Het nieuwe deel
Citaat:
Gestresst stond ik bij de bushalte te ijsberen. Doordat Tom me vanochtend een lift had gegeven moest ik nu een half uur op de bus wachten. Ik was toch beter met de fiets gekomen. Ik werd zenuwachtiger met de minuut. De hele namiddag heb ik naar de duer gekeken tot wanneer de directeur me uit de klas zou komen halen om me te vertellen dat ik van school ben gestuurd, net zoals de rest van het groepje. Ik kon me zo al iets voorstellen dat hij me een trap onder mijn achterwerk gaf zodat ik naar buiten vloog en daarna gooide hij alle boeken van mij één voor één naar buiten, die ik snikkend zou oprapen. Maar gelukkig, hij was me niet komen halen. Piet had me bang gemaakt, ik was heel zeker van mijn stuk over het feit dat ik nooit meer zal terug gaan bij Dieter. Wat hij me ook zou aandoen, ik doe het niet! Ik probeerde zoveel mogleijk te vergeten van wat er vorige jaren is gebeurd, maar voordurend wordt ik er terug aan herinnerd. Eindelijk verscheen de bus op het plein. Er stonden veel mensen te wachten om ook op die bus te stappen. De bus stopte recht voor mij en opende zijn deuren, iedereen begon te dringen om de eerste te zijn die op de bus zat. Ik wachtte geduldig en liet iedereen voor, een jongen van ongeveer mijn leeftijd volgde mijn voorbeeld. Toen ik een blik op hem sloeg glimlachtte hij, ik kleurde rood en wendde mijn ogen van hem af en besloot ook maar om te gaan dringen. Al snel zat ik op de bus en besloot om op een bank te zitten die in het neutrale gedeelte stond. Ik had een theorie ontworpen over waar je het best kon zitten in een bus, er waren 3 delen, het sullengedeelte dat was helemaal vooraan, het populairgedeelte dat was achteraan en het neutrale gedeelte was in het midden. Met een zucht liet ik me zakken op het stoeltje. De belangrijskte reden waarom ik in het midden zat was eigenlijk omdat ik hier niet misselijk werd. Ongeduldig keek ik hoe een oud vrouwtje opstapte, heel traag en voorzichtig. Ik had een neiging om te roepen dat ze haar moest haasten. Ik schrok van mezelf, dit had ik al lang niet meer gehad! Ik zag dat de jongen die daarnet naar me had geglimlacht het vrouwtje hielp. Het zag er wel schattig uit. Toen ze ook op een stoeltje had plaatsgenomen zei ze tegen de jongen dat hij een goede jongen was. De jongen liep verder het gangpad door terwijl het vrouwtje een preek aan het opzeggen was over de jeugd van tegenwoordig, hij keek naar me en haalde zijn schouders op, voor het vrouwtje stopte met praten zei ze nog een paar keer dat de jongen een goede jongen was. Ondertussen had hij zich op de bank voor mij gezet. De bus vertrok, ik juichde binnenmonds. Nadat we het centrum waren uitgereden draaide de jongen zich om naar mij.
"Ik ben Kevin, jij?" stelde hij zich voor.
"Margo," onderzoekend keek ik hem aan. Waarom spreekt hij me nu aan? Ik wil een rustig busritje om alles op een rijtje te zetten, alhoewel een gesprekje met hem zou ook wel interresant zijn. Hij zag er niet mis uit.
"Jij gaat zeker naar het ateneum naar school?" vroeg hij. Ik werd weer rood. Ik vloekte onhoorbaar. Hij kent me. Ik hoorde het vrouwtje al zeggen: "jij bent een stout meisje!" terwijl ze met haar handtas op mij sloeg. Gelukkig bleef het vrouwtje voor zich kijken. Ik knikte.
"Ik heb al gehoord van je," wist hij me te vertellen. Ik keek naar beneden, ik schaamde me. Weet echt iedereen van mij? Kevin zweeg even en ik bleef naar beneden staren.
"Niet slecht bedoeld, maar waarom doe je al die dingen? Je weet toch dat je mensen kwetst?"
Snel keek ik op. Ik zag dat hij geïnterreseerd aan het wachten was op mijn antwoord, ik zag afschuw in zijn ogen voor me. Fijn! Nog iemand die een hekel aan me zal hebben.
"Ik doe niets meer, ik hoor er niet meer bij,"
"Ach was je niet goed genoeg meer?"
"Ik ben er zelf uitgestapt,"
"Die laten je niet zomaar gaan," Kevin keek me indringend aan, ik schrok, net alsof hij echt wist waar over hij praatte.
"Dat heb ik ondervonden, hoe weet jij dat?"
"Dieter is mijn neef,"
Nu is het moment dat ik van mijn stoel zou moeten voelen maar het dringde niet goed door. Ik zuchtte, één en al problemen.
"Waarom zucht je?"
"Waarschijnlijk wordt ik door je leuke neefje van school gestuurd,"
"Wat heeft hij nu weer gedaan,"
"Oei! Ik moet hier afstappen!" vlug drukte ik op het belletje. De bus reed net voorbij de halte, maar de bestuurder stopte toch het logge ding. Ik stond op.
"De volgende keer beter opeltten, meisje!" riep hij toen hij de deuren voor me opende. Ik verontschuldigde me tegen hem, het vrouwtje zat boos naar me te kijken. Als ik nu niet vlug weg ben dan komt ze echt nog af met die tas, die Kevin zou haar dan wel moeten helpen. Ik stapte af, recht in een plas. Beteuterd keek ik naar mijn natte all stars. Vandaag zat het me zo tegen, dat het natuurlijk ook weer begon te regenen. Ik kneep mijn ogen zo hard mogelijk dicht en deed mijn kap aan. Waarom ik?
"Je bent laat," dat was het eerste wat mijn moeder zei toen ze me zag, ook al stond haar dochter verzopen voor haar neus.
"Je hebt gleuk dat je vader nog niet thuis was anders had je misschien weer geen eten,"
Ik zweeg en keek naar mijn natte all stars. Mijn moeder volgde mijn blik en slaakte een gilletje.
"Mijn pas gedweilde vloer! Buiten met die schoenen!" riep ze woedend naar me, ik zag speeksel rond vliegen. Ik vond het wel erg voor mijn schoenen dat ik ze buiten moest zetten, maar ik was al lang blij dat ik niet buiten moest. Ik deed ze snel uit en zette ze buiten onder het raam zodat ze niet helemaal nat zouden worden. Daarna liep ik de trap op naar boven recht naar de badkamer en deed de deur op slot. Ik stond weer voor de spiegel een keek naar mezelf. Mijn hand greep naar het scheermes van mijn vader en ik deed weer hetzelfde als gilsteren, eergisteren en zovele dagen geleden.
Hoofdstuk twee
Het was al twee dagen geleden dat Piet bij me was gekomen en ik was nog altijd niet van school geschopt. Ik begreep het niet, de bendeleden had ik ook al twee dagen niet meer gezien. Dat voelde je aan de sfeer op school, het was meer ontspannen. Niemand was bang dat hij gepest zou worden door een stom voorval of gewoon omdat zijn gezicht de bende niet aanstond. De bel ging en ik stond nog beneden in de trappenhal, vandaag moest ik weer voor het eerste uur op de eerste verdieping zijn dus ik kon nog op tijd zijn. Snel rende ik de trap op, buiten adem kwam ik de klas binnen. Het viel niet op dat ik te laat was, de leerkracht was er zelf nog niet. Ik liep naar de achterste rij banken en wou gaan zitten waar ik altijd zat. Naast het raam, maar er zat iemand! Ik kende hem niet, dus het was waarschijnlijk de nieuwe jongen die vandaag zou komen, die jongen die al te maken heeft gehad met de politie. Hij keek me nors aan. Zijn blik zei duidelijk: Wat moet je? Ik zuchtte en zette me dan maar op een andere plaats, maar toch ook vanachter. Het was rumoerig in de klas, ik hoorde dat ze bezig waren over het groepje. Plots verzamelde een meisje, ik ken haar naam niet, al haar moed en liep naar me toe. Ze keek even verwonderd dat ik niet bij het raam zat maar maakte haar daar dan niet druk over.
"Is het groepje van school gestuurd?" vroeg ze, haar gezicht was roodaangelopen. Ik haalde mijn schouders op.
"Ik hoor niet meer bij het groepje. Hoeveel keer moet ik dat nog zeggen?"
"Je hoort er niet meer bij? waarom zat Piet dan bij jou in de refet?"
"Dat zijn je zaken niet, meisje," uit mijn ooghoeken zag ik dat de nieuwe jongne het gesprek aan het volgen was.
"Je hoort er wel nog bij," besloot het meisje voor me, snel liep ze van me weg. Ik zuchtte. Wat ik ook doe, voor hen blijf ik dus bij het groepje.
"Welk groepje?" ik keek op en zag dat de nieuwe jongen tegen me sprak.
"Wat mensen van school waarvan iedereen bang is," zei ik onverschillig.
"En jij hoord daar bij? Ik dacht al dat jij een cole was,"
"Nee ik hoor daar niet bij," nu was ik nors. Volgens hem zou ik dus cool zijn omdat ik bij dat groepje zou horen, hij was dus ook zo iemand als hen.
"Maar dat meisje ..."
"Ik hoorde er bij, nu niet meer,"
"En ze zijn van school gestuurd?"
"Stilte!" één vna mijn strengste leerkrachten kwam de klas binnengelopen. Ik hoorde tot hier dat hij buiten adem was.
"Excuseer me maar er was een probleempje met de administratie. Is de nieuwe jongen er al?" hij keek de klas rond en zijn blik viel vallen op de jongen.
"Welkom in deze klas, ik hoop dat je met je klas kunt opschieten en snel nieuwe vrienden zal maken," rafelde de leerkracht ongeïnterreseerd het welkomtekstje op "Je mag je voorstellen, jongen,"
"Ik ben Wannes. Ik ben van mijn vorige school getrapt en binnen een paar weken ook van deze," zei hij. Ik zuchtte, weer iemand die stoer probeerde te doen.
"Vertel wat over jezelf, Wannes," ik zag dat de leerkracht duidelijk niet onder de indruk was, in tegenoverstelling van mijn klasgenoten.
"Ik ben 17 jaar oud en woon hier wat verder op. Zo goed?"
De leerkracht knikte en begon aan zijn les.