[verhaal]Stromend water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Guinni

[verhaal]Stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:31

Guinni's creatieve uitbarsting Tong uitsteken

Ikzelf schreef:
Het water ruist, klettert op de stenen en schuimend stroomt het verder. De stenen voelen koud aan onder mijn voeten, met mijn handen pluis ik een zaadbolletje uit elkaar. Ik zit onder de waterval, in mijn geheime holletje waar niemand mij zal vinden. Genietend van het ruisende water, het gordijn dat voor mij naar beneden stort. Oneindig veel water, ik vraag me af of het ooit op kan raken. Door het kabaal van het water is er rust, geen gezeur aan mijn hoofd en geen herrie om me heen. Juist door het geluid van het water is er stilte.
Langzaam sta ik op en ga ik onder de waterval staan, recht onder de straal. Daarna zet ik af en duik ik het water in. Ik zwem naar de oever, klim erop en loop richting het huis. Bij het huis wordt siësta gehouden, Roberto leunt tegen een paal van de veranda een leest een boek. Eliza naait met de hand iets in elkaar. 'Waar is José?' vraag ik aan haar. 'In het huis, hij ging, geloof ik, zwemmen.'
Ik open de deur en loop door het huis naar de andere kant, waar het zwembad is. 'José?' 'Ja? Ben jij dat Camilla?’ Ik loop de trap af het water in en waad naar de overkant waar José in het water staat. ‘Wat is er?’ ‘O, ik kom gewoon zomaar naar je toe. Even met z’n tweetjes.’ José kijkt me aan, met zijn prachtige bruine ogen die vol rust en vertrouwen zijn. ‘Zomaar?’ ‘Zomaar.’ Nog een tijd staan we daar samen, in het water. Ik in mijn witte jurk, die aan de onderkant nat is. José in zijn zwembroek, met zijn armen om me heen.

De volgende dag schrik ik wakker van mijn wekker. Het is zeven uur en over anderhalf uur word ik bij mijn uitgever verwacht in Villaviciosa. Het prachtige oude stadje hier vlakbij. Nog met mooie oude huizen en prachtige stranden erbij. Onze haciënda staat net buiten het stadje. Ik kijk naast me, José is al opgestaan. Voorzichtig wikkel ik me uit de lakens en loop ik het balkon op. Even kan ik genieten van het uitzicht over de boomgaard vol met olijfbomen, daarna loop ik weer naar binnen om me aan te kleden.
Opgefrist en vrolijk loop ik een halfuurtje later mijn kamer uit. Ik loop de eikenhouten trap af en daarna de keuken in, ‘Eliza? Is José al naar het dorp?’ Eliza zit buiten voor de keuken de was te vouwen en schommelt heen en weer in de schommelbank. ‘Ja, José was er al vroeg uit, hij ging naar Gijón. Hij gaat langs bij Santiago, ik weet niet precies waarvoor.’ ‘O, oké. Ik ga nu ontbijten, doe jij de boodschappen? Wil je dan ook wat dingen meenemen zodat je vanavond Paella kan maken?’ Eliza knikt en ik ga naar binnen. Lekker even ontbijten!

‘Ik ga Eliza! Pas je goed op de hond? Ik ben wel weer terug voor het middageten denk ik!’ roep ik nog naar het huis waarna ik het pad afrijdt richting Villaviciosa. Een kippen eindje fietsen. Als antwoord roept Eliza nog wat, half onverstaanbaar, ‘Nu maar hopen dat hij je boek goed vindt! Ik…’

In Villaviciosa aangekomen rijd ik op de automatische piloot naar het kantoor van mijn uitgever. In het kantoor is het altijd heel rommelig en druk, een lekkere creatieve werksfeer vind ik. ‘Hoi Elena! Alles goed?’ ‘Ja prima, we hebben eindelijk het boek van Alicia is eindelijk af… Veel edit werk joh, niet te filmen!’ Ik lach, Elena is een van de editors. Ze werkt er al zolang als ik me kan herinneren, het is een wat ouder vrouwtje met een lachend gezicht. Met haar kan ik het altijd al goed vinden.

Na de gewone werkruimte is een kleine gang en dan de grote deur naar de kamer van meneer Sanchez, de baas. Een echt druk baasje mag ik wel zeggen, hij is altijd druk bezig. De uitgeverij is zijn leven, hij heeft hem geërfd van zijn vader en die van zíjn vader. Het is dus een echt familie bedrijf waar de familie zich dagelijks met elke ademteug nog voor inzet.
Ik klop voorzichtig op de deur, ‘Hoi Eduard, kan ik binnen komen?’ Er wordt wat gebromd achter de deur waaruit ik begrijp dat het goed is en voorzichtig open ik de deur. Eduard zit achter zijn bureau te schrijven en als hij op kijkt groet hij me vrolijk, ‘Ha Camilla! De tijd op de haciënda doet je goed! Het is perfect dat José bij je is ingetrokken, voor jou was het met Roberto en Eliza gewoon te leeg… Dit manuscript is je beste tot nu toe! Echt een wereldboek gaat het worden!’ Ik bloos, ‘Dank je voor het compliment, is het écht zo goed?’ Eduard zit helemaal enthousiast achter zijn bureau, ‘Of het écht zo goed is? Het is nog veel beter dan ik je in woorden kan zeggen! Jij kunt die woorden wellicht wel vinden, maar dat komt omdat je ook gewoon een geniale schrijfster bent… Ik meen het, het is echt een ongelofelijk verhaal waarvan we wellicht een bestseller kunnen maken…’

Het verbaast me, ik vond het zelf al een mooi verhaal dat lekker te lezen was, maar dat Eduard het zo goed zou vinden had ik echt niet verwacht. Meestal is hij best kritisch.
‘Vandaag komt Carlos, om met je te bespreken wat voor omslag je wilt en hoe je de stijl binnenin wil. Ik had verwacht dat hij er al zou zijn, maar hij had wat vertraging ofzo. Dus hij zal er snel zijn denk ik.’ ‘Ik ga wel even bijkletsen met Elena en de anderen, ik zie ‘m wel verschijnen!’ Ik loop de kamer uit en ga naar de gewone werkvloer, ‘En, wat vond hij ervan?’ Vraagt ze nieuwsgierig. Ik glimlach, ‘Ik kan het nog steeds niet geloven… Hij vindt het een geweldig manuscript, en de ontwerper voor de omslag is onderweg hierheen. Die had alleen vertraging’ ‘Wát!? Dat is nog eens nieuws Camilla!’ Elena begint enthousiast te lachen. Die middag eet ik samen met Elena in een klein restaurantje in Villaviciosa heerlijke tortilla’s en kletsen we bij over koetjes en kalfjes.

Als we na de lunch terug komen op kantoor zit Eduard te praten met iemand die ik nog niet ken. Zodra hij mij ziet wenkt hij mij. Ik ga bij ze aan tafel zitten en Eduard introduceert de man die bij hem zit, ‘Camilla, dit is Carlos. Carlos en ik hebben al een beetje zitten bedenken wat voor omslag erbij zou passen. Ik zie het wel zitten om een landschapje erop af te beelden, een aquarel landschapje van de omgeving hier. Verder hebben we nog niet zoveel bedacht, Carlos is er nog maar net’ Ik heb geïnteresseerd naar Eduard's ideeën geluisterd, het lijkt me wel wat! ‘Hoi Carlos, ik ben Camilla. Maar dat wist je al.’ Lach ik, ‘mij lijkt het wel wat! Alleen, door wie laten we dat aquarelletje maken? En waar natuurlijk?’ Carlos is een echte Spanjaard van ongeveer mijn leeftijd denk ik, met een vrolijk gezicht en lachende ogen. ‘Nou, ik denk dat het mooi is om een omgeving te nemen die belangrijk was voor de tot stand koming van dit boek…’ Zegt hij terwijl hij me aankijkt met die lachende ogen. Eduard weet het meteen ‘Dan moeten we het uitzicht vanaf de haciënda nemen! Ik weet zeker dat die haciënda ervoor gezorgd heeft dat dit boek zo geweldig is geworden!’ Ik bloos, Eduard moet het wel écht goed vinden! ‘Nu alleen nog de schilder, of schilderes…’ Zeg ik nadenkend. Meteen weet Eduard weer een antwoord, ‘Carlos, jij kunt toch best aardig schilderen met aquarel? Dan denk ik dat dat de handigste en beste oplossing is… Dus Carlos, zou je het leuk vinden een schilderij te maken van het uitzicht vanaf de haciënda van Camilla?’ Carlos lacht, een beetje verlegen lijkt wel, ‘Als Camilla het goed vindt dat ik op haar terrein rondloop, ik zou het met alle liefde doen.’ Carlos’ blik kruist even de mijne, ik lach, ‘Natuurlijk heb ik daar geen problemen mee, ik denk dat José het ook wel goed vindt. Ik zal het voor de zekerheid wel aan hem vragen of dat kan, maar in principe is het geen probleem denk ik. Je zegt maar waar en wanneer je wilt beginnen en als je wil kan je zelfs in de haciënda logeren?’ Ik besluit om eerst even naar huis te bellen om te zien of José alweer thuis is. Dan kan ik even aan hem vragen of hij het ook goed vindt.

Hij is nog niet thuis meldt Eliza door de telefoon, ‘Wat vind jij? Denk je dat José het goed vindt?’ Vraag ik haar. ‘Eh, ik denk het wel. Waarom zou hij bezwaar maken?’ ‘Nou, ik zeg gewoon tegen Carlos dat hij kan komen wanneer hij wil. We hebben ruimte zat dus er is geen enkel probleem! Nou, ik ben er zo weer!’ Ik hang op en ga weer naar Carlos en Eduard, ‘José was niet thuis dus ik heb hem het niet kunnen vragen, maar ik heb wel even overlegd met Eliza, zij dacht ook dat het prima was. Dus je kan komen wanneer je maar wil.’ Carlos en Eduard zijn blij dit te horen en de afspraken worden gemaakt. Aangezien Carlos toch deze week hier bij het kantoor de nodige klusjes zou doen komt hij vanmiddag al. In ieder geval deze week logeert hij op de haciënda. Als we klaar zijn neem ik afscheid van iedereen en vertrek ik met mijn fiets weer naar huis.

‘Hola! Ik ben er weer!’ Zeg ik tegen Eliza als ik om de hoek van het huis kijk en haar zie zitten in de schommelbank bij de achterdeur. ‘Hoi! En wanneer komt meneer de schilder?’ Vraagt ze met een lach op haar gezicht. ‘Hij komt vanmiddag al! Ik ben echt zo in de wolken ermee! Dat Eduard het zo’n goed verhaal zou vinden had ik echt niet verwacht… Hij wil het dus ook veel publiciteit gaan geven en er echt een bestseller van proberen te maken! Echt helemaal geweldig!’ Eliza glimlacht ‘Dus vanmiddag al!? Hoe heet hij eigenlijk? En hoe ziet hij eruit?’ Ik lach, ‘Gewoon, een typische Spanjaard. Hij komt inderdaad vanmiddag al en hij heet Carlos. Hij is ongeveer mijn leeftijd. Maar ik ga naar binnen, even wat eten en drinken. Kan jij de logeerkamer zo in orde maken?’ Eliza knikt en ik loop de ruime, lichte keuken in door de wapperende gordijnen.

Ik drink even een lekker koel glaasje sinaasappelsap waarna ik een boek pak en in de tuin onder de olijfbomen in mijn hangmat ga zitten lezen. Heerlijk zit ik daar te genieten met de zon op mijn rug en het ruisen van de bomen in mijn oren. Na een hele tijd word ik plotseling uit mijn boek gehaald, ‘Camilla? Ik dacht al, wat is het stil hier! Maar toen ik jou zag zitten wist ik dat ik goed zat!’ Ik draai mijn hoofd naar achter en zie daar Carlos staan, ‘Ha, je bent er al? Hoe laat is het eigenlijk? Ik ben helemaal diep verzonken in mijn boek’ Zeg ik vrolijk. ‘Het is al vier uur hoor. Waar kan ik mijn spullen laten? Ik heb ze daar bij de achterdeur even neer gezet.’ Mijn benen laat ik naast de hangmat zakken en ik klim er voorzichtig uit, ‘Ik zal je wel even wijzen waar je kunt slapen en dus ook je spullen laten. Als het goed is heeft Eliza de logeerkamer al klaargemaakt.’ ‘Dankjewel, ik weet nog niet precies hoelang ik blijf, hoelang mag ik blijven? Ik begrijp dat jullie niet hier een maand lang een vreemde in huis willen!’ ‘O, mij maakt het niet uit hoor, ik weet niet wat José vindt, maar ik denk dat hij het ook allemaal wel prima vindt hoor. Dus je blijft maar zolang als je wil en nodig vindt.’

In het huis wijs ik zijn kamer en alle dingen die hij misschien nodig heeft. ‘Het is wel zelfbediening hoor, dus ik zal je ook even wijzen waar het drinken staat, dan kan je dat ook zelf regelen. Verder zal ik je ook even de etenstijden melden en als je nog vragen hebt kun je het altijd vragen aan mij of Eliza.’ Hij lacht, als hij dat doet komen er grappige kuiltjes in zijn wangen. ‘Oké, dankjewel. Ik red me wel, dus als ga maar weer lekker lezen. Als het mag ga ik zo even jullie terrein verkennen!’ ‘Dat is prima. Zolang je maar strikt op tijd bent voor het eten!’ Zeg ik met een lach op m’n gezicht. Carlos lijkt me heel aardig! Ik loop het huis uit naar Eliza die in het moestuintje wat dingen aan het plukken is, ‘Eliza? Weet je hoe laat José verwachte dat hij thuis zou komen?’ ‘Eh, nee, hij heeft niet gezegd hoe laat hij er weer zou zijn… Ik ga zo gewoon koken en als hij niet op tijd is moet hij zelf maar voor eten zorgen..’ ‘Heeft hij z’n mobiel mee? Dan bel ik ‘m even… Ik vind het wel een beetje vreemd. Naja, hij komt vast wel’ Eliza glimlacht geruststellend, ‘Natuurlijk komt hij zo weer!’ ‘Nou, ik ga weer lezen. Carlos is de tuin verkennen en zorgt dat hij op tijd terug is voor het eten.’ ‘Okie!’ Zegt Eliza waarna ze weer verder gaat waar ze gebleven was.
Ik ga even later zitten in de schommelbank en pak mijn boek er weer bij. Het lezen wil niet meer dus leg ik mijn boek weer weg en loop de boomgaard in. Het is echt verrukkelijk weer, de zon schijnt nog aangenaam en een zacht windje waait door de bomen.
Na de boomgaard loop ik mijn paadje op richting de waterval. Hoe dichter ik nader hoe harder ik weer het vertrouwde stromende water hoor. Als ik de bocht om kom zie ik het weer vallen en daarna schuimend wegstromen. Voor mij is dit de rustigste en fijnste plek van de hele tuin.

Ik ren naar het water en duik erin. Met krachtige slagen zwem ik naar de waterval, recht onder de straal klamp ik me vast aan de stenen en probeer me op te hijsen. Ik hijg en voel dat mijn vingers langzaam wegglijden. Opeens pakt een hand mijn pols beet en trekt me omhoog, achter de waterval. Ik veeg het water uit mijn ogen en open ze. Ik kijk recht in de ogen van Carlos die me met een brede grijns aankijkt. ‘Wat doe jij hier?!’ Zeg ik terwijl ik ‘m verschrikt aankijk, ‘Het leek me wel een mooi plekje! En blijkbaar is het al bekend bij sommigen’ Ik lach, ‘Ja, het is echt mijn plekje. De rest van het huis weet er niks van en is er nog nooit wezen kijken. Ik zit er zowat dagelijks, om even na te denken enzo.’ We praten behoorlijk hard om boven het geluid van het water uit te komen. ‘Hmm, dus ik ben de eerste die op jouw plekje komt?’ ‘Ja… Eigenlijk wel ja.’ Ik lach en word langzaam opgeslokt door de donkere ogen van Carlos. Ik voel ze gewoon aan me trekken en langzaam me in zich opnemen. ‘Ik vind het wel een mooie plek. Apart zo onder een waterval. Echt een plek waar je de hele wereld kan vergeten en een nieuw leven kan beginnen.’ Zegt hij vriendelijk, ‘zullen we gaan eten? We moeten zeker wel droog aan tafel komen hè en het is al bijna etenstijd volgens mij.’ ‘Ja, je zult wel gelijk hebben, Eliza zei net dat ze ging koken.’
Naast elkaar stappen we onder de straal en wachten even. Door het gordijn van water probeer ik naar hem te kijken maar daardoor krijg ik allemaal water in mijn ogen. Net als ik mijn ogen weer sluit voel ik een duwtje in mijn rug en duik ik automatisch in het water. Als ik weer boven kom wrijf ik het water uit mijn ogen en kijk om me heen. Naast mij staat Carlos en kijkt hij mij lachend aan als een spelende kleuter. Door hem moet ik ook lachen en even later verdrink ik bijna van het lachen. Onze lach schatert over het water en wordt opgeslokt door het kabaal van de waterval. Door het lachen val ik om en ga ik kopje onder, ik voel de stevige armen van Carlos zich om mijn middel sluiten en mij weer boven water trekken. Half steunend op elkaar klimmen we de kant op, waar we even een tijdje in het zonnetje blijven zitten.

‘Zullen we maar gaan? Eliza is vast al bijna klaar, dan kunnen wij mooi de buitentafel dekken.’ Vraag ik. ‘Dat is goed.’ Antwoordt hij waarna hij opstaat en met mij het pad terug richting het huis loopt.

‘Camilla!’ Roept Eliza me verontrust tegemoet als ze me ziet komen. ‘José is nog steeds niet thuis…’ Zegt ze als we bij haar aangekomen zijn. Bezorgd denk ik na, ‘Heb je hem al geprobeerd te bellen?’ ‘Nee, nog niet, wel gebeld naar Santiago, maar die zei dat José er vandaag helemaal niet is geweest…’ Ik voel mijn hart bonzen in mijn keel en probeer helder na te denken, ‘Ik ga ‘m maar even bellen… Ik hoop maar dat hij opneemt.’
Carlos en Eliza blijven samen achter buiten terwijl ik moedeloos naar binnen loop. In de gang kom ik Roberto nog tegen, ‘Is José er al?’ Vraagt hij, ook al, bezorgd. ‘Nee…’ Zeg ik moedeloos. In de woonkamer pak ik gauw de telefoon en draai zo snel als mijn vingers kunnen José’s nummer. Gespannen ga ik op de bank zitten en hoor ik de telefoon overgaan… Ik wacht op het moment dat er wordt opgenomen. Opeens wordt er opgenomen en hoor ik José gehaast aan de andere kant, ‘José? Waarom ben je nog niet thuis? We zijn allemaal heel erg bezorgd om je…’ Zodra hij hoort dat ik het ben veranderd zijn manier van praten, ‘Ah, Camilla. Sorry hoor, er waren even wat moeilijke dingen bij de zaak. Ik slaap vannacht in een hotel. Ik moet zo weer ophangen, sorry lieverd!’ ‘Wacht even, er zijn een paar dingen die ik je echt moet vertellen… Het eerste, we hebben een logé, iemand die het uitzicht vanaf de haciënda komt schilderen voor de omslag van mijn boek. Eduard was er zeer over te spreken! Hij denkt dat het een bestseller kan worden! Ik dacht dat je het wel goed vond dat we nu een logé hadden.’ Op de achtergrond hoor ik allemaal geroezemoes en het duurt even voor José weer antwoordt, ‘O, dat is prima joh! Ik kom morgen, maar misschien ook wel overmorgen pas weer thuis en logés mogen altijd. Jij bent ten slotte de eigenaar van het huis!’ Zegt hij vriendelijk, ‘maar ik moet nu echt gaan lieverd! Ik zie je morgen of overmorgen weer, tot dan!’ ‘Oké, de volgende keer wel even duidelijker melden hè, als je langer wegblijft! Tot morgen!’ Zeg ik nog waarna hij ophangt… Eigenlijk ben ik helemaal niet zo vrolijk meer. Zoals ik me daarnet voelde onder de waterval, zo had ik me nog nooit gevoeld. Nu is dat allemaal weer weg, door dat geheimzinnige gedoe van José… Waarom had hij niet gewoon gezegd dat hij naar de zaak moest, en had hij niet gelogen over Santiago? Het blijft vreemd, maar ik besluit maar gewoon te vertrouwen op José en ga weer gerustgesteld naar buiten, om lekker te eten met de rest.

Buiten gekomen kijken ze me allemaal benieuwd aan. Eliza is de eerste die de gevreesde vraag over haar lippen weet te krijgen, ‘En? Nam hij op?’ Ik knik en vertel wat José mij net vertelde en dat hij dus morgen of overmorgen weer thuis komt. Eliza kijkt me aan met een veelzeggende blik maar spreekt haar ideeën erover niet uit. ‘Gelukkig maar’ zegt Carlos vriendelijk, ‘zullen we dan maar gaan eten? Anders wordt het alleen maar koud. Da’s ook zonde.’ Ik knik en ga zitten aan de houten tafel.

Eliza schept ons op en daarna beginnen we allemaal te eten. Tijdens het eten wordt er weinig gezegd, je hoort alleen het tikken van het bestek tegen de borden. Carlos houdt ook wijselijk zijn mond, hij heeft waarschijnlijk wel door dat we allemaal het gedrag van José overdenken. Pas aan het eind verbreek ik de stilte, ‘Iedereen genoeg gegeten?’ Ze brommen allemaal instemmend en dus begin ik maar met afruimen. Eliza en Roberto blijven zitten, Carlos loopt me achterna met ook wat dingen in zijn handen. In de keuken gekomen begint hij opeens te praten. ‘Gaat het echt goed met je? Je ziet zo bleek…’ Ik draai me om en kijk hem aan, ‘Ach, het gaat zullen we maar zeggen.’ Met moeite weet ik een glimlach op mijn gezicht te toveren, voor Carlos maakt dat echter niet veel uit, ‘Je voelt je niet goed. Doet José altijd zo? Begrijp me niet verkeerd, ik wilde me er eerst niet mee bemoeien maar ik ben gewoon bezorgd om je.’ Tranen wellen op in mijn ogen, niet omdat ik me zo rot voel, maar om de lieve woorden die een eigenlijk nog vreemde tegen mij zegt. ‘Dankjewel Carlos, het gaat. Het is nog lang niet het einde van de wereld!’ Carlos glimlacht en samen lopen we weer terug naar de buitentafel om de rest op te ruimen. ‘Laat alles maar staan, ik ruim het wel op.’ Zegt Eliza vriendelijk als ze ons ziet komen. Ik glimlach dankbaar, ‘Dan ga ik zwemmen, Carlos, je mag gaan en staan waar je zelf wil.’ Zeg ik en daarna loop ik naar binnen en ga ik me omkleden.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden Knipoog

*edit* dit laatste stukje hiervan vind ik zelf eigenlijk nog niet helemaal goed... Wordt nog verandert Haha!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:08

Leuk!!
wanneer komt er meer?
ik wil weten wat er nu met José is!

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 13:56

Ik kan nog wel een stukje plaatsen hoor Knipoog Het is al een stuk langer Haha!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:06

jaaaah Haha!
zet nog maar een stukje neer Tong uitsteken

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 14:11

ikzelf schreef:
Even later loop ik de trap af het water in. Over het water heen komen de geluiden van buitenaf door de opening naar binnen. Zodra ik diep genoeg in het water ben begin ik te zwemmen. Ik zet me af en zwem ik door de opening naar het buitenzwembad. In het buitenbad blijf ik even een tijdje drijven en geniet ik van het geluid van het borrelende water in mijn oren. Ik hoop maar dat José morgen weer thuis komt… Op een of andere manier geeft dit hele gedoe mij een naar gevoel. Terwijl ik zo lig te denken heb ik het niet door dat er iemand nadert, ook al begint het water meer te golven. Als ik mijn ogen even open zie ik Carlos naast me staan, ‘He, kwam je ook zwemmen? Lekker is het hier hè!?’ Carlos lacht en knikt, ‘Heerlijk.’ ‘Je bent echt overal waar ik ben hè? Mijn nieuwe schaduw!’ Lach ik, ook Carlos lacht. ‘Ach ja, ik houd wel van gezelschap, trouwens, moet je die prachtige lucht eens zien!’ Zegt hij terwijl hij omhoog wijst. De zon is al langzaam achter de bomen aan het zakken en daardoor staat de lucht totaal in brand. Samen staan we daar omhoog te kijken en ik voel het water klotsen tegen mijn lijf. Ik voel Carlos dichterbij komen en tegen mijn rug staan, ‘Het is inderdaad prachtig, en het veranderd ook zo snel! Ik zou er de hele avond nog naar kunnen kijken…’ Zeg ik. Ik leun naar achter en hoor Carlos ademen in mijn nek. Met elke ademteug die hij uitblaast stroomt het langs mijn nek, door mijn haar. ‘Is José er vaak niet?’ Fluistert hij. ‘Ach, wat is vaak? De afgelopen tijd wel meer. Hij gaat ook vaker vroeg weg, dan zie ik hem ’s ochtends niet meer.’ ‘Hoe heb je eigenlijk hem leren kennen?’ ‘Op een feest van Romana, een vriendin van mij. José was een kennis van haar verloofde ofzo. Ik heb toen veel met hem gekletst en een paar dagen later belde hij mij. Langzaam zagen we elkaar vaker en van het een kwam het ander. Toen we een tijdje bij elkaar waren wilde José graag bij mij intrekken. Zodoende, nu woont hij hier een half jaar ofzo.’ ‘Aha’ zegt Carlos en daarna laat hij het rusten. ‘En jij, vriendin?’ Vraag ik nieuwsgierig aan hem. Hij lacht, ‘Nee, wel gehad tot een jaar geleden ofzo.’ ‘Waarom is het overgegaan?’ ‘Zo’n twee jaar geleden leerde ik haar kennen, ze was de oppas van de kinderen van een vriend van mij. Arcelia heette ze. We raakten wat aan de praat op een barbecue. Een week later ofzo zag ik haar weer toen ik bij mijn vriend kwam en vroeg ze of ik niet een keer met haar wilde gaan stappen. Ik was toen nog wild en jong, zij ook. Alleen was zijn niet zo trouw als ik verwacht had. Toen ik daar achter kwam heb ik er een punt achter gezet.’ ‘Wat rot voor je joh. Daarna niemand meer gehad?’ ‘Nee, sindsdien ben ik niet meer zo wild. Ik word niet meer verliefd op alles wat los of vast zit.’ Nog een tijdje staan we daar, het water klotst tegen de kant en zachtjes tegen mijn huid. ‘Ik ga er weer uit, het wordt me wat te fris.’ Zeg ik iets later en daarna zwem ik weer naar binnen en loop de trap op het water uit. Carlos blijft nog wat langer zo te zien.

Als er nog foutjes inzitten ofzo, hoor ik 't graag Knipoog

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:06

leuk
ik voel het water klotsen tegen mijn lijf...
staat het niet iets mooier als je schrijft: ik voel het water tegen mijn lijf klotsen?
ik weet niet hoor Tong uitsteken
ik kan geen foutjes ontdekken

Artemide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:51

Waaw, echt een leuk verhaal! Hier wil ik nog wel meer over lezen Knipoog.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:12

Alleen was zijn niet zo trouw als ik verwacht had.
Volges mij bedoel je zij Knipoog Die N moet dan weg Knipoog

En het best opvallend dat je vaak het woordje 'ofzo' gerbruikt. Ik heb daar ook vaak de neiging toe, maar uiteindelijk kan het best storend werken.
Ik wil gauw meer :D!

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 17:31

Ik heb 't even allemaal veranderd op de computer Haha!
Er staat nu helemaal geen 'ofzo' meer in. Thx!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:20

leuk verhaal Haha!

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 22:16

Weer even een stukje Knipoog
ikzelf schreef:
Ik ga naar mijn kamer en trek mijn kamerjas aan. Ik loop nog even mijn balkon op en ga zitten op mijn bankje. Ik ruik de kamperfoelie bloemen en hoor de vogels hun avondliedje zingen. Na een tijdje ga ik toch maar naar beneden. Bij de achterdeur op de veranda zitten Eliza en Carlos gezellig te kletsen. Roberto zal nog wel wat doen zijn, die is altijd druk in de weer. Ik neem een pot thee mee uit de keuken en ga naast Eliza op de schommelbank zitten. ‘Ha Camilla! Het is inderdaad een prachtig huis. Ik ben ook blij dat ik hier kan wonen. Ik woon hier nu al heel lang en heb Camilla echt zien opgroeien vanaf haar geboorte. Toen was ik nog maar een jonge griet van in de twintig die hier in huis hielp voor kost en inwoning zodat ik een onderdak had. Sinds ik hier woon ben ik nooit meer weggegaan en ik woon hier nog steeds voor kost en inwoning. Ik hoop dat ik hier ook mijn oude dagen mag slijten.’ Carlos glimlacht, ‘Het lijk mij ook prachtig, gewoon je hele leven in hetzelfde huis. Zeker als het zo’n prachtige haciënda als dit is!’ ‘Jullie hebben het over het huis zo te horen? Ik vind het ook een heerlijk huis, ik zou nooit meer anders willen! Toen mijn vader stierf was ik erg verdrietig en bang dat we moesten verhuizen. Mijn moeder was namelijk altijd al een stadsmens geweest, ze had het hier wel naar haar zin, maar zou toch graag naar de stad willen. Gelukkig heb ik het huis geërfd van mijn vader, en aangezien ik al 15 was mocht ik het houden en er blijven wonen. Mijn moeder is toen ook maar gebleven. En natuurlijk hadden we Eliza en Roberto.’ Vertel ik. Ik drink voorzichtig uit mijn kopje thee en trek mijn knieën op. Zo zit ik heerlijk in mijn hoekje. ‘Zal ik een deken voor je halen Camilla?’ Vraagt Eliza vriendelijk, ‘anders vat je nog kou! Het wordt namelijk nu gauw frisser!’ Ik knik, ‘Dankjewel.’

En Monster, thx Haha!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:13

super guinni vooral niet stoppen met schrijven *LOL*
heb er eigenlijk geen commentaar op te geven, het leest heel lekker door en ik vind het supe bedacht

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 08:00

Er zitten wel sommige stukjes in waar ik wat minder tevreden over ben, dus ik ga 't waarschijnlijk nog wel een keer op veel stukken veranderen Tong uitsteken (doe ik met alles Haha!)

Maar bedankt hoor *word verlegen* Haha!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:49

Je moet er echt mee doorgaan Haha!
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren Tong uitsteken

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 14:00

ikzelf schreef:
Eliza staat op en loopt de keuken in. Carlos kijkt me aan met zijn donkere ogen, ‘Eliza staat echt voor de betekenis van haar naam… Gewijd aan god. Ze zorgt voor anderen, en is de beste moederse vrouw die ik ooit heb ontmoet naast mijn eigen moeder!’ Zegt hij. Ik glimlach, ‘Het is ook maar goed dat ik haar heb, als ik haar niet had dan was ik er nu niet meer. Toen mijn moeder stierf, dat was vlak na mijn vader, had ik het nooit kunnen rooien alleen. Zij was toen echt mijn pleegmoeder!’ Hij glimlacht.
Eliza komt weer naar buiten met een deken voor Carlos en voor mij. ‘Zullen we ‘m delen? Daar is hij groot genoeg voor.’ Eliza stemt in en ik vouw de deken uit over onze benen. ‘Jullie ook thee?’ Carlos en Eliza knikken en ik schenk de kopjes die ik extra meegenomen had in.

De volgende ochtend word ik wakker van het geroep van de vogels en de zon die door de deuren van mijn balkon naar binnen schijnt. Ik stap uit mijn bed, trek mijn sloffen aan en loop mijn balkon op. Over de olijfbomen zit een gouden gloed door de zon en in de lucht zie ik allerlei insecten met een gouden gloed. Op de straat rijdt een oude trekker die zich met een zacht puf geluid voortbeweegt. Ik hoor ‘m toeteren en daarna het geluid langzaam verdwijnen. Ik loop weer naar binnen en trek mijn ochtendjas aan en loop naar beneden.
In de keuken is iedereen. Eliza is bezig thee te zetten en Roberto en Carlos zitten aan tafel, ‘Goedemorgen! Allemaal goed geslapen?’ Vraag ik ze, van alle kanten komt een instemmend gemompel. Ik wurm me achter Carlos langs en ga naast hem op de keukenbank zitten. ‘Wil je ook thee Camilla?’ Vraagt Eliza, ‘Ja graag, dankjewel. Wat voor thee maak je?’ ‘Kamillethee, wil je het zakje meteen hebben?’
Al heel lang heb ik een voorliefde voor thee. Al sinds de tijd dat ik een kind was vouw ik van de theezakjes kraanvogels, door het hele huis hangen er duizenden, zoniet honderd duizenden. Als het een beetje waait door het huis ruisen de kraanvogels en lijkt het net alsof ze echt vliegen.

Weer een stukje Haha!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:41

Meer, meer, meer !

Super !

Artemide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:26

Idem; hier gaat het ook van meer, meer, meer!!!

Toch 1 klein dingetje in het laatste stukje: je schrijft iets van "Over de olijfbomen zit een gouden gloed door de zon en in de lucht zie ik allerlei insecten met een gouden gloed."
>> die 2 keer gouden gloed ... Lachen mss vervangen door iets anders? Is maar een tip hoor.

SUUpergoed verder!

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 16:24

Dankjewel Knipoog
En ik hoor 't graag hoor, als er dit soort dubbele dingen in zitten Haha! Ik zal 't zo veranderen op de computer!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:33

Krijgen we geen vervolg meer ? Verdrietig

Haha!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:58

Een leuk verhaal! Ga zo door Lachen.
Er zitten hier wel veel goede schrijfsters op Bokt, ben helemaal aan Crea-Bea verhalen verslaafd aan het geraken Knipoog.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:34

Komt er geen vervolg meer Verdrietig ?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:20

Wat een leuk verhaal dit! Zie dat het er al een tijdje opstaat, maar nooit gezien... Bloos! Vind het ontzettend goed geschreven, leef me helemaal in. Had wel ff een foutje, ergens stond 'Naja' ipv Nou ja, was ergens in het begin maar weet niet precies waar...

Hoop dat er zo nog een stukje komt! Lachen

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 18:21

Het topic is al ouder dan twee weken dus ik ben lekker illegaal bezig eigenlijk Tong uitsteken

Maar aangezien ik vanochtend een PB'tje kreeg van Beauty_A die vroeg of er nog een vervolg kwam omdat ze het eigenlijk wel een leuk verhaal vond doe ik het toch Haha!
Het topic was uit mijn 'mijn berichten lijstje' gegaan, dus was ik het kwijt geraakt. Maar hier weer een vervolg Knipoog

Citaat:
‘Ja, is goed, Roberto kun je me dan even de schaar aangeven?’ Roberto draait zich om en pakt de schaar van het aanrecht. Carlos kijkt mij nieuwsgierig aan, ‘Wat ga je ermee doen?’ ‘Kraanvogel vouwen, je ziet ’t zo wel.’ Precies en vluchtig vouw ik met mijn vingers een kleine kraanvogel en leg ‘m in Carlos’ hand. Bewonderend bekijkt hij het kleine vogeltje, ‘Prachtig… Hebben ze ook een betekenis?’ ‘Ja, in Japan is een legende dat als je iemand een kraanvogel geeft je hem daarmee geluk wenst. Als je duizend kraanvogels vouwt of krijgt als je ziek bent zal je genezen. Zoals je ziet heb ik het hele huis volhangen, ik vind het prachtige dingen.’ Carlos glimlacht, ‘Ik ook, je moet me maar vandaag leren hoe ik die dingen moet vouwen als je tijd over hebt!’ Ik lach en nip aan mijn thee.

Na het ontbijt gaat iedereen zijn kant op. Ik ga naar buiten en kruip met een schrijfblok in mijn hangmat.
Takken slaan in mijn gezicht, dennennaalden blijven zitten in mijn haar. Ik loop door het gure weer naar de duinen. Hij moet er zijn…Ik loop de vlakte op en klim een heuvel op. Als hij er niet is… Zwaar hijgend kom ik bovenaan de heuvel en kijk hopend voor me. Gelukkig! Daar zit hij! Voor mij in de kuil. Ik loop met stevige stappen naar beneden en tik ‘m op zijn schouder. Hij draait zich om, ‘He, wat doe jij hier?’ ‘Ik ben hier omdat ik er achter ben gekomen… Bedankt he! Ik dacht dat je een vriend was! Ik heb je mijn hele leven toevertrouwd, en wat doe je? Je maakt er zo ongelofelijk dik misbruik van! Je hebt het weer lekker allemaal voor mij verprutst! Ik ga nog eens een keer iemand vertrouwen… Weetje wat jij moest doen? Gewoon weggaan! En NOOIT meer terug komen! Niemand zal je missen zeg… Djiez, ik ben vast niet de enige die lekker zo voorgelogen is door jou! Weetje, stik d’r in!’ Ik merk dat ik steeds harder ben gaan schreeuwen

‘Zozo, mevrouw is al begonnen aan haar volgende verhaal…’ Carlos komt op me aflopen met een tekenblok in z’n hand. ‘Ha, ben je daar weer? Ik ben goed gezelschap hè? Ik vind het stiekem ook wel gezellig hoor’ Grap ik, ‘en inderdaad ik ben alweer begonnen aan het volgende boek. Meer een jeugdboek denk ik dat het wordt.’ ‘Mag ik in deze hangmat?’ Vraagt Carlos, ik knik en dus gaat hij erin liggen. ‘Ik ga maar eens tekenen, ik ben hier tenslotte om de voorkant van je boek te maken!’ Ik ga verder met schrijven en heb eerst niet door dat Carlos telkens vluchtig naar mij kijkt.

Thx voor de leuke reacties trouwens, had ik eerlijk gezegd niet verwacht Bloos

*edit* Btw, in het orginele verhaal heb ik een naam veranderd... Carlos --> Olivier
Vind ik een mooiere naam Haha!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:28

Super! Doe zo verder, ik vreesde al dat er geen vervolg kwam.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 21:32

Nou, nu houd ik niet meer op met jullie stalken hoor Tong uitsteken

Maar willen jullie het verhaal houden met Carlos, of willen jullie overgaan op Olivier? Zegt u het maar Tong uitsteken