[tek] arabieren en wat andere dingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[tek] arabieren en wat andere dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 11:42

Wat een drukte om niks, zou ik zelf denken. Maar goed, even wat werk laten zien. Allereerst wat tekeningen die ik zonder foto's gedaan heb.

Afbeelding
Slechte scan, maar vergeef me dat maar, want het zijn dit keer allemaal niet bijster geweldige scans geworden. Gedaan in sanguine olie, naar het leven. 40 bij 40 in 15 minuten. Een zeer vlugge, betekenisloze schets dus.

Afbeelding
Deze tekening is beschadigd geraakt. Ik ga nog wel proberen dat te repareren maar voorlopig moeten jullie het hier mee doen. Beter dan niks, of iets dergelijks. Afmetingen 40 bij 25 in anderhalf à 2 uur.

Is dat alles? Neen. Ik heb een overeenkomst met Erwin Escher; die jullie vast wel kennen (zijn foto's dan, of anders zijn paarden). Maar goed, ik ben er dus mee bezig een aantal van zijn foto's om te zetten naar houtskool en olieverf schilderijen (voor zover de tijd me dat op dit moment toelaat). Aangezien ik op dit moment voornamelijk werk met foto's in lage resolutie en ik sowieso geen held ben in het als een zombie natekenen, heb ik mezelf enige vrijheid gegund en dus niet alles klakkeloos gekopiëerd. Voor werk van Escher neem zeker eens een kijkje op http://www.erwinescher.de

Afbeelding
Madallan-Madheen, zoals ik hem me zelf voorstel(de). Erg jammer dat ik hem niet meer kan ontmoeten, want dat had het veel gemakkelijker gemaakt dit te tekenen. Ik vind de lichtval ietwat zwak, waardoor het paard wat grof lijkt. Verder, tja... een uur of drie, 30 bij 40 in houtskool.

Afbeelding
Zeer vlugge tekening, ietwat (opzettelijk) ruw ook. Maar goed. 30 bij 40, half uur tot een uur in houtskool.

Afbeelding
Tot slot, Thaqib. Schimmels met traditioneel hoofdstel in houtskool en krijt zijn de hel! Zo, dat is eruit. Toch had ik er lol mee. 40 bij 40cm originele grootte.

Verder heb ik wat ander werk, maar ik heb geen zin nog meer te laten zien. Dit is al een boel scrollwerk!
Laat maar weten wat jullie ervan vinden; kritiek is welkom, al ben ik ervaren genoeg om de fouten die erin zitten zelf al gezien te hebben (meh, luiheid wordt ook nooit beloond!!)

En een advies voor mensen die erover denken mij een opdracht te geven: wil je je werk deze zomer nog in huis hebben, geef me dan nu maar al opdracht want het is druk in huize Jorieke de pieke. Je wil het niet weten...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:47

Erg mooi!
Persoonlijk vind ik de halzen van de laatste 2 veel te iel. Niet natuurlijk.
De wolf vind ik erg donker. Maar dat geeft ook wel wee een apart effect.
Die eerste van Escher is prachtig!

IcePrincess

Re: [tek] arabieren en wat andere dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:06

Zoals altijd zijn ze weer super! (je wil gewoon horen dat je goed bent Tong uitsteken )

En hoewel je je foutjes zelf wel ziet moet ik toch even zeggen dat bij de eerste die manen me ontzettend dwars zitten, hoe kan het dat alle haren stil hangen behalve die aan de andere kant van zijn hals, aan die kant waait het wel erg hard Clown .

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:38

Amanda schreef:
Erg mooi!

Oei... te iel? Dan mag je dat gelijk even doorsluizen aan de eigenaars, die mogen die paardjes dan wat meer eten geven. Afgetrainde arabiers hebben vaak een bijna eng ranke hals, maar goed. De wolf is inderdaad donker, maar dat komt gedeeltelijk door de scan.

IcePrincess schreef:
Zoals altijd zijn ze weer super! (je wil gewoon horen dat je goed bent Tong uitsteken )

En hoewel je je foutjes zelf wel ziet moet ik toch even zeggen dat bij de eerste die manen me ontzettend dwars zitten, hoe kan het dat alle haren stil hangen behalve die aan de andere kant van zijn hals, aan die kant waait het wel erg hard Clown .

Hee, ik weet dat ik goed ben, hoor. Dat hoeven mensen mij niet te vertellen. Dit is meer adverteren ofzo? Tong uitsteken

Ja, toen ik het aan het tekenen was dacht ik ook: scheisshund, dit klopt niet. Maar het fantastische (ahum) aan sanguine is dat het totaal niet uit te gummen is. Als het er eenmaal staat, staat het er voor altijd en eeuwig. Dus ik moet er maar mee leven. Tong uitsteken

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:34

ik vind ze heel mooi!
vooral die wolf Ja

Doe het je niet na...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 17:57

Countrygurl schreef:
ik vind ze heel mooi!
vooral die wolf Ja

Doe het je niet na...

Dank je! En die wolf was eigenlijk best makkelijk... heb daar zo mn trukjes voor. Dus ik wed dat heel veel mensen dat wel kunnen leren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:50

Oeh! Madallan-Madheen, die vind ik echt super! Ja
En de wolf en de laatste tekening ook.

En jij zit me gewoon jaloers te maken Vork
gemeen Tong uitsteken

Hoe krijg je toch altijd elk detail zo mooi in de tekening? Bloos!

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:14

JoSav schreef:
Ja, toen ik het aan het tekenen was dacht ik ook: scheisshund, dit klopt niet. Maar het fantastische (ahum) aan sanguine is dat het totaal niet uit te gummen is. Als het er eenmaal staat, staat het er voor altijd en eeuwig. Dus ik moet er maar mee leven. Tong uitsteken

in de prullenbak ermee (of verkopen aan iemand die het niet opvalt Tong uitsteken )

is sanguine een soort oliepastel ofzo? heb er nog nooit van gehoord Verward

ik zie trouwens dat je hem in 4 keer hebt gescant, linkerbovenhoek is een andere kleur en staat scheef op die eronder Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:16

Nou zeg, ik vind ze allemaal, stuk voor stuk, super.
Er zijn inderdaad wat puntjes zoals die manen enzo, maar ik doe het je echt niet na!
Bij het eerste paard zoals je al zegt, vind ik de lichtval ook wat zwak.
Verder kan ik zo 1,2,3 geen andere dingen ontdekken.
Ze zijn echt geweldig Haha!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:48

Erg mooi!
Vind ze allemaal iets bijzonders hebben Ja

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:08

JoSav schreef:
Amanda schreef:
Erg mooi!

Oei... te iel? Dan mag je dat gelijk even doorsluizen aan de eigenaars, die mogen die paardjes dan wat meer eten geven. Afgetrainde arabiers hebben vaak een bijna eng ranke hals, maar goed. De wolf is inderdaad donker, maar dat komt gedeeltelijk door de scan.

Dat heb je met arabs ja Haha!
Nee, wat ik bedoelde is dat ik de hoofd hals overgang iets breder zou doen.
Ik vind dat er niet natuurlijk uitzien.
Vooral bij de zwarte.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 11:21

_MaanMeisje_ schreef:
Oeh! Madallan-Madheen, die vind ik echt super! Ja
En de wolf en de laatste tekening ook.

En jij zit me gewoon jaloers te maken Vork
gemeen Tong uitsteken

Hoe krijg je toch altijd elk detail zo mooi in de tekening? Bloos!

Hee, ik ben niet zo gemeen als ik soms lijk hoor... ik ben nog veel gemener (maar eigenlijk heel lief). Misschien heb je er wat aan: ik heb geleerd zo te tekenen en word met elke tekening een beetje beter. Omdat ik inmiddels alweer vier jaar serieus bezig ben kun je ervan uitgaan dat ik niet altijd zo vlug en makkelijk tot een dergelijk resultaat kom.

Enne, detail... ik denk dat t vooral te maken heeft met durven schaduwen en lichtplekken aan te brengen. Oefenen ofzo? En ik vind dat je anders al heel goed bezig bent, hoor!

@IcePrincess: het was puur om sanguine eens uit te proberen. ik mieter die tekening weg bij de eerste de beste schoonmaak of gooi hem op een stapel tot de eerste de beste GROTE schoonmaak. Tong uitsteken
Sanguine stamt qua populariteit vooral uit de tijd van onze geniale reus Da Vinci. Het is een pigment van aarde. Er zit ook metaal-oxyde in, waardoor het een zachtroodbruine tint heeft. Het is minder vettig dan oliepastel, maar erg vormvast. Sanguine heeft maar 1 kleur, doorgaans.

En ja, luiheid is troef. Het is een erg slechte scan, maar mijn humeur liet te wensen over. Denk dat ik me voorlopig puur concentreer op mijn eigen projecten en de huidige opdrachten die ik heb.

@sjemie: oh, ik kan je wel een lijst geven wat ik minder aan deze werkjes vind, maar daar heb ik geen zin in omdat het tussendoortjes en oefeningen waren. Denk dat ik geen van deze ga verkopen en ze ergens op een stapel gooi ofzo. Denk dat ik voorlopig genoeg heb van het voor de oefening paarden tekenen omdat ik het druk genoeg heb.
... Haha!

@SplashIsLief: dankjewel!!

@Amanda: dat had gekund, maar realisme is mijn ding niet. Ik hou er niet van omdat het geen nadenken vergt, vandaar dat mijn werk altijd iets afwijkt van wat eigenlijk de norm is. Eigenwijs ofzo? Tja, laat mij maar lekker eigenwijs zijn. Toch bedankt voor de tip, dat is altijd welkom.

Vraeghoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:05

weer zeer mooi werk hoor! kan zelf de tijd niet meer vinden om weer aan de slag te gaan, maar als ik jou werken zo bekijk krijg ik ook weer de kriebels...

Soar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:09

Ze zijn weer heel mooi hoor!! Hoewel ikzelf, persoonlijk, niet van arabieren houdt, vind ik die eerste arabier wel wat hebben. Clown
Die andere vind ik niet mooi, maar dat ligt aan de houding enzo, blabla, ik vind arabieren gewoon niet zo mooi! Bloos (Sorry voor mijn herhaling....)
Die eerste is erg apart, op de manen na, dan bedoel ik vooral de kleur Knipoog
Van die wolf vind ik het jammer dat hij zo donker is, hij springt er niet uit zeg maar, maar toch heeft dat eigenlijk wel iets.... Tong uitsteken
Dan nog even een vraagje: Bij de laatste, heb je dat zwarte zeg maar bewerkt ofzo, want het is wel erg zwart voor tekening..... Bloos

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:59

~die laatste 3 zijn erg mooi\!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:37

Wouw die wolf is gaaf, je hebt echt iets met wolven he? Knipoog
Die eerste vind ik eigenlijk heel mooi, jammer dat de manen niet kloppen qua waai-richting Tong uitsteken
En de laatste 3 zijn ook prachtig, vooral de schimmel Ja !

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 13:59

@Vraeghoeve: voorlopig heb ik ook nul tijd en kan ik me alleen bezighouden met lopende opdrachten. Tis een drukke tijd...

@MissDreams: ik heb ook vrijwel niks met arabieren. Ik houd van koudbloeden en van Akhal Teke. Het zwarte was a zo zwart, maar door de scan liepen er lelijke lijnen over, waardoor ik het dus wel degelijk bewerkt heb. Er zat niks anders op dan de structuur eruit te halen en er een zwart vlak van te maken, want anders viel het gewoon teveel op.

@Sammy: dank je.

@M00nlight: Toen ik voor het eerst wolven zag als klein meisje in een wildpark was ik verkocht.
Die eerste was gewoon TE spontaan. Dit soort tekeningen krijg ik wel eens in opdracht van (haha) armoedzaaiers, maar dan kloppen de manen meestal wel. Dit was gewoon een experiment met het werken in sanguine. Meer niet.
Tja, heb niet zoveel met arabieren, meer met andere paarden. Maar fijn dat je ze leuk vindt. Haha!

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:17

Woow! 't Eerste dat ik dacht was...
Geweldig.. echt helemaal super!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:41

Jeetje..
Wat mooi! *LOL*
De ogen zijn ook heel mooi sprekend.. *LOL*
Echt mooi Ja

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:06

mooi getekend.. Apart.. Wel wat dingen die me dwars zitten.. maar al eerder genoemd zijn dus geen toevoeging geven.. Knipoog

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 13:34

@ TasjaIsLief: dank je.

Manuutje1990 schreef:
Jeetje..
Wat mooi! *LOL*
De ogen zijn ook heel mooi sprekend.. *LOL*
Echt mooi Ja

Gelukkig, want de ogen zijn ongeveer het belangrijkst (maar wat tekenen betreft is het nooit mijn favoriet)

rebeltje schreef:
mooi getekend.. Apart.. Wel wat dingen die me dwars zitten.. maar al eerder genoemd zijn dus geen toevoeging geven.. Knipoog

Tja, dat krijg je met schetsen enzo... lekker boeiend. Tong uitsteken En apart is goed, neem ik aan? Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:45

Jij bent weer druk in de weer geweest zo te zien. Heb de foto's van Escher bekeken, ziet er geweldig uit natuurlijk. Nou, laat ik mijn bescheiden mening maar eventjes geven Haha!

Afbeelding
Tja het materiaal zegt me niet zo veel, ik ken het eerlijk gezegd niet. Maar ik vind het wel een leuk effect hebben zo te zien. Leuke en aparte kleur geeft het, maar het zal ook zeker wel een verdomd klusje zijn lijkt mij zo... Wat ik het leukste aan deze tekening vind is het hoofd van dat paard. Echt zo'n oud, vriendelijk hoofd en lekker 'fluffy' om te knuffelen. Het voorplukje vind ik leuk, de manen zelf (behalve postitie) een beetje piekerig. Maarja, het is maar een schets.

Afbeelding
Wauw! Die is mooi zeg! Ik wacht met smart op een betere, 'lichtere' scan want hij ziet er onwijs uit. De hele omgeving, zo op de vlakte heb je mooi uitgebeeld. En die wolf is echt goed gelukt. Prachtig dat textuur, zijn vacht!

Afbeelding
Dit vind ik de mooiste van de laatste drie Arabieren. Ik vind het mooie paarden om naar te kijken maar onmogelijk om na te tekenen. Vooral omdat ze zo symmetrisch zijn en een 'perfectionistisch' oog vereisen. Maar that's just me Knipoog Mooi levendig oog en aansprekend koppie. Leuke pose. Lichtinval stoort me totaal niet, maar een iets sterker contrast had misschien idd ook mooi geweest. Voor de rest vind ik hem super (leuk hè dat houtskool!)

Afbeelding
Deze tekening vind ik wat minder, persoonlijk vind ik hem iets 'kitscherigs' hebben. Té perfect, begrijp je een beetje wat ik bedoel? Ik vind hem weinig uitstraling. Neusje is wel heel mooi gedaan (en wat een pokke werk dat halster Haha! )

Afbeelding
Dat neusje..... zo goed gelukt! Het lichaam had meer geaccentueerd mogen worden naar mijn mening.

Méér méér méér!!!! Tong uitsteken

Hoe gaat het met het schilderij van Marron? Wordt ie al mooi of ben je er nog steeds gefrustreerd om? Ik kom deze week wel langs als het je schikt Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 15:45

@ VValar:

Dank voor je mening. En zo uitgebreid, daar schiet ik wat mee op.

Vork

Kom deze week maar gerust eens langs. Het schilderij is gewoon de hel geworden (qua tijd!), maar je mening helpt me misschien over een grens heen. Of dat een grens is van: prullenbak of een grens van: oh, ja, nu weet ik wat er mis mee is en kan ik verder, dat zien we dan wel.

Laat maar wat van je horen, ik merk het wel. Ik werk er nu gewoon telkens aan wanneer de vorige laag droog is en dan moet ik weer een tijdje wachten, dan ga ik weer verder, en zo krijgt ie meer detail en meer vorm. Ik kom er wel, maar of het Marron is, NOG niet (is ook nog niet af qua afwerking en detail). We zien het wel. Ik zal met alle liefde een nieuwe maken als het onverhoopt echt niet goed is (technisch is het goed, maar of het Marron is, dat is belangrijk). Gewoon je mening geven, want ik ga heus niet huilen als het echt Marron niet is (hoogstens wat frusti zijn, maar dat was ik al).

Zo, dat was een beetje off-topic, maar ik kan nu niet op msn. Knipoog

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:07

Wauw echt heel mooi!
geen kritiek!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:14

wow!!! ik vind ze echt super gaaf man!!! echt mooi getekend!