fleur’ grinnikt Sarah. ‘Anders kon je niet eens mee’. Fleur glimlacht. ‘Wat keek Van Straten gepikeerd toen ik net m’n rapport kreeg’ zegt ze tevreden. ‘Heb ik geschiedenis toch met een zes afgesloten’ vervolgt ze. De anderen knikken. Met z’n vieren lopen ze het plein over waar het krioelt van de drukke leerlingen die blij zijn dat het schooljaar erop zit.’
‘Maar, laten we vanaf nu niet meer over school praten’ zegt Sarah als ze even later achter een patatje zitten. ‘Prima’ zeggen Sterre en Fleur in koor. Maya schijnt niks te horen. Ze staart al de hele tijd naar de grond en heeft een verdrietige blik in haar ogen. Sterre vraagt zich af wat er aan de hand is en Sarah vangt haar blik op. Fleur is te druk bezig met haar patat.
‘Zeg, Maya. Is er soms iets? Je bent zo stil?’ begint Sterre. Maya zucht en lijkt niet veel zin te hebben in een gesprek.
‘Ik weet niet of ik mee kan’ zegt ze dan. Sterre schrikt.
‘Niet mee?’ herhaalt ze. ‘Maar, May. Hoelang weet je dit al?’ vraagt ze dan. Maya zucht nog eens. ‘M’n ouders beginnen nu ineens tegen te stribbelen. Ze snappen niet dat we allang geboekt hebben. Bovendien gaven ze eerst toestemming en nu…-‘ Maya’s ogen vullen zich met tranen. Sarah slaat een arm om haar Spaanse vriendin heen. Sterre doet hetzelfde. Dus dat was er gisteren aan de hand. Ze wist wel dat er iets was. Ze maakte zich dus niet voor niks druk. Even is het stil. Zelfs Fleur heeft niets te zeggen en meestal is zij heel goed met dit soort dingen. De stemming is er helemaal uit. Raar hoe iets zo snel kan veranderen. Het ene moment gingen ze al bijna weg en het andere gaat het hele plan wellicht niet meer door, bedenkt Sterre.
‘Ik weet iets. Mijn moeder is geweldig in overtuigen’ stelt Sarah voor. Maya tovert een glimlach tevoorschijn. ‘Denk je dat dat zal helpen?’ vraagt ze onzeker. ‘Ik weet het zeker. Vandaag vraag ik of m’n moeder even naar jou belt. Hoe heten jouw ouders ook alweer?’ Sarah ziet het helemaal zitten en ook Maya lijkt er iets in te zien. Sterre voelt zich opgelucht en ook Fleur eet weer door. ‘Rustig maar, May’ zegt Sarah ‘dit gaat helemaal goedkomen!’