Citaat:
Morgan
Sara is een meisje van 12 jaar, ze woont op 10 minuten afstand van de manege van Frans. Ze is bijna elka dag wel op die manege te vinden ze heeft er een lieveling, de zwarte hengst Morgan.
‘ik ga naar de manege mam’ riep Sara richting in de richting van de huiskamer. ‘Neem je Jessy mee?’ ‘Ja’. ‘Kom Jes’. Sara pakte de riem van Jessy, haar hondje en wandelde met haar naar buiten. Het was vorige week zomervakantie geworden en Sara had beloofd veel te helpen op de manege. Ze had voor de zomer Morgan gekregen om te verzorgen. Ze had er heel veel zin in want Morgan was een super beest. ‘Loop door Jessy!’ Sara gaf een rukje aan de riem terwijl ze zat te fantaseren wat ze allemaal wel niet met Morgan op de manege zou gaan doen.
’Hey Roos’ zei Sara, tegen een van de medewerksters op de manege. ‘Hoi, Sara kom je weer helpen op de manege?’ antwoordde Roos. ‘Ja’.Sara liet Jessy los en die rende meteen naar Thomas toe haar grote vriend op de manege. ‘Je kunt Morgan al wel opzadelen’ zei Roos. Fluitend haalde Sara de spullen van Morgan en hing die op in de poetsplaats. De beginnertjes ontwijkend baande Sara zich een weg naar buiten. Morgan keek zoals gewoonlijk naar buiten een hinnikte zacht toen hij Sara aan zag lopen. ‘Hallo vriend’ fluisterde Sara zachtjes in zijn hoor terwijl ze zijn halster over zijn hoofd trok. Ze begeleidde hem naar de poetsplaats en begon zijn zwarte glimmende vacht te poetsen.
’Ben je bijna klaar?’ vroeg Roos. ‘Ja, maar sinds waneer hebben we haast?’ vroeg Sara. ‘Nou dat zal ik je vertellen’ zei Roos met een grote glimlach op haar mond. ‘Ik dacht je heb nu wel genoeg rijervaring dus ik dacht dat je er wel klaar voor bent om met Morgan te gaan springen. De gevorderden zijn met Anita het bos in dus wij kunnen de springbak gebruiken, als je wilt hoor’ voegde Roos er snel achteraan. ‘Natuurlijk o wat gaaf’ antwoordde Sara. Roos bracht het dressuur zadel weg en kwam met een springzadel aanlopen. ‘Deze zal hij wel passen’ zei Roos. Sara glunderde helemaal terwijl ze het zadel op de smalle rug van Morgan legde. Rustig trok ze de singel aan en begeleidde Morgan naar de springbak die buiten in het zonnetje stond. Roos stond al in de bak en had wat hindernisjes klaargezet. Sara keek naar de hindernisjes die ongeveer 50 centimeter hoog waren, hier had ze zich al een hele tijd op verheugd. Ze klom op Morgan en stelde de beugels goed in. ‘Laat hem eerst maar rustig instappen’ zei Roos. ‘Hij heeft nogal de neiging om sneller te gaan stappen als hij weet dat hij gaat springen maar laat hem op jou tempo lopen’. Rustig liet Sara Morgan door de bak stappen. Na enkele minuten gestapt te hebben mocht ze aan gaan draven. ‘Zo rij nu maar rustig op het eerste hindernisje af’ zei Roos. Geconcentreerd op Morgan ging Sara richting de eerste hindernis, wat met maar 50 centimeter een eitje is voor Morgan. Hij vloog er ook met gemak overheen.
‘Heel goed’ zei Roos na afloop. ‘Ga hem maar uitstappen’. Morgan had over elke hindernis gevlogen en Sara had het fantastisch gevonden. Ze beloonde Morgan terwijl ze hem met vierende teugel door de bak liet stappen. Roos was bezig met de hindernissen op te bergen. ‘Het ging best oké voor de eerste keer hè?’vroeg Sara. ‘Het ging heel goed voor de eerste keer vond Roos. Eenmaal uitgestapt en afgezadeld bracht Sara Morgan terug naar zijn stal en riep Jessy tot zich. Ze klikte de riem vast en liep met haar naar huis.
‘Hallo mam’. ‘Hoi Sara, was het leuk’? Heel leuk vond Sara en ze vertelde over het rijden en het springen. Nadat ze gegeten hadden ging de telefoon. ‘Het is voor jou Sara’. ‘Met Sara’. ‘Hallo Sara, Met Frans’. Frans was de baas van de manege. ‘Hoi Frans’. ‘Sara morgen laat ik Sascha dekken door Morgan ik dacht dat jij het wel leuk zou vinden om daar bij te zijn’ vertelde Frans. ‘O dat lijkt me geweldig’ zei Sara. ‘Oké, dan is het goed, kom je morgen om half 11 naar de manege’? ‘Ja tot dan’.
De volgende dag fietste Sara weer naar de manege. Toen ze het pad opfietste kwam Frans al aanlopen. ‘Hallo, Sara kan jij Morgan alvast halen? Anita is Sascha aan het halen’. Sara knikte en liep naar de stal van Morgan. ‘Hallo, jochie zei ze’. Ze deed zijn halster om zijn hoofd en leidde hem naar de open plek. Frans Anita en Sascha stonden er al. ‘Dank je Sara’ zei Frans terwijl hij Morgan van haar overnam. Het dekken zelf vond Sara niet zo spectaculair alleen het idee dar er een veulen van Morgan op de wereld kwam was geweldig. Sascha was namelijk ook een fantastisch paard dus dat zou een geweldig veulentje kunnen worden.
Het was woensdag, vandaag zouden ze een strandrit gaan maken. Sara mocht op Morgan. ‘’Roos, ga jij ook mee met de strandrit?’’ ‘’Ja natuurlijk, ik laat geen een strandrit aan mijn neus voorbijgaan’’ zei Roos met een knipoog. Sara zadelde Morgan op en liep met hem naar de bak. De meeste stonden al klaar of zaten al op hun paard. Sara liep naar de middenlijn en singelde Morgan aan. Met een zwierige beweging klom Sara op zijn zadel en liet hem door de bak stappen wachtend op Roos. Roos zat al op haar paard toen ze kwam aanlopen. Ze vertelde de opstelling in welke volgorde we ze heen en terug zouden lopen. Morgan en Sara zaten achteraan. De duinen zelf waren al geweldig. Je rook de geur van de zee al van ver en alle paarden kregen er zin in. De route was zwaar met mul zand en veel heuveltjes. Eenmaal bij het strand aangekomen begonnen een paar paarden al erg wild te doen. Morgan bleef rustig wachten tot Sara hem zou aansporen. Voordat Roos het teken gaf bekende een meisje dat ze te bang was en daar wel achter zou blijven en wachten tot hun terug kwamen Roos vond dit goed. Toen gaf Roos het teken dat ze mochten gaan galopperen. Alle paarden zoefde weg. Morgan ging langzaam voorop. Het meisje wat achter bleef die hield haar paard niet meer en die sprong aan in rengalop. Het paard was bang om achter te blijven en ging dus extra hard. Roos riep dat ze hem moest inhouden maar het meisje huilde dat dat niet lukte. Het paard rende voorbij Morgan. Het paard was nu echt niet meer te houden en rende in volle rengalop op de pier af. Sara spoorde Morgan aan om hem nog harder te laten gaan. Ze kwam steeds dichter bij het paard maar het paard kwam ook steeds dichter bij de pier. Het zand vloog om Sara haar oren terwijl ze in alle macht Morgan dichter bij het paard liet komen. Het meisje gilde en huilde en het paard had zijn oren plat in zijn nek en gaf alles wat hij kon. Morgan galoppeerde nu naast het paard en Sara greep de teugels. Met al haar macht trok ze aan beide teugel Morgan stopte maar het paard ging door, omdat Sara de teugels vast had moest Morgan ook mee galopperen. Het zwarte leer van de teugels sneed in Sara haar hand. Morgan zag de pier maar kon niet stoppen zolang Sara de teugels van het paard nog vast had. Het paard werd wilder en wilder en Morgan en Sara werden wanhopig. Wat moesten ze doen? Het paard loslaten en hopen dat het goed ging of het onzekere voor het zekere nemen en met alle macht aan de teugels gaan hangen. Sara koos het laatste en trok met alle macht aan de teugels. Het paard maakte een noodstop en het meisje vloog eroverheen. Sara had dit niet verwacht en liet van schrik de teugels los. Morgan die niet meer kon stoppen maakte zich klaar. Vlak voor de pier zette hij zich af en sprong er met een reusachtige sprong overheen en stopte aan de andere kant. Sara zat er geschrokken op. Onder haar zat Morgan te hijgen, het schuim liep uit zijn mond zachtjes aaide Sara hem over zijn bezwete nek. Ze liet Morgan naar de andere kant van de pier draven en zag dat alles goed ging met het meisje. Roos kwam geschrokken naar Sara toe. ‘’Sara, o mijn god.’’ ‘’Gaat het? Weet je hoe groot de sprong was, hoe gevaarlijk, hoe eng!’’ ‘’Ja,’’ hijgde Sara na. De terugweg verliep goed en het meisje had Sara wel honderd keer bedankt.
Op de manege aangekomen vertelde Roos tegen Frans wat er gebeurt was. Frans schrok eerst wel. 10 minuten later kwam Frans op Sara aflopen die Morgan nog aan het poetsen was. ‘’Sara? Kan ik je even spreken?’ Vroeg hij. ‘’ ja natuurlijk,’’ zei Sara is het goed dat u het nu zegt of dat u wacht tot ik Morgan afgezadeld heeft. ‘’Ik kan het nu wel vragen.’’ ‘’Ik had het verhaal van Roos gehoord wat er gebeurt was, maar ook dat ze vond dat je geweldig met Morgan omging en geweldig met hem kon springen.’’ ‘’Dus ik vroeg me af zou je geen springlessen willen met Morgan?’’ ‘’Ja natuurlijk, maar ik weet niet of we genoeg geld daarvoor hebben thuis, en van wie?’’ ‘’Roos heeft aangeboden je gratis les te geven op de manege.’’ ‘’Natuurlijk vond ik dit niet goed.’’ Sara schrok haar moeder vond gewone lessen al duur zeker als daar dan ook nog eens springlessen bij kwamen. ‘’Ik vind niet dat Roos gratis les moet geven in haar vrije tijd’’ ging Frans verder. ‘’Daarom heb ik besloten dat ze je zaterdag ochtend tijdens haar werkuren les gaat geven en daar krijgt ze dan van mij voor betaald en voor jou wordt het gratis.’ ‘’Echt waar?’’ ‘’Wauw’’. Sara wist niet wat ze moest zeggen. ‘’Onwijs bedankt’’. ‘’Graag gedaan,’’ zei Frans en hij liep weer weg.
wat vonden jullie ervan? Dit is me eerste verhaal op bokt, moet ik doorgaan??