[VRAAG] Rechten fotograaf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

[VRAAG] Rechten fotograaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 10:27

Hoi,

Omdat ik zelf het antwoord niet weet vraag ik het hier maar..

Laatst had ik een fotoshoot van 2 kinderen, moeder had vooraf al gevraagd of ik de fotos niet op facebook wou zetten, prima is geen probleem.

Nu sta ik binnenkort ook met mijn studio op een wintermarkt. Daar wil ik een aantal poster neerhangen als reclame. Waaronder een van die kinderen, die fotos waren zo enorm mooi geworden.
Achteraf zegt ze dat ze uberhaupt niet wil dat het voor andere doeleinden gebruikt wordt. Dus ook niet als reclameposter op een wintermarkt.
Wat zijn mijn rechten hierin, in principe ben ik de fotograaf en is het mijn 'product'. Maar het zijn haar kinderen.

Wie weet hoe dit zit?
Laatst bijgewerkt door Meloen op 13-12-15 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Anoniem

Re: Rechten fotograaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:28

Ook al zou het je recht zijn om hem te gebruiken als reclame (daar weet ik het antwoord niet op, al denk ik dat je dat recht wel hebt), zou ik uit respect naar de moeder toe het toch niet doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:33

Niet doen. Ik vroeg de mensen er naar en liet altijd een formulier ondertekenen of ik ze gebruiken mag of niet. Ben je altijd zeker. Heb nooit geen foto's gebruikt zonder toestemming van personen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:57

Dit zou niet om rechten moeten gaan, maar om fatsoen.
De moeder geeft specifiek aan dat ze het niet wil, dat zou genoeg moeten zijn. Dat heet respect hebben voor je klanten.

Maar mbt 'recht': als jij jezelf als professioneel (betaalde) fotograaf presenteert, dan mag je er toch vanuit gaan dat je je ook verdiept hebt in portretrechten ed?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:02

Citaat:
Geen publicatie zonder toestemming
Zoals gezegd heeft de fotograaf, schilder of andere maker van het portret gewoon het auteursrecht op de afbeelding. Er gelden wel een paar beperkingen. De belangrijkste beperking is dat de maker het werk niet mag publiceren zonder toestemming van de geportretteerde. Als deze is overleden, hebben de nabestaanden tien jaar lang het recht om toestemming te geven of te weigeren.

http://www.fotografie.nl/artikel/10283/ ... rtretrecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:03

Brainless schreef:
Citaat:
Geen publicatie zonder toestemming
Zoals gezegd heeft de fotograaf, schilder of andere maker van het portret gewoon het auteursrecht op de afbeelding. Er gelden wel een paar beperkingen. De belangrijkste beperking is dat de maker het werk niet mag publiceren zonder toestemming van de geportretteerde. Als deze is overleden, hebben de nabestaanden tien jaar lang het recht om toestemming te geven of te weigeren.

http://www.fotografie.nl/artikel/10283/ ... rtretrecht
Hoe werkt dit dan met journalisten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:04

KoudbloedKim schreef:

Er zit oa verschil in werk in opdracht en niet in opdracht, en in openbare ruimten ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:06

Sonja schreef:
[naam] schreef:

Er zit oa verschil in werk in opdracht en niet in opdracht, en in openbare ruimten ed.
Toch vind ik in dat artikel daar niet echt een duidelijk antwoord op.
Nouja, doet er ook niet echt toe; ik blijf bij mijn mening. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:07

Die deel ik :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:14

KoudbloedKim schreef:

Dat staat verderop in het artikel.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:49

Ik heb geen idee hoe het zit maar uit fatsoen zou ik het niet doen. De moeder vraagt het je heel specifiek en zegt het erna ook nog is. Als je het wel doet zou ik als volgende klant jou niet boeken omdat ik ook mezelf niet overal wil terug vinden.
Als je het toch wilt doen kun je het beter nog eens aan de moeder vragen en het anders laten rusten. Maakt niet uit wat je rechten zijn, gaat om fatsoen denk ik

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 12:50

VivaByoux schreef:
Ik heb geen idee hoe het zit maar uit fatsoen zou ik het niet doen. De moeder vraagt het je heel specifiek en zegt het erna ook nog is. Als je het wel doet zou ik als volgende klant jou niet boeken omdat ik ook mezelf niet overal wil terug vinden.
Als je het toch wilt doen kun je het beter nog eens aan de moeder vragen en het anders laten rusten. Maakt niet uit wat je rechten zijn, gaat om fatsoen denk ik

Vind het ook niet echt een issue om het niet te kunnen gebruiken, alleen erg jammer.
Omdat dit helaas niet de eerste keer is dat ik hierop stuit mijn vraag hier. Inderdaad wel een goed idee om mensen te laten 'tekenen' om zo verwarring te voorkomen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:43

Ik heb wel eens gehad bij een portfolio reportage dat iemand daarna doodleuk vertelde dat ik ze niet mag publiceren :') Steek dat maar ergens waar het licht niet schijnt.

Maar uit fatsoen zou ik de foto niet gebruiken. Kan mij best voorstellen dat je als moeder zijnde voorzichtig bent met dat soort dingen, maar het was wel fijner geweest als ze dit allemaal bij de reportage zelf had gezegd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:47

Je kan in het vervolg het beste algemene voorwaarden opstellen waarin dit onderwerp dus staat. Deze stuur je voor elke shoot naar je desbetreffende klant en die moeten akkoord ermee gaan of schriftelijk bezwaar tekenen :) helaas kan je nu deze foto's niet gebruiken, althans dat zou zeker niet netjes zijn.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:00

lifaya schreef:
Ik heb wel eens gehad bij een portfolio reportage dat iemand daarna doodleuk vertelde dat ik ze niet mag publiceren :') Steek dat maar ergens waar het licht niet schijnt.

Maar uit fatsoen zou ik de foto niet gebruiken. Kan mij best voorstellen dat je als moeder zijnde voorzichtig bent met dat soort dingen, maar het was wel fijner geweest als ze dit allemaal bij de reportage zelf had gezegd :)

In jou geval zou ik de fotos niet gebruiken behalve op plekken waar ze ze zelf niet kan kopieren/screenshotten en nooit de fotos aan haar leveren als dat in de deal stond. Typisch gevalletje van eventjes snel gratis fotograafje laten komen

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:51

VivaByoux schreef:
lifaya schreef:

In jou geval zou ik de fotos niet gebruiken behalve op plekken waar ze ze zelf niet kan kopieren/screenshotten en nooit de fotos aan haar leveren als dat in de deal stond. Typisch gevalletje van eventjes snel gratis fotograafje laten komen

Typisch gevalletje snel gratis fotograafje laten komen;
Is dat op mij gericht?
In dan geval trek jij wel heel snel je conclusie. Ik werk in opdracht, voor geld. Mijn fotos zijn zeker niet gratis.
Hoe dan ook, de foto's worden niet gebruikt, ik was alleen nieuwsgierig hoe zoiets rechtsgeldig zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:55

Zoals ik het lees, is dat niet op jou gericht, TS.
Lifaya heeft het over een portfolio reportage (die zijn vaak gratis of tegen reiskosten) en dan is het de bedoeling dat die foto's je reclame worden.
Als iemand dan zegt dat ze niet wil dat dat gebeurt, heeft ze mooi pech. :o

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:52

Bubbleee schreef:
VivaByoux schreef:

Is dat op mij gericht?
In dan geval trek jij wel heel snel je conclusie. Ik werk in opdracht, voor geld. Mijn fotos zijn zeker niet gratis.
Hoe dan ook, de foto's worden niet gebruikt, ik was alleen nieuwsgierig hoe zoiets rechtsgeldig zit.

Neee niet naar jou gericht! Maar naar de mensen die zo'n portfolio shoot graag wel willen doen en zich dan achteraf bedenken!

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 22:34

VivaByoux schreef:
VivaByoux schreef:

Is dat op mij gericht?

Neee niet naar jou gericht! Maar naar de mensen die zo'n portfolio shoot graag wel willen doen en zich dan achteraf bedenken![/quote]

Ah op die manier, in dat geval excuses voor mijn bericht, ik begrijp wat je bedoeld!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:13

de moeder had vooraf aangegeven niet op facebook te vermelden, met andere woorden niet in de publiciteit. Hier heb jij je dan ook aan te houden en dus geen poster lijkt mij

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 15:19

friesiszwart schreef:
de moeder had vooraf aangegeven niet op facebook te vermelden, met andere woorden niet in de publiciteit. Hier heb jij je dan ook aan te houden en dus geen poster lijkt mij

Ik zie wel degelijk verschil tussen facebook of andere publiciteit. Facebook versta ik onder social media, internet. Niet om gepresenteerd te worden op een markt als onderdeel van een poster/flyer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:52

Wijze les geleerd om dat goed af te spreken van te voren. Ik zou nu als moeder zijnde furieus zijn als je nu die foto alsnog gebruikt.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:44

TS, ik denk dat je blij mag zijn met zulke klanten. Ze geeft het keurig vooraf aan. Als ik een foto online wil zetten, vraag ik de klant er ook altijd naar. Niet iedereen vindt het even prettig, prima, dat kan ik goed begrijpen!
Ik maak geen foto's om zelf reclamemateriaal te hebben, ik maak foto's voor mijn klanten.

Mocht je een foto willen voor een poster, dan kun je misschien beter een speciale shoot daarvoor regelen, waarbij je dus inderdaad vooraf toestemming vraagt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:51

_Pansy_ schreef:
TS, ik denk dat je blij mag zijn met zulke klanten. Ze geeft het keurig vooraf aan. Als ik een foto online wil zetten, vraag ik de klant er ook altijd naar. Niet iedereen vindt het even prettig, prima, dat kan ik goed begrijpen!
Ik maak geen foto's om zelf reclamemateriaal te hebben, ik maak foto's voor mijn klanten.

Mocht je een foto willen voor een poster, dan kun je misschien beter een speciale shoot daarvoor regelen, waarbij je dus inderdaad vooraf toestemming vraagt.

Foto's zijn uiteraard primair voor de klant maar secundair ook voor commerciële doeleinden van de fotograaf. Bij mij wel althans.
Daarom laat ik vooraf altijd een contract tekenen waarin dit nadrukkelijk benoemd wordt. Wil je het niet, dan geef je dit vooraf aan, niet pas achteraf.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:58

_Pansy_ schreef:

Zie ik ook zo. :j