[verhaal] op zoek naar een nieuwe baas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hyperkind

[verhaal] op zoek naar een nieuwe baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:47

gewoon een leuk verhaaltje :

het is nog vroeg als ik wakker word. de zon is nog niet eens op. ik rek me goed uit en steek mijn snuit onder mijn moeders buik. 'drink maar flink.' zegt mijn mama. 'want dit is de laatste keer, vandaag gaat het gebeuren.' meteen heb ik geen dorst meer. Ik trek mijn neus terug en roep: 'Vandaag ?! echt waar ?!' 'Echt waar.' mijn mama duwt me terug naar haar uier, maar ik wil niet. opgewonden spring ik rond. 'eindelijk word ik verkocht,' juich ik. Hier wacht ik al zo lang op. op het moment dat ik oud genoeg ben, word ik verkocht. ik verlaat mijn mama, mijn wei en mijn stal en ga op avontuur. de deur van de stal gaat open. 'dag mies. dag puk,' groet de baas. mies dat is mijn mama en puk, dat ben ik. Ondanks mijn naam ben ik niet echt klein, mijn rug is bijna een meter hoog. In mijn haast om buiten te komen, stoot ik de baas zijn benen. 'Zo druktemaker,' lacht hij. 'Jij hebt zeker door wat er gaat gebeuren,' ' Nou en of, ik ga een nieuwe baas uizoeken,' hinnik ik. ' Wanneer gaan we ?' Terwijl ik bij het hek wacht maat de baas de stal schoon. Hij rijdt de mest weg met een kruiwagen en komt terug met vers schoon. 'Duurt het nog lang ?' bries ik opgewonden. Mijn mama komt bij me staan. 'Je begrijpt toch dat je hier nooit meer terug komt ?' vraagt ze. 'En dat dit de laatste keer is dat ik je zie?' Even word ik verdrietig. 'mijn lieve mama,' snuif ik. 'ik zal je missen.' met de neuzen tegen elkaar wachten we. de baas zet de kruiwagen weg en klopt zijn handen af. 'zo mies,' zegt hij. 'je zoon gaat vandaag naar de paardenmarkt. je hebt de stal weer voor jezelf.' 'dag mam,' hinnik ik. Vrolijk volg ik de baas. Ook al ben ik pas zes maanden, ik weet al precies hoe ik aan een touw moet lopen. 'dag puk.' mijn mama hinnikt schel. Het is jammer dat ze niet mee op avontuur kan. Samen zou het nog leuker zijn. Ineens ga ik op de rem. Met stijve voorbenen weiger ik om verder te gaan. 'hup, pukkie,' moedigt de baas aan. 'omhoog en naar binnen.' Mooi niet ! Wat denkt hij wel ? de plank voor me leidt regelrecht een donker gat in. Veel te gevaarlijk ! 'niks aan de hand,' sust de baas. zachtjes pakt hij mijn voorbeen en zet hem op de plank. er gebeurt niks. de baas zet mijn tweede voet erbij. nog steeds geen gevaar. 'goed zo.' de baas duwt me tegen mijn bil. 'en nu naar binnen, anders komen we nooit op de markt.' Vooruit maar. al snap ik niet wat de paardenmarkt te maken heeft met dat donkere gat. Volgens mijn mama zijn op de markt zoveel paarden dat je ze niet kunt tellen. Daar in het donker is er niet één. Binnen word ik vastgemaakt. Achter me komt de plank omhoog. Ik hinnik van schrik. Vanuit de verte hoor ik mijn mama antwoorden. Langzaam beginnen we te bewegen. De wereld rolt onder me door. Soms word ik naar rechts tegen de want gedrukt, dan weer links. Ik word er doodmoe van. ik had liever bij mama gelegen. ik werd bang. Waar ga ik heen ? Ik zie mama nooit meer ! Na een eeuwigheid stoppen we en gaat de plank weer omlaag. 'we zijn er puk. goed gedaan.' Als beloning geeft de baas me een snoepje. dat heb ik echt verdient, vind ik. Nadat ik het snoepje heb doorgeslikt heb ik tijd voor mijn omgeving. ik ruik paarden ! Ik hoor het geklets van mensen gesnuif van nog meer paarden. Dit moet de markt zijn ! Met een grote sprong vlieg ik uit het donkere hok. 'rustig,' waarschuwt de baas. 'straks breek je nog een been.' ‘welnee,’ hinnik ik. ‘ik heb haast. Mijn nieuwe baas loopt hier rond.’ Ik ruk het touw uit zijn hand en storm de markt op. ‘ik ga hem zoeken !’ het is vreselijk druk. Dikke knollen staan naast slanke rijpaarden. Grote reuzen wachten tussen kleine pony’s. ertussendoor lopen mensen die praten, lachen en schreeuwen. Een knol komt recht op me af draven. De man die naast hem loop schreeuwt : ‘uit de weg, ukkie !’ ‘nou moe,’ bries ik boos. ‘je hoeft niet zo te schreeuwen. En ik heet trouwens Puk, geen Ukkie.’ ‘kijk pap,’ roept een meisje. ‘die is lief.’ Natuurlijk wijst ze naar mij. Op een sukkeldrafje ga ik naar haar toe. Ze pakt mijn touw en knielt op de grond. ‘waar kom je vandaan, kleintje.’ Vraagt ze met een lief stemmetje. ‘waar is je baas?’ oei, de baas denk ik. Acht wat, hij vind me wel. En ja hoor, ik hoor hem al. ‘hé meisje. Hou dat veulen vast wil je ?’ hij komt met grote passen aanlopen. Het meisje staat op. ‘is hij van u ?’ vraagt ze. ‘ja,’ knikt de baas en hij neemt het touw over. ‘dank je wel voor het vangen.’ Hij geeft een rukje aan het touw. ‘kom, puk.’ Ik zet me schrap. ‘ik wil haar als nieuwe baas.’ Hinnik ik. ‘puk…’ dreigt de baas en trekt aan het touw. Ik duw mijn neus tegen de had van het meisje. ‘is hij te koop ?’ vraagt ze. ‘ja,’ de baas stopt met trekken. ‘pap?’ het meisje trekt aan haar vaders mouw. ‘deze wil ik.’ Antwoord het meisje zeer beslist. Haar vader en de baas overleggen over de prijs. Even later geeft de baas me een klopje. ‘doe je best hè puk !’ bromt hij. Het meisje neemt me mee over de markt. Veel paarden kijken jaloers naar me. Die willen ook mee ! trots loop ik naast het meisje. We lopen over straat naar een grote plaats waar allemaal dingen staan met wielen. ‘wacht hier even, Anna’ zegt het meisjes vader. Anna heet ze dus ! mijn nieuwe baas loopt weg en komt even later terug met een rijdend ding en een donker hok. Ik word weer het donkere hok in geduwd. Nu weet ik dat het niet eng is. Naast me staat een ander klein paardje. ‘hallo.’ Zeg ik. ‘wie ben jij ?’ ‘ik ben twinkel. Eigenlijk heet ik twinkelbel maar ze noemen me twinkel. Ik ben een shetlandpony.’ Zegt het pony’tje. ‘en jij?’ ‘ik ben puk. En mijn mama zegt dat wij welshpony’s zijn.’ Het donkere hok begint te bewegen. De hele weg zeggen we niets. Als we stil staan hoor ik paarden hinniken. Twinkel en ik hinniken opgewonden terug. we worden uit het donkere hok gehaald en kijken rond. er is een oprijlaan. Met 2 weilanden. Als je de oprijlaan uitloopt staat er links een boerderij. Recht staat een grote witte stal waar allemaal paardenhoofden uitsteken. Voor ons is een grote zandbak. We worden naast elkaar in een stal gezet. Naast me staat een fjord. Vrolijk steek ik me hooft naar haar toe. Snel trek ik hem terug. ze probeerde me te bijten ! het meisje komt naar me toe. Je moet niet op haar letten hoor ! snowflake is vaak chagrijnig. Ik kijk naar buiten. Zal ik hier gelukkig worden ? ik denk aan mama.. die staat nu vast lekker aan het stro te eten. ik ga liggen in het stro. De stallen zijn wel goed. Er ligt een dikke laag stro in. Ik ben moe. Ik val in een droomloze slaap.

De volgende dag word ik wakker gemaakt door Anna. ‘ha puk, ik moet je iets vertellen,’ zegt ze, en ze komt naast me zitten in het stro. ‘papa en ik vonden puk niet zo’n leuke naam, wat dacht je ervan om stardancer te heten ?’ ik dacht na. Het is een mooie naam en als ik later volwassen ben dan klinkt het mooier. Ik duwde met mijn neus tegen haar wang. ‘oké ! dat is dan afgesproken pu… ehh.. stardancer.’ Ze stond op en liep weg. Ik kwam ook overeind en keek over de want naar twinkel. Ze lag nog te slapen dus liet ik haar met rust. Ik keek over de want naar snowflake. Die staat naar buiten te kijken. ‘snowflake,’ fluister ik. ‘wat ?!’ snowflake kijkt me chagrijnig aan. ‘waarom doe je steeds zo onaardig ?’ vraag ik. Tot mijn verbazing bijt ze niet maar draait ze zich om en zucht. ‘dat zal je toch nooit snappen.’ Zegt ze boos. ‘snowflake, mag ik een vraag stellen ?’ ‘één, en meer niet.’ Snowflake draait zich om. Haar oren liggen in haar nek. ‘hoe oud ben jij ?’ vraag ik ? ‘is dat de vraag ?!’ vraagt snowflake verbaast. ‘ik ben een enter. Dat betekent dat ik één jaar ben. En nu weg !’ bijna bijt ze me weer maar ik ontwijk haar net. Ik kijk naar buiten. Onder het afdakje zit een kat zich te likken. Het miezert. Ik draai me weer naar links en kijk over de rand naar twinkel. Ze is wakker. ‘hé puk, lekker geslapen ?’ vraagt hij. ‘ja hoor. Trouwens.. ik heet stardancer.’ Twinkel kijk me verbaast aan. ‘ze vonden puk geen leuke naam dus ze noemde me maar stardancer.’ Leg ik uit. De deur van twinkel’s stal gaat open. Anna komt met een kleiner meisje naar binnen. Het meisje is ongeveer 8 á 9. ‘kijk lisa, deze shetlander mag jij verzorgen.’ Zegt anna. ‘Hij heet twinkel en hij is 1 jaar. en die daarnaast. ’ Ze wees naar mij. ‘die hebben we gister ook gekocht en die is helemaal van mij.’ Lisa en anna gaven twinkel een aai en liepen weer de stal uit. ik zuchte. was het maar lekker weer. dan konden naar buiten.

voor ik het wist was het al weer avond. snowflake was even weggeweest om te rijden maar die was snel terug gekomen door de regen. ik wenste snowflake en twinkel goedenacht en viel in een slaap waar ik droomde over mijn mama.

de volgende ochtend scheen de zon. ik stond op en keek naar buiten. ik keek naar twinkel, die al wakker was. de baas kwam met een blauwe kar aanlopen. alle paarden begon als een gek te hinniken. ik vroeg aan snowflake wat er was maar die lette niet op me. toen de baas bij mij kwam kreeg ik biks. naja, waar maken al die paarden zich zo zorgen om ? ze krijgen echt wel ! toen ik me eten op had kwam anna en deed me een halstertje om. ze maakte mijn staldeur open en leide me naar buiten. de felle ochtendzon scheen op mijn rug. we liepen naar het weiland toe en daar maakte ze me los. ik wachte geduldig tot twinkel er ook was. toen begonnen we als een gek te bokken door de wei. er kwamen ondertussen nog meer veulens bij, en snowflake was de laatste. we deden nog een wedstrijdje en toen gingen we het gras proeven. het was het beste gras ooit ! lekker zacht en een beetje fris van de regen.

ik ga snel weer verder !!

ohja.. voor een idee.. dit is het huis van Anna;
dat bovenste stukje is niets haha
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0TgCPAt0W!ZKY0cwpwTIlGm*!GSsuG7zCWdZHLB!Kf2lbIH8WG468Wsoxo7*26rwNK72gsuolq48!oePX5kPyEcn*DHq1Z6XULL1iwYA0296cWi8OFFJnKg/anna's%20huis.bmp?dc=4675545978625686553[/img]

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:49

Laatst bijgewerkt door hyperkind op 02-11-05 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:52

Deze had je toch al eerder geplaatst??

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:53

jawel.. maar toen kwam er een slotje op... omdat ik te weinig tekst had dus nu nog eens

EvelijnS

Re: [verhaal] op zoek naar een nieuwe baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:56

Ja, maar waarom heb je hem dan nu weer geplaatst?
Als je weet dat je te weinig woorden hebt, weet je ook dat er zometeen weer een slotje op komt.

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:58

maar nu zijn het meer woorden..

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:00

het moet elkekeer 1500 woorden worden!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:01

Dit zijn meer dan 1800 woorden.
Ik had niet ontdekt dat je ook nog opzij kon schuiven.

Mariiska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:15

ik heb deze de vorige keer ook gelezen maar toen werd het echt super penny. dat verhaaltje heb ik een keer in de penny gelezen volgens mij. over die achterbenen vast in de muur enzo en die been verbrijzelt...

maar verder löeuk verhaal.

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 12:52

hier nog een stukje:

3 jaar later (sorry voor die snelle tijdverwisseling)
ik stond met twinkel alleen in de bak. anna kwam naar ons toe.
ze pakte twinkel, die nu een schimmeltje was geworden, bij het
halster en leide hem naar de stal. we begonnen als gekken te hinniken want we wisten dat er iets ging gebeuren. twinkel en ik werden nooit uit elkaar gehaald !! toen anna terug kwam gaf ze me
een bemoedigend klopje. 'niks aan de hand jongen, we gaan beginnen met je training.' traning ?! wat is dat ? kan je dat eten ? ze pakte haar poets spullen en begon met te borstelen. dat kende ik al lang. toen ze klaar was pakte ze een hele lange lijn en een lang, eng ding. ze laat me eraan ruiken en zei dat het een zweep was. ik vind het maar eng. ze zet me midden in de bak en roep haar vader. 'pap ! wil je heel even helpen ?' ze aait me gerustellend over mijn hoofd. even later komt de baas aanlopen. hij knikt en pakt mijn halster. hij weet al precies wat ie moet doen ! hij loopt een paar rondjes om anna heen met me en daarna laat hij me los. ik blijf het rondje lopen en anna zegt gerustellende woordjes tegen me. 'drrrrrraf'.' zegt ze na een paar rondjes. ik snap niet wat dat is, maar als ze me met de zweep aantikt snap ik dat ik harden moet gaan. dit is dus draf. na een paard rondjes roept ze; 'gaaaaloop.' weer krijg ik een klein tikje en ik ga weer harder. dit noemen ze dus galop. na twee rondjes roept anna weer; 'hoooo maar..' ze zegt het zo rustig dat ik snap dat ik mag gaan 'draven'. daarna laat ze het touw steeds korter en ik loop naar haar toe. ze beloond me uitbundig met een big smile. 'goed stardancer ! super !' ik ben trots op mezelf ! samen lopen we naar stal. ik word voor mijn deur vastgezet en Anna haalt een kruiwagen en mest mijn stalletje uit. twinkel steekt vrolijk zijn hoofd uit zijn stal. 'wat deden ze met je ?!' vraagt hij. ik weet dat twinkel een half jaartje jonger is dan ik dus hij zal het nog niet krijgen. 'ze deden een 'training' met me.' vertel ik. 'ik moest rondjes om Anna lopen. en dan hard of zacht gaan.' twinkel kijkt me dom aan. 'wat is daar nu leuk aan ?' 'geen idee. maar het is een training, misschien betekend iets...' Anna maakt me los en zet me in mijn stal. snowflake heeft ook allang een 'training' gehad, maar ze praat niet meer met me. ik kijk voorzichtig over de rand, anders kan ik gebeten worden. ik zie niets. ik kijk naar beneden. snowflake ligt hijgend op de grond. ik schrik. zometeen gaat ze dood !!! ik denk na. wat kan ik doen !? ik steek mijn hoofd uit mijn stal en begin als een gek te steigeren, te hinniken en te bokken. twinkel weet niet wat er is maar doet even hard mee. na een paar minuten komen Anna en de baas naar buiten renne. ik zwaai met mijn hoofd naar de stal van snowflake. ze kijken in de stal en schrikken. Anna rent weer naar binnen. de baas knielt naast snowflake. 'het komt allemaal goed meissie.' bromt ie. anna komt weer terug rennen en loopt ook de stal in. een kwartiertje later komt er een grote bus het erf oprijden. het heeft felle kleuren en het maken loeiende geluiden. ik zou er bang voor zijn geweest, maar dat ben ik nu niet. een man in een witte jas rent naar de stal van snowflake. ik kijk over de rand naar snowflake die helmaal wild is van al die mensen. 'rustig snowflake,' zeg ik. 'ze willen je helpen !.' tot mijn verbazing word ze rustiger en blijft ze liggen. ik hoor de man in de witte jas mompelen: 'ze red het echt niet.' ik schrik zo, dat ik bijna val. nee ! snowflake mag niet dood !!!!!!!
de hele nacht hang ik met mijn hooft over de wand te kijken naar snowflake. het is een vreselijk gezicht hoe ze daar ligt te lijden. 'snowflake,' vraag ik. 'zou je willen vertellen waarom je iedereen bijt ?' snowflake zucht, maar toch begint ze. 'ik ben opgegroeit in het wild. ik werd de leider van de kudde. er kwam eens een man langs en die vind me. hij wou me rijden. maar ik liet dat niet toe en ik bokt hem eraf. hij sloeg me tot ik bloede en ik niet meer kon. maar ik gaf niet op ! op een dag, toen hij me aan het slaan was, rukte ik me los van mijn halster. ik trapte heb voor zijn been en die was verbrijzeld. hij kon nooit meer rijden. hij was zo boos op mij dat ik met mijn twee achterbenen werd vastgebonden aan een muur. hij sloot me op in de stal en ik was bijna dood. gelukkig kwam anna me redden, maar ik vertrouw niemand meer.' vertelde ze. ik schrok van het verhaal, wat vreselijk !! snowflake was moe van het vertellen en ik zei dat hij moest gaan slapen.na vijf minuten sliep ze. ik dommelde ook in slaap.

een paar uur later werd ik wakker van snowflake. ze lag hijgend in de stal. 'snowflake !' riep ik in paniek. 'wat gebeurt er !? wat is er ?!' snowflake kwam overeind en vluchte naar de achterkant van de stal. de deur van de stal ging open. ik dacht dat het anna was. maar nee, het was een jonge man met been in een soort houder. de vroegere eigenaar van snowflake ! hij begon te slaan met een zweep. ik beet hem in zijn schouder en hij rende de stal uit. het was de eerste keer dat ik iemand beet. mijn moeder had gezegt dat ik een fatsoenlijk paard was dat iedereen hielp. snowflake stond te bibberen van angst. 'rustig zei ik, ga liggen' snowflake deed wat ik zei en beduust keek ze naar de deur. we zeiden niets todat snowflake begon. 'dat was hem.' zei ze. maar ik verstond het al niet meer want ik sliep al.

De volgende ochtend was het erg lekker weer. we werden met zijn alle in de droomweide gezet. De droomweide was een grote weide met een vijver, bomen en vers gras; heerlijk
Dus! We genoten van onze vrijheid, wat een leven hadden we hier! Anna kwam met een meisje van een jaar of 13 aanlopen. ze gingen het land in en het meisje ging de paarden bekijken. Anna liep naar me toe en zei: ‘dat is mijn nicht. Ze wil rijden en ze mag een paard uitzoeken.’ Ik wist dat ik niet gekozen werd omdat ze nog niet op me konden rijden dus at ik weer verder. Dinky werd uitgekozen. Het was een arabier x fjord. Ze was erg mooi. Haar manen waren in een boogje geknipt en ze was licht bruin. Ze liep als een arabier maar gedroeg zich als een fjord. Dinky werd vastgezet aan het hek en Anna en het meisje gingen ‘het tuig’ halen. Ik was nieuwsgierig en ging bij het hek staan. Ze liepen naar de bak, maar ik kon alles zien. Anna zag dat ik graag wou kijken en nam me mee. Twinkle en ik waren gehecht aan elkaar dus ging hij ook mee. Samen werden we bij de bak vastgezet. Anna begon ons te poetsen. Het meisje klom op Dinky’s rug. Ze had scherpe dingen aan haar schoenen en droeg een stokje. Ze prikte dinky hard in zijn buik en hij begon te draven. Dat wou zij niet dus trok ze heel hard aan de leidsels. Je zag dat het pijn deed. Anna zag het ook en riep: ‘niet zo hard suzanne ! dinky heeft een gevoelige mond !’ ‘nou en !?’ snauwde suzanne terug. ‘moet ie maar luisteren!’ ze trok hard aan de teugels en prikte met haar schoenen. Dinky ging een beetje krom lopen. Ze deed het steeds harder totdat dinky met zijn hoofd op zijn borst liep. Suzanne was een beetje tevreden. Nu prikte ze hem extra hard en dinky ging draven. Hij liep als een arabier als je hem een beetje vrijliet maar dit leek nergens op. Suzanne bleef maar prikken want dinky moest ‘die poten optillen.’ Het was een vreselijk gezicht. Dinky leed heel veel pijn. Dat zag je zo. Met het galopperen moest hij ook zijn hooft naar beneden doen en dat lukte niet echt. Ze begon te prikken en te slaan. Anna begon te huilen. Dinky steigerde en suzanne viel eraf. De baas kwam naar buiten en keek wat er in de bak gebeurde. Zo kende hij dinky niet ! dinky begon te rennen, bokken, steigeren en haalde uit naar suzanne. ‘dinky! Dinky! Dinky!’ schreeuwde Anna. ‘stop!!’ dinky werd rustiger en anna kroop onder het hek door naar dinky. Ze viel hem om de hals en huilde met grote teugen. Ze nam dinky mee en zette hem vast voor de stal. Suzanne’s ouders en mijn bazen gingen naar suzanne toe. ik ving nog op: ‘suzanne ! hoe kon je ! als het beter ging hadden we misschien dat paard gekoch!’ ‘mam ! hij was vals ! hij steigerde !’ en toen mijn baas: ‘je liegt ! dinky zou dat nooit doen !’ anna liep naar suzanne toe en pakte haar zweep en brak die door de midden. ‘jij was het !! jij was het bi*ch ! dit vergeef ik je nooit !! jij was het !!’ ze smijte de zweep op de grond en rende naar mij toe. ze viel me om de hals en vertelde me dat ze van me hield. Ik snuffelde in haar haar en brieste: ‘je bent het beste baas dat er is ! ik ben trots op je !!’ samen stonden we daar nog lang.

Bubblicious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:03

hoi ,
ik wilde even zeggen dat ik dit topic ga volgen, dit is echt een leuk verhaal

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:09

dankje !! ik ga snel verder !!

mininetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:53

Leuk verhaal. Ik ga het ook PROBEREN te volgen

Mariiska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:22

tis zoals ik al zei wel penny maar het is toch wel een leuk verhaal. ik ga het wel volgen.

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:25

leuk verhaal ik ga het zeker volgen

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:33

heey ik vind het echt een leuk verhaal volg het wel maar ik schrijf niet altijd..

hyperkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 18:54

dankjulliewel voor al die leuke reacties !!
hier nog een stukje ::

Daarna liep ze naar dinky die stond te trillen. Ze pakte haar poetsspullen en begon hem te poetsen. Eerst met de ros, daarna met de zachte borstel, daarna met de harde borstel, daarna krabte ze zijn hoeven uit. Ze vette ze in en kamde zijn manen en staart mooi uit. Alles ging heel nauwkeurig. Dinky genoot ervan. Toen ze klaar was zag dinky er al wat beter uit. Behalve dan de striemen van de zweep, de sneeën van de sporen en de uitgescheurde mondhoeken. Anna zag het ook en smeerde er zalf op. Dinky werd op stal gezet en anna bracht twinkle naar de wei en ze begon mij ook zo te poetsen. Onder het poetsen zong ze een vrolijk liedje: ‘als je lacht krijg ik knikkende knieën… ‘ zuiver klonk het niet maar het was geruststellend. Toen ze klaar was pakte ze de het lange touw en de lange stok. We gingen weer naar de zandbak en deden weer een ‘training.’ Anna vond dat het goed ging en beloonde me dan ook uitbundig. Toen ik weer op stal werd gezet stonden alle paarden er al weer. snowflake was alweer wat beter en de dokter zei dat ze het wel zou halen. Snowflake vertelde dat dinky door een buisje een soort pap binnenkreeg omdat hij niet kon kauwen. Snowflake en ik waren vrienden geworden nadat ze erg ziek was. Ik knikte en zocht een plekje waar ik lekker kon slapen. Even later viel ik in slaap.

Ik werd wakker van een kukelende haan. Een haan !? die hadden ze hier niet !! ik stond op en keek naar buiten. Ik was weer thuis !! naast me stond me moeder. Ze hinnikte. ‘wat doe ik hier mam?’ brieste ik. ‘niets, je was hier al.’ Hinnikte mama terug. mijn oude baas kwam aanlopen met ‘het tuig’ en zadelde mama op. Mama hinnikte nog een keer en verdween toen.

‘stardancer !? stardancer ?!’ ik keek op en keek in de ongeruste hoofden van snowflake en twinkle. ‘je hinnikte ineens !’ vertelde twinkle. Ik duwde me neus tegen die van hun aan. ‘niets aan de hand, ik droomde over mijn mama.’ Hinnikte ik. ‘ooh !! kunnen we nu weer slapen ?’ vroeg snowflake. Ik knikte en ik ging weer liggen. Snowflake en twinkle waren ook weer weg. Ik sliep opnieuw in, maar nu droomloos.

Toen ik weer wakker werd was ik gewoon thuis. Het was nog vroeg want snowflake en twinkle waren nog aan het snurken. Het was lekker weer. de zon scheen fel. de gordijnen van anna’s huis waren nog dicht. Niets te doen dus. Na ongeveer 15 min. Werd snowflake wakker. Niet dat er nu iets te doen was maar ach. We schoven onze neuzen tegen elkaar ter begroeting. We keken stilletjes naar buiten. Een van de gordijnen van anna’s huis ging open. Anna’s hoofd naar buiten. Ik hinnikte hard naar haar. ‘waarom doe je dat?’ vraagt snowflake. ‘dan weet ze dat ik haar aardig vind, moet je ook eens doen.’ Snowflake bromde wat. ‘is ie weer chaggie ?’ ik keek op en twinkle keek over de want daar me. ‘geen idee..’ zei ik en toen keek ik weer naar buiten want ik hoorde voetstappen. Ik en snowflake (!!!) hinnikten. Anna liep naar snowflake toe en aaide haar over haar neus. ‘wat ben je vrolijk vandaag !’ snowflake knikte en duwde haar neus in anna’s maag. Anna lachte en daarna liep ze naar mij toe. ‘haai mooie jongen van me !’ riep ze vrolijk. Ik voelde dat er iets ging gebeurden. Daarna haalde anna de voerkar en voerde alle paarden. Daarna haalde ze snowflake uit haar stal, poetste die en zadelde haar op. Anna ging op snowflake zitten en reed een uurtje. Anna had een zachte hand. Ze droeg geen stokje en geen puntjes aan haar schoenen, ze trok niet in snowflake’s mond en schopte haar niet. Het zag er mooi uit hoe snowflake liep. Ze danste een soort. Haar brede fjordenhals boog mooi op haar borst. Haar benen zweefde van de grond. Toen anna klaar was werd ik gepoetst. Heel lang, todat de baas kwam. Hij had een tuig in zijn handen. Hij liet me eraan snuffelen. Ik vond er niets engs aan. Toen werd het op mijn rug gelegd. Dat is best vreemd, maar ik vertrouwde de baas en anna. Daarna deden ze een riem om mijn buik vast maken. Prettig was dat niet. Maar ik stribbelde niet tegen. Als ze deze riem aantrokken bij snowflake bijtte hij altijd. Ik deed dat niet, want mijn mama had me geleerd dat wij fatsoenlijke paarden waren, die nooit trapte of zouden bijten. Daar hield ik me ook aan. Daarna kreeg ik een heel tuig om mijn hoofd, dat was niet prettig. Ik stamte met mijn voeten op de grond. ‘rustig maar lieverd.’ Fluisterde anna. Ze aaide zachtjes over mijn hals. Daarna kwam er een ijzeren ding in mijn mond. Dat was echt het ergste dat me ooit was overkomen. Ik protesteerde even. Het was echt naar. Het was zo dik als een duim. Het smaakte vies, het was dik, en vreselijk !! ik dacht dat ik dit nooit zou overleven. Gelukkig gaf anna me wat biks. Dat hielp. Daarna haalde de baas het lange touw en de lange stok. Ik ging ik de bak met het tuig op rondjes rennen, daar was niets moeilijks maar met het tuig was het anders. Toen ik klaar was kwam anna naar me toe. ze droeg een pet op haar hoofd. Ik was in de war. Wat ging er gebeuren !? even later zat anna op mijn rug. Het was heel eng. Toen moest ik stappen aan de lange lijn. Ik was niet bang, ik vond het alleen spannend. Daarna pakte anna de teugels op. En kwam meer druk op het bit. Het deed geen pijn. En anna ging steviger zitten. Daarna moest ik draven. Dat was iets heel anders. Anna ging op en neer. Het ging wel makkelijker dan ze bleef zitten denk ik. Daarna kneep ze heel zachtjes in de teugels en de baas zei ‘hoo.’ Ik ging stappen en Anna beloonde me. Wat zou mama trots zijn als ze me zo zag ! daarna gaf anna me een heel klein schopje en de baas zei ‘drrrrraf !’ en ik ging draven. Toen kneep anna weer zachtjes en ik ging stappen. Daarna gaf anna me weer een klein schopje en toen ging ik draven. Anna legde later een been naar achter, en ik snapte al dat ik moest galopperen. Ik hoorde anna lachen. Daarna stuurde anna me naar de baas. De baas maakte me los en anna stuurde me op de hoefslag. We stapte een rondje en reden wat ‘figuren’ daarna gingen we draven en galopperen. Na een half uurtje stopte we ermee en bracht anna me naar stal. Daar poetste ze me grondig en werd ik in het land gezet, bij alle andere paarden. Dinky stond er niet bij. Want die kon toch niet kauwen. Ik moest aan twinkle vertellen wat er was gebeurt, maar het boeide hem niet zo. Laat in de avond werden we binnen gezet. ik dacht aan mama, ik miste haar. Waar zou ze nu zijn ? zou ze ook aan mij denken ? met die gedachtes viel ik in slaap

Toen ik wakker werd was het al best laat, want ik werd wakker van de voerkar. Het was mistig, maar niet vies. Toen ik mijn eten op had kwam anna weer naar me toe en borstelde me. Daarna zadelde ze me op en klom op me rug. Zij vertroude mij en ik haar. We reden naar de bak, maar jammer genoeg was die nat. We reden naar het huis en anna sprong van mijn rug. Ze liet me los en belde aan. Ik bleef gewoon staan, deed geen poging om weg te komen, en wou ook geen poging doen. De bazin deed open en anna liep naar binnen. ‘de bazin liep naar me toen en aaide me. ‘je bent een braaf paard, dancer.’ Zei ze. ‘pas goed op anna.’ Ik brieste van ja en evenlater kwam anna terug. ‘we kunnen niet rijden mam, de bak is nat, zou je ons naar de manege willen rijden ?’ mijn bazin zuchte en liep naar de auto. ‘zet hem maar erin.’ Anna bracht me naar de trailer, maar ik wou niet. Wat ze ook deed, ik deed het niet. ‘wat is er jongen?’ vroeg ze. Ik kon niet antwoorden. Dus duwde ik maar in haar maag. Ik hinnikte daarna hard. Twinkle hinnikte terug. ‘oh, is dat het ?!’ lachte anna. ‘wat nu weer ? schiet een beetje op a.u.b ?’ anna rende naar twinkles stal en haalde hem eruit. ‘ze gaan nergens heen zonder elkaar. ‘ legde anna uit. Twinkle en ik werden in de trailer gezet. we waren niet bang, dit was niet de eerste keer. We reden 20 min. Ongeveer en toen stopte we. We roken andere paarden ! twinkle en ik hinnikten, en we kregen veel antwoord terug. anna laadde ons uit en vroeg of een ander meisje twinkle wou leiden. We werden naar een paar hokken gebracht die die mensen ‘stands’ noemde, daar werden we vastgezet. Er kwamen allemaal mensen om anna heen staan en ze vroegen van alles: ‘is dat jou pony ?’ ‘ wat doe je hier met die pony’s ?’ ‘ hoe heten ze?’ ‘kan je al op ze rijden?’ anna beantwoorde alle vragen todat er een ouder meisje kwam, die alle kinderen wegstuurde.

Ik ga snel weer verder !! misschien vanavond nog !!

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:05

Wat een leuk verhaal! Wat leuk dat het vanuit de pony is geschreven!!
Kussies Luus

Bubblicious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:02

hoihoi
toen ik dat van die haan las dacht ik eerst dat ze allea had gedroomt
verder erg leuk geschreven dit stukje

groetjes bubblicious

mininetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:29

Het inrijden ging dit keer wel aardig snel.. maar het is en blijft een super leuk verhaal!

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:43

hahha dankje allemaal.. ik ga vanavond nog een stukje doen en dat inrijden.. ach.. het is maar een verhaal

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:38

vet gaaf ik snapte het alleen niet toen ze terug ging naar die droom en als je de eerste keer op er op zit ga je toch niet gelijk al figuren rijden enzo maarja het is een verhaal

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:17

jawel hoor.. toen ik mijn pony inreed reed ik ook al viguren:D

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:59

Wauw! mooi hoor..

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 20:30

‘hé Anna !!’ riep ze vrolijk. Anna begroette haar. ‘ Rosa,’ begon Anna. ‘voordat ik stardancer kreeg had je toch gezegt dat ik wel eens mocht lessen van jou?’ ‘ja hoor !!’ antwoorde rosa. ‘je kan zeker niet thuis omdat er plassen in de bak liggen ?’ Anna knikte. ‘ik ga denk vaker hier nu lessen.’ Rosa begreep het en zei: ‘vertel eens wat over ze.’ ‘Anna liep naar me toen en gaf me een klopje op mijn kont. ‘dit is stardancer,’ vertelde ze. Een welshpony van bijna 4 jaar. en dit,’ ze wees naar twinkle. ‘is twinkle. Ze kunnen niet zonder elkaar, vandaar dat ie mee is.’ ‘oké,’ knikte Rosa. ‘zadel hem maar op. Is het trouwens een hengst ?’ ‘ja,’ zei Anna. ‘hij is erg rustig voor een hengst en papa wil hem een hengst houden voor het dekken.’ Anna pakte het zadel en liet me eraan ruiken. Daarna legde ze het op mijn rug. Bij het hoofdstel deed ze hetzelfe en toen ik het bit in had kreeg ik wat biks om de spaak weg te krijgen. Anna liep naar de bak en steeg op. Ze wiebelde wat en daarna legde ze haar been aan. Ik stapte rustig weg. Ik wist goed wat ik moest doen, want Snowflake had me het allemaal uitgelegd, niets was ze vergeten, van aan de teugel lopen tot het balkjes draven. ‘verder,’ had ze gezegd. ‘leert anna je wel.’ Rosa kwam binnenlopen met een beker, er kwam stoom vanaf. Ze ging op een stoel zitten in het midden. Nauwkeurig keek ze hoe ik liep. ‘mooi paardje anna, ik wil hem wel eens zien lopen !’ anna glunderde. Ze reed weer wat figuren. Ik begon op mijn bit te knabbelen. Ze maakte kneepjes, dreef en leunde naar achter. Mijn hoofd ging steeds lager. Ik vond dat anna me fijn reed. Ik ontspande mijn rug en ging aan de teugel lopen. Rosa knikte goedkeurend. ‘heel netjes anna !!’ zei ze. Ik verruimde mijn passen, zo trots was ik ! ‘hakken naar beneden anna !’ riep Rosa vanaf het midden. Nadat we een paar rondjes hadden gestapt dreef anna me aan en ik ging in draf. Rosa was tevreden over ons. ‘hij loopt mooi.’ Had ze gezegd. Na ongeveer 10 minuten ging ik weer aan de teugel lopen. Anna kon goed rijden, wist ik. we gingen moeilijker oefeningen doen. Ze liet me bij het lange stuk extra hard draven en leunde een beetje naar achtere. Vanzelf veruimde ik mijn passen. Anna beloonde me daarvoor. We deden het nog een paar keer en steeds veruimde ik. anna en rosa noemde dat ‘middendraf’ of ‘strekken.’ Na een uurtje dressuur ging rosa palen halen. Ik mocht er aan snuffelen. Ze waren van ijzer, en er zaten allemaal gaatjes in. Daarna gooide rosa allemaal balkjes in vrolijke kleuren op de grond. ‘even kijken of ie kan springen.’ Zei rosa. Anna vond het goed. Anna vroeg of ze eraf moest en rosa knikte. Zadel hem maar af, dan laten we hem vrijspringen.’ Het zag er spannend uit. En ik wou het wel proberen. Eerst legde rosa een balkje op de grond. Anna liet me er in stap over heen lopen. Daarna nog een keer en daarna in draf. Niets aan. Rosa legde er nog een paar balkjes bij. Nu waren het vier. We gingen er twee keer in stap overheen en in draf. Het was moeilijker maar ik deed het wel. Na een tijdje liet anna me los en ik ging er alleen over. Anna pakte de palen en legde er een balkje tussen. ‘doe maar 20 cm. Om te beginnen.’ Zei rosa. Het balkje hing iets over de grond. Het was niet hoog. Anna spong er overheen. Daarna pakte ze mijn halster beet en draafde naast me naar de paaltjes. Samen sprongen er erover. Dit was leuk !! leuker dan dat saaie dressuur !! daarna ging ik alleen. Ik mocht los in de bak en rosa ging weg. Anna ging op de stoel zitten. ‘toe maar dancer,’ zei ze ‘je bent vrij !’ ik ging voor haar staan en ineens sprong ik weg. Anna lachte. Ik bokte heel hoog. Vrij !! eindelijk !! ik had lang op stal gestaan. Veel te lang voor mij. Heerlijk om vrij te zijn ! ik steigerde, bokte, trapte zo veel ik maar kon. Daarna richte ik me op de hindernis. Ik galoppeerde er keihard op af, bokte voor de hindernis en sprong er gemakkelijk overheen. Anna zag het en verhoogde de ‘hindernis.’ (zo noemde zij het.) het stond nu op 40 centimeter, zei ze. Ik was nog lang niet moe en rende er als een racepaard op af. Lenig sprong ik eroverheen. Heerlijk vond ik het. Twinkle werd verwend door kleine meisjes. Maar ik wou dat twinkle ook kwam dus ik begon te hinniken. Twinkle hinnikte ook. Alle meisjes rende gillend weg. Ik lachte. Anna rende naar twinkle toe. ik rende haar bokkend achterna. Ze maakte twinkle los en liet hem ook los. Samen bokte we de hele bak door. Anna rende door de bak en we rende haar achteraan. Anna sprong over de hindernis en wij sprongen haar achterna. Anna rende schuin door de bak; wij rende haar achteraan. Anna stak over; wij rende haar achteraan. Zo ging het door todat anna moe was. Twinkle en ik waren niet moe dus sprongen nog een paar keer over de hindernis. Anna maakte hem nog hoger tot 60 cm. Ik sprong er gemakkelijk een paar keer over heen. Twinkle deed het ook nog na. Maar toen de hindernis op 80 kwam werd het twinkle wat te zwaar. Hij ging de andere hindernis doen, die 60 was. Samen speelde we zo wel een heel uur, todat de bazin kwam. ‘anna ! kom je naar huis ?’ ‘oké mam !’ riep anna. Ze wou ons pakken, maar heel banketstaaf rende wij weg. Zo deden we dat een tijdje todat anna boos werd. ‘twinklebell en stardancer ! doe normaal !!’ ik wist dat ze boos was, want ze noemde nooit onze hele namen. Onschuldig liepen we naar haar toe. anna was boos, en dat ging niet zomaar over. Ze leide ons naar buiten en zette ons in de trailer. ‘dat was gaaf hè ?!’ vroeg twinkle. ‘zeker !! zei ik. ‘alleen jammer dat anna op het laatste boos werd. We reden alweer de oprijlaan op. Ik hinnikte luid en de rest hinnikte terug. anna laadde ons uit en zette ons op stal. Ik keek anna zielig aan. ‘ik ben niet meer boos op je hoor !’ zei anna. Gelukkig, dacht ik. dan kan ik lekker slapen vanavond. Anna borstelde twinkle en mij even en gooide een deken over ons heen. Snowflake vroeg nieuwsgierig wat we hadden gedaan. ‘eerst gingen we dressuur rijden en daarna ging ik losspringen met twinkle.’ Hinnikte ik. ‘was je een beetje braaf ?’ vroeg snowflake. ‘ja hoor !!’ zei ik. ’wees maar niet bang !’ ik schraapte wat stro bij elkaar en ging liggen. Mama zou trots op me zijn, dacht ik. ik viel rustig in slaap. Ik was moe, dus werd laat wakker. Iedereen had zijn eten al op toen ik wakker werd. Ik stond op, schudde me uit en begon te eten. het regende erg hard. Anna zei dat het herfst was. Ik wist niet wat het was, maar er viel veel regen in de herfst. Anna kwam naar twinkle en mij toe en zei dat alle paarden naar de manege gingen. Ik was blij. Dat is pas leuk !! met z’n alle in de bak !! anna borstelde alle paarden, ze wou dat ze extra glansden. We wachtte even met z’n alle, todat er een grote vrachtwagen het erf op kwam rijden. We werden er met zijn alle ingeladen. Op de manege aan kwamen er vanaf alle kanten kinderen rennen die elke paarden naar de bak leidde. Daar werden we losgelaten. We draafde eerst rustig en we rolden in het zachte, droge zand. Anna maakte ondertussen 2 hindernissen. Een lage van 60 centimeter en een hoge van 80 centimeter. Dat was wel slim want gigi was een haflinger, dinky was een arabier x fjord, twinkle was een shetlander en ik was een welsh pony. We sprongen met zijn alle eerst de lage. We gingen netjes achter elkaar. We waren allemaal ruinen, behalve ik. ik was dan ook de baas over iedereen. Gigi probeerde me te bijten ik beet hem in zijn oor. Maar gigi wou ook de baas zijn ! hij steigerde en lande met zijn benen op mijn rug, hij beet me in mijn nek, maar dat liet ik niet toe. ik was dan wel klein, maar er mankeerde niets aan mijn ! ik haalde uit met mijn benen maar gigi rende weg. Ik rende hem achterna en beet hem in zijn bil en trapte hem voor zijn borst. bang rende hij weg. Later liep hij gewoon achter me aan. We sprongen met zijn alle 80 centimeter (behalve twinkle dan). Ik vond het zielig voor hem en samen, met zijn tweeën naast elkaar, sprongen we erover . dat was leuk, daarom deden we het nog een paar keer. Ik kon twinkle overhalen om hem over de 80 centimeter te springen. Het lukte hem !! anna klapte in haar handen en beloonde twinkle. Twinkle was echt een springer !!!

snel weer een stukje !!