De Canon 50 mm 1.8 lens geschikt voor dieren fotografie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

De Canon 50 mm 1.8 lens geschikt voor dieren fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 14:19

Deze lens lijkt mij erg fijn en al helemaal voor die prijs! Maar is het geschikt voor bijvoorbeeld paarden fotografie? (actie en portret)
Ik ben wel benieuwd of iemand hier mee fotografeert en of diegene voorbeeld foto's heeft?

Mocht deze niet geschikt zijn, is er dan een soort gelijke lens voor die prijs die beter werkt voor dieren fotografie? :)

Anoniem

Re: De Canon 50 mm 1.8 lens geschikt voor dieren fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:23

Ik vind hem voor portret foto's wel erg fijn, voor actiefoto's niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:35

Ik vind m voor portret wel fijn maar echt actie niet
Of.... Zoals ik vorig jaar op een Western wedstrijd was, in de avond, alleen bak lampen, nou dan is F1,8 wel erg fijn hoor! Maar goed dat zijn dan hele flinke uitzonderingen

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:39

Het is voor de prijs een zeer goede lens! Haarscherpe portretfoto's. Wel kan de lens soms wat last hebben van front-focus, dat betekent dat het focuspunt bij het scherpstellen soms niet helemaal precies zit. Je moet dus even testen of dit bij jouw camera niet het geval is. Maar behalve dat, is die super. Ook goede lichtsterkte en mooie scherptediepte.

Voor actie, is die inderdaad wat minder. Dat zit 'm vooral in het feit dat die niet kan inzoomen. De 55-250mm lens is prima voor actiefoto's. Die is betaalbaar en redelijke kwaliteit + je kunt dus zoomen.

Wil je een echt goede allround lens voor zowel portret als actie, dan is de 70-200mm f2.8 de beste lens. Deze kan zoomen + mooie scherptediepte + lichtsterkte. Maaar, die is erg duur :P Dan denk ik dat bovenstaande lenzen beter binnen jouw budget passen :)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 17:50

Bedankt iedereen voor de adviezen. Ik heb al een 70 - 300 mm van Tamron en gebruik deze idd voor actie foto's. Helaas is deze niet licht sterk, maar het gaat opzich wel. Heb je niet met de 50 mm dat als je portret foto's maakt van paarden dat deze niet wat vervormd/misvormd worden?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:53

Manon_S schreef:
Bedankt iedereen voor de adviezen. Ik heb al een 70 - 300 mm van Tamron en gebruik deze idd voor actie foto's. Helaas is deze niet licht sterk, maar het gaat opzich wel. Heb je niet met de 50 mm dat als je portret foto's maakt van paarden dat deze niet wat vervormd/misvormd worden?

Nee hoor, geen enkel probleem! Er staan genoeg voorbeeldfoto's op mijn Flickr pagina: https://www.flickr.com/photos/127600942@N08/

Vrijwel alle portretfoto's heb ik met de 50mm gemaakt.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 17:57

Zitten een paar hele gave tussen! Ik mis soms gewoon wat scherpte bij portret foto's met mijn Tamron lens die ik hierboven genoemd heb. Daarom leek deze lens mij wel wat maar ik kon geen voorbeelfoto's vinden van paarden die door deze lens gemaakt zijn, dus bedankt voor je linkje!

Ik denk dat het wel erg wennen gaat zijn dat je nu heel dichtbij moet gaan staan ipv een paar meter verderop wat ik nu dus met mijn Tamron heb :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:04

Ik zou nooit een 50mm aanschaffen voor het doel wat jij hebt (paarden en dieren). Het is een echte portret lens, mensen portret wel te verstaan. Voor een portret van een hond is het nog wel een leuke lens. Maar je komt echt niet weg met paardenfotografie. Totaal niet geschikt voor actie, ik vind de AF ook vrij traag.

In deze gif van Hypofocus kun je ook goed zien dat je bij een paard op 50mm nog vertekening hebt in de verhoudingen.
Afbeelding

Edit: En ik heb de 50mm 1.8, heb hem wel eens getest voor paarden maar ik vind de paarden dan echt te veel uit verhouding, vind het brandpunt niet fijn en in de praktijk gebruik je bij paarden vrijwel geen diafragma van 1.8. Als je een vast brandpunt wil kun je beter uitwijken naar de 100mm, maar dan zit een dusdanig prijskaartje aan dat ik zou zeggen koop een 70-200 2.8, daar ga je zo veel meer plezier van hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-16 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:07

Gisteren ook paard in bak gefotografeerd met 50mm. Is fijne lens en heb deze liever op dan mij telezoom. Niet altijd even praktisch maar kwalitatief betere lens. En voor het geld vind ik absoluut geen weg gegooid geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:07

Ik vind hem ook erg fijn voor portret. :j
Voor actie iets minder (niet onmogelijk), maar daar is de prijs ook naar.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:08

Ik wil niet meer anders dan mijn 1.8 lens voor alles gebruik ik hem. (Oke ik wil nog een 2.8 maar nomoney) zou hem zeker nemen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:09

Ik heb hem sinds deze week ook in mijn bezit en ben ook een beetje aan het puzzelen waar ik hem het beste voor kan gebruiken. Vrijdag heb ik een portret-shoot met mensen en daar gaat ie zeker mee naartoe, maar qua paarden weet ik het nog niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:09

Leuke lens voor erbij is het vooral. :j

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 18:11

Ik zou graag dan wat foto's willen zien die jullie van paarden hebben gemaakt met deze lens? Ik was idd een beetje bang voor effect van de gif van Hypofocus. Dat bedoelde ik eigenlijk met de misvormingen zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:14

Ik heb zelf nog niet zoveel foto's online, omdat ik vaak met mijn zoomlens werk.
Wil morgen wel een paar actiefoto's voor je maken?

Heb niks gemerkt van vervormingen.
Dit is de beste die ik online heb, maar is niet representatief voor de lens.
Bewolkt, avond, donker bos en geen moeite in de nabewerking gestopt.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:15

Heb je ook een kitlens? Zou zeggen probeer die eens op 50 mm en kijk gewoon naar hoe je de verhoudingen vind en hoe je dit brandpuntafstand vind fotograferen. De DOF en de lichtsterkte mis je dan maar dan merk je wel de afstand.

En ik zie dat je in Zwolle woont, ik woon in [woonplaats] dus als je mijn 50mm een keer wil testen moet je maar PB'en.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:16

Fotos met 1.8, actiefotos heb ik even niet

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 18:17

Ik heb idd ook nog een kit lens en ook wel eens uitgeprobeerd bij de paarden. Je hebt dan gauw dat het hoofd wat groot lijkt in verhouding met het lichaam. Ligt er uiteraard ook aan vanuit welke hoek je het maakt.

Ik woon idd in Zwolle! :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 05:19

Ik heb deze lens ook en ik fotografeer er alleen portretten mee. Daarnaast heb ik ook de canon 70-200 2.8 en deze gebruik ik voor actiefoto's. Absoluut mijn beste foto aankoop ooit. Al een jaar of 10 plezier van.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:48

Leuk dit topic! Ga hem eens rustig doorlezen. Zit er sterk aan te denken dit lensje ook te kopen.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 09:27

Supervixen schreef:
Ik heb deze lens ook en ik fotografeer er alleen portretten mee. Daarnaast heb ik ook de canon 70-200 2.8 en deze gebruik ik voor actiefoto's. Absoluut mijn beste foto aankoop ooit. Al een jaar of 10 plezier van.

Ja dat is zeker nog een lens wat ik ooit nog wil kopen. Maar die prijzen... pff :+ . Ben aan het sparen voor op mezelf te gaan wonen fus voorlopig zit dat er nog niet in :D .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:41

Ik heb hem tweedehands gekocht op marktplaats toen voor 750 euro, maar dat is nog een heel bedrag. Het os het echter helemaal waard. Heb er in Afrika prachtige foto's mee kunnen maken.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:09

Supervixen schreef:
Ik heb hem tweedehands gekocht op marktplaats toen voor 750 euro, maar dat is nog een heel bedrag. Het os het echter helemaal waard. Heb er in Afrika prachtige foto's mee kunnen maken.

Oh dat is idd wel goedkoper! Maar nog steeds prijzig haha. Ja ik vind het wel fijn dat je er alles mee kan fotograferen. Hoef je ook niet steeds te wisselen van lenzen. Mocht ik eens geld over houden komt die lens er wel een keer denk ik :D .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:19

Nadeel is dat hij erg groot en zwaar is en dat je met 70mm toch al best ver weg van je onderwerp moet staan om het scherp te krijgen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:08

Manon_S schreef:
Ik heb idd ook nog een kit lens en ook wel eens uitgeprobeerd bij de paarden. Je hebt dan gauw dat het hoofd wat groot lijkt in verhouding met het lichaam. Ligt er uiteraard ook aan vanuit welke hoek je het maakt.

Ik woon idd in Zwolle! :)

Dit ligt echt aan de hoek waar je de foto maakt.
Een vriendin van mij heeft ook een 50mm lensje en heeft er hele mooie foto's mee gemaakt.
Ik ga hem deze week kopen.
Je hebt nu ook een goedkopere versie van de lens. Eigenlijk een kopie van de Canon.
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... 0wodGYAPgw

Ik wil gaan vragen wat het verschil is van de Canon en de Yongnuo (ja de prijs :') ) maar ze zijn op internet erg enthousiast over de Yongnuo.. Misschien een idee voor jou? Leuke en goede lens voor een klein prijsje (69,-)

Ik zou je eventueel woensdag een PB'tje kunnen sturen als ik de lens gekocht heb en welke ik uiteindelijk gekocht heb? :)