De laatste tijd valt me op dat steeds meer van mijn foto's niet scherp zijn. Ze zijn niet 100% fout, maar ook niet 100% scherp waar ze dat in het verleden wel geweest zijn. Op het camera schermpje lijken ze goed, maar als ik importeer en bij al mijn foto's inzoom denk ik dat nog geen 10% echt scherp is. Vorige week was het ergste, van 60 foto's waren er 2 goed, en de rest is het allemaal net niet, of echt niet.
Omdat ik aan mezelf begon te twijfelen heb ik een plugin geinstalleerd voor Lightroom waar ik kon zien op welk punt er scherp was gesteld, maar dat bleek over t algemeen wel goed te zijn. Moet ook eerlijk zeggen dat bij de foto's die niet goed zijn, ik ook vaak geen ander punt in de foto kan vinden wat 100% scherp is. Het lijkt een beetje alsof er een waas overheen ligt.
Ik heb het grootste probleem met mijn zoomlens (tamron SP 70-300 f4-5.6) maar ook met mijn nikkor 50mm 1.8 gebeurde het vandaag. Niet elke foto want ik heb ook een aantal die echt goed scherp zijn, maar dat zijn er weinig.
Ik heb trouwens een nikon d3200, ruim 2 jaar oud en ongeveer 20.000 clicks.
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Want ik moet eerlijk zeggen dat na die foto's van vorige week de lol er wel even af was om mijn camera te pakken

Deze foto is van een paar maanden terug:

f5.6, 1/1600, iso 800, 140mm
En deze van vorige week

f5.6, 1/1250, iso 800, 250mm. Volgens de plugin was t scherpstelpunt hier op t linkeroog
Vorige maand:

f4.5, 1/640, iso 200, 125mm. Volgens de plugin zou deze op op t rechteroog scherpgesteld moeten zijn.
Deze 2 zijn van vandaag met de 50mm

f1.8, 1/100, iso 200, scherpstelpunt op t oog rechts
Terwijl deze dus wel echt scherp is.

f2.0, 1/125, iso 800