[TEK] Zacht Pastel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[TEK] Zacht Pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 15:52

Zacht pastel is niet mijn favoriet, maar toch werk ik er vrij vaak mee. Het probleem is alleen dat ik niet over de financiële middelen beschik om te experimenteren.

Is er iemand die ervaring heeft met het tekenen met zacht pastel op velours? Ik gebruik op dit moment gewoon papier. Vorig jaar ben ik ben ik (weer) begonnen in zacht pastel te tekenen en heb ik nieuwe potloden aangeschaft (waarover ik niet 100% tevreden ben helaas)
Tips over het materiaal zijn welkom. Commentaar op de tekeningen: ach als je wil, leef je dan maar uit, ze zijn wat ouder inmiddels.

Afbeelding
Slechte scan, maar dat geeft op zich niet zoveel. Ik heb veel rood en grijstinten verwerkt in deze tekening. Ik ben niet dol op deze. En dan al helemaal niet op de scan. Vlugge tekening, een jaar oud.

Afbeelding
Ik weet het, tis geen paard. Ik teken nu eenmaal vaak wolven in opdracht. Deze vind ik veel sprekender maar misschien was hij beter uit de verf (uhm, zacht pastel bedoel ik) gekomen op een andere ondergrond. Deze tekening is overigens ook meer dan een jaar oud.

Iemand tips?

Woest

Re: [TEK] Zacht Pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:54

ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
echt schoon!
mijn 2 LIEVELINGSDIEREN
wofje rrrrrrrrrrrrrrrrrr
je mag gerust ens een wolf tekenen voor mij (gratis dan wel Bloos ) en dan moet hij ook niet zo nauwkeurig! Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 15:59

hafjesbokker schreef:
ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
echt schoon!
mijn 2 LIEVELINGSDIEREN
wofje rrrrrrrrrrrrrrrrrr
je mag gerust ens een wolf tekenen voor mij (gratis dan wel Bloos ) en dan moet hij ook niet zo nauwkeurig! Lachen

Hahaha! Gratis... als ik de tijd van de wereld had dan zou ik dat met alle liefde doen, maar dan moet ik mijn potloden opeten! Tong uitsteken
Zoiets als dit:

http://www.josav.com/art/winter.jpg die heeft wat minder detail.

Of zo een: http://www.josav.com/art/lauren.jpg

Als ik tijd en geld had... *zucht*

Soar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:21

JoSav schreef:
Slechte scan, maar dat geeft op zich niet zoveel. Ik heb veel rood en grijstinten verwerkt in deze tekening. Ik ben niet dol op deze. En dan al helemaal niet op de scan. Vlugge tekening, een jaar oud.

Ik vind hem wel super mooi! En de wolf ook hoor Tong uitsteken
En ff vraagke, wat is volgens jou het verschil tussen 'gewoon' pastel en zacht (heb je misschien ook hard.... Bloos ) en van welk merk gebruik je ze dan, ik wil ook wat met pastel gaan proberen van daar Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 16:35

@MissDreams: er bestaan inderdaad harde pastels. Zacht pastel is heel erg poreus, en doet een beetje denken aan krijt, zoals je op schoolborden ziet (hoewel die tegenwoordig allemaal vervangen worden door van die stiftborden). Het zacht in de zin dat als je naar een tekening blaast er al heel veel pigment van de tekening wegstuift.

Oliepastel daarentegen is veel vettiger. Vaak is het samengeperst in dikke krijtjes, die qua structuur een beetje als wasco aanvoelen. Oliepastel is ook erg gevoelig voor aanraking, maar stuift niet zoals zacht pastel en geeft qua uiterlijk een beetje het effect van olieverf.

Pastel is best duur, waardoor goede merken vrijwel onbetaalbaar zijn (sommige potloden zijn 2 euro t stuk!)

Persoonlijk vind ik Conté het fijnste merk, maar die heb ik niet meer, omdat ze te duur waren om te vervangen. Daarom gebruik ik op dit moment Van Gogh Soft Pastel. Die zijn namelijk niet zo duur en algemeen verkrijgbaar.

Wat oliepastel betreft ben ik op dit moment aan het sparen voor een mooie set. Het merk zou ik alleen even op moeten zoeken, want dat weet ik niet; ik werk namelijk nooit met oliepastel. Ach, voor alles een eerste keer. Heb ooit een boom gemaakt in oliepastel en het beviel me wel. Je kunt er een hechter, pakkender werk van maken dan met zacht pastel, maar zacht pastel is heel gebruiksvriendelijk en ziet er ook echt uit als een tekening, wat ik weer heel charmant vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:40

Ik vind dat paard leuk, die lijkt op Sam. Haha!

Soar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:41

bedankt!!! Haha! Ik heb zelf pastelpotloden van bruynzeel, maar ik vind ze hard en streperig tekenen (snap je wat ik bedoel) in ieder geval niet fijn, zoals met een gewoon (kleur)potlood. Ik zal ff niet verder off-topic gaan, ik stuur j een pb (of pm Knipoog ) met wat vraagjes al sje het niet erg vind Tong uitsteken Srry voor het off-topic gaan ! Haha!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:14

Wow!

Ik vind ze erg mooi, ondanks dat je ze zelf niets vind! Vind vooral de omgeving op de 1e tekening erg mooi maar het paard zeker ook, heel knap! En die wolf is ook erg mooi, had idd wat sprekender geweest op een andere achtergrond, donkerder denk ik, maar toch vind ik hem erg knap! Ja

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:25

Ik kan alleen maar zeggen: Fan-tas-tisch! Echt ontzettend mooi!
Geef mij een ietsiepietsie van jouw talent en ik zou dolblij zijn Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 17:35

@Sammm: heb je een bonte? Gaaf!

@MissDreams: heb je antwoord in een PB gezet. Hoop dat je er wat aan hebt. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel Lachen

@*Tamara*: niets vind ik ze niet, zeker de tweede niet want daar ben ik aan gehecht. Hij hangt ingelijst in een groene, handgemaakte lijst bij mijn grootmoeder. Ik krijg er veel complimenten over, maar de ondergrond ben ik een beetje moe in combinatie met pastel. En wat de achtergrond betreft: ik had daarvoor al een opdracht gehad met wolven op een donkere achtergrond en wilde dus iets frissers. Zeker fris? Maar is het ook lekker?

@Kellebel88: ik weet niet of het talent is. Misschien heb ik er gewoon een beetje kijk op. Of is dat ook talent? Enne, heb wat tutorials op mn website met mn technieken. Misschien kun je die uitpluizen? Tong uitsteken

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:39

Dat paard vind ik juist heel erg mooi, is juist een van mijn favorieten van jouw site Clown
Die wolf vind ik weer wat minder, komt mij iets te hard over, vind het persoonlijk leuker als het er zacht en aaibaar uitziet.

Van pastel gebruik gebruik ik zelf krijt van rembrandt, dat is gewoon de beste (vind ik Tong uitsteken ) van pastelpotloden is conte idd het fijnst, maar die zijn echt te duur, stabilo heb ik ook een doos potloden van liggen, die zijn ook wel goed, en ik heb ook nog grote doos bruynzeelpotloden liggen, maar zoals alles met bruynzeel zijn die ook niet echt goed, erg hard, maar wel weer lekker wanneer je met veel detail werkt.
Werken met pastel doet iedereen anders, zelf begin ik met krijt, zet de basis met schaduwen enzo op, veeg die helemaal en daarna met afgebroken stukjes en potloden de rest invullen, en altijd van achter naar voor, maar dat zijn gewoon de standaard dingen die iedereen wel doet Tong uitsteken .

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:41

heel heel gaaf OK dan!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:59

Tja, ziet er natuurlijk (weer) super uit!

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:59

Wauw, fantastisch! Het hele totaalplaatje klopt gewoon!! Haha!

Nu jij toch de tekenexpert bent hier... Teken jij wel eens met aquarelpotloden? En doop je die in het water of ga je er met een kwastje overheen? Ik krijg namelijk nog aquarelpotloden voor m'n verjaardag en ik vraag me af hoe je die allemaal kunt gebruiken.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:09

Ik zie voor het eerst je wolven tekeningen Kwijl . Ik heb zelf een schitterende (al zeg ik het zelf) syberische husky. Vind je het leuk meneer een keer als proefmodel te gebruiken??? Let me know!!

Nicole_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:12

wow gave tekeningen hoor *LOL*

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:34

Erg mooie tekeningen weer Ja

Al vind ik persoonlijk deze wolventekening mooier:
http://www.josav.com/art/winter.jpg

Deze stijl vind ik mooier. Maar da's persoonlijke smaak Haha!

Maar dat klopt, pastel en potloden (tekenspul over het algemeen van een beetje goede kwaliteit) zijn stervensduur.. Maar, dan heb je vaak wel de mooiste effecten enzo!

Zippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:17

Wauw.. Mn mond viel open toen ik die tekeningen zag!
Echt super gaaf! Haha! Hoe krijg je het zo gedetaileerd met zacht pastel? Het is niet echt makkelijk materiaal om mee te werken denk ik Lachen Maar zo te zien kan je er goed mee overweg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:05

Nou.. ik kan er niks anders van zeggen dan dat wat jij hebt, zeker talent is!
Echt geweldig, super gedetaileerd of juist niet.. het blijft allemaal even mooi.
Ik snap dus echt niet hoe een mens dat op papier kan zetten..
Heb ook even op je site gekeken, stuk voor stuk zijn ze prachtig!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:18

@IcePrincess: smaken verschillen! Haha! En maar goed ook. Denk dat ik de paint niet leuk vind vanwege de irritant kleine afmeting van het origineel. En mn vader is er op slechte wijze mee omgesprongen, waardoor van het origineel nog maar weinig over is. Dat wekt frustratie, weet je wel? Ach ja.
Bedankt voor de tips, al weet ik zelf wel al heel goed hoe ik met zacht pastel moet werken zijn ervaringen van anderen altijd zeer welkom. Ben als een idioot aan het sparen voor Conté potloden. Ik moet en zal ze hebben, maar ik heb al zoveel kostenposten. Huilen

@Vinaba: dank je, dank je. Lachen

@VValar: nu maar hopen dat je schilderij ook super wordt. Tong uitsteken

@Gunufje: tekenexpert, ik? haha, dat vind ik nou komisch. Van aquarelpotloden blijf ik doorgaans af, omdat het woord aquarel me doet denken aan huisvrouwen van middelbare leeftijd die teveel Bob Ross-achtige impressies willen maken... waarom weet ik niet. Angst als zacht wijf te worden versleten misschien? Nee, advies zou ik je niet kunnen geven. Ik werk gewoon niet met aquarelpotloden. Heb ze wel, maar gebruik ze puur voor accenten in mixed media werk.

@iepsel: lijkt me geweldig... als ik tijd en geld had. Helaas heb ik te weinig tijd om gratis en voor niks te tekenen... en dan heb je nog dingen als huur, materiaal enz enz. Zelfs de vakantie is vooral ingeboekt voor werk in opdracht en andere enge deadlines. Helaas... als ik de loterij zou winnen zou ik de hele dag gratis voor mensen tekenen. En voor mezelf natuurlijk. Heerlijk lijkt me dat.

@fasty_lover: dank u. Haha!

@Amethyst: tja, verschillende mensen, verschillende stijlen. De zomerwolf was voor een heel ander iemand als de winterwolven. ^^

@Zippo: details met zacht pastel? Dat heet oefenen. En het medium moet je natuurlijk liggen. Zacht pastel en houtskool liggen mij heel goed, terwijl de meeste mensen veel liever met andere materialen werken. Ik werk bijvoorbeeld helemaal niet graag met grafiet... dat duurt me allemaal te lang.

@sjemie: hoe zet je dat op papier? met je handen en pigment. Haha, nee heel flauw. Ik weet niet waarom ik dit kan, ik kwam er gewoon op een gegeven moment achter dat ik kon tekenen, en eigenlijk alles kon tekenen wat ik wilde. Waarom, geen idee.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Jammer genoeg zat er niemand tussen met ervaring met velours, dat vond ik wel jammer. Maar het tekenen op velours zal sowieso moeten gaan wachten tot begin juli, omdat ik tot die tijd het heel druk heb. Vandaar ook dat ik alleen werk in opdracht tegen betaling aanneem. En daar ben ik dus druk mee bezig. Tong uitsteken

Heb overigens weer wat werk gemaakt, maar ik ben voorlopig niet in de stemming iets te delen. Dat komt omdat ik nu erg veel aan mijn hoofd heb. Werk in opdracht neem ik wel nog gewoon aan hoor. Knipoog

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:55

Ho,ho,
Ik heb niet gezegd dat het gratis moet!!!! Ik was alleen benieuwd of je het leuk vind eens een hond te tekenen!!! Bloos Knipoog

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 12:14

iepsel schreef:
Ho,ho,
Ik heb niet gezegd dat het gratis moet!!!! Ik was alleen benieuwd of je het leuk vind eens een hond te tekenen!!! Bloos Knipoog

Sorry! Dat was dan een misverstand. Honden teken ik net zo lief; en hoe wolfachtiger hoe beter als het aan mij ligt.

In principe teken ik alles wat me gevraagd wordt. Heb zelfs eens in opdracht een vogel getekend, hoe vreemd dat ook klinkt. Dat was wel even wat anders dan vacht tekenen, al die veren. Heb er nu nog driehoekige ogen van, al is het anderhalf jaar terug.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:50

O Wauw! Heel erg mooi..echt super! Pling

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:39

Tsjeeeeeesus.... die WOLF!!!!!!! Lovers
En niet alleen de wolf zelf, de achtergrond is ook zooo mooi....
Ik blijf er maar naar staren Bloos dit is dus serieus een van de mooiste tekeningen die ik ooit heb gezien (en dat moet niet slijmerig overkomen Clown)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:56

Wauw ! Kwijl

Die wolf is echt machtig, geweldig gewoon. ! Haha!
Kan er wel uren naar kijken!
Echt geweldig ! Haha!