Ik verbaas mij over onprofessionele fotoshoots.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kokomo

Ik verbaas mij over onprofessionele fotoshoots.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 16:14

Ik verbaas mij over het feit dat er hier fotoshoots worden aangeboden door mensen die (zoals hun"portfolio" laat zien) geen benul hebben van kwaliteit en hoe een fotoshoot eruit zou moeten zien. Als je dan al graag fotografeerd doe dan niet alsof je zo goed bent en er ook nog geld voor vragen(illegaal is het ook nog, want dat is zwart werken en dus belasting ontduiken)
Laatst bijgewerkt door Eline op 26-03-05 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

bakstertje

Re: Ik verbaas mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:16

dit hoord hier inet echt..

en trouwens ik ken genoeg meisjes of jongens.. die kapper zijn en en er ook geld voor vragen terwijl ze het ook als hobby doen.. laat maar zeggen..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:16

Neej, ik geloof het ook niet... Scheve mond

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 16:20

Dit hoort hier misschien niet echt terecht, maar dat hoort het aanbieden van een fotoshoot voor geld ook niet

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:29

Waar maak je een probleem van, als hun worden gesnapt of wat dan ook. Is het hun verantwoordelijkheid.
Beetje raar dat je hier helemaal een topic over gaat beginnen Verward

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:42

Ben het aan de ene kant wel met je eens, maar hier zijn op CB al vaker discussies volgens mij over geweest (vergeef me als ik het fout heb).

J_V_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:59

emmm ja en ?????

Eline

Re: Ik verbaas mij over onprofessionele fotoshoots.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:31

Wat mij betreft is deze discussie hier wel op z'n plaats, als hier foto's geplaatst mogen worden, zijn ook discussies over het onderwerp toegestaan.

Ik vraag me wel af of het echt belastingontduiking is. Als je onder een bepaald bedrag per jaar verdiend, hoef je geen belasting te betalen namelijk.

Het aanbieden van fotoshoots voor geld hoort hier inderdaad níet, daar is EA Commercieel voor.

J_V_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:37

ik vind gewoon dat het ieder zijn eigen zaak is of die geene dat wil.
ik zou het niet doen met wat oefenen kan je zelf ook mooie plaatjes,
schieten Clown
en de belasting heb wel eens een keertje genoeg niet,
is aan de staat om het niet over de balk te smijten zo als ze dat vaker,
al doen.
wilde ik altijd al eens zegen haha. }>

groetjes

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:40

Volgens mij weet de koper dat vantevoren. Soms is de kwaliteit verschrikkelijk slecht, maar ook dat weet je vantevoren en als zij nou vinden dat het het geld waard is, wat is dan het probleem?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:24

Guinevere schreef:
Volgens mij weet de koper dat vantevoren. Soms is de kwaliteit verschrikkelijk slecht, maar ook dat weet je vantevoren en als zij nou vinden dat het het geld waard is, wat is dan het probleem?

Dat wilde ik ook zeggen. Als je iemand 'inhuurt' om een fotoshoot te doen, dan is je eigen schuld als de kwaliteit tegenvalt.
En als je af en toe eens de auto van iemand wast, en daar geld voor vraagt, is dat dan ook belastingontduiking?

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:27

Wat maakt het nu uit of iemand slechte fotoshoots maakt (kwestie van smaak, maar goed)? Als jij niet warm loopt voor een fotoshoot van de betreffende fotograaf na het zien van zijn portofolio, dan ga je toch op zoek naar een andere?

Soar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:31

Of zoiets van 'heitje voor een karweitje'. En ik neem aan dat je van te voren ook kijkt naar de kwaliteit. Als degene een site heeft zullen er misschien de mooiere foto's opstaan, maar als die mooi zijn is de kans ook groot dat er bij jou 'fotoshoot' ook zeker een aantal mooie bij zullen zitten. Toch...??

IndyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:52

Ik doe zelf ook fotoshoots. Maar ik ben hiermee begonnen omdat mensen aan mij vroegen of ik ook foto's van hun paard wilde maken. En het is ook gewoon nog een hobby. En mensen weten wat voor foto's je maakt en wat ze dus kunnen verwachten. Als ze het niet mooi vinden dan gaan ze gewoon naar een ander of maken ze zelf foto's. Dus ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:14

Wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen dan?

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:32

ja ik snap eigenlijk ook niet wat je hiermee wilt bereiken.
Ik zelf maak ook wel eens foto's bij mensen en de mensen weten wat voor soort foto's ik maak dus het is gewoon een kwestie van smaak als je een "fotograaf" zoekt. De één vind dit mooi en de ander weer dat.

Ik snap ook niet waarom je dat zinnetje neerzet van "doe dan niet alsof je zo goed bent en er ook nog geld voor vragen"

waarom zouden mensen die voor de lol foto's maken zeggen dat ze zo goed zijn? ik zelf weet ook dat ik nog lang niet perfecte foto's kan maken en geef dit ook toe en daar is de prijs ook naar Knipoog
Ik snap je probleem niet zo

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:41

ik ben het helemaal met de topicstarter eens, ook wat betreft tekeningen trouwens, nog geen 2 jaar geleden waren er hooguit 5 portrettekenaars op bokt, nu wordt je ermee doodgegooit en van de helft kun je er net een paard in zien maar meer ook niet.

Belasting onderduiking of zwart werken slaat dan wel weer nergens op, meeste van die aanbieders zijn en minderjarig en verdienen er weinig tot niets mee, vanwege belasting ed. moet je boven een bepaald bedrag per maand zitten, alles daaronder wordt gewoon als bijverdienste gezien en is niet illegaal.

annefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:48

Tja als over het niveau op CB gaat hebben is dit heel verschillend en ja de meeste mensen zullen genoeg gezond verstand hebben om naar het werk van de persoon te kijken en als hun dit niet bevalt op zoek gaan naar andere fotograaf.

Ik persoonlijk doe wel eens modelen werk en de meeste beginnende fotograven vragen nog geen eens geld maar dan krijg jij als vergoeding de foto's zodat hun beter van jouw worden en andersom.

Als mensen goede fotograven zoeken weet ik er wel een paar

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:21

En ik ben het wel met de TS eens dat er mensen zijn die geld vragen voor foto's waarvan je zegt Rolleyes. Maar ik zie dat dan, verbaas me er over, lach er soms een beetje om en ga weer verder.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:12

Hmmm
Ik heb zoiets, ik bied het ook aan en dan mogen mensen denken en zeggen wat ze willen.
Mensen van bij mij een fotoshoot willen, dan kiezen ze daarzelf voor, ik zet ze er niet toe.
Dan kiezen ze toch ook om te betalen.
Dan vinden ze de prijs het waard.
En jah, er lopen we slechtere 'fotografen' als mij rond, geef ze asjeblieft de kans om het te leren, en leren doe je door fotoshoots aan te bieden en oefenen.
Dan weet ik dat sommigen wel geld ervoor vragen, als er geen animo is gaan ze wel gratis...

Over het feit dat het ilegaal is ben ik het niet eens...
Ik bedoel je kan toch ook ehhh een auto wassen voor iemand voor een paar euro...
Je kan ook oppas zijn en daar krijg je ook zwart geld voor...
Zo ook ontloop je de belasting niet, omdat je inkomsten ( als je het inkomsten kan noemen ) niet hoog genoeg zijn en je verdiend niet altijd in regelmaat geld...

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:54

wat naar mijn mening aan dit soort fotoshoots niet klopt behalve als je hiervan je beroep wilt gaan maken(dus een opleiding gaat volgen en profesionel mareriaal aanschaft).
Is dat er niet nagedacht wordt aan de profesionele fotograven die hiermee hun brood moeten verdienen
Dat dan hobbyfotograaf/amateurfotograaf zichzelf gaat aanbieden en hun foto's gaan verkopen voor bedragen wat voor de profs niet uit kan zo wordt het een zeer oneerlijke concurentiestrijd wat de profezionele fotograaf verlies~!!!!!!!

groetjes

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:20

Ik denk niet dat een professionele fotograaf zich daar druk over hoeft te maken. Mensen zien zelf toch wel het verschil tussen een amateur en prof? De één kiest voor een amateur, de ander voor een prof. Ik weet niet of dat oneerlijke concurrentie is, ik denk namelijk dat de prof bijna altijd mooiere foto's maakt. Het is maar waar je als consument voor kiest.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:46

jah dat is dus het probleem de meesten kijken toch naar het geld en dat is eigenlijk ook niet zo onlogisch vindt ik zelf en ik weet toevallig dat hierdoor al wel een paar profs hierdoor op de fles zijn gegaan dankzij dit soort dingen en op zich zou het geen probleem hoeven te zijn maar het valt me steeds meer op dat het nu steeds vaker gebeurt dat mensen zich hiervoor gaan uitlenen
het gebeurt vaak dat iemand een amateur vraagt om foto's ergens voor te maken en dan achteraf hadden ze liever een prof gehad maar dan is het kwaad al geschied en is er niks meer aan te doen en dat is natuurlijk zonde

groetjes

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:52

Ja maar wiens probleem is dat dan?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:10

Even de situatie naar mijn kant als tekenaar toetrekken: ik weet vrij zeker dat het feit dat er een hoop nieuwe paardentekenaars bijgekomen zijn, er niet voor zorgt dat ik één paard minder te tekenen heb. Het zijn verschillende 'niches' in de markt. Iemand van 13, 14 jaar oud kan wel een paar euro uitgeven voor een tekening, maar geen tientallen euro's. Iemand die dat geld wel kan uitgeven, wil waarschijnlijk liever meer kwaliteit, en gaat voor kleur, verf, groeter formaat....

Ik denk dat hetzelfde voor fotoshoots geldt.