ok, in ieder geval bedankt voor de reactie alvast dan komt er hier nog een stukje voor het slapengaan. Dit is het volgende stuk wat ik zover heb nagekeken. hier een groter stuk:
Citaat:
Gelukkig bereikten we de drankhandel snel, binnen was het aangenaam warm en er waren aardig wat mensen binnen. Kimi bekommerde zich om het bier en ik zou op zoek gaan naar de goedkoopste wodka. Ik slenterde de winkel rond op zoek naar de wodka, die ik al snel had gevonden. Natuurlijk waren er rekken vol met verschillende soorten en merken, dat was wel te verwachten in Rusland. Ik stond net bij een rek aan het raam prijzen van wodka te vergelijken, toen een vreemd gevoel me bekroop. Een ijzig koude windvlaag deed de haren in mn nek rechtovereind staan. Ik wist niet waar dit gevoel vandaan kwam en ik draaide me om, Kimi stond nog altijd bier uit te zoeken aan de andere kant van de winkel en keek niet op of om. Ik zag niks bijzonders en draaide me weer terug om naar het wodka rek, toen ik achter de rijen wodka een paar rode ogen zag oplichten. Mijn mond werd droog en mn hart leek er even mee op te houden. Het leek wel een scene uit een verdomd slechte horrorfilm Ik deinsde achteruit en stootte tegen een rek bierblikken, ik viel en kreeg een bende bierblikjes over me heen. Meteen kwam een van de winkelbedienden aangerend en stortte een stroom niet al te vriendelijk klinkend russisch over me uit. Kimi was inmiddels ook aan komen rennen en hielp me uit de stapel bierblikjes. Mijn knieen knikten en ik beefde over mn hele lichaam, ik staarde naar de plek waar ik de ogen had gezien, maar natuurlijk was er niets vreemds te zien. De winkelbediende was inmiddels mopperend begonnen met het opruimen van de rommel die ik had gemaakt. Kimi keek me bezorgd aan en vroeg wat er gebeurd was, ik wist niet wat ik moest antwoorden. Want wat had ik nu gezien? Was mn fantasie weer op hol geslagen? Ik was er niet zeker van wat ik gezien had en daarbij: wie zou me geloven? dus ik antwoordde dat ik af en toe onhandig was en gewoon gestruikeld was. Kimi leek mijn verklaring niet helemaal te geloven, maar liet het er gelukig bij zitten en ging, na mij nog een paar keer gevraagd te hebben of alles echt goed was, terug naar zijn “zware” taak
Kimi was al snel klaar met het uitzoeken van het bier en besloot mij een handje te helpen met de wodka. Al snel hadden we 4 liter flessen wodka gevonden die omgerekend nog geen 2 euro per fles kostten. Nu alleen nog iets om het mee te mixen, sinaasappelsap bleek niet te vinden in de winkel, dus besloot ik maar ijsthee mee te nemen, dat zou ook wel lukken. We rekenden af, pakten alles in en begonnen weer aan onze wandeling terug naar het hostel.
Ik wist dat ik me aanstelde en dat mn verbeelding waarschijnlijk gewoon een loopje met me had genomen, maar ik was het incident in de drankhandel nog lang niet vergeten, en de hele weg naar huis bleef ik om me heen kijken of ik iets ‘verdachts’ zag, maar zag niets wat de gloeiende rode ogen die ik achter de ruit had gezien kon verklaren. In het hostel werden we met open armen, nou ja wij, vooral de drank dan, ontvangen. De heren begonnen aan de blikken bier en wij waagden ons aan de wodka met ijsthee, wat verassend goed smaakte. Na een uurtje of twee begon iedereen behoorlijk los te komen en iedereen was druk in gesprek. Ik zat op een bed met Kimi en was verwikkeld in een behoorlijk diep gesprek, hij was stiekem toch wel leuk. Niet meteen het type waar ik op af zou stappen in een kroeg, maar als je hem eenmaal een beetje beter kende, bleek het een heel spontane jongen, met een flinke dosis humor.
Opeens een flinke roffel op de deur, iedereen was meteen stil en we keken elkaar aan. Ik stond langzaam op en liep naar de deur, toen ik de deur opende werd ik aan de kant geduwd door de bewaker, die schijnbaar de hulp had ingeroepen van zn tweeling broer. Het leek wel of ik dubbel zag. Er werd weer een stroom russisch op ons afgevuurd, maar wij keken hen niet begrijpend aan en uiteindelijk gromde een van hen: “Silence!”. En daarmee verlieten ze de kamer weer en trokken de deur achter zich dicht. Het bleef even stil en we keken elkaar aan, en begonnen met zn allen te proesten van het lachen. Toen we wat bedaard waren opperde Sara dat we misschien beter naar een kroeg konden gaan om verdere problemen in ons toch al zo gastvrije hostel te voorkomen. Ik haalde mn gsm uit mn kamer en wilde Olga bellen, een russisch meisje wat ook op uitwisseling was in Finland en met ons naar St.Petersburg was gekomen, om ons rond te leiden. Helaas, geen gehoor, maar Kimi wist dat nog een aantal Finse meisjes naar een of andere kroeg annex club zouden gaan en belde een van hen op. Bingo, zij hadden een geschikte kroeg gevonden en ze gaven ons de naam van de kroeg, maar wistten ons helaas niet te vertellen hoe we daar zouden moeten komen.
We kleedden ons weer warm aan en begaven ons de straat op, maar wat nu? We hadden een naam, maar St.Petersburg is ontzettend groot. Jarkko, een van de Finse jongens, was eerder in de stad geweest en wist hoe het plaatselijke ‘taxi-systeem’ werkte. Hij staptte de straat op en stak zn hand op. Al snel stopten er twee lada’s voor onze neus en na wat engels en russisch gebrabbel en gewapper met roebels, zouden deze twee ons naar de plaats van bestemming brengen. Het waren de geen officiele taxi’s en de rit was nogal wild, maar we kwamen zonder kleerscheuren aan in een zonodig nog slechter deel van de stad.
De ingang van de club voorspelde al niet veel goeds, een metaal detector en een aantal gevaarlijk uitziende en bovendien gewapende bewakers. Wij dames moesten onze tasjes afgeven, die vervolgens aan een grondig onderzoek werden onderworpen, wat nogal wat gelach van onze kant opleverde, toen de uitsmijters met een rood hoofd een aantal tampons en andere ‘vrouwen’ zaken terug in onze tasjes deponeerden. Wijzelf moesten een voor een door de metaaldetector en werden daarna nog eens gefouilleerd, onze paspoorten werden aan alle kanten bekeken en na een flink bedrag te hebben betaald mochten we dan toch naar binnen. Onze jassen lieten we achter in de garderobe en via een lange trap naar beneden kwamen we dan eindelijk in de club. Het interieur was op zn minst opmerkelijk te noemen, het was nog het best te omschrijven als een grot met allerlei kettingen en andere dubieuze artikelen als decoratie. In het midden van de ruimte was er een soort van podium met een paal erop, ik kon wel raden wat daar de bedoeling van was. Rond het podium was de dansvloer en daaromheen stonden een aantal tafeltjes waar her en der wat mensen aan zaten te praten. Kimi nam me mee naar een van de lege tafeltjes en ik nam plaats. Vervolgens liep hij naar de bar om wat te drinken te bestellen voor ons. Ik keek rond en het viel me op, dat ondanks de paal en het podium er toch veel vrouwen binnen waren. Het merendeel ook nog eens van de categorie om een minderwaardigheids complex van te krijgen, zoals de meeste russische jonge vrouwen eigenlijk. Mijn vriendinnen hadden de dansvloer ontdekt en vermaakten zich prima met de andere vier Finse jongens. De Finse meiden die er hadden moeten zijn, kon ik overigens nergens ontdekken.
Kimi kwam weer terug met twee halve liters bier, met een grote grijns op zn gezicht. Met een zwier zette hij een van de twee glazen voor mn neus en verklaarde dat de halve liters nog geen euro kostten. De aanblik van het bier, maakte me eigenlijk al ziek, maar ik waagde me er toch maar aan. We zetten ons gesprek van eerder op de avond voort en ondertussen keek ik rustig de club rond. Op het podium verscheen zo nu en dan een striptease danseres, die haar uiterste best deed, maar Kimi leek er niet echt acht op te slaan en ratelde vrolijk door.